سفر فضایی موفقیت آمیز کاپیتان کرک با فضاپیمای بلو اوریجین -
سفر فضایی موفقیت آمیز کاپیتان کرک با فضاپیمای بلو اوریجین -

سفر فضایی موفقیت آمیز کاپیتان کرک با فضاپیمای بلو اوریجین

مهدی حلوائی
۲۲ مهر ۱۴۰۰ - 09:34
نیو شپرد بلو اوریجین

ویلیام شتنر، بازیگر مشهور سریال پیشتازان فضا (Star Trek)، به همراه سه مسافر دیگر صبح روز گذشته با راکت توریستی نیو شپرد بلو اوریجین سفر به فضا را این بار در واقعیت تجربه کرد. این راکت در ساعت ۹:۵۰ دقیقه روز چهارشنبه از سکوی پرتاب بلو اوریجین در ون هرن تگزاس به فضا پرتاب شد و پس از رسیدن به ارتفاع ۶۶ مایل به زمین بازگشت.

مطالب مرتبط:

کریس بویشوزن، بنیان‌گذار شرکت ماهواره‌ای پلنت لبز (Planet Labs) به همراه گلن دوریس، بنیان‌گذار شرکت نرم‌افزاری مدی‌دیتا (Medidata) و آدری پاورز، نایب رئیس ماموریت‌های پرواز در بلو اوریجین دیگر مسافرین این پرواز بودند. شتنر پس از بازگشت به زمین، تجربه‌ی سفر به فضا را فوق‌العاده توصیف کرد و از جف بزوس به‌خاطر این سفر تشکر کرد.

مسافرین ماموریت نیو شپرد

پرواز روز گذشته‌ی راکت نیو شپرد که حدود ۱۰ دقیقه به‌ طول انجامید، دومین پرواز با سرنشین موفق این راکت محسوب می‌شود. اولین پرواز این راکت مربوط به تاریخ ۲۹ تیر (۲۰ جولای) می‌باشد که در آن جف بزوس به همراه برادر خود، نوجوانی هلندی و والی فانک، خلبان افسانه‌ای، به فضا فرستاده شدند. تا پیش از پرواز روز گذشته، فانک با ۸۲ سال به عنوان مسن‌ترین مسافر فضا شناخته می‌شد اما حالا این عنوان به ویلیام شتنر ۹۰ ساله تعلق دارد.

نیو شپرد در حال حاضر راکت اصلی بلو اوریجین محسوب می‌شود اما این راکت سرعت لازم برای قرارگرفتن در مدار زمین را نداشته و تنها می‌تواند مسافرین را برای دقایقی در مرز فضا قرار دهد. برای این کار، مسافرین درون کپسولی که در بالای راکت جای دارد، قرار گرفته و کپسول پس از رسیدن به ارتفاع مورد نظر از راکت جدا شده و مسافرین برای لحظاتی درون کابین معلق می‌مانند. سپس کپسول به سمت زمین بازگشته و با استفاده از چتر نجات روی زمین فرود می‌آید.

مسافرین ماموریت نیو شپرد

دومین پرواز به همراه سرنشین راکت نیو شپرد با وجود موفقیت‌آمیزبودن، در زمان نامناسبی صورت گرفت. تا قبل از این پرواز، ۲۱ نفر از کارکنان فعلی و سابق بلو اوریجین مقاله‌ای را علیه این شرکت منتشر کردند که در آن به انتقاد از فرهنگ ناامن و تبعیض جنسیتی این شرکت پرداخته بودند. همچنین تحقیقات اخیر واشنگتن پست نیز اتهامات واردشده به این شرکت را تایید کرده‌ است.

نظر شما در مورد سفر راکت نیو شپرد به فضا چیست؟ آیا بلو اوریجین در سفرهای توریستی به فضا توان رقابت با اسپیس ایکس را دارد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید