فعال سازی اینترنت رایگان دانش آموزان و دانشجویان از آخر هفته - تکفارس 
فعال سازی اینترنت رایگان دانش آموزان و دانشجویان از آخر هفته - تکفارس 

فعال سازی اینترنت رایگان دانش آموزان و دانشجویان از آخر هفته

مهدی ملکی
۱۳ مهر ۱۴۰۰ - 09:43
اینترنت رایگان دانشجویان و دانش آموزان

همزمان با شروع سال تحصیلی جدید، تمهیدات وزارت ارتباطات برای آموزش مجازی در قالب دسترسی رایگان دانش آموزان به سامانه شاد و فعالسازی بسته اینترنت از آخر هفته جاری اجرا می‌شود.

خبرگزاری مهر- گروه دانش و فناوری؛ معصومه بخشی پور: برقراری کلاس‌های آموزش مجازی در کشور به دلیل فراگیری ویروس کرونا وارد سومین سال شد و تجربه جدیدی را در نظام آموزشی کشور در استفاده از اینترنت رقم زد. به نحوی که نتایج برخی نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که در سال‌های اخیر بیشترین استفاده جدید از اینترنت در کشور به موضوع آموزش مجازی اختصاص دارد.

مطالب مرتبط:

در دو سال اخیر با شروع ترم‌های جدید تحصیلی، دانش آموزان، دانشجویان، اساتید و معلمان برای برقراری کلاس‌های درس با مشکلاتی از جمله کیفیت نامناسب اینترنت و شرایط نامطلوب برقراری کلاس‌ها روبرو بودند و به رغم وعده‌های متعددی که از سوی وزارتخانه‌هایی مانند ارتباطات، علوم و آموزش و پرورش که هر یک به نوعی در زمینه برقراری امکانات آموزش مجازی تکالیفی برعهده دارند، داده شد اما در عمل اقدامات صورت گرفته رضایت بخش نبود.

روش‌هایی مانند ایجاد سامانه آموزشی شاد، ارائه بسته اینترنت رایگان برای دانش آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید و نیز دسترسی رایگان به سامانه‌های آموزشی در دو سال اخیر آنطور که باید رضایت کاربران آموزش مجازی را جلب نکرد و بسیاری از آنها نسبت به مشکلات کیفی سامانه شاد و سایر سامانه‌های آموزش مجازی در کشور، عدم فعال‌سازی بسته‌های اینترنت و نیز نبود زیرساخت‌های مناسب ارتباطی به ویژه در روستاها و مناطق محروم برای حضور در کلاس‌های آنلاین و امتحانات مجازی، اعلام نارضایتی کردند.

آمادگی زیرساخت‌های ارتباطی برای آموزش مجازی

امسال اما در آستانه سال تحصیلی و در اواسط شهریورماه، وزیر جدید ارتباطات در راستای ارزیابی میزان آمادگی زیرساخت‌های ارتباطی کشور برای آموزش مجازی و تحقق زیست بوم جامع آموزش مجازی، دستور تشکیل کارگروه پشتیبانی از آموزش مجازی دانش آموزان را داد تا راهکارهای بهبود تجربه کاربری و ارتقا کیفی خدمات در بستر پلتفرم‌های مختلف ارائه‌دهنده این خدمات و استانداردهای مدنظر، بررسی و عملیاتی شود.

عیسی زارع پور برای بررسی ملاحظات کمی و کیفی خدمات آموزش مجازی دانش آموزان در بستر سامانه «شاد» در جلسه مشترکی با حضور سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش، با اعلام آمادگی کامل این وزارتخانه برای پشتیبانی از نظام تعلیم و تربیت کشور، با تشکیل کارگروه پشتیبانی از آموزش مجازی موافقت کرد.

وی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی شبکه شاد کار بسیار بزرگی بود و متخصصان کشور تهدید کرونا را تبدیل به یک فرصت برای نظام آموزشی کشور کردند، گفت: شاد باید تقویت شود و توسعه یابد. این شبکه باید به نحوی توسعه یابد که حتی یک نفر نیز از تجربه کار با آن ناراضی نباشد و برای کاربر تجربه مثبتی در استفاده از این شبکه ایجاد شود. اینکه همزمان حدود ۲.۵ میلیون نفر کاربر از محتوای چند رسانه‌ای در یک پلتفرم داخلی استفاده کنند، تاکنون سابقه نداشته است.

زارع پور با اشاره به اینکه باید فضای رقابتی و اکوسیستم در حوزه آموزش مجازی شکل گیرد نیز گفت: باید طوری تدبیر کنیم که فضای رقابت در حوزه پلتفرم‌ها و خدمات آموزش الکترونیکی با مدل اقتصادی مشخص در این حوزه ایجاد شود. در غیر این صورت با این شکل حمایت‌ها امکان ادامه مسیر دشوار است و ضمن اینکه زیست بوم آموزش الکترونیک کشور با چالش جدی روبرو می‌شود.

پس از آن نیز با آغاز شروع سال تحصیلی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه حضور در مراسم بازگشایی یکی از مدارس تهران گفت: با توجه به اینکه آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری همچنان ادامه دارد، بر اساس قولی که به وزارت آموزش و پرورش داده بودیم ترافیک بسته شاد برای دانش آموزان سراسر کشور رایگان شده و بسته‌های ترافیکی رایگانی هم به عنوان هدیه در اختیار اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان، معلمان و طلاب قرار می‌گیرد.

جزئیات اعطای بسته اینترنت به اساتید، معلمان و دانشجویان

مطابق با اعلام وزارت ارتباطات، قرار است که بسته رایگان ۶ ماهه ۶۰ گیگابایتی در اختیار اساتید حوزه و دانشگاه، بسته اینترنت با حجم ۴۰ گیگابایت در اختیار معلمان و بسته ۳۰ گیگابایتی در اختیار دانشجویان و طلاب قرار گیرد ثبت نام برای دریافت این بسته‌ها از ۷ مهرماه ۱۴۰۰ آغاز شده و در این فرآیند، امکان فعال سازی بسته هدیه روی تلفن همراه مشمولان یا روی خطوط ثابت اینترنت (ADSL) فراهم شده است.

مهلت ثبت‌نام نیز حداکثر ۷ روز به ازای هر کد ملی در نظر گرفته شده است. در این زمینه با توجه به تجربه سال گذشته در عدم موفقیت دریافت بسته اینترنت، در صورتی که به‌دلیل عدم وجود اطلاعات پایه‌ای، ثبت نام با موفقیت انجام نشود، در آخرین مرحله ثبت نام، امکان ثبت اعتراض در سامانه پیش بینی شده است و اعتراضات به صورت دوره‌ای در اختیار مراجع ذی‌ربط (وزارت عتف، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و مراکز حوزوی) قرار می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید