گزارش: آیفون ۱۳ پرو از قطعات گران‌تری نسبت به گلکسی S21 پلاس استفاده کرده است - تکفارس 
گزارش: آیفون ۱۳ پرو از قطعات گران‌تری نسبت به گلکسی S21 پلاس استفاده کرده است - تکفارس 

گزارش: آیفون ۱۳ پرو از قطعات گران‌تری نسبت به گلکسی S21 پلاس استفاده کرده است

افشین نوری
۱۲ مهر ۱۴۰۰ - 09:00
گزارش: آیفون ۱۳ پرو از قطعات گران‌تری نسبت به گلکسی S21 پلاس استفاده کرده است - تکفارس 

بعد از معرفی سری آیفون ۱۳ توسط اپل، به نظر می‌رسید که سامسونگ برای سری گلکسی S21 خود از قطعات بهتری در مقایسه با این سری استفاده کرده باشد.

اما وب‌سایت TechInsights با مقایسه نسخه ۲۵۶ گیگابایتی آیفون ۱۳ پرو با همان نسخه گلکسی S21 پلاس به این نتیجه رسیده است که آیفون ۱۳ پرو نه‌تنها با قطعات گران‌تری نسبت به مدل قبلی خود ساخته شده بلکه نسبت به گلکسی S21 پلاس هم قطعات گران‌تری دارد.

براساس مهندسی معکوسی که کارشناسان این وب‌سایت انجام داده‌اند، آیفون ۱۳ پرو به‌جای رم LPDDR5 از رم LPDDR4X بهره می‌برد. همچنین با وجود اینکه به نظر می‌رسید آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ هر دو دارای پردازنده گرافیکی یکسانی باشند اما حالا مشخص شده است که آیفون ۱۳ از یک پردازنده گرافیکی ۴ هسته‌ای و آیفون ۱۳ پرو از یک پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای بهره می‌برد.

آیفون ۱۳

در بخش دوربین اصلی هم این دو مدل تفاوت‌هایی با هم دارند و در حالیکه آیفون ۱۳ مجهز به یک دوربین واید ۱.۷ میکرومتری است که بزرگتر از دوربین ۱.۴ میکرومتری آیفون ۱۲ است، اما آیفون ۱۳ پرو از یک دوربین واید ۱.۹ میکرومتری بهره می‌برد که هم از سایز پیکسلی دوربین اصلی آیفون ۱۳ بزرگتر است و هم از سایز پیکسلی ۱.۴ میکرومتری آیفون ۱۲ پرو. البته هر دو مدل آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو دارای ناچ کوچکتری نسبت به مدل‌های قبلی خود هستند که کالبدشکافی وب‌سایت TechInsights این موضوع را نشان داده است.

آیفون ۱۳ پرو با قیمتی معادل ۱.۹ برابر هزینه ساخت خود به فروش می‌رسد

براساس کالبدشکافی کارشناسان وب‌سایت TechInsights، آیفون ۱۳ پرو در بخش تراشه، حافظه NAND و نمایشگر از قطعات گران‌تری نسبت به آیفون ۱۲ پرو استفاده کرده و به همین‌خاطر است که قیمت بالاتری نسبت به آن دارد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، همه قطعاتی که در ساخت آیفون ۱۳ پرو به کار رفته‌ است ۵۷۰ دلار برای اپل هزینه داشته‌اند که البته این رقم شامل هزینه‌های نرم‌افزار، کارگر، مالکیت فکری دستگاه و عرضه آن نمی‌شود. حالا اپل این گوشی را به قیمت ۱۰۹۹ دلار به فروش می‌رساند که ۱.۹ برابر بیشتر از هزینه ساخت آن است. این در حالی است که هزینه ساخت آیفون ۱۲ پرو ۵۴۸ دلار بود.

آیفون ۱۳

اما در طرف مقابل، هزینه‌‌ای که سامسونگ برای ساخت نسخه ۲۵۶ گیگابایتی گلکسی S21 پلاس صرف کرده است ۵۰۸ لار بوده است. این گوشی ۸ گیگابایت رم دارد و هم‌اکنون به قیمت ۱۰۴۹ دلار به فروش می‌رسد که تقریباً ۲ برابر هزینه ساخت آن است.

براساس آمار موجود، سامسونگ ظاهراً رقابت تنگاتنی با اپل از نظر میزان فروش گوشی‌های پرچمدار خود دارد، اما امسال به نظر می‌رسد که آیفون ۱۳ فروش بهتری خواهد داشت و ممکن است بهترین گوشی هوشمند امسال نیز بشود.

منبع: PhoneAr

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.