برتری ۲۱ درصدی آلدر لیک در مقایسه با تراشه های ای ام دی -
برتری ۲۱ درصدی آلدر لیک در مقایسه با تراشه های ای ام دی -

برتری ۲۱ درصدی آلدر لیک در مقایسه با تراشه های ای ام دی

مهدی حلوائی
۳ مهر ۱۴۰۰ - 10:48
پردازنده اینتل آلدر لیک

در حالی که تا رونمایی از پردازنده‌های سری آلدر لیک اینتل در پایان سال ۲۰۲۱ زمانی باقی نمانده اما به‌نظر می‌رسد که هر روز اطلاعات بیشتری از عملکرد این سری از پردازنده‌ها در بنچمارک‌های مختلف به بیرون درز پیدا می‌کند. امروز نوبت به اطلاعات افشاشده از بنچمارک Cinebench رسیده تا عملکرد سری آلدر لیک در مقایسه با دیگر پردازنده‌های موجود در بازار را به نمایش بگذارد.

مطالب مرتبط:

این اطلاعات در تصویری توسط افشاگری با نام کاربری ۹۵۵Pro در توییتر منتشر شده و نتیجه بنچمارک Cinebench R23، که جدیدترین نسخه‌ی این بنچمارک هست را نشان می‌دهد. این تصویر به‌طور کامل واضح نبوده و نمره‌‌ی عملکرد چندهسته‌ای این سری از تراشه‌ها در آن‌ قابل تشخیص نیست. تصویر منتشرشده همچنین آخرین عدد از نمره‌ی عملکرد تک‌هسته‌ای را نیز نشان نداده و به‌نظر می‌رسد که این نمره ۲.۰۵X می‌باشد.

نتیجه بنچمارک پردازنده‌ آلدر لیک اینتل

در صورتی که اطلاعات افشاشده‌ی جدید صحت داشته باشند، عملکرد تک‌هسته‌ای سری آلدر لیک از تمام پردازنده‌های دسکتاپ موجود در بازار بهتر خواهد بود. برای مقایسه، پردازنده‌ی قدرتمند Core i9-11900K تواسنته بود تا در بخش‌ تک‌هسته‌ای نمره‌‌ی ۱.۶۹۷ را به‌دست بیاورد. همچنین چندی پیش اطلاعاتی از بنچمارک Cinebench R23 فاش شده بود که به عملکرد تک‌هسته‌ای بهتر (۲۱ درصد) تراشه ۱۲۹۰۰K اینتل در مقایسه با رایزن ۹ ۵۹۵۰X اشاره کرده بود.

با این وجود، بخش مهمی از تصاویر منتشرشده قابل مشاهده نبوده و اطلاعات مهمی در آن‌ها ارائه نشده است. همان‌طور که قبلاً نیز گفته شد، عدد چهارم نمره‌ی تک‌هسته‌ای آلدر لیک در این تصاویر قابل رویت نبوده و ضریب پردازنده‌ (Multiplier) نیز در این تصاویر ارائه نشده است. از این رو مشخص نیست که این نتایج مربوط به پردازنده‌ی اورکلاک‌شده بوده یا خیر. البته توجه داشته باشید که این اطلاعات رسمی نبوده و امکان خطا در آن وجود دارد.

گفته می‌شود که اینتل در پردازنده‌های جدید سری آلدر لیک از معماری هیبرید بهره برده و فرآیند تولید آن‌ها را نیز به ۷ نانومتری کاهش داده است. همچنین براساس شایعات قبلی، پردازنده‌ی پرچمدار ۱۲۹۰۰K اینتل از ۱۶ هسته (۸ هسته‌ی قدرتمند و پرمصرف و ۸ هسته‌ی کم‌مصرف) و ۲۴ ترد ( Thread) استفاده خواهد کرد.

نظر شما در مورد تراشه‌های سری آلدر لیک چیست؟ به‌نظر شما کدام یک از شرکت‌های ای ام دی و اینتل پردازنده‌های قدرتمندتری را در سال جدید به بازار عرضه خواهند کرد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Digital Trends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.