صندوق زمین جف بزوس ۱۵۰ میلیون دلار برای کمک به گروه‌های عدالت آب‌وهوایی اعطا کرد - تکفارس 
صندوق زمین جف بزوس ۱۵۰ میلیون دلار برای کمک به گروه‌های عدالت آب‌وهوایی اعطا کرد - تکفارس 

صندوق زمین جف بزوس ۱۵۰ میلیون دلار برای کمک به گروه‌های عدالت آب‌وهوایی اعطا کرد

افشین نوری
۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - 16:09
ثروتمندترین فرد جهان

پروژه صندوق زمین (Earth Fund) جف بزوس امروز اعلام کرد که میلیون‌ها دلار دیگر برای کمک به مقابله با تغییرات آب‌وهوایی خرج می‌کند. این پول‌ها عمدتاً به گروه‌هایی اختصاص خواهد یافت که از جوامع آسیب‌دیده از تغییرات آب‌وهوایی، پشتیبانی می‌کنند. این جوامع معمولاً جزو اولین گروه‌هایی هستند که تحت‌تاثیر تغییرات اقلیمی و آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی قرار می‌گیرند.

مطالب مرتبط:

این صندوق زمین در بیانیه خود گفته است که در مجموع ۲۰۳.۷ میلیون دلار به گروه‌های فوق اعطا خواهد کرد. از این پول، بیش از ۵۳ میلیون دلار صرف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط صنایع مختلف خواهد شد. ۲۰ میلیون دلار دیگر نیز صرف گروه‌هایی خواهد شد که تمرکز خود را روی عدالت آب‌وهوایی گذشته‌اند. این گروه‌ها  برای متوقف کردن تغیرات آب‌وهوایی تلاش می‌کنند و در حال حاضر در اقلیت قرار دارند.

صندوق زمین جف بزوس همچنین قصد دارد تا با همکاری دولت بایدن بخشی بزرگی از بودجه فوق را که حدوداً ۱۳۰ میلیون دلار می‌شود تا آخر امسال به سازمان‌هایی که از پروژه Justice40 دولت بایدن حمایت و پشتیبانی می‌کنند پرداخت کند. این پروژه را کاخ سفید در ماه ژانویه امسال شروع کرد و هدف آن، اطمینان از بهره‌مندی جوامع آسیب‌پذیر از ۴۰ درصد کل درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری دولت فدرال در زیرساخت‌های جدید و راهکارهای آب‌وهوایی است.

صندوق زمین جف بزوس ۱۵۰ میلیون دلار برای کمک به گروه‌های عدالت آب‌وهوایی اعطا کرد - تکفارس 

صندوق زمین همچنین گفته است که همچنان به تعهد خود مبنی بر پرداخت ۱۵۰ میلیون دلار در سال جاری به گروه‌های عدالت آب‌وهوایی که در پروژه Justice40 سهیم هستند پایبند است. جوامع آسیب‌دیده در طول سال‌های گذشته بیشترین لطمه را از تغییرات آب‌وهوایی متحمل شده‌اند و از طرف دیگر می‌توانند نقش مهمی در راهکارهای آ‌ب‌وهوایی بازی کنند.

تخصیص بودجه امروز صندوق زمین، درست بعد از آن اتفاق می‌افتد که جف بزرس به‌تازگی تحت شدیدترین انتقادات فعالین محیط‌زیستی قرار گرفته است. این گروه‌ها معتقدند که بزوس بودجه کافی در اختیار گروه‌های فعال در زمینه عدالت آب‌وهوایی قرار نداده است. بد نیست بدانید که این صندوق سال گذشته ۷۹۱ میلیون دلار به سازمان‌های محیط‌زیستی اعطا کرده بود که بخش بزرگی از آن صرف گروه‌های سبز شامل World Wildlife Fund و Environmental Defense Fund شد و بخش بسیار ناچیزی از آن به دست سازمان‌های عدالت آب‌وهوایی رسید.

دواگین تیندال (Dwaign Tyndal)، مدیر موسسه غیرانتفاعی Alternatives for Community and Environment در این‌باره گفته است:

ما مجبور هستیم با انگشتان خود جلوی سوراخ‌های بسیار زیادی را بگیریم. ما در مقایسه با سازمان‌های سبز که بودجه زیادی دریافت کرده‌اند کارهای بیشتری برای انجام دادن داریم… بسیاری از اعضای گروه‌های ما از رنگین‌پوستان و مردم بومی هستند و هنوز پول کافی دریافت نکرده‌اند.

در حالیکه فعالین محیط‌زیست می‌گویند که اختصاص بودجه امروز پیشرفت خوبی برای گروه‌های عدالت آب‌وهوایی محسوب می‌شود، اما این بودجه هنوز با آنچه که مطلبوب این گروه‌هاست فاصله زیادی دارد و آن‌ها معتقدند که سرمایه‌گذاری روی جوامع آسیب‌پذیر و شکننده نیاز به صرف هزینه‌های بیشتری دارد.

آمازون

ماریا لوپز نونز (Maria Lopez-Nuñez) از مدیران موسسه Ironbound Community Corporation در نیوجرسی می‌گوید:

کمک‌هزینه جف بزوس امسال بهتر شده است، اما هنوز فاصله زیادی با نقطه مطلوب ما دارد.» او معتقد است که حداقل باید ۴۰ درصد از بودجه صندوق جف بزوس و برنامه Justice40 دولت بایدن برای پشتیبانی از جوامع متاثر از بحران‌های آب‌وهوایی و آلودگی‌های محیط‌زیستی اختصاص بیابد. این رقم در حال حاضر چیزی حدود ۳۰ درصد از کل کمک‌هزینه‌های صندوق زمین است.

یکی از موسساتی که در لیست امروز صندوق زمین برای دریافت کمک‌هزینه قرار داشت، موسسه Deep South Center for Environmental Justice است که از جوامع مستقر در سواحل خلیج مکزیک حمایت و پشتیبانی می‌کند. این جوامع به‌خاطر وجود بیش از ۱۵۰ کارخانه‌ شیمیایی بزرگ در آن منطقه، آسیب‌های زیادی دیده‌اند. هفته پیش بعد از وقوع طوفان آیدا در این منطقه، سازمان‌هایی مانند RISE St. James شروع به جمع‌آوری مستنداتی از انتشار نفت و مواد شیمایی در آب‌های این مناطق کرده‌اند.

اما سوال مهمی که در رابطه با اعطای کمک‌هزینه‌های مالی به سازمان‌های محیط‌زیستی وجود دارد این است که چگونه باید مطمئن شویم‌ که این کمک‌هزینه‌ها در جای مناسبی خرج می‌شوند. فعالین این حوزه و همچنین قانون‌گزاران آمریکایی در حال کار روی تعریف جامعی از جوامع آسیب‌دیده هستند. آن‌ها همچنین می‌خواهند مشخص کنند که ۴۰ درصد از عایدی حاصل از سرمایه‌گذاری‌های فدرال، چگونه در این جوامع خرج می‌شوند.

به‌نظر ماریا لوپز نونز، روش درست این است که سرمایه‌گذاری‌های مذکور به‌طور مستقیم در جوامع آسیب‌پذیر خرج شوند، نه اینکه این جوامع هیچ کنترلی روی پول‌هایی که به آن‌ها اختصاص داده می‌شود نداشته باشند. به گفته لوپز، هرچند جف بزوس از مدیریت اجرایی آمازون کناره‌گیری کرده است، اما تلاش‌های او در حوزه آب‌وهوا توسط آلودگی‌های ایجاد شده توسط خود آمازون لطمه جدی دیده است. اخیراً ساکنین مناطقی که در نزدیکی انبارهای آمازون زندگی می‌کنند، کمپینی علیه آلودگی‌های ایجادشده توسط این شرکت به راه انداخته بودند.

لوپز می‌گوید:

صندوق زمین جف بزوس صندوق عجیبی است؛ چراکه بزوس این صندوق را به بهره‌کشی از کارگران و نابودی محیط‌زیست راه‌ انداخته است. پول‌های این صندوق همان پول‌هایی هستند که از جوامع ما و به بهای سلامتی ما استخراج شده‌اند.

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس - بررسی سامسونگ گلکسی A22

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.