افشای جدیدترین اطلاعات درباره تراشه A16 بایونیک اپل - تکفارس 
افشای جدیدترین اطلاعات درباره تراشه A16 بایونیک اپل - تکفارس 

افشای جدیدترین اطلاعات درباره تراشه A16 بایونیک اپل

افشین نوری
۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - 15:27
اپل

اپل، چند روز پیش، از سری آیفون ۱۳ خود با تراشه A15 رونمایی کرد. تراشه A15  بایونیک هرچند یک پردازنده قوی است اما به نظر می‌رسد افزایش عملکرد آن نسبت به تراشه A14 بایونیک در حد متوسط است؛ بطوریکه فرکانس اصلی آن فقط ۸ درصد افزایش یافته و عملکرد تک‌هسته‌ای آن نسبت به A14 حدود ۹ درصد سریع‌تر شده است. البته پردازنده گرافیکی آن افزایش عملکردی در حدود ۳۸ درصد داشته که در نوع خود قابل‌توجه است.

تراشه A16 بایونیک

اپل در طول دو سال گذشته بسیاری از مدیران و مهندسان بااستعداد واحد تراشه خود را از داده است و همین موضوع باعث شده تا تراشه‌های A14 و A15 این شرکت از نظر معماری ساخت تفاوتی باهم نداشته باشند. به همین‌خاطر، انتظار نمی‌رود که تراشه سال آینده A16 بایونیک اپل هم ارتقا چندانی داشته باشد و شاید فقط در سطح هسته‌های پردازشی ارتقا یابد.

مطالب مرتبط:

با وجود اینکه تعداد کل ترانزیستورهای A15 حدوداً ۲۷ درصد بیشتر از تعداد ترانزیستورهای A14 است، اما تفاوت تراکم ترانزیستوری آن‌ها (تعداد ترانزیستوره ارد هر میلیمتر مربع) فقط در حد ۱ درصد است که افزایش بسیار ناچیزی محسوب می‌شود.

امروز برای اولین بار شایعاتی درباره تراشه A16 اپل منتشر شده‌ است که می‌گویند این تراشه هرچند از فناوری ساخت ۴ نانومتری TSMC بهره خواهد برد، اما بهبودهای آن در سطح ترانزیستورها بسیار محدود خواهد بود. براساس این شایعات، هسته بزرگتر این تراشه به مدل Avalanche و هسته کوچکتر آن به مدل Blizzard ارتقا خواهد یافت و این ترکیب جایگزین ترکیب Firestorm + Icestorm در تراشه‌های A14 و A15 خواهد شد.

تراشه A16 بایونیک

سری آیفون ۱۲ اپل اولین گوشی‌های هوشمند این شرکت بودند که از پردازنده‌های ۵ نانومتری استفاده می‌کردند. با این‌حال، به نظر می‌رسد اپل در تلاش برای ارتقا فناوری محصولات آینده خود است و استفاده از تکنولوژی ۴ نانومتری در ساخت تراشه یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. ما تا قبل از تراشه A13 بایونیک اپل، شاهد بهبودهای ۲۰ درصدی در عملکرد تک‌هسته‌ای هر نسل از تراشه‌های اپلبودیم و انتظار داریم که بعد از A16 بایونیک هم شاهد چنین بهبودهایی باشیم. این چیزی است که گذشت زمان آن را ثابت خواهد کرد و باید منتظر بمانیم و ببینیم.

منبع: Gizchina

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.