بهترین پردازنده‌ های اینتل در سال ۲۰۲۱ - تکفارس 
بهترین پردازنده‌ های اینتل در سال ۲۰۲۱ - تکفارس 

بهترین پردازنده‌ های اینتل در سال ۲۰۲۱

مهدی حلوائی
۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - 09:00
بهترین پردازنده های ۲۰۲۱ اینتل

کمپانی اینتل تا به حال پردازنده‌های متعددی را برای بخش‌های مختلف بازار عرضه کرده اما تنها برخی از آن‌ها در لیست برترین پردازنده‌های این شرکت قرار می‌گیرند. جدیدترین محصولات این شرکت در مقایسه با تراشه‌های سری رایزن ای ام دی کمی ضعیف‌تر ظاهر شده‌اند اما با این وجود، بسیاری از پردازنده‌های اینتل کماکان ارزش خرید را دارند. در این مقاله به بررسی بهترین پردازنده‌های اینتل در سال ۲۰۲۱ خواهیم پرداخت.

مطالب مرتبط:

اینتل Core i5-10600K

اینتل Core i5-10600K

پردازنده‌‌های نسل ۱۰ کرنت لیک اینتل در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شدند اما پرچمدار این سری کماکان در سال ۲۰۲۱ نیز بهترین پردازنده‌ی اینتل محسوب می‌شود. ۱۰۶۰۰K بسیاری از ویژگی‌های پردازنده‌های نسل ۱۱ اینتل را با قیمتی پایین‌تر ارائه داده و از مادربوردهای قدیمی نیز پشتیبانی می‌کند.

فرکانس ۱۰۶۰۰K در حالت پایه ۴.۱ گیگاهرتز بوده و فرکانس بوست تک‌هسته‌ای آن به ۴.۸ گیگاهرتز می‌رسد. همچنین توان طراحی حرارتی (TDP) این پردازنده ۱۲۵ وات بوده که نسبت به پردازنده‌های قبلی اینتل کمی بالاتر است. با این وجود، مدیریت انرژی هوشمندانه‌ی این پردازنده مانع از گرم‌شدن بیش از حد آن شده است.

عملکرد ۱۰۶۰۰K در بسیاری از بنچمارک‌ها با پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای و ۳۰۰ دلاری اینتل Core i7-9700K برابری کرده و در رقابت با پردازنده‌ی ۲۹۰ دلاری ای ام دی رایزن ۳۶۰۰X نیز درخشان ظاهر شده است. شاید این پردازنده در مقایسه با رایزن ۵۶۰۰X حرفی برای گفتن نداشته باشد اما کماکان در اجرای بازی‌ها عملکرد بسیار خوبی را از خود به جای گذاشته است.

یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده‌ی این پردازنده، قابلیت اورکلاک آن است. ۱۰۶۰۰K در صورت استفاده از سیستم‌های خنک‌سازی مناسب توانایی رسیدن به فرکانس ۵.۰ گیگاهرتز و اجرای بازی‌ها با عملکردی مشابه پردازنده‌ی ۱۰۹۰۰K شرکت اینتل را دارد. این در حالی است که قیمت ۱۰۹۰۰K حدود دوبرابر گران‌تر از ۱۰۶۰۰K می‌باشد.

به‌طور کلی، پردازنده‌ی ۱۰۶۰۰K اینتل بسیار قدرتمند بوده و قیمت آن نیز کاملاً معقول است. همچنین فرکانس این پردازنده در مقایسه با ۱۰۷۰۰K تفاوت زیادی نداشته و قابلیت اورکلاک آن نیز امکان افزایش این فرکانس را فراهم می‌سازد. البته توجه داشته باشید که این پردازنده تنها با سوکت‌های LGA 1200 هماهنگ می‌باشد.

اینتل Core i5-11600K

اینتل Core i5-11600K

هرچند که پردازنده‌های نسل ۱۱ سری آلدر لیک در حد انتظار ظاهر نشدند اما ۱۱۶۰۰K در این میان استثنا به حساب می‌آید. این پردازنده کمی از ۱۰۶۰۰K گران‌تر بوده اما همانند این پرچمدار نسل قبلی اینتل از ۶ هسته و ۱۲ ترد (Thread) استفاده می‌کند. فرکانس پایه‌ی این پردازنده ۳.۹ گیگاهرتز و فرکانس بوست آن نیز ۴.۹ گیگاهرتز است.

عملکرد ۱۱۶۰۰K در بسیاری از بازی‌ها کمی بهتر از پردازنده‌ی ۱۰۶۰۰K بوده و در برخی عناوین مانند Death Stranding نیز عملکرد بهتری را نسبت به پردازنده‌ی نسل قبلی ۱۰۷۰۰K دارد. با وجود این‌که ۱۱۶۰۰K پیشرفت قابل توجهی نسبت به تراشه‌های نسل قبل اینتل نداشته اما این پردازنده ثابت کرده که برای اجرای بازی‌های سنگین لزوماً نیازی به پردازنده‌های رده‌بالا و گران نیست.

پیشرفت‌های نسل به نسل پردازنده‌های سری آلدرلیک اینتل در بخش‌های غیرگیمینگ واضح‌تر است. پردازنده‌ی ۱۱۶۰۰K در انجام وظایف مرتبط با تولید محتوا بسیار بهتر از پردازنده‌های نسل قبلی اینتل عمل کرده و از ویژگی‌های مخصوص هر اپلیکیشن استفاده‌ی بهتری کرده است. البته این برتری در ازای مصرف انرژی بیشتر به‌دست آمده است.

توان طراحی حرارتی پردازنده‌ی ۱۱۶۰۰K بر خلاف تبلیغات اینتل به ۲۰۰ وات نیز می‌رسد و برای انتقال این مقدار گرمای تولیدشده به مادربرد، پاور و سیستم‌های خنک‌سازی بهتر و در نتیجه مصرف انرژی بالاتر نیاز است. همچنین اینتل قصد دارد تا در پردازنده‌های جدید آلدر لیک خود از سوکت‌های جدیدی استفاده کند و اگر شما هم قصد خرید این پردازنده‌ها را دارید، بهتر است تا از مادربردهای پشتیبانی‌شده استفاده کنید.

با تمام این تفاسیر، پردازنده‌ی ۱۱۶۰۰K عملکرد گیمینگ خوبی داشته و در انجام وظایف تولید محتوا نیز قدرتمند ظاهر شده است. اینتل ۱۱۶۰۰K در حالی این ویژگی‌ها را ارائه داده که قیمت آن کمتر از ۳۰۰ دلار است. با این وجود، توجه داشته باشید که پردازنده‌ی نسل قبلی ۱۰۶۰۰K نیز عملکرد مشابهی با ۱۱۶۰۰K داشته و این پردازنده در واقع به عنوان جایگزین ۱۰۶۰۰K به حساب می‌آید.

اینتل Core i5-10400F

اینتل Core 15-10400F

۱۰۴۰۰F با برچسب قیمت ۱۵۰ دلاری خود یکی از ارزان‎‌ترین پردازنده‎‌های شرکت اینتل محسوب می‌شود. این پردازنده از ۶ هسته و ۱۲ ترد تشکیل شده و از فرکانس پایه‌ی ۲.۹ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۴.۳ گیگاهرتز بهره می‌برد. ۱۰۴۰۰F حدود ۸۰ دلار از ۱۰۶۰۰K ارزان‌تر بوده و از مشخصات مشابهی استفاده می‌کند. با این وجود، این پردازنده از گرافیک مجتمع بهره نبرده و برای استفاده از آن به کارت گرافیک نیاز خواهید داشت.

عملکرد این پردازنده در وظایفی مانند رندرکردن با ۹۷۰۰K برابر بوده و از پردازنده‌ی اقتصادی رایزن ۳۰۰۰ ای ام دی نیز بهتر است. ۱۰۴۰۰F همچنین در انجام وظایف سبکی مانند جستجو در اینترنت، ویرایش تصاویر و اجرای نرم‌افزارهای آفیس با هیچ مشکلی مواجه نمی‌شود.

این پردازنده در اجرای بازی‌ها نیز عملکرد درخشانی داشته و در صورتی که در کنار آن از کارت گرافیک مناسب استفاده کنید، می‌توانید بازی‌ها را با کیفیت پردازنده‌های سری i7 و حتی i9 (در برخی موارد) اجرا کنید. پردازنده‌‌‌های ارزان‌تر اینتل چنین عملکرد درخشانی را ارائه نداده و پردازنده‌های گران‌تر این شرکت نیز این عملکرد را در ازای قیمت بسیار بالاتری به نمایش می‌گذارند.

اینتل Core i7-10700K

اینتل Core i7-10700K

اگر شما هم به‌ دنبال پردازنده‌‌ای قدرتمند اما با قیمتی کمتر از پردازنده‌های سری i9 هستید، ۱۰۷۰۰K بهترین گزینه‌ی موجود است. این پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای از ۱۶ ترد، فرکانس پایه‌ی ۳.۸ گیگاهرتز و فرکانس توربوی ۵.۱ گیگاهرتز استفاده کرده است. حرف K در این پردازنده به معنای توانایی اورکلاک با تغییر ضریب (Multiplier) آن اشاره دارد.

عملکرد ۱۰۷۰۰K با وجود قیمت پایین‌تر آن با ۹۹۰۰K برابری می‌کند اما این پردازنده رقابت با پردازنده‌ی رایزن ۳۷۰۰X را هدف قرار داده است. این تراشه‌ی ۸ هسته‌ای و ۱۶ تردی ای ام دی از گرافیک مجتمع استفاده نکرده و بنچمارک‌های مختلف، عملکرد آن را ضعیف‌تر از ۱۰۷۰۰K نشان داده‌اند. این تفاوت عملکرد پس از اورکلاک‌کردن دو پردازنده بیشتر نیز به چشم می‌آید. البته ۱۰۷۰۰K در رقابت با رایزن ۵۸۰۰X حرفی برای گفتن ندارد اما این پرچمدار ای ام دی حدود ۱۰۰ دلار گران‌تر از ۱۰۷۰۰K است.

اینتل جانشین این پردازنده با نام ۱۱۷۰۰K را نیز به بازار عرضه کرده اما ۱۰۷۰۰K علاوه بر قیمت ارزان‌تر خود، عملکرد مشابهی را ارائه داده و از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر است. کاربران برای استفاده از این پردازنده باید از مادربردهای مجهز به سوکت LGA 1200 استفاده کنند. همچنین مادربردهای Z490 و Z590 نیز برای اورکلاک این پردازنده مناسب هستند.

اینتل Core i9-10900K

اینتل Core i9-10900K

زمانی که در مورد قدرت خالص صحبت می‌کنیم، ۱۰۹۰۰K اولین پردازنده‌ای است که به ذهن می‌رسد. این پرچمدار ۱۰ هسته‌ای اینتل از ۲۰ ترد استفاده کرده و فرکانس پایه‌ و توربوی تک‌هسته‌ای آن به‌ ترتیب ۳.۷ گیگاهرتز و ۵.۳ گیگاهرتز است. در برخی از نسخه‌های این پردازنده در صورت استفاده از اورکلاک سنگین، فرکانس تمام هسته‌ها نیز به ۵.۳ گیگاهرتز می‌رسد.

حداکثر توان طراحی این پردازنده ۱۲۵ وات اعلام شده اما بسیاری از کاربران گزارش داده‌اند که در صورت استفاده از اورکلاک سنگین، این عدد به ۳۲۵ وات نیز می‌رسد. بنابراین بهتر است تا قبل از اورکلاک‌کردن این پردازنده برای جلوگیری از گرم‌شدن بیش از حد آن از خنک‌کننده‌های قدرتمند استفاده کنید.

۱۰۹۰۰K یکی از بهترین پردازنده‌های گیمینگ موجود در بازار بوده و قیمت آن نیز با عرضه‌ی ۱۱۹۰۰K رو به کاهش است. شاید تنها مشکل این پردازنده، کمبود موجودی آن در بازار فعلی باشد.

اینتل Core i7-11375H

اینتل Core 17-11375H

پردازنده‌های تایگر لیک سری H اینتل ترکیبی از قدرت بالا و مصرف انرژی پایین را ارائه داده و پردازنده‌ی ۱۱۳۷۵H نیز بدون شک پرچمدار این سری بوده است. این پردازنده از فرکانس پایه‌ی ۳.۳ گیگاهرتز و فرکانس بوست خیره‌کننده‌ی ۵ گیگاهرتز بهره برده و میزان توان مورد نیاز آن کمتر از ۳۵ وات است. اینتل این سری از پردازنده‌ها را برای لپ‌ تاپ‌‌های گیمینگ ۱۴ اینچی عرضه کرده است.

لپ تاپ MSI استلث ۱۵M یکی از محصولاتی است که از این پردازنده بهره برده اما بسیاری از لپ تاپ‌های دیگر به همراه پردازنده‌های قدیمی‌تر عرضه شده‌اند. عملکرد فوق‌العاده‌ی تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای ۱۱۳۷۵H در کنار مصرف انرژی پایین آن باعث شده تا این پردازنده از بسیاری از تراشه‌های دیگر سری تایگر لیک پیشی بگیرد.

با این وجود، استفاده از قطعات نامناسب در کنار یک پردازنده می‌تواند عملکرد آن را به شدت تحت تاثیر قرار بدهد و از این رو بهتر است تا قبل از خرید لپ تاپ‌های مجهز به پردازنده ۱۱۳۷۵H اینتل از دیگر سخت‌افزارهای لپ تاپ مورد نظر خود و هماهنگی آن‌ها با پردازنده اطمینان حاصل کنید.

نظر شما در مورد پردازنده‌های شرکت اینتل چیست؟ به نظر شما کدام‌یک از دو شرکت اینتل و ای ام دی پردازنده‌های بهتری را تولید می‌کنند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات رایج:

  • پردازنده‌های سری F و K اینتل چه تفاوتی با هم دارند؟

پردازنده‌های سری K اینتل اصطلاحاً آنلاک بوده و شما می‌توانید با استفاده از مادربردهای پشتیبانی‌شده آن‌ها را اورکلاک کنید. پردازنده‌های سری F به تراشه‌ی گرافیکی مجتمع مجهز نبوده و برای استفاده از آن‌ها باید از کارت گرافیک استفاده کنید. معمولاً پردازنده‌های سری K به‌دلیل امکانات اورکلاک کمی گران‌تر بوده و پردازنده‌های سری F نیز به‌علت نداشتن تراشه گرافیکی اختصاصی، ارزان‌تر هستند.

  • عملکرد پردازنده‌های ای ام دی در مقایسه با اینتل چگونه بوده است؟

رویکرد شرکت‌های اینتل و ای ام دی در قیمت‌گذاری پردازنده‌های خود کمی متفاوت بوده اما هر دو شرکت تا به امروز پردازنده‌های قدرتمندی را به بازار عرضه کرده‌اند. با این وجود، پردازنده‌های دسکتاپ ای ام دی در سال ۲۰۲۱ گزینه‌های بهتری را در دسترس قرار داده و پردازنده‌‌های سری رایزن ۵۰۰۰ این شرکت نسبت به تراشه‌های اینتل از هسته‌های بیشتری برخوردار بوده و عملکرد تک‌هسته‌ای بهتری را ارائه داده‌اند.

در طرف دیگر، شرکت اینتل سال‌هاست که در بازار تراشه‌های موبایل عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد. شرکت ای ام دی نیز در سالیان اخیر موفق شده تا فاصله خود با اینتل را در این بازار کاهش داده و محصولات توانمندی را در اختیار کاربران قرار دهد. با این وجود، تعداد دستگاه‌هایی که از تراشه‌های موبایل اینتل استفاده می‌کنند چندین برابر دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های موبایل ای ام دی است.

  • کدام پردازنده‌ها عملکرد بهتری در اجرای بازی‌ها دارند؟

برای خرید پردازنده‌ها ابتدا باید نیاز خود را در نظر بگیرید. اگر هدف شما اجرای بازی‌هاست، پردازنده‌های با عملکرد تک‌هسته‌ای بهتر باید گزینه‌ی مورد نظر شما باشد. بازی‌ها معمولاً تمام فشار خود را بر روی یک هسته وارد می‌کنند اما در مقایسه، اپلیکیشن‌های تولید محتوایی مانند ادوبی پریمیر پرو به هسته‌های بیشتری نیاز خواهند داشت.

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس - بررسی سامسونگ گلکسی A22

منبع: DigitalTrends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید