اپل ProRes چیست؟ کالبدشکافی فرمت ویدیویی جدید اپل - تکفارس 
اپل ProRes چیست؟ کالبدشکافی فرمت ویدیویی جدید اپل - تکفارس 

اپل ProRes چیست؟ کالبدشکافی فرمت ویدیویی جدید اپل

مهدی ملکی
۸ تیر ۱۴۰۱ - 09:00
اپل ProRes چیست؟

پرورِز (ProRes) یک فرمت ویدیویی توسعه داده شده توسط اپل است. احتمالا شاید فکر کنید این فرمت ویدیویی برای افزایش جزئیات داینامیک‌رِنج محتوای ویدیویی ایجاد شده است. البته پرورز این کار را انجام می‌دهد اما این فرمت قابلیت‌های مهم دیگری هم دارد.

پرورز همانند پرورز را (ProRaw) یک فرمت مخصوص ویرایش فایل‌های ویدیویی است. نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو از جمله اپل فاینال‌کات‌ پرو، ادوبی پریمیر پرو یا بلک مجیک داوینچی ریزالو فرمت کلیپ‌های ضبط شده را در هنگام وارد کردن به محیط برنامه به پرورز تبدیل می‌کنند. همچنین می‌توانید با بسیاری از دوربین‌های موجود در بازار، محتوای ویدیویی مورد نظرتان را با فرمت پرورز ضبط کنید.

اما چرا از پرورز استفاده کنیم؟ یکی از دلایل استفاده از فرمت یاد شده این است که پردازش ویدیوها را نسبت به فرمت‌های H.264 و H.265 روان‌تر انجام می‌دهد. در واقع H.264 و H.265 از جمله فرمت‌هایی هستند که به احتمال زیاد به‌طور پیش‌فرض در دوربین شما هم پشتیبانی می‌شوند.

نکته‌ی جذاب در مورد فرمت پرورز این است که اپل از آن در آیفون ۱۳ استفاده کرده است. البته این فرمت فقط در مدل‌های آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس ارائه شده است. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که پرورز چیست و چرا برای بسیاری از کاربران اهمیت خواهد داشت.

اپل پرورز (ProRes) چیست؟

اپل فرمت پرورز را در سال ۲۰۰۷ معرفی کرد. این فرمت ابتدا به‌عنوان یکی از قابلیت‌های نرم‌افزار ویرایش فیلم فاینال‌کات‌ پرو ۶ ارائه شد. در آن زمان گفته می‌شد که پرورز ویدیوهای با کیفیت اچ‌دی را با حجمی کم‌تر تولید می‌کند.

این توضیح یک نکته‌ی کلیدی را به ما یادآوری می‌کند؛ پرورز یک فرمت فشرده شده است، اما علی‌رغم ماهیت آن، کیفیت تصویر را کاهش نمی‌دهد.

پرورز به‌‌تنهایی یک فناوری کامل نیست. این فرمت در واقع خانواده‌ای است که شامل شش استاندارد کیفی می‌شود که از جمله می‌توان به ProRes 422 Proxy برای صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی و ProRes 4444 XQ برای ارائه‌ی محتوای با کیفیت بسیار بالا اشاره کرد.

اینکه کدام ‌یک از این شش فرمت برای شما مناسب است، به اولویت شما از کیفیت تصاویر نسبت به حجم فایل بستگی دارد. در هر حال اگر از سخت‌افزاری استفاده می‌کنید که به‌طور پیش‌فرض از پرورز پشتیبانی می‌کند، با محدودیت‌های خاص آن دستگاه در نوع پشتیبانی از فرمت مورد بحث مواجه خواهید بود. به‌عنوان مثال ضبط کننده‌ی نینجا وی از پرورز ۴۲۲LT، ۴۲۲ و ۴۲۲HQ پشتیبانی می‌کنند.

پرورز موبایل

در ادامه شش فرمت استاندارد پرورز را مشاهده می‌کنید. همچنین میزان فضایی که این فرمت‌ها نسبت به فایل‌های غیرفشرده صرفه‌جویی می‌کنند در مقابل آن‌ها نوشته شده است. ما از اطلاعات ارائه شده توسط اپل که در وایت‌پیپر پرورز به آن‌ها اشاره داشته استفاده کرده‌ایم. این اطلاعات در سال ۲۰۲۰ و بر اساس وضوح تصویری ۱۰۸۰p با نرخ ۲۹.۹۷ فریم بر ثانیه منتشر شده است.

اما تفاوت بین ۴:۴:۴ و ۴:۲:۲ چیست؟ روش‌های مختلفی برای انکود کردن رنگ وجود دارد. پرورز ۴:۲:۲ اطلاعات رنگ‌ها را ساده‌سازی می‌کند اما فایل‌های خروجی این فرمت همچنان ۱۰ بیتی خواهند بود که در بیشتر موارد کیفیت آن برای جلوگیری از به‌هم ریختگی رنگ‌ها کافی است. همانطور که در ادامه مشاهده خواهید کرد، حتی فایل‌های باکیفیت پرورز از فایل‌های غیرفشرده حجم کم‌تری دارند.

فرمت‌های اپل پرورز

فرمتبیت ریت
۴:۲:۲ویدیو غیر فشرده ۴:۲:۲۱۳۲۶ مگابیت بر ثانیه
۴:۲:۲اپل پرورز ۴۲۲HQ۲۲۰ مگابیت بر ثانیه
۴:۲:۲اپل پرورز ۴۱۱۱۴۷ مگابیت بر ثانیه
۴:۲:۲اپل پرورز ۴۲۲LT۱۰۲ مگابیت بر ثانیه
۴:۲:۲اپل پرورز ۴۲۲ پراکسی۴۵ مگابیت بر ثانیه
۴:۴:۴ویدیو غیر فشرده ۴:۴:۴۲۲۳۷ مگابیت بر ثانیه
۴:۴:۴اپل پرورز ۴۴۴۴XQ۵۰۰ مگابیت بر ثانیه
۴:۴:۴اپل پرورز ۴۴۴۴۳۳۰ مگابیت بر ثانیه

چرا ما همیشه از فرمت پرورز استفاده نمی‌کنیم؟

کلیپ‌های انکود شده با فرمت H.264 و H.265 به‌منظور ارائه‌‌ی کیفیت بالا در بیت ریت‌های پایین طراحی شده‌اند و به همین دلیل است که هنگام استفاده از آن‌ها در نرم‌افزارهای ویرایش ویدئو، منابع سخت‌افزاری پردازشی زیادی استفاده شود.

اگر شما از یک لپ‌تاپ قدیمی استفاده می‌کنید شاید حتی قادر به اجرای یک ویدیو با کیفیت ۴k H.265 نباشید. قبل از تبدیل کردن ویدیوی نهایی، شما باید از پرورز در بخش ویرایش و تولید کلیپ استفاده کنید. بدین ترتیب افراد امکان اجرای کلیپ شما را روی گوشی، تلویزیون، فلش و موارد دیگر خواهند داشت. فایل‌های ویدیویی بیشتر با فرمت H.264 یا H.265 کدگذاری می‌شوند. همچنین بد نیست بدانید که یوتیوب هم از فرمت پرورز ۴۲۲ پشتیبانی می‌کند.

سازندگان محتوا می‌توانند فایل‌های پرورز خود را مستقیما در یوتیوب آپلود کنند. البته فایل آپلود شده نهایتا با فرمت H.264 کدگذاری خواهد شد، زیرا این فرمت به دلیل فشرده‌سازی فایل برای پخش ویدیو در یوتیوب بسیار مناسب است.

چه کسانی از پرورز استفاده می‌کنند؟

همه‌ی افرادی که با ویرایش ویدیو سروکار دارند و از نرم‌افزارهای استاندارد این صنعت مثل فایتال‌کات‌ پرو، پریمیر پرو یا داوینچی ریزالو استفاده می‌کنند، احتمالا حداقل چندبار از فرمت پرورز نیز استفاده کرده‌اند.

پرورز

پرورز یک فرمت با کیفیت بالا است که می‌توان در هنگام ویرایش فایل‌های ویدیویی از آن استفاده کرد. اگر شما دوربینی دارید که امکان ثبت ویدیوهای خام فشرده نشده را دارد، شاید بخواهید از پرورز استفاده کنید. باید در نظر داشته باشید استفاده از رزولوشن‌های بالا در ثبت فیلم، به فضای ذخیره‌سازی زیادی نیاز خواهد داشت.

حتی در شرایطی که دوربین شما فقط امکان ثبت ویدیوهای ۸ بیتی را داشته باشد، استفاده از پرورز ۱۰ بیتی یک ایده‌ی خوب به‌نظر می‌رسد. مسلما رایانه‌ی شما این فایل را بهتر از دوربین مدیریت می‌کند و حتی اگر کلیپ اصلی از نوع ۸ بیتی باشد، با بهره گرفتن از پرورز می‌توانید کیفیت آن را بالا ببرید. این یعنی فایل ویدیویی نهایی شما کیفیت بهتری داشته و رنگ‌ها در آن جلوه‌ی بهتری ارائه خواهند داد.

چرا پرورز در آیفون یک ویژگی مهم محسوب می‌شود؟

همانطور که می‌دانید اپل با معرفی آیفون‌های سری ۱۳ خود، امکان ثبت فیلم‌های پرورز را در مدل‌های پرو این گوشی هوشمند اضافه کرده است. بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت استفاده از پرورز به‌مرور بیشتر شود.

آیفون ۱۳ پرورز

شاید پرورز برای افرادی که هر روز با ویدیو سروکار دارند یک فرمت شناخته شده باشد، اما بهره گرفتن از ویژگی‌های این فرمت نیاز به پیش‌زمینه‌هایی دارد و افرادی که ویدیوهای سرگرمی و محتوای شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام را تولید می‌کنند، احتمالا توجه زیادی به پرورز ندارند.

برای ویرایش پرورز نیاز به نرم‌افزارهای گران‌قیمت ویرایش ویدیو ندارید. نرم‌افزار آی‌مووی اپل از سال ۲۰۱۴ به بعد از فرمت پرورز پشتیبانی می‌کند. همچنین باید اشاره کنیم فایل‌های ویدیویی که پسوند‌ آن‌ها MOV است، غالبا از فرمت پرورز بهره می‌برند.

اپل در این زمینه کار خیلی خاصی انجام نمی‌دهد. شما می‌توانید از ابزارهای مختلف برای تبدیل فایل‌های MOV آیفون ۱۲ (که از نوع H.264 یا HEVC هستند) به پرورز بهره ببرید. اما این شرکت با حذف مراحل اضافه، قصد دارد استفاده از فرمت مورد بحث را در دسترس افراد بیشتری قرار دهد.

حذف مراحل اضافه برای استفاده از فرمت مورد اشاره همچنین به حفظ کیفیت اصلی فایل کمک می‌کند. فراگیر شدن پرورز نشان از اطمینان اپل در خروجی ویدیوهای ثبت شده با آیفون دارد.

درباره‌ی پرورز Raw اپل

نمی‌توان بدون صحبت کردن در مورد پرورز Raw در مورد پرورز توضیح داد. این فرمت در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و کاربرد آن فشرده کردن فایل‌های ویدیویی خام ثبت شده با فرمت Raw بود. طرح کلی این فرمت نیز مثل پرورز اپل است و این یعنی حجم فایل‌های خروجی و درصد استفاده از منابع سخت‌افزاری پردازشی کم‌تر بوده و در عین‌حال کیفیت فایل‌ها حفظ خواهد شد. این فرمت یک نمونه‌ی بسیار خوب جایگزین برای فرمت Cinema DNG است. البته فرمت‌های مشابه‌ دیگری هم وجود دارند که توسط سازندگان دوربین‌های دیجیتال و برای استفاده در سخت‌افزار این شرکت‌ها توسعه داده شده‌اند.

دوربین Arri

پرورز Raw از آن دسته فرمت‌هایی است که شاید بخواهید از آن در دوربین‌های رده‌بالای بدون آیینه برای ساخت ویدیو استفاده کنید. همچنین می‌توان از این فرمت در یک دوربین ویدیویی اختصاصی به‌همراه یک رکوردر خارجی استفاده کرد. رکوردرهای زیادی در بازار وجود دارد که از فرمت پرورز Raw پشتیبانی می‌کنند که از جمله می‌توان به نینجا وی (Ninja V) اشاره کرد. این دوربین در پهپاد Zenmuse شرکت DJI مورد استفاده قرار گرفته و امکان ثبت ویدیو با فرمت پرورز Raw را دارد.

برای استفاده از فرمت مورد بحث اجباری به استفاده از فاینال‌کات پرو نخواهید داشت چراکه این فرمت در نرم‌افزار ادوبی پریمیر پرو نیز پشتیبانی می‌شود. البته داوینچی ریزالو هنوز از پرورز Raw پشتیبانی نمی‌کند.

شاید دلیل عدم پشتیبانی نرم‌افزار داوینچی ریزالو این باشد که شرکت سازنده‌ی آن یعنی بلک‌مجیک، فرمت ویدیویی فشرده شده‌ی خود موسوم به بلک‌مجیک Raw را توسعه داده است. این فرمت برخلاف پرورز Raw یک فرمت استاندارد رایگان است.

البته نرم‌افزار داوینچی ریزالو هم‌اکنون از فرمت‌های غیر Raw پرورز پشتیبانی می‌کند. قیمت مجموعه‌ی نرم‌افزاری ویرایش ویدیو این شرکت ۲۹۹ دلار است.

شاید درصورتی که تقاضا برای اضافه شدن پشتیبانی از پرورز Raw توسط کاربران این نرم‌افزار زیاد شود، امکان استفاده از این فرمت به داوینچی ریزالو هم اضافه شود. نظر شما در مورد فرمت ویدیویی اپل پرورز چیست؟

منبع: TechRadar

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید