هر چیزی که از رویداد گوگل می‌دانیم؛ از پیکسل ۶ تا پیکسل فولد - تکفارس 
هر چیزی که از رویداد گوگل می‌دانیم؛ از پیکسل ۶ تا پیکسل فولد - تکفارس 

هر چیزی که از رویداد گوگل می‌دانیم؛ از پیکسل ۶ تا پیکسل فولد

مهدی ملکی
۲۶ مهر ۱۴۰۰ - 10:57
هر چیزی که از رویداد گوگل می دانیم؛ از پیکسل ۶ تا پیکسل فولد

اکنون چندین سال از آغاز به کار سری پیکسل شرکت گوگل می‌گذرد. در جدیدترین اقدام این شرکت،‌ مدتی پیش مشخص شد که باید به زودی منتظر معرفی پرچم‌داران جدید این سری با نام پیکسل ۶ و همچنین پیکسل ۶ پرو باشیم.

رویداد روز بعد دقیقاً به همین خاطر برگزار می‌شود تا گوگل نزدیک به یک سال پس از معرفی پیکسل ۵ با پردازنده اسنپدراگون ۷۶۵G، به رقابت بازگردد. به این ترتیب با توجه به مواردی که جزئیات افشا شده نشان می‌دهند، سری پیکسل باری دیگر به روند منظم، ابعاد منطقی و همچنین یک مدل پلاس با ابعاد بزرگ‌تر،‌ بازخواهد گشت.

ما در این مطلب یک روز پیش از معرفی رسمی این سری جدید (البته اگر چیزی برای معرفی مانده باشد!) تمام موارد فاش شده را پوشش می‌دهیم.

تراشه تنسور گوگل

همه چیز با تراشه شخصی‌سازی شده تنسور شروع می‌شود. این تراشه که در دو مدل جدید گوشی‌های گوگل به کار گرفته خواهد شد، احتمالاً برای رقابت مستقیم با اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام و اپل A14 بایونیک طراحی شده است.

گفته می‌شود این تراشه که طی همکاری با سامسونگ توسعه یافته است، مبتنی بر یک مدل از اگزینوس ۹۸۵۵، یک پردازنده ۵ نانومتری است که عملکرد مشابه و راندمان یکسانی با اگزینوس ۲۱۰۰ دارد؛ تراشه دوم پیش‌تر درون سری گلکسی S21 به کار گرفته شده است ولی هنوز مشخص نیست که چرا سامسونگ تراشه دیگر را درون هیچ محصولی به کار نگرفته است.

مطالب مرتبط:

اولین نتایج گیک‌بنچ این تراشه چندان تاثیرگذار نیستند اما به تازگی اطلاعات جدیدی از آن منتشر شده‌اند که شاید بتوانند توجه شما را جلب کنند.

گوگل پیکسل ۶

این تراشه به ۴ هسته اصلی ۱.۸ گیگاهرتزی، ۲ هسته ۲.۲۵ گیگاهرتزی و ۲ هسته ۲.۸ گیگاهرتزی مجهز است. برخی از منابع ادعا می‌کنند که این هسته‌ها به ترتیب کورتکس A55، کورتکس A76 و نهایتاً کورتکس X1 هستند.

اما وجود این هسته‌ها در تراشه جدید گوگل و سامسونگ تا چه اندازه محتمل است؟ کورتکس X1 هسته بسیار قدرتمند و البته بسیار پرمصرفی است که به سادگی می‌تواند باعث افزایش حرارت دستگاه و همچنین مصرف انرژی شود. اگرچه ما هنوز هم به این تراشه نوظهور و عملکرد آن امیدواریم ولی به سختی می‌توان آن را در سال ۲۰۲۱، یک تراشه پرچم‌دار نامید.

تاکنون مشخص شده است که این تراشه دستگاه‌های جدید گوگل را به ویژگی آستروفتوگرافی مجهز خواهد کرد. این شرکت پیش‌تر به صورت رسمی اعلام کرد که به لطف تنسور، کارایی سری پیکسل ۶ نسبت به سری پیشین گوشی‌های گوگل، حدود ۸۰ درصد بهبود خواهد یافت. از طرفی، از تراشه امنیتی تایتان M2 برای محافظت آن‌ها از خطرات احتمالی استفاده خواهد شد که در حال حاضر اطلاعات چندانی از آن در دست نیست.

گوگل پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو

مهم‌ترین بازیگران رویداد گوگل، پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو خواهند بود. مهم‌ترین تفاوت این دو گوشی، ابعاد نمایشگر، باتری و نهایتاً دوربین هستند.

گوگل پیکسل ۶

پیکسل ۶ به یک نمایشگر ۶.۴ اینچی ۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل امولد با نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز مجهز است. در سمت دیگر پیکسل ۶ پرو با نمایشگر LTPO امولد ۳۱۲۰ × ۱۴۴۰ پیکسل با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز پویا حضور دارد. گوشی پایه این سری به یک باتری ۴۶۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز می‌شود ولی پیکسل ۶ پرو با بهره‌گیری از یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی، برای دوست‌داران نمایشگرهای بزرگ و شارژدهی بیشتر، گزینه بهتری خواهد بود.

مطالب مرتبط:

در قسمت دوربین ما شاهد یک لنز اصلی ۵۰ مگاپیکسلی ۱.۳/۱ اینچی GN1 سامسونگ خواهیم بود که در هر دو گوشی هم حضور خواهد داشت. لنز فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی نیز به همین ترتیب در هر دو محصول به کار گرفته می‌شود.

با توجه به این که در تصاویر افشا شده هیچ اشاره‌ای به فوکوس خودکار نشده است، احتمالاً شاهد فوکوس ثابت خواهیم بود. انتظار می‌رود پیکسل ۶ پرو برخلاف برادر کوچک‌تر خود به یک لنز تله‌فتوی ۴۸ مگاپیکسلی با قابلیت بزرگنمایی ۴ برابر هم مجهز شود.  در حال حاضر ما از جزئیات وجود لنز پریسکوپ اطلاع نداریم اما گوگل می‌تواند به واسطه Super Res Zoom، به بزرگنمایی ۲۰ برابری هم دست یابد که عدد قابل توجهی است.

گوگل پیکسل ۶

هر دو گوشی جدید پیکسل به لطف دوربین ۵۰ مگاپیکسلی خود قادر به جذب ۱۵۰ برابر نور بیشتری نسبت به نسل پیشین هستند. برای نمونه، می‌توانید لنز ۲.۵۵/۱ اینچی پیکسل ۵ را با ۱.۳/۱ اینچی سری پیکسل ۶ مقایسه کنید.

دوربین سلفی سری پیکسل ۶ نیز یک لنز با زاویه دید ۹۴ درجه‌ای خواهد بود که به وسیله آن می‌توان افراد بیشتری را درون کادر قرار داد.

گوگل پیکسل ۶

حالت پرتره هم یک قابلیت مات کنندگی (Blur) جدید را دریافت خواهد کرد. همچنین شما می‌توانید از طریق اپلیشکین فتوز (Photos) به نورپردازی مصنوعی تصاویر خود مشغول شوید.

حالت موشن (Motion Mode) نیز یک عمق اضافه را به تصویر می‌افزاید. قابلیت مجیک ایریزر (Magic Eraser) نیز افراد یا اشیا را از پس‌زمینه تصاویر شما پاک خواهد کرد که نمونه آن را پیش‌تر در فتوشاپ دیده‌ایم‌؛ ابزاری که با جایگزین کردن محتوا، موارد حذف شده را مخفی می‌کند.

گوگل پیکسل ۶

هر دو گوشی جدید سری پیکسل ۶ از نرخ شارژ ۳۰ وات و درگاه USB-C پشتیبانی می‌کنند. شارژ بی‌سیم هم در این گوشی‌ها پشتیبانی می‌شود؛ پیکسل ۶ پرو با پشتیبانی از نرخ ۲۳ وات، عملکرد بهتری از نرخ شارژ بی‌سیم ۲۱ واتی پیکسل ۶ پایه دارد. پیکسل استند (Pixel Stand) برای شارژ این دستگاه‌ها در نظر گرفته شده است که در همین مقاله به آن نیز خواهیم پرداخت.

در زمینه سخت‌افزار، گوگل تصمیم گرفته است که از گوریلا گلس ویکتوس و IP68 برای محافظت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار استفاده کند.

گزارش‌ها به قیمت ۶۴۹ و ۸۹۹ یورویی پیکسل ۶ و ۶ پرو اشاره کرده‌اند که که بیش از اندازه خوش‌بینانه به نظر می‌رسند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که منتظر اعلام رسمی خود گوگل بمانید.

گوگل پیکسل استند

۳۹ درصد از بدنه پیکسل استند شرکت گوگل از مواد بازیافت شده، تشکیل شده است. این استند به دو سیم‌پیچ شارژ Qi مجهز است؛ یکی برای گوشی‌های هوشمند و دیگری برای محصولات پوشیدنی.

گوگل استند

پیکسل استند قادر به ارائه ۲۱ وات انرژی به پیکسل ۶ و ۲۳ وات انرژی به پیکسل ۶ پرو است. همچنین این استند حداکثر می‌تواند دستگاه‌های پوشیدنی هوشمند را با نرخ ۱۵ وات شارژ کند. در داخل دستگاه هم از یک فن استفاده شده است تا حرارت را کنترل کند. شایعات به قیمت ۷۹ دلاری این استند اشاره می‌کنند.

سورپرایز گوگل چه خواهد بود؟ گوگل پیکسل فولد یا پیکسل واچ؟

تقریباً با اطمینان زیادی می‌توان گفت که گوگل در حال کار روی یک گوشی تاشو است. انتظار می‌رود در رویداد روز بعد شاهد یک اشاره یا حتی رونمایی از این دستگاه باشیم. در حال حاضر این محصول با نام «پیکسل فولد» شناخته می‌شود اما احتمال دارد که در آینده با نام متفاوتی شاهد معرفی آن باشیم. گزارش‌های قبلی ادعا می‌کردند که پیکسل فولد در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۱ میلادی رونمایی خواهد شد.

اخیراً بررسی کد منبع نسخه بتای اندروید ۱۲ مشخص کرد که نام رمز این محصول «پاسپورت» است. در این نسخه از سیستم عامل گوگل به نام‌های Oriole، Raven، Passport و Slider اشاره شده است. در حال حاضر تصور می‌شود که دو نام اول مربوط به پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو باشند.

گوگل پیکسل فولد

این دستگاه‌ها به هر حال از آخرین مودم ساخت سامسونگ بهره می‌برند و احتمال می‌رود پاسپورت از پردازنده تنسور مشابهی که در سری پیکسل ۶ استفاده خواهد شد، بهره ببرد.

انتظار می‌رود که در صورت معرفی، پاسپورت یا پیکسل فولد همانند گلکسی زد فولد ۳ مجهز به یک نمایشگر تاشوی ۷.۶ اینچی باشد و توسط یک Ultra-Thin Glass محافظت شود.

طبق گفته صاحب نظران، معرفی یک محصول تاشو از سوی گوگل می‌تواند به شدت روی این صنعت تاثیرگذار باشد، چرا که در این صورت این غول آمریکایی باید دست به بهبود و تغییرات عمده‌ای در سیستم عامل اندروید بزند تا بتواند تجربه کاربری مناسبی در گوشی‌های تاشوی مبتنی بر این سیستم عامل ارائه دهد.

تاکنون سازندگان گوشی‌های تاشو اندروید مجبور بوده‌اند که بهینه‌سازی مورد نیاز را در رابط‌های کاربری شخصی‌سازی شده خودشان قرار دهند.

در حال حاضر ما همین موارد را درباره گوگل پیکسل فولد می‌دانیم. بعید به نظر می‌رسد که بتوانیم درباره پیکسل واچ احتمالی یا جزئیات آن، چیزی را پیش‌بینی کنیم اما اگر گوگل تصمیم بگیرد که در این رویداد دست به معرفی آن بزند، طرفداران با یک غافل‌گیری بزرگ مواجه خواهند شد.

این رویداد فردا در تاریخ ۲۷ مهر ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. ما در تکفارس تمام اخبار آن را پوشش خواهیم داد. به نظر شما پیکسل ۶ می‌تواند به یک سری پرفرو تبدیل شود؟ درباره غافل‌گیری احتمالی گوگل چه نظر دارید؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید