فیس بوک ۵۰ میلیون دلار روی پروژه متاورس خود خرج می‌کند - تکفارس 
فیس بوک ۵۰ میلیون دلار روی پروژه متاورس خود خرج می‌کند - تکفارس 

فیس بوک ۵۰ میلیون دلار روی پروژه متاورس خود خرج می‌کند

افشین نوری
۶ مهر ۱۴۰۰ - 12:21
فیسبوک

فیس بوک امروز اعلام کرد که ۵۰ میلیون دلار برای کمک به توسعه فناوری متاورس (Metaverse) تخصیص می‌دهد. فیس بوک نام رسمی این پروژه را XR Programs و Research Fund گذاشته و گفته است که در طول دو سال آینده روی برنامه‌ها و کارهای تحقیقاتی این پروژه سرمایه‌گذاری خواهد کرد. فیس بوک قبلاً بر روی موضوعاتی مانند اثرات اجتماعی عینک‌های واقعیت افزوده نیز سرمایه‌گذاری کرده بود و حالا پروژه بزرگ بعدی این شرکت قرار است پلتفرمی به نام متاورس باشد که برای ساخت آن در حال همکاری با محققان، سیاست‌گزاران و شرکای تجاری مختلفی است.

فیس بوک درباره پروژه متاورس گفته است که این پروژه پلتفرمی برای ایجاد یک فضای مجازی خواهد بود که در آن کاربران قادر به تعامل با دیگران خواهد بود و این پلتفرم روی محصولات و سرویس‌های متنوعی ارائه خواهد شد. به‌گفته فیس بوک، هدف از اختصاص بودجه ۵۰ میلیون دلاری این است که مطمئن شود این پلتفرم امکان سازگاری با سایر سرویس‌ها را خواهد داشت. در حال حاضر یک نسخه از این پلتفرم به نام Horizon روی اپلیکیشن آزمایشی اوکیولوس وجود دارد که به کاربران اجازه می دهد تا جلسات مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده برگزار کنند.

مطالب مرتبط:

فیس بوک می‌گوید که در این زمینه با سازمان‌های مختلفی مانند Women in Immersive Tech ،Africa No Filter ،Electric South و Organization of American States همکاری می‌کند و همچنین قصد دارد تا از پروژهای تحقیقاتی دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه هنگ کنگ و دانشگاه ملی سنگاپور در این زمینه پشتیبانی مالی کند. البته فیس بوک گفته است که این تحقیقات به‌طور مستقل انجام خواهند شد و این شرکت دخالتی در آن‌ها نخواهد داشت و فقط تامین مالی آن‌ها را بر عهده خواهد داشت.

فیس بوک ۵۰ میلیون دلار روی پروژه متاورس خود خرج می‌کند - تکفارس 

Facebook CEO Mark Zuckerberg

از طرفی، نیک کلگ (Nick Clegg) نایب‌رئیس فیس بوک درباره این پروژه گفته است که متاورس یک پروژه بزرگ است و او سعی خواهد کرد تا به سوالات سازمان‌ها درباره این فناوری جدید پاسخ بدهد.

فیس بوک اخیراً تلاش بسیار زیادی کرده تا خود را به‌عنوان یک شرکت مسئول جلوه بدهد. این شرکت روز دوشنبه بعد از واکنش تند و تیز به گزارش اخیر وال استریت ژورنال که ادعا کرده بود اینستاگرام مشکلات روحی برای نوجوانان ایجاد می‌کند، اعلام کرد که کار روی نسخه اینستاگرام کودکان را متوقف کرده است. این شرکت همچنین گفته است که درباره پست‌هایی که الگوریتم‌های این شرکت حذف می‌کند با شفافیت صحبت خواهد کرد.

همه این تلاش‌ها در صورتی انجام می‌گیرد که اخیراً فاش شد که فیس بوک اطلاعات غلطی درباره شبکه‌های اجتماعی خود به محققان داده است و این شرکت همچنین در رابطه با برخی افراد مشهور اینستاگرام با تبعیض رفتار کرده است.

فیس بوک تاکنون تحقیقات زیادی در زمینه فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی انجام داده است و هرچند ۵۰ میلیون دلار پول کمی نیست اما در مقایسه با درآمدی که این شرکت در یک سه ماهه کسب می‌کند رقم بسیار ناچیزی است. فیس بوک می‌گوید که به تلاش‌های خود برای توسعه پروژه متاورس ادامه می‌دهد و به‌زودی اطلاعات بیشتری درباره آن منتشر خواهد کرد.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید