اینتل : کمبود تراشه تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت - تکفارس 
اینتل : کمبود تراشه تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت - تکفارس 

اینتل : کمبود تراشه تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت

افشین نوری
۱ آبان ۱۴۰۰ - 11:09
کمبود تراشه

کمبود تراشه در بازار جهانی تبدیل به یک معضل اساسی برای شرکت‌های فناوری شده و حالا هر کدام از این شرکت نظرات متفاوتی درباره زمان پایان این وضعیت دارند. برخی از این شرکت‌ها معتقدند که کمبود تراشه در نیمه دوم سال آینده میلادی پایان خواهد پذیرفت، اما عده‌ای دیگر معتقدند که این وضعیت تا سال ۲۰۲۳ بهبود نخواهد یافت. اینتل جزو شرکت‌هایی است که با نظر دوم موافق است.

پت گلسینگر (Pat Gelsinger)، مدیرعامل اینتل، در مصاحبه با شبکه CNBC گفته است:

ما هم‌اکنون در شرایط بسیار بدی قرار داریم و هرچند از سال آینده وضعیت شاید کمی بهتر شود، اما تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار تراشه به احتمال زیاد تا سال ۲۰۲۳ ایجاد نخواهد شد.

گلسینگر نیز مثل بسیاری از تحلیلگران حوزه تکنولوژی معتقد است که کمبود تراشه حداقل به مدت ۱۴ الی ۱۵ ماه طول خواهد کشید. البته به نظر می‌رسد اغلب شرکت‌هایی که محصولات‌شان وابسته به تراشه است امیدوار هستند این وضعیت زودتر از پیش‌بینی تحلیلگران پایان پذیرد. فیل اسپنسر (Phil Spencer)، رئیس ایکس باکس و لیزا سو (Lisa Su)، مدیرعامل شرکت ای ام دی، معتقدند که عرضه و تقاضا برای تراشه احتمالاً در سال آینده به تعادل خواهد رسید. این در حالی است که انویدیا پیش‌بینی کرده که مشکل کمبود تراشه تا اواخر سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد یافت.

در چنین شرایط ناامیدکننده‌ای، ارزش سهام اینتل بعد از انتشار خبر مربوط به کاهش ۲ درصدی درآمد گروه Client Computing این شرکت در سه ماهه منتهی به ماه اکتبر، به میزان ۲ درصد کاهش یافت. این گروه گفته است که میزان فروش کامپیوترهای آن‌ها به‌خاطر کمبود تراشه در اکوسیستم نوت‌بوک‌ها کاهش چشمگیری یافته است.

به نظر می‌رسد علاوه بر کمبود تراشه، کمبود سایر قطعات نیز باعث کاهش میزان فروش لپ تاپ‌ها شده است. گلسینگر در ادامه صحبت‌هایش گفته است:

وضعیت کنونی بسیار پیچیده است. در چنین شرایطی حتی اگر یک شرکت برای تولید محصولات خود تراشه داشته باشید، اما ال‌سی‌دی ندارید یا قطعه مربوط به وای‌فای را ندارد. در حال حاضر، دیتاسنترها با کمبود برخی تراشه‌های اترنت یا شبکه مواجه هستند.

البته بخش کامپیوترهای شخصی برخلاف لپ تاپ‌ها وضعیت نسبتاً خوبی دارد و درآمدهای این بخش شاهد رشد ۲۰ درصدی نسبت یه سال گذشته بوده‌ است؛ اما این میزان رشد برای جبران کاهش درآمدهای بخش لپ تاپ کافی نیست. طبق جدیدترین گزارش موسسه IDC ، مشکلات موجود در زنجیره تامین و چالش‌های لجستیکی باعث شده تا بازار کامپیوترهای شخصی آمریکا، برای اولین بار از زمان شیوع ویروس کرونا کاهش عرضه را تجربه کند.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید