شرکت موبیل‌آی سرویس روبوتاکسی خود را از سال ۲۰۲۲ در آلمان راه‌اندازی می‌کند - تکفارس 
شرکت موبیل‌آی سرویس روبوتاکسی خود را از سال ۲۰۲۲ در آلمان راه‌اندازی می‌کند - تکفارس 

شرکت موبیل‌آی سرویس روبوتاکسی خود را از سال ۲۰۲۲ در آلمان راه‌اندازی می‌کند

افشین نوری
۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - 11:57
روبوتاکسی

شرکت موبیل‌آی (Mobileye) وابسته به کمپانی اینتل امروز اعلام کرد که از سال آینده یک سرویس روبوتاکسی در کشور آلمان راه‌اندازی خواهد کرد. این شرکت که در زمینه ساخت تراشه‌های مخصوص خودروهای خودران فعالیت دارد، قصد دارد با این اقدام هم به‌عنوان تامین‌کننده فناوری‌های رانندگی خودران شناخته شود و هم به‌عنوان سرویس‌دهنده این بخش عمل کند.

سرویس روبوتاکسی شرکت موبیل‌آی قرار است با همکاری یک شرکت آلمانی به نام سیکست اند موویت (Sixt and Moovit) که در کار اجاره‌ خودروست راه‌اندازی شود. سیکست اند موویت اخیراً توسط اینتل به قیمت ۹۰۰ میلیون دلار خریداری شده بود و در زمینه دیتاهای حرکتی فعالیت می‌کند. به این‌ترتیب، کاربران آلمانی خواهند توانست از طریق اپلیکیشن شرکت سیکست یا اپلیکیشن موبیل‌آی، سوار یک تاکسی خودران شوند.

البته لازم به ذکر است که این روبوتاکسی در ابتدا کامل نخواهد بود و به‌گفته موبیل‌آی از سال ۲۰۲۲ به‌طورآزمایشی در شهر مونیخ آلمان تست خواهد شد و تا زمانی که این خودرو موفق به دریافت تائیدیه‌های لازم از رگلاتورهای آلمانی نشود، وارد مرحله تجاری نخواهد شد؛ به همین‌خاطر، این خودرو تا آن زمان مجهز به درایورهای ایمنی در پشت چرخ‌های خود خواهد بود.

مطالب مرتبط:

در حال حاضر، موبیل‌آی در بین شرکت‌های فعال در زمینه خودروهای خودران، تنها شرکتی است که نسبت به برنامه‌های آینده خود بسیار جاه‌طلب است. این شرکت هم‌اکنون روی چهار محصول مختلف کار می‌کند که هر کدام از آن‌ها سطوح مختلفی از اتوماسیون را ارائه می‌کنند. یکی از این محصولات یک سیستم دستیار راننده پیشرفته با نام اختصاری ADAS است که در حال حاضر برای ۲۵ شرکت مختلف ارائه می‌شود. یک ADAS پریمیوم نیز که قرار است با خودروی الکتریکی Zeekr محصول شرکت Geely کار کند به‌زودی معرفی خواهد شد. هیچکدام از سیستم‌های ADAS، مجهز به سنسور لیدار نمی‌شوند. این سنسور، از لیزر برای تعیین فاصله زمانی مکان اشیاء در جاده‌ها استفاده می‌کند.

روبوتاکسی

دو محصول دیگر موبیل‌آی که سنسور لیدار خواهند داشت، از نظر فناوری اتوماسیون بسیار پیشرفته‌تر خواهند بود. سیستم موبیل‌آی درایو (Mobileye Drive) یکی از این محصولات است که از فناوری EyeQ و یک برنامه جمع‌آوری دیتا به ‌نام Road Experience Management (یا به اختصار REM) بهره خواهد برد. بد نیست بدانید که برنامه REM، از داده‌های لحظه‌ای خودروهای موبیل‌آی برای ایجاد یک نقشه سه‌بعدی استفاده خواهد کرد. این محصول قرار است توسط مشتریانی مانند Udelv ،Transdev ،Lohr و Schaeffler  استفاده شود.

آمنون شاشوا (Amnon Shashua) مدیرعامل موبیل‌آی گفته است که روبوتاکسی سیکست اند موویت، پیشرفته‌ترین خودروی خودران این شرکت خواهد بود. او گفته که سیستم ADAS با وجود اینکه با دوربین‌ها و نرم‌افزارها کار می‌کند، اما استفاده از این نوع فناوری برای تاکسی‌های تجاری، بدون وجود یک درایور ایمنی، چندان ایمن و مطمئن نخواهد بود.

موبیل‌آی در حال حاضر از سه نوع سنسور لیدار شرکت Luminar برای استفاده در سیستم تشخیص اشیاء روبوتاکسی خود بهره می‌برد. با ااین‌حال، این شرکت قصد دارد برای خودروهای آینده خود، سنسورهای اختصاصی خودش را توسعه بدهد و وابسته به شرکت دیگری نباشد.

شاشوا در ادامه صحبت‌های خود گفته است:

ما معتقدیم شرکتی که قصد راه‌اندازی صدها خودروی خودران را دارد، باید بتواند اعتماد عمومی مردم را جلب کند. بنابراین شما نیاز به این دارد که ثابت کنید خودروهای خودران شما بسیار بهتر از راننده‌های انسانی رانندگی می‌کنند.

اینتل قبلاً گفته بود که تست‌های اولیه یک روبوتاکسی را با همکاری شرکت فولکس‌واگن شروع کرده است و آن را در سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی خواهد کرد. این شرکت همچنین قراردادی برای تست خوردهای خودران خود در کره‌جنوبی بسته که به‌زودی اجرایی خواهد شد.

موبیل‌آی اخیراً گفته بود که برنامه‌هایی برای تست خودروی خود در شهر نیویورک آمریکا نیز دارد. از آنجاییکه نیویورک یک شهر بسیار دشوار برای آزمایش خودروهای خودران است، قانون‌گزاران این شهر ظاهراً موانعی بر سر راه اجرای این پروژه ایجاد کرده‌اند. اداره حمل و نقل نیویورک گفته است که در حال وضع قوانین جدیدی است که شرکت‌های سازنده خودروهای خودران را ملزم به دریافت مجوزهای لازم برای تست خودروهایشان در این شهر خواهد کرد.

اما مشکل اصلی اینجاست که صدور چنین مجوزی نیاز به این خواهد داشت که اداره حمل و نقل نیویورک تائید کند که خودروهای خودران شرکت‌ها به‌اندازه راننده‌های انسانی ایمن هستند. شاشوا گفته است که چنین قوانینی می‌تواند مشکلات زیادی بر سر راه شرکت‌های سازنده خودروهای خودران که قصد تست وسایل نقلیه خود را در شهر نیویورک دارند ایجاد کند.

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس - بررسی سامسونگ گلکسی A22

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید