راهنمای خرید رم؛ بهترین کارت‌های میکرو اس دی - تکفارس 
راهنمای خرید رم؛ بهترین کارت‌های میکرو اس دی - تکفارس 

راهنمای خرید رم؛ بهترین کارت‌های میکرو اس دی

مهدی ملکی
۱۲ مهر ۱۴۰۰ - 09:30
راهنمای خرید بهترین کارت‌های میکرو اس دی

اگر فضای خالی حافظه گوشی یا تبلت شما رو به اتمام باشد و با مشکل مواجه شده باشید، یکی از ساده‌ترین راه‌ها، استفاده از کارت میکرو اس دی (microSD) است.

متاسفانه همه گوشی‌ها و یا تبلت‌ها از کارت‌های میکرو اس دی پشتیبانی نمی‌کنند. اگر شما یک آیفون یا آیپد دارید، باید دور این قضیه را خط بکشید.

اگرچه برخی از برترین گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی بازار از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند اما حتی آخرین سری پرچم‌دار سامسونگ یعنی گلکسی S21 از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کند.

بنابراین نمی‌توان با قاطعیت به امکان استفاده از کارت‌های میکرو اس دی در گوشی‌ها و تبلت‌ها اشاره کرد اما به قدری محصولات زیادی از این کارت‌ها پشتیبانی می‌کنند که بی‌توجهی به آن‌ها مخصوصاً در شرایطی که نیازمند حافظه بیشتری هستید، حکم یک اشتباه نابخشودنی را دارد.

مطالب مرتبط:

به هر حال شما می‌توانید مشخصات رسمی دستگاه خود را برای فهمیدن پشتیبانی از کارت‌های میکرو اس دی چک کنید. این مشخصات افزون بر وب‌سایت‌ها و مراجع شخص ثالث درون وب‌سایت‌های رسمی شرکت‌ها ذکر می‌شوند. روش دیگر بررسی درگاه‌های موجود روی گوشی است. در گوشی‌های جدیدتر درگاه کارت‌های میکرو اس دی در شیار یکسانی با درگاه‌های سیم‌ کارت جاسازی می‌شوند.

ما ۵ کارت میکرو اس دی برتر را برای پوشش تمام کارهای معمولی تا حرفه‌ای انتخاب کرده‌ایم که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد. پیشنهاد می‌شود برای انتخاب کارت‌های میکرو اس دی مناسب به سمت برندها و تولید کنندگان مطرح مانند سامسونگ، لکسار، سن دیسک و کینگستون بروید. کارت‌های میکرو اس دی که در ادامه درون این مقاله مشاهده می‌کنید از همین برندها انتخاب شده‌اند. با ما همراه باشید.

سن دیسک اکستریم ۳۲ گیگابایت (SanDisk Extreme)

راهنمای خرید بهترین کارت‌های میکرو اس دی

این کارت SDHC سرعت خواندن و نوشتن به ترتیب ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه و ۶۰ مگابایت بر ثانیه را ارائه می‌دهد. این کارت علاوه بر دوام بالای خود، همراه با گارانتی مادام‌العمر به بازار عرضه می‌شود که اتفاقا اکثراً در ایران هم شاهد روی دادن آن هستیم.

خوشبختانه این کارت میکرو اس دی موفق به دریافت نظرات بسیار مثبتی از سوی منتقدان شده است. نه تنها ضبط ویدیوهای ۱۰۸۰p، بلکه ضبط ویدیوهای ۴K هم به سادگی با این کارت شدنی است اما اگر با این هدف به دنبال تهیه یک کارت میکرو اس دی هستید، این گزینه فضای کافی در اختیار شما قرار نمی‌دهد. این کارت دارای تاییدیه UHS Speed Class 3، V30 و A1 است. همچنین همراه آن یک عدد آداپتور SD هم در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که چیز چندان عجیبی نیست ولی باید به آن اشاره کنیم.

سامسونگ ایو پلاس ۶۴ گیگابایت (Samsung Evo Plus)

راهنمای خرید بهترین کارت‌های میکرو اس دی

این کارت SDXC با تاییدیه UHS 3 قادر به ارائه حداکثر سرعت نوشتن ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه است. این کارت میکرو اس دی معنای واقی دوام و ثبات است که بسیاری از نقدها آن را تضمین می‌کنند. شما می‌توانید از این کارت میکرو اس دی سریع و کارآمد برای ضبط ویدیوهای ۱۰۸۰p در تبلت و گوشی خود استفاده کنید. با این حال اگر به دنبال ضبط ویدیوهای ۴K هستید، باید به سراغ کارت دیگری بروید. در نهایت با این قیمت اقتصادی، این کارت ویژگی‌های بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

لکسار پروفشنال ۱۲۸ گیگابایت (Lexar Professional)

راهنمای خرید بهترین کارت‌های میکرو اس دی

برای کاربرانی که افزون بر یک کارت میکرو اس دی سریع به دنبال حافظه زیادی هستند، این کارت یکی از بهترین گزینه‌های موجود است. این کارت SDXC همراه با رتبه‌بندی UHS 3 حداکثر می‌تواند از سرعت خواندن ۲۷۰ مگابایت بر ثانیه پشتیبانی کند. ضبط ویدیوهای ۴K با این کارت به سادگی امکان‌پذیر است.

با این حال باید مطمئن شوید که سرعت نوشتن ویدیوی مذکور فراتر از ۹۰ مگابایت بر ثانیه نباشد. اگرچه قیمت این کارت میکرو اس دی از نمونه‌هایی که تاکنون ذکر کردیم بیشتر است اما شاید تعداد زیاد نقدهای مثبت آن بتواند شما را قانع کند که با انتخاب مناسبی مواجه هستید.

کینگستون کنواس سلکت پلاس ۲۵۶ گیگابایت (Kingston Canvas Select Plus)

راهنمای خرید بهترین کارت‌های میکرو اس دی

این کارت میکرو اس دی با استانداردهای UHS 3 و A1 به خوبی برای استفاده در گوشی‌های اندرویدی بهینه شده است. این کارت با یک قیمت فوق‌العاده اقتصادی قادر به ارائه حافظه ۲۵۶ گیگابایت است که به سادگی می‌تواند فیلم‌های ۱۰۸۰p را ضبط کرده و در خود جای دهد.

با این حال باید متوجه باشید که قیمت اقتصادی این محصول موجب برخی نقاط ضعف شده است. کارت یاد شده از سرعت نوشتن مناسب برای ضبط ویدیوهای ۴K بهره‌مند نیست اما سرعت خواندن آن تا حداکثر ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد. ارائه یک آداپتور SD از دیگر مزایای تهیه این کارت است.

PNY پرو الیت ۵۱۲ گیگابایت (PNY Pro Elite)

راهنمای خرید بهترین کارت‌های میکرو اس دی

اگر احساس می‌کنید حافظه ۱ ترابایت عملاً برای شما غیرمنطقی است و از سوی دیگر ۲۵۶ گیگابایت هم نمی‌تواند نیازهایتان را پوشش دهد، این کارت میکرو اس دی ساخت PNY گزینه‌ای مناسب به نظر می‌رسد.

اگرچه این کارت میکرو اس دی سریع‌ترین نمونه دسته خود نیست اما با سرعت خواندن ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه و حداکثر سرعت نوشت ۹۰ مگابایت بر ثانیه می‌تواند به سادگی اپلیکیشن‌ها را از داخل خودش روی دستگاه شما اجرا کند.

استانداردهای U3 و V30 این محصول به معنای پشتیبانی از ضبط ویدیوهای ۴K است و اگر این یکی از دلایل اصلی شما برای تهیه یک کارت میکرو اس دی به شمار می‌رود، از این فرصت استفاده کنید. با این حال استفاده از کارت میکرو اس دی ۱ ترابایت سن دیسک اکستریم در این زمینه می‌تواند برای برخی از کاربران کارآمدتر باشد.

این کارت همچنین در برابر نفوذ آب، ضربه و خاصیت مغناطیسی مقاوم است. اگر کارت میکرو اس دی خود را بین گوشی‌ها و یا محصولات زیادی جابه‌جا می‌کنید، این ویژگی‌ها این گزینه را تبدیل به یک خرید استثنائی برای شما خواهند کرد.

سن دیسک اکستریم ۱ ترابایت (SanDisk Extreme)

راهنمای خرید بهترین کارت‌های میکرو اس دی

اگر اولویت اصلی شما مقدار حافظه است، پس هیچ پیشنهادی نمی‌تواند بهتر از نسخه ۱ ترابایتی سن دیسک اکستریم ظاهر شود. این کارت میکرو اس دی با بهره‌مندی از استانداردهای UH3 و V30 Speed Class هیچ جای شکی در ضبط ویدیوهای ۴K باقی نمی‌گذارد.

این کارت قادر به ارائه حداکثر سرعت خواندن ۱۶۰ مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن ۹۰ مگابایت بر ثانیه است. علاوه بر تمام توصیفاتی که تاکنون به کار بردیم، این کارت دارای بالاترین رتبه‌بندی ممکن برای قابلیت‌های حافظه روی گوشی‌های اندرویدی، یعنی استاندارد A2 است.

حین خرید کارت میکرو اس دی چه چیزهایی را در نظر بگیریم؟

برخی نکات وجود دارند که شما باید حین خرید کارت میکرو اس دی برای گوشی خود در نظر بگیرید.

مشخصاً قیمت و حافظه دو عدد از رایج‌ترین مواردی هستند که به احتمال زیاد در اولویت‌های شما قرار خواهند گرفت اما علاوه بر این‌ها توجه به نوع کارت و امکان پشتیبانی از آن در دستگاه متعلق به شما، اهمیت به‌سزایی دارند.

کارت‌های SDHC و SDXC

ما در پیشنهادهای بالا چند بار از کلمات SDCX و SDHC نام بردیم. SDHC مخفف عبارت Secure Digital High Capacity و SDXC مخفف عبارت Secure Digital Expended Capacity است. تنها تفاوت آن‌ها محدوده داده‌ای است که می‌توانند در خود ذخیره کنند.

به این ترتیب شما می‌توانید کارت‌های SDHC میکرو اس دی را با محدوده حافظه ۲ الی ۳۲ گیگابایت در بازار پیدا کنید در حالی که این محدوده برای کارت‌های SDXC میکرو اس دی بین ۳۲ گیگابایت الی ۲ ترابایت است. با این حال تاکنون پرظرفیت‌ترین کارت میکرو اس دی که ما مشاهده کرده‌ایم، ۱ ترابایت بوده است.

رتبه‌بندی اسپید کلس (Speed Class Rating)

معمولاً روی کارت‌های میکرو اس دی نمادها و اعداد به‌خصوصی چاپ می‌شوند. این موارد نشانگرهای اسپید کلس هستند که به حداقل سرعت نوشتن پایدار آن کارت میکرو اس دی اشاره می‌کنند.

سرعت نوشتن مشخص می‌کند که داده‌های تا چه قدر سریع می‌توانند روی کارت ذخیره شوند و ما این سرعت را با واحد مگابایت بر ثانیه (MBps – به بزرگی دو حرف اول این عبارت توجه کنید) بیان می‌کنیم.

به یاد نگه داشتن این مورد برای خریدهایی با سناریوهای خاص مفید است. برای مثال زمانی که شما برای خرید یک کارت میکرو اس دی مناسب برای فیلم‌برداری اقدام می‌کنید، باید این مولفه را در نظر بگیرید. در حال حاضر سه «کلاس» به زبان عامیانه برای این استاندارد وجود دارد: اسپید کلس (Speed Class)، اولترا های اسپید کلس (Ultra High Speed Class یا همان UHS) و نهایتاً ویدیو اسپید کلس (Video Speed Class).

رتبه‌بندی اسپید کلس با حرف «C» روی کارت‌های میکرو اس دی نمایش داده می‌شود. از طرفی برای نمایش UHS از حرف «U» و همچنین یک عدد درون آن استفاده می‌کنند. برای نمایش اسپید کلس ویدیو از حرف «V» روی کارت‌ها استفاده می‌شود که معمولاً هم در کنار آن سرعت نوشتن ذکر می‌شود. در ادامه شما می‌توانید جدول مربوط به این کلاس‌ها و معنی سرعت نوشتن آن‌ها را نیز مشاهده کنید.

ClassMinimum write speed
۲۲ MBps
۴۴ MBps
۶۶ MBps
۸۸ MBps
۱۰۱۰ MBps
UHS 1۱۰ MBps
UHS 3۳۰ MBps
V6۶ MBps
V10۱۰ MBps
V30۳۰ MBps
V60۶۰ MBps
V90۹۰ MBps

امروزه رایج‌ترین کارت‌های میکرو اس دی معمولاً دارای کلس ۱۰ هستند که به معنای سرعت نوشتن ۱۰ مگابایت بر ثانیه است. این رتبه‌بندی‌ها معمولاً حداقل سرعت آن‌ها را نمایش می‌دهند، بنابراین برخی از کارت‌های کلاس ۱۰ می‌توانند تا حداکثر سرعت نوشتن ۹۵ مگابایت بر ثانیه را هم ارائه دهند.

اپلیکیشن پرفورمنس کلس (Application Performace Class)

کارت‌های میکرو اس دی جدای از رتبه‌بندی‌های بالا معمولاً یک مولفه دیگر به نام Applecation Performance Class هم دارند که محصولات مناسب برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را مشخص می‌کند. رتبه‌بندی A1 نشان می‌دهد یک کارت میکرو اس دی قادر به ارائه سرعت خواندن تصادفی ۱۵۰۰ IOPS و سرعت نوشتن ۵۰۰ IOPS است. پیش از آن که ادامه دهیم باید بدانید که IOPS مخفف  Input-Ouput Random Acces است.

رتبه‌بندی A2 با سرعت خواندن تصادفی ۴۰۰۰ IOPS و سرعت نوشتن ۲۰۰۰ IOPS مشخصاً کارایی بهتری دارد. این موضوع سبب می‌شود اپلیکیشن‌ها به سرعت باز شوند و پردازش‌های مربوط به آن‌ها و … به سرعت صورت گیرند.

اگر شما به دنبال استفاده از یک کارت میکرو اس دی به عنوان حافظه داخلی دستگاه اندرویدی خود هستید، باید به این استانداردها دقت کنید. گوگل ویژگی استفاده از کارت‌های میکرو اس دی به عنوان حافظه اصلی دستگاه را Adoptable Storage می‌خواند بنابراین این موضوع رسمی است و چندان هم عجیب نیست.

انتخاب یک میکرو اس دی کارت مناسب

اگر فقط می‌خواهید از میکرو اس دی کارت برای دانلود فایل‌ها و ذخیره تصاویر و ویدیوها استفاده کنید، محصولاتی با اسپید کلس‌های پایین نیز نیاز شما را برطرف خواهند کرد.

تولید کنندگان محتوا که ویدیوهای زیادی ضبط می‌کنند باید حداقل به دنبال تهیه میکرو اس دی کارت‌های کلاس ۱۰ بالارده و یا UHS باشند. این کارت‌ها با توجه به نیاز تولید کننده محتوا معمولاً‌ باید قادر به ضبط ویدیوهای ۴K با نرخ فریم ۶۰ الی ۱۲۰ باشند.

از سوی دیگر کاربران اندروید بهتر است رتبه‌بندی App Performane Class را هم در نظر بگیرند و سعی کنند از استاندارد A2 در سناریوهای ضروری غافل نشوند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید