فایرفاکس موتور جست و جوی بسیاری از کاربران را به بینگ تغییر می دهد - تکفارس 
فایرفاکس موتور جست و جوی بسیاری از کاربران را به بینگ تغییر می دهد - تکفارس 

فایرفاکس موتور جست و جوی بسیاری از کاربران را به بینگ تغییر می دهد

مهدی ملکی
۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - 10:46
موزیلا فایرفاکس

وب‌سایت Ghacks به تازگی گزارش کرده که موزیلا در حال تست و بررسی تنظیماتی است که موتور جست و جوی بینگ را تبدیل به موتور جست و جوی پیش‌فرض برخی از کاربران فایرفاکس می‌کند.

داده‌های به دست آمده از مطالعات SUMO در همین زمینه نشان می‌‌دهند تنها ۱ درصد از کاربران  دسکتاپ فایرفاکس از موتور جست و جوی بینگ به صورت دائمی استفاده خواهند کرد.

این مطالعه که از هفته‌های گذشته یا دقیق‌تر، ۱۵ شهریور آغاز شده است تا پایان ژانویه ۲۰۲۲ میلادی ادامه خواهد یافت.

مطالب مرتبط:

این‌طور گمانه‌زنی می‌شود که این اقدام فایرفاکس در مجموع برای دو هدف صورت می‌پذیرد: اول افزایش سهم در بازار مرورگرها که در حال حاضر کروم و اج در آن سهم قابل توجهی دارند.

مورد دوم هم به قرارداد میان گوگل و موزیلا باز می‌گردد؛ گوگل سالانه ۴۰۰ الی ۴۵۰ میلیون دلار به موزیلا می‌پردازد تا گوگل به عنوان موتور جست و جوی پیش‌فرض این مرورگر باقی بماند. احتمال می‌رود موزیلا برای فشار آوردن روی گوگل برای افزایش مبلغ قرارداد آینده چنین حرکتی را آغاز کرده است.

این قرارداد نهایتاً در سال ۲۰۲۳ به پایان می‌رسد. با توجه به کاهش سهم فایرفاکس از بازار مرورگرها که احتمالاً تا آن زمان بیشتر از حال حاضر خواهد بود، انتظار می‌رود این‌بار گوگل مبلغ کمتری را برای این قرارداد پیشنهاد دهد؛ در نتیجه منطقی است که موزیلا برای افزایش مبلغ این قرارداد هر کاری را انجام دهد.

بزرگ‌ترین تغییری که در چند وقت گذشته در این مرورگر مشاهده می‌شود، اضافه‌شدن قابلیتی جدید به نام «حفاظت کلی کوکی‌ها» یا Total Cookie Protection است. کوکی‌ها بسته‌ه‌ایی از اطلاعات هستند که توسط سرور وب سایت مورد نظر یا جاری به مرورگرهای اینترنتی فرستاده شده و در صورت لزوم نیز از مرورگرهای کاربران به سرور بازمی‌گردد.

فایرفاکس موزیلا

هدف ازتعبیه قابلیت Total Cookie Protection درون آخرین نسخهٔ مرورگر فایرفاکس، معرفی رویکردی جدیدی بود که در آن بر خلاف رویکردهای گذشته، هر سایت به‌صورت جداگانه به هر مخزن کوکی دسترسی پیدا خواهد کرد.

این قابلیت بخشی از مجموعه ویژگی‌های جدید امنیتی فایرفاکس به نام Firefox’s Enhanced Tracking Protection است که برای فعال‌سازی آن، باید مرورگر را روی حالت ای‌تی‌پی (ETP Strict Mode) قرار دهید. ای‌تی‌پی به‌صورت اختصاری مخفف مجموعهٔ امنیتی است که بالاتر نام کامل آن ذکر شد. در این حالت کاربران حین بازدید از وب‌سایت‌های اینترنتی، از امنیت بیشتری برخوردار خواهند بود.

با وجود تمام این اقدامات، فایرفاکس اکنون در شرایط نابه‌سامانی از حیث تعداد کاربران در مقایسه با رقبا قرار دارد. با توجه به آخرین داده‌های منتشر شده، این مرورگر در میان ۴ مرورگر محبوب سال ۲۰۲۱ جای نمی‌گیرد. به این ترتیب همان‌طور که اشاره شد، کروم، سافاری و مرورگرهای دیگر توانسته‌اند بالاتر از فایرفاکس قرار بگیرند.

حتی اپرا نیز با سهم اندک ۲ درصدی از بازار، هنوز هم تعداد کاربران بیشتری نسبت به فایرفاکس در اختیار دارد. این مشکل ظاهراً تبعات بسیاری را برای موزیلا به دنبال داشته است.

به هر حال اگر موتور جست و جوی پیش‌فرض شما به صورت خودکار به بینگ تغییر کرده است، شما می‌توانید با مراجعه به صفحه رسمی آموزش تغییر موتور جست و جوی پیش‌فرض، باری دیگر از گوگل و یا موتورهای دیگر استفاده کنید.

شما از چه مرورگری استفاده می‌کنید و به نظرتان چرا فایرفاکس تا به این اندازه سهم خود را از بازار از دست داده است؟ به نظر شما این اقدامات می‌تواند نام این مرورگر باسابقه را باری دیگر بر زبان‌ها بیندازد؟

منبع: MS Power User

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید