بتای پنجم اندروید ۱۲ منتشر شد؛ انتشار نسخه پایدار طی هفته های آینده - تکفارس 
بتای پنجم اندروید ۱۲ منتشر شد؛ انتشار نسخه پایدار طی هفته های آینده - تکفارس 

بتای پنجم اندروید ۱۲ منتشر شد؛ انتشار نسخه پایدار طی هفته های آینده

مهدی ملکی
۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - 08:35
اندروید ۱۲

امروز گوگل پنجمین و آخرین بتای عمومی برای سیستم عامل اندروید ۱۲ را در اختیار کاربران گوشی‌های پیکسل واجد شرایط قرار داد.

گفتنی است پس از این نسخه، هیچ نسخه بتایی عرضه نخواهد شد و گوگل سرانجام سراغ عرضه اولین نسخه پایدار از اندروید ۱۲ خواهد رفت. این نسخه نه تنها برای تمام گوشی‌های واجد شرایط بتای اندروید ۱۲ بلکه برای تمام گوشی‌های پیکسلی که تاکنون راهی بازار شده‌اند، در دسترس قرار خواهد گرفت.

از آن‌جایی که پیکسل ۵a همین اواخر معرفی و عرضه شده است، این اولین به‌روزرسانی رسمی این دستگاه محسوب می‌شود که کاربران می‌توانند به دریافت و نصب آن بپردازند. البته اگر همین حالا یکی از این گوشی‌ها را در اختیار دارید، می‌توانید با مراجعه به این صفحه، بتای پنجم اندروید ۱۲ را دریافت کنید.

اگر پیش‌تر برنامه عرضه نسخه‌های بتای این سیستم عامل را دنبال می‌کردید، اکنون تنها نسخه آخر در دسترس قرار دارد. اگر تاکنون موفق به نصب این نسخه نشده‌اید و اعلان آن برای شما منتشر نشده است، می‌توانید روی دستگاه پیکسل خود با مراجعه به Settings > System > System Update and Manually Check و ضربه زدن روی گزینه check for update این فرایند را به صورت دستی انجام دهید.

برخلاف تاریخ عرضه نسخه پایدار، عرضه این نسخه ابداً سردرگم کننده نیست؛ به این ترتیب تمام کاربران از سراسر جهان که در برنامه بتای این شرکت ثبت نام کرده‌اند، می‌‌توانند بتای پنجم اندروید ۱۲ را روی گوشی‌های پیکسل خود دریافت کنند.

اندروید ۱۲ گوگل

بیلد نامبر این نسخه با عبارت SPB5.210812.002 شناخته می‌شود و حجم آن با توجه به دستگاهی که در حال استفاده از آن هستید، متغیر است. برای نمونه پیکسل ۴ XL اگر همین حالا در این برنامه حضور داشته و نسخه بتای پیشین را دریافت کرده باشد، تنها با دانلود ۱۳۱ مگابایت حجم می‌تواند وارد نسخه بتای پنجم شود.

مطالب مرتبط:

گوگل پیش‌تر حین عرضه بتای سوم از اندروید ۱۲ به پشتیبانی رسمی از APIها و SDK این سیستم عامل پرداخته بود. بنابراین در بتاهای بعدی ویژگی‌های قابل توجهی در اختیار کاربران قرار نگرفت و از همان نسخه، این سیستم عامل بیش از پیش به سوی ثبات نهایی خود گام برداشت. همچنین می‌توان این‌گونه برداشت کرد که اندروید ۱۲ هنوز هم طبق اعلام قبلی برای عرضه در پاییز جاری برنامه‌ریزی شده است.

مسلماً مهم‌ترین ویژگی بتای سوم اندروید ۱۲، چرخش خودکار بهتر و سریع‌تر آن است. گوگل در آن نسخه از دوربین جلو و ویژگی تشخیص چهره برای درک موقعیت دستگاه و نحوه نگه داشتن آن در دست استفاده کرد. این عملکرد پیش‌تر تنها از طریق شتاب‌سنج گوشی مورد ارزیابی قرار می‌گرفت.

نهایتاً به نسخه چهارم بتا می‌رسیم که به‌طور مشخص برای توسعه‌دهندگان اندروید عرضه شد. حالا با پایداری رابط کاربری اپلیکیشن‌ها، ویژگی‌ها و طرح کلی اندروید، توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را با این سیستم‌عامل جدید هماهنگ کنند.

در حال حاضر احتمال وجود مشکلات مختلف برای اپلیکیشن‌های اندروید ۱۲ بسیار بالاست چرا که این سیستم‌عامل بزرگ‌ترین بازطراحی در چندین سال اخیر را دریافت کرده است.

به این ترتیب گوگل ماه گذشته با عرضه نسخه بتای چهام اعلام کرد که اندروید ۱۲ به ثبات نسبی رسیده است. در نتیجه ظاهر اپلیکیشن‌ها و تمام چیزی که مربوط به آن‌هاست، از این پس تغییری نخواهند کرد. بتای پنجم با اضافه کردن آخرین بهبودها و رفع باگ‌های باقی مانده، واپسین قدم گوگل برای عرضه اندروید ۱۲ در پایدارترین حالت خود است.

البته اندروید ۱۲ در این اواخر شایعات دیگری را هم رقم زده است. چندی پیش با بررسی کد منبع این سیستم عامل مشخص شد گوگل در حال کار روی یک گوشی هوشمند تاشو با نام احتمالی پاسپورت است.

این دستگاه طبق بررسی‌های موجود، از آخرین مودم ساخت سامسونگ بهره می‌برند و احتمال می‌رود پاسپورت از پردازنده تنسور (Tensor) مشابهی که در سری پیکسل ۶ استفاده خواهد شد، بهره ببرد. گوگل پیش‌تر ادعا کرده که پردازنده‌های تنسور گوگل که توسط سامسونگ ساخته شده‌اند، سری پیکسل ۶ این شرکت را تبدیل به یکی از کارآمدترین و امن‌ترین محصولات دنیای گوشی‌های هوشمند در جهان خواهند کرد.

با توجه به این که به نام آن در اندروید ۱۲ اشاره شده است، شاید ما شاهد معرفی آن در سال جاری باشیم. سرانجام گوگل تایید کرده است که طی چند هفته آینده اندروید ۱۲ منتشر خواهد شد. تا آن زمان شما می‌توانید تکفارس را دنبال کرده و ویژگی‌های جدید این سیستم عامل را کشف کنید.

منبع: GSM Arena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید