معرفی برترین مانیتور فوق عریض سال 2021 - تکفارس
معرفی برترین مانیتور فوق عریض سال 2021 - تکفارس

۵ مانیتور فوق عریض برتر ۲۰۲۱؛ گیمینگ، ویرایش ویدیو و مصارف عادی

مهدی تنهائی
۲۰ مهر ۱۴۰۰ - 09:18
۵ مانتیور فوق عریض برتر ۲۰۲۱

ارتقا سیستم با مانیتور فوق عریض می‌تواند ضمن ارائه تجربه‌ همه‌‌ جانبه‌تر از بازی، فضای بیشتری در اختیار افرادی قرار دهد که به صورت همزمان چند کار انجام می‌دهند.

هنگام انتخاب مانیتور جدید ملاحظات مهمی از قبیل اندازه، وضوح صفحه نمایش و قابلیت همگام سازی با کارت گرافیک وجود دارد. راهنمای ما درباره بهترین مانیتور فوق عریض، به شما ایده بهتری از مشخصات بهترین محصولات موجود در بازار خواهد داد. انتخاب اول ما Samsung CJ791 است و آن هم به خاطر زاویه دید منحنی خیره کننده و کیفیت تصویر بالای آن است.

بهترین مانیتور فوق عریض: Samsung CJ791

معرفی برترین مانیتور فوق عریض سال 2021 - تکفارس
مانیتور فوق عریض Samsung CJ791

علت انتخاب Samsung CJ791

این مانیتور ۳۴ اینچی یک سخت افزار برجسته است. طراحی آن عاری از مبالغه، بی‌دردسر و حرفه‌ای است. قاب و پایه آن هنگامی که در مقابل صفحه نمایش خمیده آن قرار گرفته‌اید، از دید پنهان می‌شوند. از رایانه رومیزی پرزرق و برق مزین به LED گرفته تا میز خاکی قدیمی در دفترکار، همه جا می‌توان از آن استفاده کرد. اگر می‌خواهید آن را به دیوار وصل کنید، با پایه‌های VESA نیز کار می‌کند.

مطالب مرتبط:

مانیتور Samsung CJ791 کیفیت عکس خیره کننده‌ای ارائه می‌دهد. با رنگ مشکی غنی و رنگ‌های زنده و نزدیک به واقعیت، دید شما را از هر زاویه دربر می‌گیرد. به لطف نرخ تازه سازی ۱۰۰Hz و FreeSync ای‌‍ام‌دی (AMD)، محتوای ویدئو غنی و روان است. این صفحه نمایش با فراهم کردن یک DisplayPort، یک درگاه HDMI، دو درگاه Thunderbolt 3 و دو درگاه USB-A از کاربردهای مختلفی پشتیبانی می‌کند

به طور کلی، می‌توان این سطح از کیفیت را روی یک صفحه نمایش استاندارد ۱۶:۹ فوق‌العاده نامید. این واقعیت که چنین مشخصاتی روی یک صفحه نمایش بزرگ ۲۱:۹ با انحنای زیاد قرار گرفته، آن را واقعاً تماشایی می‌کند. در یک کلام می‌توان گفت صفحه نمایش Samsung CJ791 نیازی به طراحی نمای پرزرق و برق ندارد. اندازه، وضوح و رزولوشن آن را به تنهایی از سایر رقبا برتر می‌سازد.

بهترین مانیتور فوق عریض برای بازی: Alienware AW3420DW

معرفی برترین مانیتور فوق عریض سال 2021 - تکفارس
مانیتور فوق عریض Alienware AW3420DW

صفحه نمایش منحنی جدی، برای گیمرهایی که جدی هستند!

علت انتخاب Alienware AW3420DW

مانیتور فوق عریض ۳۴ اینچی دل (Dell)، یک مانیتور عالی برای بازی است؛ چرا که هر آنچه یک گیمر بخواهد کنترل کند را دارا است. صفحه نمایش این مانیتور دارای رزولوشن ۱۴۴۰*۳۴۴۰ است که با پنل خمیده آی‌پی‌اس (۱۹۰۰R)، رنگ‌های غنی و زاویه دید عریضی تولید می‌کند. تکمیل کننده این پنل میزان حداکثر روشنایی تا ۳۵۰ نیت و نسبت کنتراست ۱۰۰۰:۱ است. این ویژگی باعث می‌شود تصاویر عالی به نظر برسند.

مانیتور AW3420DW دارای شش دکمه مِنو فیزیکی است که از آن برای تغییر حالات پیش‌فرض، اورکلاک خودکار، تثبیت کننده تاریکی، کنترل روشنایی و کنتراست استفاده می‌شود. زیر لبه پایینی صفحه نمایش یک جک خروجی، یک جک صدا، پنج پورت USB، ورودی DisplayPort 1.2 و یک ورودی HDMI 1.4 قرار گرفته است.

در راستای حفظ سنت Alienware، نوارهای قابل تنظیم LED پشت صفحه نمایش و روی پایه قرار گرفته‌اند. همچنین، گیمرها می‌توانند لوگو درخشان alien head را پشت مانیتور مشاهده کنند. حاشیه سیاه رنگ دور صفحه نمایش به حداقل رسیده و قسمت پشت مانیتور از جنس تیتانیوم ساخته شده است.

Alienware AW3420DW

در نهایت، Alienware AW3420DW برای تولید فریم‌های روان از فناوری G-Sync انویدیا (Nvidia) بهره می‌برد. همچنین، دارای نرخ تازه سازی ۱۲۰Hz و زمان پاسخگویی دو میلی ثانیه است. این یک گام کوچک به جلو نسب به مدلی قبلی Alienware AW3418DW است که نرخ تازه سازی پایین‌تر ۱۰۰Hz و زمان پاسخگویی کندتر ۴ میلی ثانیه را دارا است و قیمت آن ۱۰۰ دلار کمتر است.

بهترین مانیتور فوق عریض برای مک (Mac): LG 34WK95U-W

بهترین مانیتور فوق عریض
مانیتور فوق عریض LG 34WK95U-W

نمایشگرهای فوق‌العاده عریض‌ می‌توانند فوق‌العاده دقیق هم باشند. این صفحه نمایش ۵K، بسیار زیبا است.

علت انتخاب LG 34WK95U-W

اگر به یک پنل فوق عریض نیاز دارید و نمی‌خواهید رزولوشن بالا را فدای آن کنید، این مدل از ال‌ جی (LG)، هر دو را ارائه می‌‎دهد. البته اگر توان خرید آن را داشته باشید. یک پنل نانوی IPS از رزولوشن بالای ۲۱۶۰*۵۱۲۰ این صفحه نمایش با HDR، پشتیبانی می‌کند. همچنین کاملاً تخت است؛ به طوری که در صورت فقدان فضای میز کار، آن را به یک گزینه مناسب تبدیل می‌کند.

هرچند، نیازی به نگرانی در خصوص اتصالات نیست. روی مانیتور ال‌ جی، موارد بسیاری از قبیل پورت Thunderbolt 3، یک پورت USB، یک پورت USB-C، دو HDMI، یک DisplayPort، یک USB-A در بالا و دو USB-A در پایین قرار گرفته‌اند. مشکلش آنجاست که نصب دیواری برای آن توصیه نمی‌شود، چرا که می‌تواند پورت‌ها را غیرقابل‌دسترس کند.

نصب بر روی دیوار می‌تواند استفاده از جوی‌ استیک پنهان شده را که برای تغییر تنظیمات به آن نیاز دارید، سخت کند. با این جوی استیک می‌توانید حالات تصویر را تغییر دهید، به صورت دستی به تنظیم درجه حرارت رنگ بپردازید، رنگ و اشباع را عوض کنید.

تست‌ها نشان می‌دهند که علاوه بر رزولوشن بالا، LG 34WK95U-W از ۹۰ درصد طیف رنگ AdobeRGB پشتیبانی می‌کند. همچنین، خطای رنگ آن تنها ۱.۱ و منحنی گاما ۲.۲ دارد که از بسیاری از مانیتورهایی که بررسی کرده‌ایم بهتر است. با این حال، لازم به ذکر است که دارای نرخ تازه سازی استاندارد ۶۰Hz بوده و برای دسته‌ای از بازی‌ها بهترین انتخاب ممکن نیست. این صفحه نمایش از فناوری FreeSync یا G-Sync برخوردار نیست.

در انتها، اگر برای کار یا بازی به بهترین رزولوشن موجود نیاز دارید، هیچ مانیتور فوق عریض دیگری بهتر از LG 34WK95U-W، چنین کار را انجام نخواهد داد.

بهترین مانیتور فوق عریض با قابلیت G-Sync: ایسر (َAcer) Predator Gaming X34

بهترین مانیتور فوق عریض
مانیتور فوق عریض Acer Predator Gaming X34

مدل Predator Gaming X34 یک مانیتور عالی برای هر گیمر است اما اگر می‌خواهید از G-Sync بهره ببرید، هیچ صفحه نمایش فوق عریضی بهتر از این پیدا نمی‌کنید.

علت انتخاب Acer Predator Gaming X34

بسیاری از نمایشگرهای عریض از فناوری G-sync پشتیبانی می‌کنند. اگر به دنبال بهترین مانیتور خمیده فوق عریضی هستید که ویژگی‌های مناسب جهت استفاده برای بازی کردن را داشته باشد، چیزی شبیه به Acer Predator X34 نخواهید یافت. رزولوشن ۱۴۴۰*۳۴۴۰ -بهترین رزولوشن برای بازی کردن- و نرخ تازه سازی آن ۱۰۰Hz (120Hz در حالت اورکلاک) است. روشنایی صفحه تنها با ۳۰۰ نیت بهترین انتخاب نیست اما برای یک صفحه غیر HDR کافی است. سایر ویژگی‌های عالی آن، کمبود روشنایی پنل را جبران می‌کنند.

به لطف پنل IPS صفحه نمایش ایسر از زاویه دید فوق‌العاده‌ای برای کار و بازی برخوردار است. زمان پاسخگویی آن با نرخ تنها ۴ میلی ثانیه مشکلی به وجود نمی‌آورد. پشتیبانی از رنگ قوی هم دارد، به طوری که از عمق رنگ ۸ بیتی و دقت مناسب رنگ در تمام صفحه برخوردار است. اضافه شدن فناوری G-Sync نه تنها به جلوگیری از screen tearing کمک می‌کند، بلکه مهر تایید انویدیا را نیز بر Acer Predator Gaming X34 می‌زند. فوق العاده است و مانیتور فوق عریض محبوب ما برای G-Sync می‎‌باشد.

بهترین مانیتور فوق عریض برای ویرایش ویدئو: BenQ EX3501R

مانیتور فوق عریض
مانیتور فوق عریض BenQ EX3501R

با ظاهری حرفه‌ای و دقت رنگ عالی، این مدل از صفحه نمایش بن‌کیو (BenQ) همراهی کامل برای تمام نیازهای مربوط به ویرایش ویدئوهایتان است.

علت انتخاب BenQ EX3501R

BenQ EX3501R با علتی معقول، ظاهری حرفه و عاری از مبالغه دارد چرا که این یک مانیتور برای اشخاص حرفه‌ای ساخته شده است. از انحنای باشکوه و خیره کننده ۱۸۰۰R بهره می‌برد اما تصور نکنید که دقت رنگ را فدای جلوه کرده است. این مانیتور یکی از چالاک‌ترین و دقیق‌ترین نمایشگرهایی است که تا کنون دیده‌ایم که رقبای سرسخت و پیشرفته خود مانند صفحه نمایش‌های سامسونگ، دل، و ال جی را پشت‌سر می‌گذارد.

با رزولوشن ۱۴۴۰*۳۴۴۰ و HDR، این صفحه نمایش فوق عریض ۳۵ اینچی، فضای زیادی برای صفحات متعدد یا مدت زمان طولانی ویرایش در اختیار می‌گذارد. دارای کنتراست ۱۱۰۰:۱ و روشنایی بیشتر از ۳۳۰ نیت است که رنگ‌های مشکیِ تیره و سفیدِ روشنی را فراهم می‌کند. اتصالات آن شامل HDMI، DisplayPort، USB-A 3.1 Gen1 و USB-C است.

گرچه این صفحه نمایش برای بازی کردن طراحی نشده است، اما اگر می‌خواهید در اوقات فراغت به انجام آن بپردازید، شاهد عملکرد عالی از آن خواهید بود. با نرخ تازه سازی ۱۰۰Hz و پشتیبانی از FreeSync، تا از Screen tearing جلوگیری کرده و همه نیازها را برطرف سازد. BenQ EX3501R یک صفحه نمایش خارق‌العاده همه جانبه است اما صفحه نمایش فوق عریض مورد علاقه ما به ویژه برای ویرایش ویدئو است.

آیا مانیتور فوق عریض ارزش هزینه کردن دارد؟

صفحه نمایش‌های فوق عریض جایگزین سیستم‌های چند مانیتوره هستند. آن‌ها حاشیه ناشکیبای ایجاد شده بین دو یا چند صفحه را حذف و تجربه‌ای تمیزتر و یکپارچه ایجاد می‌کنند.

با داشتن چند مانیتور می‌توانید قابلیت‌ها را ترکیب کنید و مطابقت دهید. به عنوان مثال، می‌توانید یک مانیتور برای بازی و یکی برای کار کردن داشته باشید. در هر دو حالت این شرایط، هرآنچه بدان نیاز دارید را آسان‌تر می‌کند.

با صفحه نمایش فوق عریض، همه چیز باید در یک صفحه باشد یا مجبور به فدا کردن برخی نیازها خواهید شد. مخصوصاً در بازی کردن تاثیرگذار است، چرا که رزولوشن بالای صفحه فوق عریض می‌تواند بر روی کارت‌های گرافیک پیشرفته نیز تاثیر بگذارد.

باید اثر فیزیکی صفحه نمایش‌های بزرگ را درنظر بگیرید. آن‌ها می‌توانند بسیار بزرگ باشند، پس مطمئن شوید میز و اتاقتان فضای کافی داشته باشد.

همچنین پخش رسانه‌ای مانند تلویزیون و فیلم را درنظر بگیرید. روی یک نمایشگر فوق عریض ممکن است مجبور به تحمل نوارهای مشکی رنگ در لبه‌های صفحه نمایش باشید، زیرا تعداد کمی از محصولات رسانه‌ای با ابعاد فوق عریض این نمایشگرها مطابقت می‌کنند.

آیا مانیتور فوق عریض برای بازی مناسب است؟

می‌تواند باشد. هرچند تمام نمایشگرهای فوق عریض با درنظر گرفتن انجام بازی روی آن‌ها طراحی نشده‌اند، نمایشگرهایی که به این منظور طراحی شده‌اند می‌توانند برخی از همه‌جانبه‌ترین تجربه‌های بازی خارج از واقعیت مجازی را ارائه دهند. مانیتورهای دارای انحنا با نمایشگر بزرگ و فوق عریض، می‌توانند دید محیطی شما را بسیار بیشتر از آنچه مانیتورهای سنتی توانایی‌اش را دارند دربر بگیرند.

تنها از این مورد آگاه باشید که همه بازی‌ها از رزولوشن فوق عریض پشتیبانی نمی‌کنند و پیسکل‌های اضافی می‌توانند بیشتر از حالت عادی روی کارت گرافیکی شما تاثیر بگذارند.

چطور می‌توان فضای کار نمایشگر یک مانیتور فوق عریض را تقسیم کرد؟

نحوه تقسیم بندی نمایشگر تماماً دست خودتان است. هرچند می‌توانید در نسخه اخیر ویندوز به راحتی چندین پنجره یا برنامه را در جای دلخواه قرار دهید. روی پنجره کلیک کنید و آن را به هر گوشه‌ای از صفحه بکشید و رها کنید تا در جای خود قرار بگیرد. راه دیگر انجام این کار استفاده از دکمه ویندوز و هر کدام از کلیدهای کمان است تا پنجره را در آن قسمت از صفحه قرار دهد. از آنجا به بعد امکان پرکردن فضای اضافی را با پنجره‌های اضافی دارید.

اگر بخواهید می‌توانید به صورت دستی به همان روشی که پیش‌تر بیان شد، این کار را انجام دهید. زمانی که همه چیز در جای خود قرار گرفت، می‌توانید روی خطوط تقسیم کننده بین پنجره‌ها کلیک کنید و بکشید تا اندازه‌شان را تنظیم کنید.

برخی مانیتورهای فوق عریض راه‌های قوی‌تری ارائه می‌دهند، هرچند، بسته به شرکت سازنده می‌توانند متفاوت باشند. برای جزئیات بیشتر، دفترچه راهنمای تنظیمات خود را بررسی کنید.

بهترین اندازه مانیتور فوق عریض چیست؟

هیچ جواب درستی برای پاسخ به این سوال وجود ندارد. یک تصمیم فردی است که با توجه به نیازهای شخص و محل استفاده آن تغییر پیدا می‌کند. برای تصمیم گرفتن درباره این که چه اندازه‌ای برای شما و شرایط شخصی‌تان مناسب است، باید برنامه خاص خود را به انضمام فضای مورد استفاده درنظر بگیرید. اگر برایتان سوال است، بزرگ‌ترین مانیتورهای فوق عریض ۴۹ اینچی‌اند. مانند CHG90 سامسونگ یا Ultrasharp display چهل و نه اینچی دل.

از این موضوع آگاهی داریم که مانیتورهای کوچک‌تر از ۴۹ اینچ از تراکم پیکسل بهتری برخوردار هستند، که فاکتوری مهم که بر روی وضوح تصویر کلی تاثیرگذار است. درحالی که رویا پردازی درباره داشتن یک نمایشگر بزرگ جالب است، در واقعیت داشتن بزرگ‌ترین نمایشگر موجود در بازار برای بهره‌مندی کامل از فیلم‌ها و بازی‌ها ضروری نیست.

گزینه‌های ۳۴ اینچی با نسبت تصویر ۲۱:۹ جایی مناسب برای شروع است. از تجربه کامل فوق عریض لذت می‌برید و به قدری بزرگ نیست که بر روی میز جایی برای کار کردن باقی نماند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • taharonzi گفت:

    بنظر من اگه گیمر کژوال هستید و از مانیتور واسه کارای مختلفی استفاده میکنید مانیتور عریض بگیرید ولی اگه حرفه ای هستید و ترجیها شوتر پلیر هستید به دنبال مانیتور عریض نباشید چون ۱۲۰هرتز واسه مانیتوری به این درازی خیلی کمه و یه چیزی تو مایه های ۶۰هرتز مانیتور های معمولیه