مقایسه گوگل تنسور با اسنپدراگون ۸۸۸ - تکفارس 
مقایسه گوگل تنسور با اسنپدراگون ۸۸۸ - تکفارس 

مقایسه گوگل تنسور با اسنپدراگون ۸۸۸

مهدی حلوائی
۲ مهر ۱۴۰۰ - 18:22
مقایسه گوگل تنسور با اسنپدراگون ۸۸۸

در حالی که گوگل هنوز گوشی‌های سری پیکسل ۶ خود را عرضه نکرده اما سوالات زیادی در مورد چگونگی عملکرد پردازنده اختصاصی تنسور این گوشی‌ها مطرح شده است. آیا این پردازنده توان رقابت با اپل را دارد؟ آیا تنسور واقعاً از جدیدترین فناوری‌های موجود استفاده خواهد کرد؟

گوگل می‌توانست تا از تراشه‌های اسنپدراگون شرکت کوالکام و یا اگزینوس شرکت سامسونگ بهره ببرد اما این شرکت تصمیم گرفت تا با همکاری سامسونگ، پردازنده‌ی جدیدی را تولید کند که از سیستم اختصاصی یادگیری ماشینی خود نیز استفاده می‌کند. براساس گزارش‌های جدید، تراشه‌ی گوگل تنسور تفاوت‌ زیادی با دیگر تراشه‌‌های موجود در بازار خواهد داشت. در حالی که هنوز نتایج بنچمارک این تراشه‌ی جدید منتشر نشده اما اطلاعات زیادی از آن به بیرون درز پیدا کرده است. در این مقاله به مقایسه پردازنده‌های گوگل تنسور، اسنپدراگون ۸۸۸ و اگزینوس ۲۱۰۰ خواهیم پرداخت.

مطالب مرتبط:

گوگل تنسور

گوگل تنسور vs اسنپدراگون ۸۸۸ vs اگزینوس ۲۱۰۰

در حالی که تا عرضه‌ی تراشه‌های نسل بعدی کوالکام و سامسونگ زمان زیادی باقی نمانده، گوگل تنسور با هدف رقابت با تراشه‌های نسل فعلی اسنپدراگون ۸۸۸ و اگزینوس ۲۱۰۰ تولید شده است. همان‌طور که از قبل نیز مشخص بود، این پردازنده از جدیدترین فناوری تراشه‌های اگزینوس سامسونگ بهره می‌برد. براساس گزارش‌های اخیر، مودم و تراشه‌ی گرافیکی تنسور دقیقاً مشابه اگزینوس ۲۱۰۰ است.

در صورتی که این گزارش درست بوده و تراشه‌ی گرافیکی تنسور و اگزینوس ۲۱۰۰ یکی باشد، پیکسل ۶ عملکرد گیمینگ خوبی را به نمایش خواهد گذاشت. با این وجود، عملکرد این تراشه هنگام اجرای بازی‌ها در مقایسه با اسنپدراگون ۸۸۸ کمی ضعیف‌تر خواهد بود. همچنین انتظار می‌رود که واحد پردازشی تنسور (TPU) این پردازنده قابلیت‌های یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی بهتری را نسبت به رقبا ارائه دهد.

استفاده از ترکیب هسته‌های ۴+۲+۲ در این پردازنده تصمیم عجیبی از سوی گوگل بوده است. استفاده از دو هسته‌ی قدرتمند و پرمصرف Cortex-A1 موجب برتری گوگل تنسور در اجرای وظایف‌ تک‌هسته‌ای می‌شود اما هسته‌های قدیمی‌ Cortex-A76 این تراشه در اجرای وظایف چندهسته‌ای، عملکرد ضعیف‌تری را نسبت به پردازنده‌های رقیب به جای خواهند گذاشت. این ترکیب یادآور هسته‌های شکست‌خورده‌ی مانگوس (Mongoose) شرکت سامسونگ بوده و هنوز میزان توان مصرفی آن‌ها نیز مشخص نشده است.

پردازنده Arm Cortex

طراحی گوگل تنسور

یکی از سوالاتی که در ذهن بسیاری از افراد ایجاد شده این است که چرا گوگل از هسته‌های Cortex-A76، که در سال ۲۰۱۸ تولید شده بود، در پردازنده‌ی جدید خود استفاده می‌کند؟ جواب این سوال در میزان انرژی مصرفی و حرارت تولیدشده توسط این هسته‌هاست. آزمایش‌های انجام‌شده نشان می‌دهند که هسته‌ی Cortex-A76 در مقایسه با Cortex-A77 و Cortex-A78 کوچک‌تر بوده و به انرژی کمتری نیاز دارد.

Cortex-A77 حدود ۱۷ درصد بزرگ‌تر از A76 بوده و A78 نیز حدود ۵ درصد از A77 کوچک‌تر است. همچنین تفاوت مصرف انرژی A78 و A77 تنها ۴ درصد بوده و A76 در این میان به انرژی کمتری نیاز داشته است. با این وجود، عملکرد Cortex-A76 در مقایسه با A77 حدود ۲۰ درصد ضعیف‌تر بوده و عملکرد A78 نیز حدود ۲۷ درصد بهتر از آن بوده است. از این رو، وظایف چندهسته‌ای در گوشی پیکسل ۶ نسبت به گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۸۸۸ با سرعت پایین‌تری اجرا خواهند شد.

به‌طور کلی می‌توان گفت که گوگل با استفاده از دو هسته‌ی Cortex-X1 چاره‌ای جز استفاده از هسته‌های کوچک‌تر نداشته است. اما چرا این شرکت به جای استفاده از یک هسته از دو هسته‌ی X1 استفاده کرده است در حالی که تراشه‌های کوالکام و سامسونگ با یک هسته‌ی X1 عملکرد فوق‌العاده‌ای را ارائه داده‌اند؟

مقایسه هسته‌ی Cortex-A78 با A77 و A76

هسته‌ی Cortex-X1 علاوه بر عملکرد تک‌هسته‌ای بهتر در مقایسه با A78، امکانات یادگیری ماشینی بسیاری را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است. استفاده از یادگیری ماشینی بخش بزرگی از استراتژی گوگل در طراحی این پردازنده بوده است. توانایی‌های Cortex-X1، به‌لطف کش بیشتر و پهنای باند بزرگ‌تر دستورالعمل‌های SIMD، دوبرابر A78 می‌باشد. در واقع گوگل ترجیح داده تا به‌جای توانایی اجرای بهتر وظایف چندهسته‌ای، وظایف تک‌هسته‌ای بهتری را در کنار قابلیت‌های یادگیری ماشینی بیشتر ارائه دهد.

با تمام این تفاسیر، هنوز مشخص نیست که گوگل چگونه با مشکل گرمای تولیدشده توسط پردازنده‌ی تنسور مقابله خواهد کرد. آزمایش‌ها نشان داده که هسته‌ی Cortex-X1 مصرف انرژی بسیار بالایی داشته و بسیاری از شرکت‌ها سعی می‌کنند تا از اجرای بسیاری از وظایف توسط این هسته جلوگیری کنند. این‌که گوگل چگونه می‌خواهد از دو هسته‌ی X1 استفاده کرده و همزمان پیکسل ۶ را به اندازه‌ی کافی خنک نگه دارد، سوالی است که ذهن بسیاری از افراد را مشغول کرده است. توجه داشته باشید که هسته‌ی مانگوس سامسونگ نیز به‌دلیل مشکلات مشابه با شکست روبه‌رو شده بود.

گوگل تنسور

واحد پردازشی تنسور گوگل

یکی از چندین مسائل نامشخص پردازنده تنسور مربوط به واحد پردازشی تنسور آن است. در حال حاضر می‌دانیم که این واحد وظیفه‌ی اجرای وظایف یادگیری ماشینی گوگل، مانند تشخیص صدا، پردازش تصویر و رمزگشایی ویدیوها را بر عهده دارد. پردازنده‌های کوالکام و سامسونگ نیز از فناوری یادگیری ماشینی اختصاصی خود بهره می‌برند اما نکته‌ی جالب در مورد اسنپدراگون ۸۸۸، پراکنده‌بودن واحدهای یادگیری ماشینی آن است.

موتور هوش مصنوعی کوالکام در پردازنده‌ مرکزی، تراشه گرافیکی، ISP، DSP و Sensing Hub پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ تقسیم شده است. این موضوع هرچند موجب کاهش میزان مصرف این پردازنده شده، اما عملکرد یادگیری ماشینی آن را نیز تا حد زیادی کاهش داده است. در نتیجه سیستم هوش مصنوعی کوالکام در این پردازنده فایده‌ی چندانی نداشته است.

در طرف دیگر، واحد پردازشی تنسور پردازنده‌ی گوگل پیکسل ۶، وظیفه‌ی اجرای بیشتر وظایف یادگیری ماشینی آن را بر عهده داشته و در صورتی که گوگل بتواند از تمام توان این واحد استفاده کند، شرکت‌های دیگر نیز احتمالاً به استفاده از سیستم‌های یادگیری ماشینی پیشرفته‌تر وادار خواهند شد.

گوگل پیکسل

جمع بندی

گوگل توانسته تا با معرفی پردازنده‌ی تنسور خون تازه‌ای را به جریان پردازنده‌های موبایل وارد کند. با وجود این‌که هنوز نمی‌توان به‌طور قطعی در مورد عملکرد این پردازنده نظر داد، اما با توجه به اطلاعات منتشرشده، این پردازنده می‌تواند به اندازه‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ و اگزینوس ۲۱۰۰ جذاب و قدرتمند باشد.

همان‌طور که قبلاً نیز گفته شد، گوگل پردازنده‌ی تنسور را با هدف ایجاد پیشرفت در بازار تراشه‌های موبایلی عرضه نمی‌کند اما در عین حال، این شرکت رویکرد جدیدی را برای رفع مشکلات پردازشی موبایل‌ها اتخاذ کرده است. این پردازنده با استفاده از دو هسته‌ی قدرتمند و واحد پردازشی تنسور برای اجرای وظایف یادگیری ماشینی راه متفاوتی را نسبت به رقبای خود در پیش گرفته است. با این وجود، پشتیبانی نرم‌افزای ۵ ساله از پیکسل ۶ می‌تواند برگ برنده‌ی اصلی این گوشی در رقابت با پرچمداران دیگر شرکت‌ها باشد.

نظر شما در مورد پردازنده‌ی تنسور شرکت گوگل چیست؟ آیا استفاده از دو هسته‌ی پرمصرف در این تراشه تصمیم درستی از سوی گوگل بوده است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات رایج:

  • گوگل پیکسل ۶ در چه تاریخی به بازار عرضه خواهد شد؟

براساس شایعات قبلی، گوگل احتمالاً سری پیکسل ۶ را در آبان‌ سال جاری (اکتبر ۲۰۲۱) روانه بازار خواهد کرد.

  • آیا سری پیکسل ۶ از فناوری ۵G پشتیبانی خواهند کرد؟

براساس لیست FCC، سری پیکسل ۶ از اتصالات ۵G پشتیبانی می‌کنند.

منبع: Android Authority

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید