آموزش یوتیوبر شدن و راهنمای موفقیت در یوتیوب – قسمت دوم - تکفارس 
آموزش یوتیوبر شدن و راهنمای موفقیت در یوتیوب – قسمت دوم - تکفارس 

آموزش یوتیوبر شدن و راهنمای موفقیت در یوتیوب – قسمت دوم

مهدی ملکی
۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - 18:38
آموزش یوتیوبر شدن و راهنمای موفقیت در یوتیوب - قسمت دوم

اگر این مقاله را باز کرده باشید و اکنون مشغول خواندن باشید، به این معناست که شما قصد دارید به یوتیوب بپیوندید. برای تبدیل شدن به یک ستاره واقعی در یوتیوب، شما یک رقابت شدید را پیش رو دارید اما به هر حال این مهم دست‌یافتنی است و می‌توانید به وسیله تمرین، تکرار و چنین آموزش‌هایی، اصول آن را به خوبی فرا بگیرید.

پیشنهاد می‌شود پیش از مطالعه مقاله زیر،‌ قسمت پیشین را از لینک زیر مطالعه کنید.

مطالب مرتبط:

قدم چهارم: چطور یک کانال یوتیوب را به درآمد برسانیم؟

اکنون پس از اشاره به نحوه موفقیت اولیه در یوتیوب به یک سوال مهم دیگر می‌رسیم. اگرچه هدف شما برای اشتراک‌گذاری ایده‌هایتان با جهان تنها برای پول نیست اما اگر قرار است که زمان و منابع‌تان را روی رشد یک کانال صرف کنید، درآمدزایی بسیار کمک‌تان می‌کند. درآمدزایی شما را هوشیار نگه می‌دارد و گزینه‌های زیادی را در دسترس‌تان قرار می‌دهد.

در مجموع دو راه وجود دارد که مردم به وسیله آن‌ها روی یوتیوب درآمدزایی می‌کنند: تبلیغات و حامی مالی (اسپانسرشیپ).

تبلیغات: تبلیغات پیش از پخش ویدیو و تبلیغاتی که حین آن پخش می‌شوند، از جمله راه‌های درآمدزایی یوتیوب هستند. شما چند ثانیه از یک تبلیغ را مشاهده می‌کنید. سپس می‌توانید تصمیم بگیرید که به مشاهده تبلیغ ادامه دهید و یا روی گزینه «رد کردن تبلیغ» کلیک کنید.

خود یوتیوب با توجه به تعداد دفعاتی که این تبلیغات روی ویدیوهای یک کانال پخش می‌شوند، به آن‌ها پول می‌دهد. بنابراین شما نیازمند بازدید بالایی روی ویدیوهایتان هستید. کانال‌هایی که کاربرانش مدت بیشتری از یک تبلیغ را تماشا می‌کنند، درآمد بیشتری دارند.

یوتیوب

تبلیغات کوتاه، تبلیغات چند ثانیه‌ای هستند که طی پخش ویدیوهای بلند نمایش داده می‌شوند. بازدید کنندگان نمی‌توانند این تبلیغات را رد کنند. بنابراین تولید کننده محتوا باید پیش از اجازه استفاده از این تبلیغات، مطمئن شود که این عمل منطقی است. اگر محتوای شما ارزشمند و همچنین قابل تعامل است، می‌توانید از این تبلیغات استفاده کنید، چرا که بیننده در طول مدت تبلیغ منتظر خواهد ماند تا ادامه ویدیو را تماشا کند.

حامی مالی: ارتباط با شرکت‌هایی که در حوزه فعالیت شما کار می‌کنند افزون بر مزایایی که دارد، به کار شما تنوع می‌بخشد. برای مثال زمانی که شما به معرفی یک برند خاص از یک شرکت هنری می‌پردازید، می‌توانید مراحل ساخت هر یک از محصولات این شرکت را نیز توضیح دهید.

در این صورت ممکن است بسیاری از گالری‌های بزرگ و یا شرکت‌هایی که در آن زمینه فعالیت می‌کنند، به حامی مالی شما تبدیل شوند تا بتوانند نام، خدمات و محصولات‌شان را به مخاطبان شما برسانند.

به همین ترتیب افراد، شرکت‌ها و برندهای دیگری هم که عملکرد نزدیکی به اهداف و مخاطبان مقصد کانال یوتیوب شما دارند،‌ می‌توانند با حمایت مالی از شما، به مقاصد خود برسند.

قدم پنجم: چطور روش خود برای ساخت یک کانال یوتیوب موفق را انتخاب کنیم؟

انتخاب یک روش و هدف خاص برای کانال یوتیوب، ترکیبی از چیزهایی است که شما درباره آ‌ن‌ها تجربه و مهارت دارید و همچنین می‌خواهید درباره آن‌‌ها صحبت کنید و همزمان این احتمال وجود دارد که کاربران بسیاری به آن جذب شوند.

بسیاری از افراد حین انتخاب موضوع و هدف کانال یوتیوب خود به موضوعات بزرگ و موضوعاتی جذب می‌شوند که قبلاً محبوبیت و مقبولیت آن‌ها اثبات شده است. با این حال، شما با انتخاب یک موضوع بسیار محبوب، با رقابت بسیار شدیدی نیز روبه‌رو خواهید شد که رشد شما را بسیار کند خواهد کرد.

آیا می‌دانید؟ محبوب‌ترین موضوع در یوتیوب، بازی‌های ویدیویی است. اگر واقعاً به بازی‌های ویدیویی علاقه‌مند هستید و دوست‌دارید که در این زمینه شروع به فعالیت کنید، باید روش خاصی را برای جذب مخاطب برگزینید. در مقاله‌های آینده به این مبحث نیز می‌پردازیم اما با این وجود، اصولی که در ادامه بیان می‌شوند بدون پرداخت به جزئیات، روش کلی را برای تمام کانال‌های یوتیوب بازگو می‌کنند.

تصمیمات استراتژیک اتخاذ کنید

در زیر به برخی از محبوب‌ترین موضوعات حال حاضر یوتیوب اشاره می‌کنیم:

  • ویدیوهای جعبه گشایی
  • بررسی محصولات و گجت‌های دنیای تکنولوژی
  • ترفند‌های زندگی، ویدیوهای انگیزشی، ویدیوهای مربوط به حیوانات خانگی همچون گربه‌ها
  • سلامت و تناسب اندام، زیبایی و مد
  • اخبار جهان، بین‌المللی و محلی
  • بررسی‌های غذا و رستوران و ویدیوهای آموزش آشپزی
  • ویدیوهای کودکان

اگرچه این موضوعات برخی از محبوب‌ترین موضوعات یوتیوب به شمار می‌روند اما برای این که مقصود توضیحات را متوجه شوید، به موضوعات دیگری هم اشاره می‌کنیم که می‌توانند تعداد زیادی مخاطب را جذب کنند؛ به این ترتیب می‌توانید مطمئن باشید که تقریباً هر موضوعی می‌توانند در جذب مخاطب موفق عمل کند و نیاز نیست که حتماً در دسته‌های محبوب به کار بپردازید.

در حقیقت تمرکز روی دسته‌هایی که محبوبیت کمتری دارند و یا حتی غیرمعمول تلقی می‌شوند، به معنای رقابت کمتر است که مسلماً نکته مثبت بسیار بزرگی برای یوتویبرهای تازه‌کار محسوب می‌شود:

  • سفر و مهاجرت؛ پیش‌نیازها و انتظارات پیش از سفر و مهاجرت و پس از آن
  • محصولات بامزه و عجیب؛ مردم به محصولات عجیب و دیده نشده علاقه دارند
  • امنیت خانه؛ همه چیز درباره امنیت سایبری و آخرین پیشرفت‌های تکنولوژی
  • هنر؛ ساخته‌ها و آثار هنری شخصی شما یا آموزش‌های آنلاین
  • انگیزشی؛ همه‌گیری بیماری کرونا باعث شد بسیاری ویدیوهای انگیزشی و مخصوصاً تقویت بنیه و ذهن را در اولویت قرار دهند و این دسته‌بندی به محبوبیت فوق‌العاده‌ای برسد.
  • سلامت روانی و مباحث معنوی؛ حل و گفت‌وگو درباره مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی و … محبوبیت زیادی دارد.
  • تمام موارد جمع‌کردنی که قابلیت تشکیل یک کلکسیون را دارند؛ دکمه‌ها، کارت‌ها، عروسک‌ها، کالاهای عتیقه. در حقیقت مهم نیست که این موارد ارزش چندانی داشته باشند اما باید به سراغ موضوعاتی بروید که مردم به ساخت کلکسیون آن‌ها علاقه‌مند هستند.

هر موضوعی که انتخاب می‌کنید باید برای شما لذت‌بخش باشد. در نظر بگیرید که یک موضوع نباید شما را خسته کند و یا باعث سردرگمی‌تان شود. دید خاصی به یک موضوع دارید؟ همان را انتخاب کنید تا منحصربه‌فرد باقی بماند و محتوای خاصی تولید کنید. باید بتوانید با موضوعی که انتخاب کرده‌اید مخاطبان را سرگرم کنید و همچنین آن‌ها چیزهای جدیدی از ویدیوهای شما یاد بگیرند.

یوتیوب

نکته: به محض این که موضوع و دسته مورد علاقه خود را انتخاب کردید، با مخاطبان آن حوزه آشنا شوید. شما باید به معنای واقعی کلمه آن‌ها را بشناسید. مشخص است که اگر شما کسی را به خوبی نشناسید و با علایق آن‌ها آشنایی نداشته باشید، هرگز نمی‌توانید خدمات خوبی به آن‌ها ارائه دهید.

مخاطب خود را بشناسید

شما باید متوجه شوید چرا کاربران یک موضوع به‌خصوص را دوست دارند و به آن علاقه‌مند هستند. آیا موضوع یاد شده مردم را در کنار یکدیگر جمع می‌کند یا به این دلیل به آن علاقه‌مند هستند که می‌توانند شخصاً به تجربه در گستره آن بپردازند؟

آیا این موضوع به دلیل احساسی که به آن‌ها منتقل می‌کند (مانند احساس موفقیت، دیده شدن یا سهیم بودن در چیزی) برای‌شان هیجان‌انگیز است؟ یا اصلاً آن‌ها به دلیل نتیجه نهایی کسب شده از یک موضوع به آن علاقه‌مند شده‌اند؟

اما به همان اندازه که دلیل محبوبیت یک موضوع در میان مخاطبان اهمیت دارد، دلایل طرد یک موضوع نیز حائز اهمیت است. آیا توضیحات به‌خصوصی درباره این موضوع وجود دارند که درک‌شان سخت به نظر می‌رسد؟ شما باید از مواردی که می‌توانند مخاطبان را بیازرند، دوری کنید. برای مثال پیشنهاد یک نسخه برای رژیمی به‌خصوص دردسرهای زیادی دارد. اگر مخاطبان شما به میوه‌ها آلرژی داشته باشند، رژیم‌تان نباید حاوی این دسته از خوردنی‌ها باشد.

به هر حال شما باید کاملاً متوجه شوید مخاطبان‌تان به چه چیزی اهمیت می‌دهند، چه سوالات رایجی را می‌پرسند و در نهایت چه کمبودی در زندگی آن‌ها حس می‌شود که شما می‌توانید آن را جبران کنید.

رقبای خود را بشناسید

حتی در میان حرفه‌ای‌ترین افراد فعال در یک حوزه، این تصور نادرست و اشتباه وجود دارد که رقابتی میان آن‌ها و رقبایشان وجود ندارد و یا آن‌ها مستقیماً به این رقابت توجه نمی‌کنند. چیزی که در ادامه می‌خوانید، پاسخ حقیقی به این مسئله و احتمالاً همان برگ برنده‌ای است که شما را از بقیه جدا می‌کند.

شما در یک رقابت هستید. شاید افراد زیادی دقیقاً درباره چیزی که شما تولید می‌کنید و حرف می‌زنید، فعالیت نکنند اما به هر حال افرادی وجود دارند که نزدیک به حوزه شما کار می‌کنند و یا موضوعات مشابهی را انتخاب کرده‌اند.

وقتی شما به درستی رقبای خود را بشناسید، متوجه می‌شوید آن‌ها دقیقاً چه کاری را صحیح انجام می‌دهند که به راستی جوابگو است. ایده‌های آن‌ها و برخی از فعالیت‌هایشان را به شیوه و ویدیوهای کانال یوتیوب خودتان اضافه کنید. باید واقع‌بین باشید؛ هیچ مشکلی ندارد که روش رقبای خود را تقلید کنید اما به شرطی که تبدیل به کپی قدم به قدم نشود.

از سوی دیگر زمانی که رقبایتان را بهتر می‌شناسید، افزون بر نقاط قوت آن‌ها، نقاط ضعف‌شان را نیز متوجه می‌شوید. شما به خوبی می‌توانید مشاهده کنید که آن‌ها در زمینه‌هایی ضعف دارند و چه شکافی در این میان به وجود آمده است. کدام سوالات مخاطبان است که آن‌ها نمی‌توانند پاسخ دهند و یا پاسخ خوبی برای آن‌ها ندارند؟

با درک نقاط ضعف و مشکلات رقبا، شما در مجموع می‌توانید کارهایی را انجام دهید که رقبا را از میدان به در کند. ببینید، بشناسید، تشخیص دهید و نهایتاً با نقاط ضعف و قوت خود آن‌ها، به مبارزه با آن‌ها بروید.

اما در نهایت … خاص باقی بمانید

برخی مردم این ویژگی (یعنی نقاط تمایز شما) را تمام چیزی می‌دانند که به عنوان برند شما شناخته می‌شود. برخی دیگر ویژگی‌های خاص شما را همان چیزی می‌دانند که یک کانال را از دیگران جدا می‌کند. با تمرکز روی پروش صدا، لحن و زبان بدن، شما می‌توانید محتوایی خاص را تولید کنید که قابل دسترسی و همچنین برای مخاطبان جذاب است. همچنین در این صورت کار شما قابل مدیریت و منحصربه‌فرد باقی می‌ماند. به این منظور باید مواردی را در نظر داشته باشید:

از ابزار مناسب استفاده کنید: از نرم‌افزارهای ویرایش ویدیویی استفاده کنید که می‌توانند کیفیت کار شما را بازتاب دهند. درباره نمونه‌ها، نورپردازی، جلوه‌ها و هر چیزی که می‌توانید مفاهیم زیبایی‌شناسی کانال شما را قابل تشخیص کند، به دقت فکر کنید.

یوتیوب

ثبات داشته باشید: اگر شما ذاتاً انسان شوخ و بامزه‌ای هستید، باید این موضوع را در ویدیوهای خود بازتاب دهید. اگر می‌توانید مفاهیم پیچیده را به صورت ساده توضیح دهید، از همین روش استفاده کنید تا توانایی شما در ویدیوهایتان نمایش داده شود.

به این ترتیب ثبات داشته باشید و از ارائه شخصیت واقعی‌تان نترسید. اگر این مورد را انجام دهید گروهی از مخاطبان که رویکرد و طرز تفکری مشابه شما دارند، به ویژگی‌های شخصیتی شما جذب می‌شوند و در این میان ارتباطی قدرتمند ایجاد می‌شود.

همیشه به فکر برند سازی باشید: برند سازی به این معنی نیست که برخی از انتخاب‌ها را به صورت عجیب و غریب و یا با نظمی فراطبیعی انجام دهید. هر چیزی که انجام می‌دهید باید بازتابی از موضوع، شیوه و رویکرد کانال و خودتان باشد. از همین حالا با خودتان این عبارت را تکرار کنید: شما باید شخصیتی مناسب و متمایز و برندی پیش‌رو را به کاربران ارائه دهید.

برند سازی شامل نام کانال یوتیوب شما هم می‌شود. باید نامی انتخاب کنید که حداقل به قسمتی مشخص از رویه کانال شما اشاره کند؛ در انتخاب نام کانال باید بسیار محتاط باشید. انتخاب نام‌های کاربری که چندین سال پیش برای ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی‌تان انتخاب کردید، گزینه مناسبی نیست. این نام در ادامه فعالیت حرفه‌ای شما درون URL (لینک منحصر‌به‌فرد) کانال شما نمایش داده خواهد شد.

سپس باید از همین نام برای ساخت و هویت بخشیدن به یک آیکون استفاده کرد که در تمام ویدیوهای شما و همچنین تصویر پروفایل کانال‌تان نمایش داده خواهد شد.

مورد مهم دیگر، توضیحات کانال و انتخاب تصویر پروفایل مناسب برای آن است. هر دوی این موارد باید نشان دهند موضوع و کاری باشند که شما در کانال یوتیوب خود انجام می‌دهید. مخاطب باید در اولین نگاه و کوتاه‌ترین زمان ممکن، متوجه شود که چه انتظاری از کانال شما داشته باشد.

به این ترتیب به انتهای قسمت اول از مقاله راهنمای تبدیل شدن به یک یوتیوبر محبوب و آموزش ساخت یک کانال یوتیوب موفق می‌رسیم. قسمت دوم این مقاله نیز به زودی منتشر خواهد شد و لینک آن نیز در همین صفحه قرار خواهد گرفت. نظر شما چیست؟ آیا مجاب به راه اندازی کانال یوتیوب خود شده‌اید یا هنوز سوالات بی‌جوابی برای پاسخ دادن باقی مانده است؟

نگران نباشید. افزون بر این که قسمت نظرات این مقاله می‌تواند محلی مناسب برای پاسخ به پرسش‌های شما باشد، قسمت دوم همین مقاله هم یک راهنمای کاملاً جامع را شکل خواهد داد.


سوالات رایج:

  •  یوتیوبر چه کسی است و چه کاری انجام می‌دهد؟

یوتیوبر اساساً هر شخصی است که ویدیوهای ساخته شده توسط خودش را روی کانال یوتیوب خود پست می‌کند. این افراد معمولاً ویدیوها و کانال خود را تحت یک نام منحصربه‌فرد، موضوع و شیوه متمایز بازاریابی می‌کنند. برای بسیاری از یوتیوبرها هر بازدید مساوی با پول بیشتر است. برای تبدیل شدن به یک یوتیوبر موفق، می‌توانید همین مقاله را مطالعه کنید.

  •  چگونه می‌توان از یوتیوب درآمدزایی کرد؟

به یاد داشته باشید که شما نمی‌خواهید یک نفر تنها و تنها یکی از ویدیوهای شما را تماشا کند. شما می‌خواهید که یک شخص به‌خصوص تمام ویدیوهایتان را ببیند. از سوی دیگر تماشای دوباره یک ویدیو خودش یک مجعزه است!

به عنوان نتیجه شما به کاربرانی دست خواهید یافت که دنبال کنندگانی وفادار هستند، بسیاری از ویدیوهای شما را تماشا می‌کنند، این موضوع آمار بازدید شما را افزایش می‌دهد و نهایتاً همه این‌ها به معنی کسب پول و درآمد بیشتر است.

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

منبع: CyberLink

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید