هوگن: فیس بوک برای کسب درآمد بیشتر، از نفرت پراکنی در شبکه اجتماعی خود استقبال می‌کند - تکفارس 
هوگن: فیس بوک برای کسب درآمد بیشتر، از نفرت پراکنی در شبکه اجتماعی خود استقبال می‌کند - تکفارس 

هوگن: فیس بوک برای کسب درآمد بیشتر، از نفرت پراکنی در شبکه اجتماعی خود استقبال می‌کند

افشین نوری
۱۲ مهر ۱۴۰۰ - 12:30
هوگن: فیس بوک برای کسب درآمد بیشتر، از نفرت پراکنی در شبکه اجتماعی خود استقبال می‌کند - تکفارس 

فرانسز هوگن (Frances Haugen) مدیر سابق محصولات فیس بوک که اخیراً اطلاعاتی درباره این شرکت به وال استریت ژورنال درز داده بود، روز یکشنبه در برنامه ۶۰ دقیقه حاضر شد و با افشای هویت خود، اطلاعات بیشتری درباره فیس بوک فاش کرد. او در این برنامه گفت که فیس بوک هرچند خود را متعهد به انجام بهینه‌سازی بیشتر در الگوریتم‌های پلتفرم خودش می‌داند، اما الگوریتم‌های این شرکت در جهت تشدید نفرت‌پراکنی‌ کار می‌کنند.

هوگن در برنامه ۶۰ دقیقه گفت: «فیس بوک از سلامت روان ما خرج می‌کند تا درآمد خودش را افزایش دهد.» او که در سال ۲۰۲۱ از فیس بوک جدا شده و در شرکت‌های مختلفی مانند گوگل و پینترست هم کار کرده‌ است به مجری برنامه ۶۰ دقیقه گفت: «بین آنچه که برای مردم مفید است و آنچه که برای فیس بوک سودمند است تناقض وجود دارد. فیس بوک صرفاً به فکر درآمد بیشتر خودش است و همه اقدامات این شرکت در این جهت است.»

مطالب مرتبط:

در حالیکه فیس بوک ادعا می‌کند مانع از نفرت‌پراکنی در شبکه‌های اجتماعی خودش شده، اما یک سند داخلی این شرکت که توسط هوگن فاش شده بود نشان می‌دهد که فیس بوک فقط توانسته با ۳ الی ۵ درصد از نفرت‌پراکنی‌ها و حدود ۰.۶ درصد از مطالب مجرمانه و حاوی خشونت مقابله کند.

هوگن در ادامه صحبت‌هایش گفت که انتشار موضوعاتی مانند نفرت پراکنی، صبحت‌های سیاسی تفرقه‌انداز و اطلاعات جعلی در پلتفرم‌های فیس بوک، جوامع مختلف دنیا را تحت‌تاثیر قرار داده است. به نظر هوگن، ریشه این مشکل در الگوریتم‌های فیس بوک است که در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شدند. هوگن می‌گوید که این الگوریتم‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که اجازه نفرت‌پراکنی رابه کاربران می‌دهد تا میزان مشارکت کاربران در شبکه‌های اجتماعی فیس بوک افزایش یابد.

هوگن: فیس بوک برای کسب درآمد بیشتر، از نفرت پراکنی در شبکه اجتماعی خود استقبال می‌کند - تکفارس 

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک، اخیراً تغییرات ایجاد شده در الگوریتم‌های این شرکت را مثبت دانسته بود و گفته بود: «ما برای اینکه اطمینان حاصل کنیم پلتفرم‌های ما صرفا برای سرگرمی نیستند تغییرات جدید را در الگوریتم‌های خود و برای راحتی کاربران طراحی ارائه کرده‌ایم.»

این صحبت‌های زاکربرگ درست نقطه مقابل آن چیزی است که وال استریت ژورنال در گزارش اخیر خود منتشر کرده بود. این خبرگزاری در گزارش خود گفته بود که نفرت‌پراکنی و نشر اطلاعات جعلی تبدیل به یک امر رایج در پلتفرم فیس بوک شده و این شرکت اقدام موثری در جهت رفع آن نکرده است.

وال استریت ژونال همچنین در بخشی از گزارش خود گفته بود که اینستاگرام از زمان معرفی‌اش اثرات منفی روی دختران نوجوان داشته و مشکلات روحی مختلفی برای آن‌ها ایجاد کرده است. فیس بوک ادعاهای مطرح شده توسط این خبرگزاری را رد کرده و همه آن‌ها را نادرست خوانده است. در همین راستا، نیک کلگ (Nick Clegg) مسئول امور بین‌الملل فیس بوک، چند ساعت قبل از شروع برنامه ۶۰ دقیقه روز یکشنبه، بلافاصله در سی ان ان حضور پیدا کرد و از سیاست‌های فیس بوک دفاع کرد.

هوگن صحبت‌های خود را در برنانه ۶۰ دقیقه با گفتن این جملات به پایان رساند که «شبکه‌های اجتماعی نیاز به قانون‌گذاری گسترده دارند.» هوگن قرار است روز سه‌شنبه در یک جلسه کنگره آمریکا حضور یابد و به سوالت نمایندگان پاسخ دهد.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.