۳ ویژگی اصلی اندروید که آیفون ۱۳ فاقد آن ها است - تکفارس 
۳ ویژگی اصلی اندروید که آیفون ۱۳ فاقد آن ها است - تکفارس 

۳ ویژگی اصلی اندروید که آیفون ۱۳ فاقد آن ها است

مهدی ملکی
۲۷ مهر ۱۴۰۰ - 09:00
۳ ویژگی اصلی اندروید که آیفون ۱۳ فاقد آن ها است

آیفون ۱۳ اپل اگرچه تفاوت چندانی با آیفون ۱۲ و حتی آیفون ۱۱ ندارد اما محصول تاثیرگذاری است. گوشی‌های اندروید زیادی هم این تعریف را با خود به دوش می‌کشند. معمولاً زمانی که یک جهش بزرگ در دنیای فناوری رخ می‌دهد، سال به سال بهبودهای کوچکی را تجربه می‌کند تا دوباره نوبت یک جهش بزرگ دیگر فرا برسد یا حداقل شرکت‌های فعال در این حوزه آماده آن بشوند.

بنابراین پیش از این که اپل آماده معرفی عینک هوشمند خود یا آیفون تاشو یا هر چیزی که آینده این صنعت می‌داند، بشود، روی بهبود فرمول موفق آیفون‌های حال حاضر تمرکز می‌کند.

بسیاری از کاربران این روند را دوست دارند. آیفون ۱۳ با نمایشگر تخت و سیستم عامل باثبات iOS تقریباً تمام آن چیزی است که بسیاری از ما از یک گوشی خوب انتظار داریم.

مطالب مرتبط:

با این حال شاید به سختی بتوان آیفون را به عنوان یک محصول مناسب به کاربران اصلی مصرف کننده گوشی‌های اندروید پیشنهاد داد؛ برای پیشنهاد این گوشی به کسانی که به دنبال استفاده حداکثری از گوشی خود هستند، ارائه این پیشنهاد چندان منطقی نیست. در این بین آن‌ها باید حاضر به فداکاری و چشم‌پوشی از برخی اولویت‌هایشان برای طراحی و رابط کاربری آیفون ۱۳ باشند.

در زیر ما به ۳ ویژگی و قابلیتی نگاه خواهیم کرد که گوشی‌های اندرویدی به آن‌ها مجهز هستند ولی کاربران آیفون ۱۳ باز هم باید انتظارشان را بکشند. حتی ۲ عدد از این ویژگی‌ها در گوشی‌های اقتصادی اندروید هم مشاهده می‌شوند و این شاید شما را بیشتر به فکر ببرد. با ما و این ۳ قابلیت جا مانده از گوشی‌های آیفون همراه باشید.

چند وظیفه‌ای

۳ ویژگی اصلی اندروید که آیفون ۱۳ فاقد آن ها است

«من مدتی پیش رمز حساب توییتر خود را فراموش کردم. بنابراین اپلیکیشن توییتر را روی آیفون ۱۳ باز کردم تا یک درخواست تغییر رمز ارسال کنم. توییتر پاسخ این درخواست را به ایمیل من ارسال کرد، در نتیجه من پس از خروج از اپلیکیشن، وارد ایمیل شدم تا رمز جدید را کپی کنم.

هنگامی که دوباره به توییتر برگشتم، اپلیکیشن و در نهایت فرایند تغییر رمز ری‌استارت شده بود و من باید دوباره درخواست ارسال می‌کردم.»

این نقل‌قولی است که می‌توانید از یک دهه پیش از کاربران آیفون در شرایط و سناریوهای مختلف بشنوید. برای مثال برخی از اپلیکیشن‌ها همانند نمونه‌ای که ذکر کردیم، در صورت خروج کاربر، پروسه انجام شده را دوباره راه‌اندازی می‌کنند تا فاکتورهای ایمنی را رعایت کنند. به واسطه فقدان وجود ویژگی چند وظیفه‌ای، کلنجار رفتن با این موضوعات به شدت خسته کننده است.

کاربران در اندروید به سادگی می‌توانند با فعال کردن قابلیت چند وظیفه‌ای و یا حتی پنجره‌های پاپ‌آپ، بدون خروج از توییتر، این پروسه را انجام دهند. البته این تنها یک مثال است.

به کمک قابلیت چند وظیفه‌ای اندروید شما می‌توانید به صورت همزمان ۲ یا چند اپلیکیشن را اجرا کنید. حتی می‌توانید ۲ صفحه وب را در کنار یکدیگر مرور کنید. تماشای ویدیو حین وب‌گردی یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که به لطف چند وظیفه‌ای اندروید ممکن می‌شود.

مورد آخر را می‌توان از طریق تهیه اشتراک ویژه یوتیوب در آیفون هم تجربه کرد اما کاربران اندروید بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای با فشردن یک دکمه به آن دسترسی دارند. آیا واقعاً این برای کاربران iOS منصفانه است؟

بنابراین ما باور داریم که قابلیت چند وظیفه‌ای باید روی تمام گوشی‌های مدرن در دسترس قرار بگیرد. حداقل در بدترین حالت انتظار می‌رود آیفون ۱۳ پرو مکس با نمایشگر ۶.۷ اینچی، این قابلیت را به کاربرانش ارائه دهد. در غیر این صورت اپل چرا با وجود قدرت بالای پردازنده A15 بایونیک، از آن استفاده نمی‌کند؟ آیا اپل گمان می‌کند کاربرانش نیازی به ویژگی چند صفحه و چند وظیفه‌ای ندارند؟ نظر شما چیست؟

پشتیبانی از قلم

استایلوس سامسونگ - ۳ ویژگی اصلی اندروید که آیفون ۱۳ فاقد آن ها است

استیو جابز در رویداد معروف معرفی آیفون ۳ گفت «هیچ‌کس علاقه‌ای به داشتن قلم ندارد. قلم‌ها همه چیز را پیچیده می‌کنند و همچنین چون نمی‌توان آن‌ها را در جایی بند کرد، به سادگی گم می‌شوند.»

اکنون نزدیک به ۱۴ سال بعد حتی آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس نیز از قلم پشتیبانی نمی‌کنند و شاید بتوانیم شرط ببندیم که هرگز هیچ آیفونی از این قابلیت پشتیبانی نخواهد کرد. اما آیا کاربران با فناوری روز هنوز هم در سال ۲۰۲۱ به استفاده از قلم در آیفون‌ها بی‌توجه هستند؟

در اولین نگاه به نظر می‌رسد همین‌طور است و اغلب کاربران آیفون علاقه‌ای به استفاده از قلم در گوشی‌هایشان ندارند. با این حال مردم در سوی دیگر در سری گوشی‌های گلکسی نوت به این موضوع علاقه نشان داده‌اند. سامسونگ حتی در پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین گوشی خود یعنی گلکسی زد فولد هم پشتیبانی از قلم را فراموش نکرده است.

مطالب مرتبط:

اگر شما از کاربران حرفه‌ای گوشی‌های هوشمند باشید، هر لحظه این امکان وجود دارد که سندی را امضا یا ایده‌ای را در گوشی خود ثبت کنید. این امکان هم وجود دارد که گاهی اوقات فراتر از امور روزمره بروید و برخی از موارد را طراحی و ترسیم کنید. چه کسی می‌داند، شاید هم همیشه این کار‌ها را با گوشی خود انجام می‌دهید.

حداقل سامسونگ به واسطه اس پن (S Pen) خود اجازه می‌دهد شما با تعداد زیادی از قابلیت‌های مختلف مربوط به قلم، نیاز خودتان را برآورده کنید. این ویژگی‌ها در کنار چند وظیفه‌ای سریع‌تر و دقت بالاتر در حقیقت بدون وجود یک قلم قابل تصور نیستند.

اگر همه این قابلیت‌ها را مورد نیاز می‌بینید، متاسفانه آیفون نمی‌تواند نیاز شما را در این زمینه پاسخ دهد. همان‌طور که اشاره کردیم، به نظر نمی‌رسد اپل در آینده‌ی نزدیک پشتیبانی از قلم و یا ویژگی‌های آن را به گوشی‌های آیفون خود اضافه کند. البته این ویژگی در تبلت‌های این شرکت وجود دارد ولی هنوز نمی‌دانیم اپل چه اصراری بر محدود کردن آن‌ها به همان محصولات دارد.

حالت رومیزی

۳ ویژگی اصلی اندروید که آیفون ۱۳ فاقد آن ها است

جمله آخر مورد بالا را دوباره مطالعه کنید؛ اگرچه با قاطعیت نمی‌توان گفت اما مشخصاً اپل تا حد زیادی علاقه دارد که شما یک آیفون، آیپد و مک بوک برای اهداف معینی تهیه کنید. به همین دلیل اپل علاقه ندارد مرز بین محصولاتش را از بین ببرد.

بعضی از گوشی‌های اندروید به قدری قدرتمند و کارآمد هستند که می‌توانند هر سه حوزه یاد شده را تا حدودی پوشش دهند.

برای مثال گلکسی زد فولد ۳ یک گوشی هوشمند، یک تبلت و در صورت اتصال به نمایشگر خارجی و صفحه کلید، یک کامپیوتر همه فن حریف شبیه به رایانه‌های ویندوزی است. سامسونگ این ویژگی را دکس (DeX) نام‌گذاری کرده است؛ قابلیتی که حس و ظاهر اندروید را به صورت کامل تغییر می‌دهد.

به کمک این ویژگی شما می‌توانید به محض اتصال دستگاه به نمایشگر خارجی، یک نوار وظایف، اپلیکیشن‌هایی در چند پنجره و یک نشانگر موس با ناوبری دقیق داشته باشید که برای اهداف زیادی از جمله وب‌گردی و … مناسب هستند.

حالت Dex در Motorola

افزون بر سامسونگ، پرچم‌داران هوآوی، محصولات مجهز به رابط کاربری MIUI+ شیائومی هم چنین قابلیتی را ارائه می‌دهند تا شما از گوشی اندروید خود به عنوان یک رایانه رومیزی استفاده کنید. بنابراین با تهیه یک گوشی، تجربه‌ای فراتر از یک گوشی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

با تمام چیزهایی که تا به حال گفتیم، آیفون ۱۳ نهایتاً یک گوشی باقی می‌ماند. یک گوشی عالی که تمام موارد پایه را پوشش می‌دهد اما قرار نیست فراتر از آن‌ها حرکت کند.

شما چه نظری درباره تجربه رومیزی یک گوشی دارید؟ به نظر شما ایده سرویس‌دهی یک گوشی به عنوان یک تبلت و کامپیوتر تا چه اندازه منطقی، کارآمد و البته دوست‌داشتنی است؟

سرانجام هر سوال، سوالات بیشتری را هم پیش می‌کشند؛ شاید مهم‌ترین آن‌ها این باشد: چرا اپل در بحث کاربران حرفه‌ای، علاقه‌ای به رقابت با اندروید ندارد؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.