آغاز دوباره استخراج رمز ارزها از امروز در ایران - تکفارس 
آغاز دوباره استخراج رمز ارزها از امروز در ایران - تکفارس 

آغاز دوباره استخراج رمز ارزها از امروز در ایران

مهدی ملکی
۱ مهر ۱۴۰۰ - 12:28
استخراج رمز ارز

عضو هیات رییسه کارگروه استخراج انجمن فناوران بلاکچین از آغاز دوباره استخراج رمز ارزها از صبح امروز خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین در ابتدای خردادماه سالجاری رییس دولت قبل در جریان جلسه هیات دولت تولید و استخراج رمز ارزها در کشور حتی مراکز دارای مجوز را تا پایان شهریور ممنوع کرد.

حسن روحانی در جریان جلسه هیات دولت گفت: تولید و استخراج رمز ارزها در کشور حتی مراکز دارای مجوز، تا پایان شهریور ممنوع است. وی با اشاره به مشکل کمبود برق در کشور ، اظهار کرد: ریشه اصلی این موضوع هم خشکسالی امسال است. برق برای استخراج رمز ارزها با مجوزش ۳۰۰ مگاوات است اما غیر مجازش ۲۰۰۰ مگاوات است. هر کسی تعدادی ماینر گذاشته و این بیت کوین را استخراج می‌کند. از امروز تا پایان شهریور هر نوع استخراج رمز ارز ممنوع و غیر قانونی است.

حالا زمان ۴ ماهه این ممنوعیت تمام شده است و محمدرضا شرفی، عضو هیات رییسه کارگروه استخراج انجمن فناوران بلاکچین، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین از آغاز به کار واحدهای استخراج رمز از روزجاری خبر داد.

مطالب مرتبط:

وی گفت: از امروز صبح سایت های استخراج رمز ارز که مجوز دارند وارد مدار شده و کار استخراج را آغاز کرده اند.

شرفی یادآور شد: البته در این مدت آن دسته از سایت های که تولید برق خودمصرفی داشتند بدون توقف فعال بوده اند.

به گفته وی؛ این سایت ها به شبکه سراسری برق متصل نبوده اند ‌و برق مورد نیاز را خود تامین می کنند.

شرفی همچنین از توقف صدور مجوز برای واحدهای استخراج رمز ارز خبر داد و گفت: سامانه بهین یاب که محل ثبت درخواست برای مجوز سایت های استخراج رمز ارز است به دلایل نا معلوم بسته است و افراد منقاضی امکان طرح تقاضای خود را ندارد.

وی افزود: بسته بودن این سامانه موجب بلاتکلیفی واحدهای شده است که به دنبال ادامه فعالیت به شکل قانونی هستند.

شرفی از وزرات صنعت، معدن و تجارت خواست هر زودتر سامانه بهین یاب را فعال و تکلیف متقاضیان صدور مجوزهای جدید را روشن کند.

وی تعداد سایت های استخراج رمز ارز دارای مجوز در سراسر کشور را ۳۰ واحد اعلام کرد .

شرفی با اشاره به قوانین جدید در حوزه برق برای صدور مجوز های جدید،اظهار کرد: استاندارد سازی مصرف برق برای دریافت مجوزهای فعالیت سایت های استخراج رمز ارز اجباری شده است.

وی ادامه داد: تصمیم به اجرای استاندارد مصرف برق برای صدور مجوزهای جدید به این دلیل گرفته شده که از ورود دستگاه های فرسوده و از رده خارج به کشور جلوگیری شود.

شرفی نحوه دریافت این استاندار را سهل و آن را برای متعادل کردن مصرف برق در واحدهای استخراج رمز ارز موثر دانست.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ بیش از یک ماه پیش بود که مدیرعامل توانیر در مورد ورود دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمز ارز از چین به کشور به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هشدار داد.

محمد حسن متولی زاده رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت توانیر در مورد احتمال افزایش ورود دستگاه های غیرمجاز استخراج رمزارز و لزوم در نظر گرفتن تمهیدات سخت گیرانه تر به مویدی خرم آبادی رییس محترم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نامه نوشت.

در این نامه آمده است؛ با عنایت به اخبار منتشره در رسانه های کشور چین و همچنین رسانه های جهانی، دولت چین در حال اعمال سیاست های بسیار سخت گیرانه جهت ممنوعیت استخراج رمزارزها در چین می باشد و این امر باعث خروج اکثریت قریب به اتفاق دستگاه های استخراج رمزارز از کشور مذکور خواهد شد که بیش از ۵۰ درصد ظرفیت استخراج رمزارزها در کل دنیا را به خود اختصاص داده است.

منبع: خبرگزاری اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.