بررسی تبلت شیائومی پد ۵ - تکفارس 
بررسی تبلت شیائومی پد ۵ - تکفارس 

بررسی تبلت شیائومی پد ۵

مجتبی بوالحسنی
۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - 09:00
بررسی تبلت شیائومی پد ۵

شیائومی پد ۵ ابتدا به‌همراه گوشی میکس ۴ در چین معرفی شد و حالا در کنار دو گوشی هوشمند جدید سری ۱۱ تی، به‌طور جهانی نیز رونمایی شده است. شیائومی پد ۵ یک تبلت زیبا و مقرون به‌صرفه است که به یک نمایشگر دالبی ویژن و بلندگوهای دالبی Atmos مجهز شده و عملکرد آن هم در حد تبلت‌های پرچمدار است.

تبلت مورد بحث ۳۴۹ یورو قیمت دارد و با توجه به این قیمت امکانات و قابلیت‌های زیادی برای آن در نظر گرفته شده است. این محصول از یک نمایشگر ۱۱ اینچی ال‌سی‌دی ۱۲۰ هرتزی از نوع IPS بهره می‌برد و از دالبی ویژن و HDR10 هم پشتیبانی می‌کند. پردازنده‌ی این محصول اسنپدراگون ۸۶۰ است و به چهار بلندگو با پشتیبانی از دالبی Atmos مجهز شده است. باتری این تبلت ظرفیت بالایی داشته و دوربین اصلی آن هم عملکرد مناسبی دارد.

شیائومی پد ۵
تبلت شیائومی پد ۵

پد ۵ همچنین از قلم هوشمند شیائومی موسوم به Smart Pen پشتیبانی می‌کند. قیمت قلم شیائومی ۹۹ یورو است و به‌طور جداگانه به‌فروش می‌رسد. قلم مورد اشاره شبیه به یک قلم معمولی است که مقاومت خوبی داشته و از طریق بلوتوث به تبلت متصل می‌شود. نمایشگر این دستگاه از ۴۰۹۶ سطح فشار پشتیبانی می‌کند. سرعت ورودی این قلم روی شیائومی پد ۵، ۲۴۰ هرتز است. یکی از لبه‌های تبلت مورد اشاره به آهنربا مجهز شده تا قلم را بر روی خود نگه دارد. اگر به نوشتن یا طراحی روی تبلت علاقمند هستید، احتمالا باید به‌فکر تهیه کردن این قلم هم باشید.

شیائومی پد ۵ از شبکه‌های موبایلی پشتیبانی نمی‌کند و فقط در مدل وای‌فای عرضه شده است. علاوه‌بر این، تبلت مورد بحث جی‌پی‌اس هم ندارد. مشخصا شیائومی این تبلت را برای مصارف چندرسانه‌ای تولید کرده است. امکانات پد ۵ برای لذت بردن از محتوای چندرسانه‌ای عالی است. اگر به‌دنبال امکانات بیشتری هستید بهتر است مدل پرو این تبلت را خریداری کنید. مدل پرو از ۵G پشتیبانی می‌کند و هشت عدد بلندگو دارد. همچنین مدل پرو از دوربین دوگانه بهره می‌برد.

شیائومی پد ۵
شیائومی پد ۵

ابتدا نگاهی به مشخصات فنی این محصول داشته باشیم:

  • بدنه‌ی ۲۵۴.۷ در ۱۶۶.۳ در ۶.۹ میلی‌متری، وزن ۵۱۱ گرم، پنل جلو شیشه‌ای و بدنه‌ی پشتی آلومینیومی و پلاستیکی، پشتیبانی از قلم استایلوس
  • نمایشگر ۱۱ اینچی IPS ال‌سی‌دی با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز، HDR10، یک میلیارد رنگ، دالبی ویژن، وضوح ۱۶۰۰ در ۲۵۶۰ پیکسل و نسبت تصویری ۱۶ به ۱۰ با چگالی پیکسلی ۲۷۴ppi
  • پردازنده ۷ نانومتری اسنپدراگون ۸۶۰، هشت هسته‌ای
  • حافظه‌ی داخلی ۱۲۸ گیگ با رم ۶ گیگ/ ۲۵۶ گیگ با رم ۶ گیگ، نوع حافظه UFS 3.1
  • سیستم‌ عامل پیش‌فرض اندروید ۱۱ با رابط کاربری MIUI 12.5
  • دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی با F/2.0
  • دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی با F/2.0
  • امکان ضبط فیلم با کیفیت ۴K و نرخ ۳۰ فریم برثانیه، ۱۰۸۰p با نرخ ۳۰ فریم در دوربین اصلی و ۱۰۸۰p با نرخ ۳۰ فریم در دوربین سلفی
  • باتری بزرگ ۸۷۲۰ میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۳۳ وات (شارژر موجود در جعبه ۲۲.۵ وات است)
  • مجهز به سنسور شتاب سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما

این تبلت سیستم‌عامل اندروید ۱۱ را با رابط کاربری MIUI 12.5 که برای تبلت بهینه‌سازی شده اجرا می‌کند. شما می‌توانید با متصل کردن یک کیبورد و قلم، این تبلت را به یک دستگاه حرفه‌ای تبدیل کنید.

بهتر بود شیائومی قلم را در جعبه‌ی دستگاه قرار می‌داد؛ درست مثل سامسونگ که در تبلت‌های سری اس ۷ قلم را هم به‌همراه این محصول در اختیار کاربر قرار می‌دهد. شاید با اضافه کردن قلم در جعبه‌ی پد ۵، قیمت آن کمی افزایش می‌یافت اما مسلما کاربران بیشتری را نسبت به خرید ترغیب می‌کرد.

طراحی و کیفیت ساخت

بی‌شک شیائومی پد ۵ یکی از زیبا‌ترین تبلت‌هایی است که در چند وقت گذشته به بازار عرضه شده است. این محصول به یک فریم آلومینیومی تخت مجهز شده و ظاهر پرداخته شده‌ای دارد. بخش جلوی دستگاه با نمایشگر تمام صفحه پوشانده شده که حاشیه‌های باریکی دارد. بدنه‌ی پشتی تبلت ظاهر زیبایی دارد و جنس آن پلاستیکی است که شاسی آلومینیومی دستگاه را پوشش می‌دهد.

تبلت شیائومی پد ۵

به‌احتمال زیاد شما هم از طراحی شیائومی پد ۵ راضی خواهید بود. وزن این محصول هم بسیار کم است. ابعاد دستگاه نیز مناسب است و پشتیبانی از دالبی ویژن و تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۶۰ باعث شده تا جذابیت پد ۵ بیشتر شود.

ما در اینجا مدل سفید رنگ این محصول را بررسی کرده‌ایم. هنگامی که نور به بدنه‌ی این دستگاه تابانده شود، جلوه‌ای زیبا پیدا خواهد کرد و رنگ سفید ساده به حالت جذابی تبدیل خواهد شد.

لازم به ذکر است جای اثر انگشت روی مدل سفید رنگی که ما در اختیار داشتیم مشخص نبود. این تبلت همچنین در رنگ‌های خاکستری و سبز نیز در دسترس کاربران قرار دارد. البته مدل سبز به‌طور محدود و فقط برای بازار چین در نظر گرفته شده است.

تبلت شیائومی پد ۵

البته جای اثر انگشت روی پنل جلویی دستگاه بسیار مشخص است؛ اما می‌توان با یک پارچه معمولی به‌راحتی نمایشگر شیائومی پد ۵ را تمیز کرد. البته پس از چند دقیقه کار با این دستگاه، نمایشگر آن مجددا پر از جای اثر انگشت خواهد شد.

این محصول به یک نمایشگر ۱۰.۹ اینچی ال‌سی‌دی مجهز شده و از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این صفحه نمایش می‌توان به پشتیبانی از دالبی ویژن و HDR10 اشاره کرد. این نمایشگر همچنین از قلم هوشمند شیائومی پشتیبانی می‌کند و قدرت تشخیص لمس آن ۲۴۰ هرتز است. نمایشگر شیائومی پد ۵ همچنین ۴۰۹۶ سطح فشار را برای قلم تشخیص می‌دهد. لازم به ذکر است که قلم با بلوتوث به دستگاه متصل می‌شود.

قلم هوشمند شیائومی طراحی مات دارد و از پلاستیک ساخته شده است. دو دکمه و یک سر قابل تعویض روی این قلم تعبیه شده است. کلید پایینی برای یادداشت برداری سریع یا تغییر نوع قلم و سوئیچ به پاک‌کن در هنگام نوشتن در نظر گرفته شده و کلید بالایی نیز برای ثبت اسکرین‌شات سریع یا تغییر رنگ قلم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قلم تبلت شیائومی پد ۵

حاشیه‌های نمایشگر باریک بوده ولی به‌اندازه‌ای است که بتوان بدون پوشاندن صفحه، به‌راحتی آن را در دست گرفت. از آنجا که دوربین سلفی در حاشیه‌ی دستگاه مخفی شده، نمی‌توان آن را به‌راحتی دید.

تبلت شیائومی پد ۵

دوربین پشتی دستگاه ۱۳ مگاپیکسلی بوده و یک فلش دوگانه‌ی ال‌ای‌دی نیز در کنار آن تعبیه شده است. البته به‌نظر نمی‌رسد که سیستم دوربین این تبلت نیاز به چنین فضایی داشته باشد، اما ظاهرا شیائومی تصمیم گرفته سبک طراحی بخش دوربین گوشی‌های هوشمند سری ۱۱ خود را در تبلت‌های جدیدش اعمال کند.

تبلت شیائومی پد ۵

در لبه‌ی سمت چپ دستگاه چند نقطه‌ی پین شکل دیده می‌شود که محلی برای اتصال صفحه‌کلید مغناطیسی است. در سمت راست نیز دکمه‌های تنظیم بلندی صدا و دو میکروفون تعبیه شده است. یک آهنربا در وسط این بخش قرار گرفته که وظیفه‌ی نگه داشتن قلم را به‌عهده دارد. قلم مورد اشاره با اتصال به لبه‌ی این تبلت به‌طور بی‌سیم شارژ خواهد شد.

تبلت شیائومی پد ۵

چهار بلندگو در دو لبه‌ی کوچک‌تر دستگاه تعبیه شده است. ابعاد این بلندگوها ۱۶ در ۲۰ میلی‌متر بوده و از فناوری دالبی Atmos هم پشتیبانی می‌کنند.

در لبه‌ی بالای شیائومی پد ۵ نیز دکمه‌ی پاور و یک میکروفون دیگر تعبیه شده است. سرانجام در لبه‌ی پایینی محصول مورد بحث درگاه یواس‌بی نوع سی و میکروفون سوم قرار داده شده است.

شیائومی پد ۵ ابعاد مناسبی دارد و در دست گرفتن آن لذت‌بخش و آسان بوده و همچنین لیز نمی‌خورد. این محصول برای تماشای فیلم و بازی بسیار مناسب بوده و قابلیت اتصال مغناطیسی قلم نیز یک ویژگی جذاب محسوب می‌شود.

نمایشگر، باتری و بلندگو

یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های شیائومی پد ۵، نمایشگر ۱۱ اینچی ال‌سی‌دی آن است. البته ابعاد دقیق این صفحه نمایش ۱۰.۹ اینچ بوده و وضوح آن ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل است. نسبت تصویری نمایشگر مورد اشاره ۱۶ به ۱۰ بوده و تراکم پیکسلی آن ۲۷۴ppi است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نمایشگر نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی آن است. از دیگر ویژگی‌های نمایشگر پد ۵ می‌توان به پشتیبانی از رنگ‌های ۱۰ بیتی، فناوری HDR10 و دالبی ویژن اشاره کرد.

شیائومی پد ۵

همچنین فراموش نکنیم که این محصول از قلم هوشمند شیائومی با نرخ نمونه‌برداری ۲۴۰ هرتز و ۴۰۹۶ سطح فشار هم پشتیبانی می‌کند.

پنل به‌کار رفته در پد ۵ روشنایی خوبی دارد و رنگ‌های آن با کیفیت خوبی نمایش می‌یابند. صفحه‌ نمایش مورد اشاره از یک میلیارد رنگ پشتیبانی می‌کند.

قابلیت دیگر نمایشگر پد ۵ پشتیبانی از HDR10 و دالبی‌ویژن است که باعث می‌شود از نهایت کیفیت سرویس‌های استریم لذت ببرید. در نهایت این صفحه‌ نمایش از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. امکان انتخاب نرخ تازه‌سازی بین ۶۰ و ۱۲۰ هرتز در دسترس کاربر قرار گرفته اما این پنل از قابلیت سازگاری خودکار نرخ‌ تازه‌سازی بهره نمی‌برد. این یعنی به‌غیر از ویدیوها و تصاویر، همه چیز در این نمایشگر با نرخ ۱۲۰ هرتز نمایش می‌یابد. البته شاید قابلیت سازگاری خودکار نرخ تازه‌سازی نمایشگر، با آپدیت‌های نرم‌افزاری به این تبلت اضافه شود.

در تست‌های ما، میزان روشنایی صفحه نمایش شیائومی پد ۵ به ۴۷۸ نیت رسید. متاسفانه امکان افزایش روشنایی در زیر نور خورشید در این محصول وجود ندارد. شاید این گزینه نیز با یک بروزرسانی نرم‌افزاری به دستگاه مورد بحث اضافه شود. البته هنگام تماشای محتوای HDR، میزان روشنایی صفحه نمایش افزایش پیدا می‌کند. در نهایت باید اشاره کنیم هنگام کار با این تبلت زیر نور خورشید، مشکل خاصی از نظر روشنایی نمایشگر دیده نشد.

شیائومی پد ۵

میزان روشنایی و رنگ مشکی عمیق باعث شده تا نسبت کنتراست نمایشگر پد ۵ به ۱۲۷۰:۱ برسد. حداقل میزان روشنایی این نمایشگر نیز عدد خارق‌العاده‌ی ۱.۹ نیت است.

سه حالت رنگی پیش‌فرض برای نمایشگر پد ۵ در نظر گرفته شده است: حالت واضح (Vivid)، حالت اشباع شده (Saturated) و حالت استاندارد که هرکدام طیف رنگی خاصی دارند. شما می‌توانید حالت رنگ‌های تطبیقی را انتخاب کنید که عملکردی شبیه به حالت True Tone اپل دارد و رنگ‌ها را با توجه به رنگ نور محیط تنظیم می‌کند.

گزینه Vivid برای بازتولید DCI-P3 در نظر گرفته شده و اگر از رنگ سفید (که کمی مایل به آبی تولید می‌شود) و رنگ خاکستری فاکتور بگیریم، عمکلرد آن در بررسی ما دقیق بود. البته می‌توانید با تنظیم رنگ به حالت گرم‌تر، مشکل آبی شدن رنگ‌های سفید را برطرف کنید.

حالت Saturated باعث می‌شود رنگ‌ها با غلظت بیشتری تولید شوند. در حالت استاندارد نیز رنگ‌ها بر اساس استاندارد sRGB نشان داده خواهند شد.

عمر باتری

شیائومی پد ۵ به یک باتری بزرگ ۸۷۲۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است. مدل بین‌المللی این محصول با یک شارژر ۲۲.۵ وات به بازار عرضه شده است. اگرچه این تبلت از شارژر ۳۳ واتی هم پشتیبانی می‌کند اما شارژر موجود در جعبه‌ی آن قدرت کم‌تری دارد.

تبلت مورد اشاره امتیاز خیلی خوبی در تست باتری به‌دست آورده است. این محصول در تست مرور وب ۱۴ ساعت و ۳۱ دقیقه دوام آورد. در تست پخش ویدیو در حالت تمام صفحه نیز باتری این دستگاه پس از ۱۴ ساعت به ۱۰ درصد رسید. این آمار برای باتری تبلت پد ۵ بسیار عالی است.

تست پخش ویدیو در حالت ۶۰ هرتز و تست مرور وب با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز انجام شده است.

سرعت شارژ

همانطور که اشاره کردیم تبلت مورد بحث با یک شارژر ۲۲.۵ واتی به بازار عرضه شده است. باتری این دستگاه در تست انجام شده با شارژر داخل جعبه، پس از ۳۰ دقیقه ۲۷ درصد شارژر شد.

مدل چینی پد ۵ از شارژ ۳۳ وات نیز پشتیبانی می‌کند و هنوز نمی‌دانیم چرا شیائومی مدل بین‌المللی این محصول را به ۲۲.۵ وات محدود کرده است. ما این تبلت را با یک شارژر ۳۳ وات نیز بررسی کردیم و باید اعلام کنیم سرعت شارژ شدن دستگاه با شارژر ۳۳ وات بیشتر بود. در واقع این محصول با شارژر ۳۳ واتی در مدت ۳۰ دقیقه ۳۷ درصد شارژ شد.

شیائومی پد ۵

برای شارژ کامل دستگاه از صفر تا صد درصد ۲ ساعت زمان نیاز است. اگر از شارژر ۳۳ واتی استفاده کنید مدت زمان مورد نیاز برای شارژ دستگاه به ۱ ساعت و ۳۸ دقیقه کاهش خواهد یافت.

شیائومی پد ۵

در مورد سرعت شارژ نمی‌توان ایراد خاصی به شیائومی پد ۵ وارد کرد و فقط بهتر بود که این محصول به‌طور پیش‌فرض با شارژر ۳۳ واتی به بازار عرضه می‌شد.

چهار بلندگوی دالبی Atmos

شیائومی پد ۵ به چهار بلندگوی باکیفیت مجهز شده که این اسپیکرها از دالبی‌ Atmos هم پشتیبانی می‌کنند. ابعاد هر چهار اسپیکر ۱۶ در ۲۰ میلی‌متر است که دوتای آن در یک سمت و دوتای آن در لبه‌ی مقابل قرار داده شده است.

شیائومی پد ۵

خروجی صدای این بلندگوها بسیار زیاد و بالانس شده است. این تبلت در تست بلندی صدا امتیاز خیلی خوبی به‌دست آورد. قابلیت دالبی Atmos به‌طور پیش‌فرض روی دستگاه فعال است. این ویژگی تغییری در میزان بلندی صدا اعمال نمی‌کند و فقط کیفیت باس و تون‌های میانه را بهبود می‌بخشد. بدون فعال کردن دالبی Atmos، خلاء باس در صدای تبلت مورد بحث حس می‌شود.

در کل کیفیت صدای شیائومی پد ۵ بسیار خوب ارزیابی می‌شود.

نرم‌افزار و عملکرد سخت‌افزاری

شیائومی پد ۵ از سیستم‌عامل اندروید ۱۱ به‌همراه رابط کاربری MIUI 12.5 که برای تبلت بهینه شده بهره می‌برد. نسخه‌ی ۱۳ رابط کاربری MIUI نیز در اواخر سال ۲۰۲۱ برای این دستگاه عرضه خواهد شد.

شیائومی اعلام کرده که سه بروزرسانی بزرگ اندروید و چهار سال آپدیت‌های امنیتی برای گوشی ۱۱ تی این شرکت منتشر خواهد شد، اما متاسفانه پشتیبانی نرم‌افزاری تبلت پد ۵ بدین شکل نخواهد بود.

شیائومی پد ۵ - نرم افزار

هم‌اکنون لانچر MIUI 12 برای بسیاری از کاربران حسی آشنا دارد. البته شیائومی این رابط کاربری را برای تبلت مورد اشاره بهینه کرده تا کاربران بهتر بتوانند از قابلیت‌ها و امکانات آن استفاده کنند.

این تبلت به سنسور اثرانگشت مجهز نشده است. برای قفل کردن دستگاه می‌توانید از پین، رمزعبور، الگو یا تشخیص چهره استفاده کنید. عملکرد قابلیت تشخیص چهره پد ۵ خوب است اما امنیت آن به‌ اندازه‌ی سنسور اثر انگشت نبوده و می‌توان آن را با یک عکس از صاحب دستگاه دور زد. علاوه‌بر این امکان باز کردن قفل تبلت با لوازم جانبی بلوتوثی وجود دارد.

بخش App Drawer در حالت پیش‌فرض روی این تبلت دیده نمی‌شود و تمام اپلیکیشن‌ها، ویجت‌ها و پوشه‌ها مستقیما روی صفحه اصلی قرار می‌گیرند. البته شما می‌توانید بخش App Drawer را در صورت تمایل فعال کنید.

بخش اعلان‌ها و کنترل سنتر نیز همانند بسیاری از تبلت‌های دیگر طراحی شده و شما با کشیدن انگشت از لبه‌ی بالای سمت چپ نمایشگر می‌توانید به اعلان‌ها دسترسی پیدا کرده و با کشیدن انگشت از گوشه‌ی سمت راست بالای صفحه نمایش، کنترل سنتر را باز کنید.

بخش اپلیکیشن‌های درحال اجرا نیز تغییر خاصی نداشته و در حالت عمودی می‌توانید تا شش اپلیکیشن و در حالت افقی تا هشت اپلیکیشن را در این قسمت مشاهده کنید. با تپ کردن و نگه داشتن انگشت روی هر کارت می‌توانید به قابلیت تقسیم صفحه یا میان‌بر پنجره‌های شناور دسترسی داشته باشید. برای بستن اپلیکیشن‌ها نیز باید آن‌ها را به سمت بالا یا پایین بکشید.

علاوه‌بر این یک دکمه برای پنجره‌ی شناور در نظر گرفته شده که از زمان معرفی MIUI 12 به این رابط کاربری اضافه شده است. شما می‌توانید یک اپلیکیشن سازگار با این قابلیت را در حالت شناور قرار دهید.

رابط کاربری MIUI 12.5 روی تبلت

نسخه‌ی تبلتی MIUI روی شیائومی پد ۵ که برای بررسی در اختیار ما بود، از تم‌ها پشتیبانی نمی‌کند و هیچ اپلیکیشنی برای دسترسی به تم‌ها روی آن دیده نمی‌شود. هنوز مشخص نیست که آیا این محدودیت به محل عرضه‌ی تبلت ربط دارد یا به‌طور کلی محدودیت حالت تبلت است.

شیائومی رابط کاربری MIUI 12 را از نظر ویژگی‌های امنیتی بهبود داده است. به‌عنوان مثال هنگام اشتراک گذاری عکس و فیلم، می‌توان اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی آن‌ها را برای شخص گیرنده حذف کرد.

MIUI یک اپلیکیشن هم امنیتی دارد. این اپلیکیشن تبلت شما را برای کشف بدافزارها بررسی کرده و عملکرد باتری را تحت نظر قرار می‌دهد. همچنین می‌توانید با این اپ، مقداری از فضای اشغال شده‌ی رم را خالی کنید. از دیگر ویژگی‌های اپ مورد اشاره می‌توان به مدیریت دسترسی اپلیکیشن‌های نصب شده و تعیین نحوه‌ی مصرف باتری برای اپ‌های منتخب اشاره کرد.

این رابط کاربری قابلیت‌های دیگری مثل میان‌بر برای دسترسی به فضای دوم و حالت گیم‌توربو را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که این دو ویزگی نیز از طریق اپلیکشن امنیتی قابل دسترس هستند.

رابط کاربری شیائومی همچنین اپلیکیشن‌های اختصاصی گالری، موسیقی و ویدیو را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اپلیکیشن یادداشت‌ها نیز در MIUI 12 بهینه‌تر شده تا با قلم هوشمند شیائومی بهتر کار کند. این اپلیکیشن علاوه‌بر تمام قابلیت‌های قبلی، امکان نوشتن با قلم را هم به کاربر ارائه می‌دهد و از چند سبک قلم برای نوشتن پشتیبانی می‌کند.

حالت افقی MIUI در پد ۵

رابط کاربری مورد بحث از حالت تیره هم پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید تنظیمات تصویر زمینه‌ را طوری تعیین کنید که با انتخاب حالت تیره، تغییر رنگ دهد. در زیر می‌توانید چند اسکرین‌شات از رابط کاربری تبلت پد ۵ را مشاهده کنید.

حالت افقی MIUI در پد ۵

MIUI 12 برای اجرا در نمایشگر‌های HRR بهینه شده و ظاهر زیبایی دارد. همه‌ چیز در این رابط کاربری سریع بوده و انیمیشن‌ها نرم و روان اجرا می‌شوند. همچنین توجه به جزئیات در این رابط کاربری بسیار زیاد بوده و از کار با آن لذت خواهید برد.

قابلیت‌های قلم هوشمند شیائومی (Smart Pen)

شیائومی یک قلم مغناطیسی برای این تبلت در نظر گرفته که می‌توانید آن را به‌صورت جداگانه خریداری کنید. این قلم به‌طور انحصاری برای پد ۵ تولید شده و نرخ ورودی آن ۲۴۰ هرتز بوده و قادر به تشخیص ۴۰۹۶ سطح فشار است.

این قلم از طریق بلوتوث به دستگاه متصل شده و به‌طور مغناطیسی به لبه‌ی کناری دستگاه می‌چسبد. باتری قلم یاد شده به‌طور بی‌سیم با اتصال به لبه‌ی تبلت شارژ می‌شود. با هر بار شارژ کامل قلم می‌توان تا ۸ ساعت به‌طور مداوم با آن کار کرد. با یک دقیقه شارژ هم می‌توانید تا ۲۰ دقیقه با آن کار کنید. متاسفانه اگر باتری قلم کاملا تخلیه شده باشد نمی‌توانید از آن استفاده کنید.

قلم هوشمند شیائومی پد ۵

قلم هوشمند شیائومی دو دکمه دارد که با فشردن دکمه‌ی پایین و ضربه زدن به نمایشگر دستگاه، می‌توانید اپلیکیشن یادداشت را در حالت دست‌نویس باز کنید. در هنگام نوشتن با کلیک روی این دکمه می‌توان بین قلم‌های مختلف جابه‌جا شد یا با نگه داشتن آن پاک‌کن را فعال کرد.

قلم هوشمند شیائومی پد ۵

هنگامی که دکمه‌ی بالا را فشار دهید وارد حالت اسکرین‌شات خواهید شد. در اینجا می‌توانید بین چهار نوع شکل یکی را برای ثبت اسکرین‌شات انتخاب کنید. در هنگان نوشتن با فشار دادن دکمه‌ی بالای قلم می‌توانید رنگ قلم را تغییر دهید.

عملکرد و امتیاز بنچمارک

شیائومی پد ۵ به تراشه‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸۶۰ مجهز شده است. این پردازنده‌ نسخه‌ی بروز شده‌ی تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس است که در سال ۲۰۱۹ برترین پردازنده‌ی موبایلی کوالکام بوده است.

اسنپدراگون ۸۶۰ با فرآیند ۷ نانومتری و توسط TSMC تولید شده و از هشت هسته‌ی پردازشی بهره می‌برد. یک هسته‌ی این تراشه از نوع Kryo 485 گلد بوده که فرکانس کاری آن ۲.۹۶ گیگاهرتز است. سه هسته‌ی دیگر این پردازنده از نوع Kyro 485 گلد با فرکانس کاری ۲.۸۴ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی آن از نوع Kryo 485 نقره‌ای با فرکانس کاری ۱.۷۸ گیگاهرتز است.

پردازنده‌ی گرافیکی پد ۵ آدرینو ۶۴۰ است که قدرت نسبتا زیادی داشته و از پس اجرای بازی‌های سنگین بر می‌آید.

مدل بین‌المللی پد ۵ در دو نسخه به بازار عرضه شده است. یک مدل از ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی بهره می‌برد و مدل دیگر به ۶ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی مجهز شده است. رم این محصول از نوع LPDDR4x بوده و حافظه‌ی داخلی آن هم UFS 3.1 است. حال اجازه دهید تا نگاهی به تست عملکرد این دستگاه داشته باشیم.

با توجه به قیمت ۳۵۰ یوریی پد ۵، عملکرد این محصول نسبت به تبلت ۶۰۰ یوریی گلکسی تب اس ۷ اف‌ای سامسونگ بهتر است.

مقایسه امتیاز گیک‌بنچ ۵ در حالت چندهسته‌ای

نام دستگاهامتیاز
هواوی مدیاپد ۱۱۳۲۸۲
سامسونگ گلکسی تب اس ۷ پلاس۲۶۹۰
شیائومی پد ۵۲۵۸۳
سامسونگ گلکسی تب اس ۷ اف‌ای۱۹۰۴
ریل‌می پد۱۲۳۶

مقایسه امتیاز گیک‌بنچ ۵ در حالت تک هسته‌ای

نام دستگاهامتیاز
سامسونگ گلکسی تب اس ۷ پلاس۹۵۹
هواوی مدیاپد ۱۱۹۲۰
شیائومی پد ۵۷۴۳
سامسونگ گلکسی تب اس ۷ اف‌ای۶۱۵
ریل‌می پد۳۴۰

می‌توان گفت شیائومی پد ۵ از نظر عملکرد گرافیکی در حد تبلت‌های پرچمدار گلکسی اس ۷ پلاس و میت‌پد ۱۱ است.

امتیاز بنچمارک GFX Manhattan ES 3.1

نام دستگاهامتیاز
هواوی مدیاپد ۱۱۴۴
سامسونگ گلکسی تب اس ۷ پلاس۴۰
شیائومی پد ۵۳۵
سامسونگ گلکسی تب اس ۷ اف‌ای۱۶
ریل‌می پد۱۴

امتیاز بنچمارک GFX Car Chase ES 3.1

نام دستگاهامتیاز
هواوی مدیاپد ۱۱۲۶
شیائومی پد ۵۲۴
سامسونگ گلکسی تب اس ۷ پلاس۲۴
سامسونگ گلکسی تب اس ۷ اف‌ای۹.۷
ریل‌می پد۸.۵

امتیاز بنچمارک ۳DMark Wild Life Vulkan 1.1 (وضوح ۱۴۴۰p)

نام دستگاهامتیاز
سامسونگ گلکسی تب اس ۷ پلاس۴۱۲۶
هواوی مدیاپد ۱۱۳۷۹۷
شیائومی پد ۵۳۳۹۶
سامسونگ گلکسی تب اس ۷ اف‌ای۱۰۹۲
ریل‌می پد۶۹۱

در نهایت در تست بنچمارک آنتوتو، تبلت شیائومی پد ۵ بازهم عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد.

نام دستگاهامتیاز
سامسونگ گلکسی تب اس ۷ پلاس۶۵۵۵۲۸
هواوی مدیاپد ۱۱۶۳۹۶۳۱
شیائومی پد ۵۵۵۵۰۷۹
سامسونگ گلکسی تب اس ۷ اف‌ای۳۵۵۴۳۰
ریل‌می پد۲۲۶۴۷۴

عملکرد شیائومی پد ۵ سریع و بدون لگ بوده و همانطور که اشاره کردیم، تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۶۰ امکان اجرای بازی‌های HRR را هم فراهم می‌کند. سیستم خنک‌کننده‌ی این دستگاه هم عملکرد خوبی دارد زیرا درهنگام کار با آن، هیچ بخشی از بدنه‌ی تبلت زیاد داغ نشد.

این محصول در تست یک ساعته‌ی CPU Street امتیاز ۸۵ درصد و در تست ۳D Mark Stress امتیاز ۹۹.۴ درصد را به‌دست آورد.

در نتیجه می‌توان گفت شیائومی پد ۵ قادر به اجرای وظایف سنگین و بازی‌های مدرن روز بوده و هیچ کاهش عملکردی در اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین در آن دیده نمی‌شود.

دوربین

دوربین اصلی این تبلت ۱۳ مگاپیکسلی است که در کنار آن یک فلش دوگانه‌ی ال‌ای‌دی تعبیه شده است. دوربین جلویی پد ۵ نیز ۸ مگاپیکسلی است. سنسور پشتی دستگاه مورد بحث ۲۴ میلی‌متری بوده و گشودگی دیافراگم آن f/2.2 است که از حالت شب نیز پشتیبانی می‌کند.

دوربین شیائومی پد ۵

دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی این تبلت ۲۴ میلی‌متری بوده و گشودگی دیافراگم آن f/2.2 با فوکوس ثابت است.

اپلیکیشن دوربین این محصول بسیار ساده است و امکان ثبت فیلم و عکس را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با تپ روی گزینه‌ی More می‌توانید به حالت‌های دیگر از جمله حالت شب و HDR خودکار و همچنین سیستم بهینه‌ساز هوش مصنوعی دسترسی داشته باشید.

کیفیت عکس

در کمال تعجب، کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین ۱۳ مگاپیسکلی پد ۵ بسیار بالا و پر از جزئیات است. میزان شفافیت سوژه‌ها در تصاویر خوب بوده و داینامیک رنج در حد معمولی است. کنتراست تصاویر این تبلت هم بسیار خوب ارزیابی می‌شود. همچنین رنگ‌ها در عکس‌های ثبت شده با این دوربین زنده و جذاب هستند. نویز تصاویر نیز خیلی کم و برای یک تبلت با این قیمت قابل چشم‌پوشی است.

عملکرد دوربین سلفی نیز خوب بوده و تصاویری با جزئیات نسبتا خوب ثبت می‌کند. جنس رنگ‌ها در این لنز طبیعی بوده و کنتراست در حد معمول است. اما داینامیک رنج تصاویر ثبت شده با این دوربین خوب نیست، هرچند می‌توان با فعال کردن HDR این مشکل را تا حدودی رفع کرد.

دوربین اصلی این تبلت در شب هم عملکرد نسبتا خوبی دارد. رنگ‌ها در این تصاویر اشباع مناسبی داشته و سیستم کاهش نویز، جزئیات تصویر را به‌طور کامل از بین نمی‌برد. در کل پیشنهاد می‌کنیم برای عکاسی در شب با این تبلت، حالت HDR را روشن کنید.

کیفیت ویدیو

دوربین پشتی شیائومی پد ۵ امکان ثبت فیلم با کیفیت ۴K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد. دوربین سلفی این تبلت نیز امکان ثبت فیلم با کیفیت ۱۰۸۰p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را ارائه می‌دهد. امکان فعال کردن سیستم لرزش‌گیر دیجیتال نیز در دسترس کاربران قرار دارد.

بیت‌ریت ویدیو در کلیپ‌های ۴K ثبت شده با این تبلت ۴۱ مگابیت بر ثانیه است و صدا نیز همیشه در حالت استریو و بیت‌ریت ۹۶ کیلوبیت بر ثانیه ذخیره می‌شود. البته این نرخ پایین دلیل بر بی‌کیفیت بودن صدای ضبط شده نیست زیرا پد ۵ از چند میکروفون برای ضبط صدا بهره می‌برد که باعث شده کیفیت صدای ذخیره شده خوب باشد.

ویدیوهای ۴K ضبط شد با شیائومی پد ۵ از شفافیت و جزئیات خوبی برخوردارند و کنتراست در این ویدیوها خوب است. داینامیک رنج در این کلیپ‌ها متعادل بوده و نویز زیادی در ویدیوها دیده نمی‌شود. در کل کیفیت ویدیوهای فول اچ‌دی ثبت شده با این تبلت رضایت بخش است.

کیفیت ویدیوهای ۴K در شب چندان خوب نیست و رنگ‌ها در تاریکی به‌خوبی ثبت نمی‌شوند اما با این وجود همچنان می‌توان با این دستگاه ویدیوهای قابل قبولی در نور کم ضبط کرد.

مزایا:

  • طراحی جذاب و وزن کم
  • صفحه‌ نمایش با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز و پشتیبانی از دالبی ویژن، کنتراست بالا و روشنایی مناسب
  • بهره گرفتن از چهار بلندگوی با کیفیت با پشتیبانی از دالبی Atmos
  • عمر باتری فوق‌العاده
  • عملکرد درحد تبلت‌های پرچمدار
  • کیفیت راضی کننده در ثبت تصویر و فیلم
  • بهره گرفتن از رابط کاربری MIUI بهینه‌ شده برای تبلت و عدم وجود اپلیکیشن‌های پیش‌فرض تبلیغاتی
  • پشتیبانی از قلم هوشمند شیائومی

معایب:

  • عدم ارائه‌ی قلم هوشمند شیائومی در جعبه‌ی دستگاه (قیمت این قلم به‌طور جداگانه ۹۹ یورو است)
  • عدم عرضه‌ی مدل سیم‌کارت خور و نبود سنسور جی‌پی‌اس
  • عدم پشتیبانی از کارت حافظه‌ی جانبی میکرو اس‌دی یا جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
  • عدم تجهیز به سنسور اثر انگشت
  • شارژر درون جعبه ۲۲.۵ وات است در حالی که این تبلت از شارژ ۳۳ وات پشتیبانی می‌کند

امیدواریم از این بررسی لذت برده باشید. نظر شما در مورد شیائومی پد ۵ چیست؟ لطفا دیدگاه خود را با تکفارس و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: GSMA

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.