مقایسه فرایند دیجیتال و سنتی احراز هویت مشتری - تکفارس 
مقایسه فرایند دیجیتال و سنتی احراز هویت مشتری - تکفارس 

مقایسه فرایند دیجیتال و سنتی احراز هویت مشتری

کسری نراقی
۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - 01:10
مقایسه فرایند دیجیتال و سنتی احراز هویت مشتری - تکفارس 

امروزه با پیشرفته­تر شدن تکنولوژی­های موجود و افزایش استفاده از هوش­های مصنوعی، احراز هویت مشتری به‌جای روش­های سنتی پیشین، مثلاً با استفاده از بیومتریک چهره افراد و ابزارهای احراز هویت دیجیتال و غیرحضوری انجام می گردد. برای نمونه، احراز هویت سجام و احراز هویت سامانه ثنا توسط قوه قضاییه با ویدیوی سلفی و با همکاری یوآیدی انجام می شود. سؤالی که امروزه برای خیلی افراد پیش می­آید این است که کدام­یک از این دو فرایند بهینه­تر و بهتر است؟ آیا ایمنی احراز هویت به طریقه سنتی بیشتر از غیرحضوری و آنلاین است؟

با ما همراه باشید تا فرایند این دو گونه احراز هویت را بررسی کنیم. ابتدا نگاهی کلی به هر دو گونه احراز هویت می­اندازیم.

احراز هویت سنتی چیست؟

پیش از آنکه روش­های احراز هویت آنلاین یا دیجیتالی وارد بازار شود، وب‌سایت‌ها و درگاه­های اینترنتی از روش­های متفاوتی برای احراز هویت مشتری­هایشان استفاده می­کردند. در یک نگاه کلی می­توان دو نمونه اصلی از این انواع احراز هویت را برشمرد:

  1. احراز هویت بر اساس اطلاعات: در این­گونه از احراز هویت در ابتدای ثبت نام شخص می­توانست یک سؤال که فقط ممکن است خود فرد جوابش را داشته باشد را در سامانه ثبت نام ثبت کند و سپس در هنگام ورود و یا برای انجام فعالیت­های متفاوت آن سؤال خصوصی از فرد متقاضی پرسیده می­شد. به‌عنوان‌مثال: نام اولین مدرسه­ای که رفتید، نام قدیمی­ترین دوستتان و…
  2. احراز هویت دو مرحله­ای: در این­گونه از احراز هویت پس از ثبت نام پیامکی برای تلفن همراه شخص ارسال می­شود و شخص باید کد ارسالی را وارد نماید.

روش­های دیگری نیز برای احراز هویت وجود دارند اما این دو مورد پرکاربردترین روش‌های احراز هویت سنتی هستند.

احراز هویت آنلاین و دیجیتال چیست؟

با پیشرفته­تر شدن خدمات الکترونیکی و پیشرفت­هایی که در زمینه­ی هوش مصنوعی پیش آمده؛ امروزه احراز هویت دیجیتال در حال فراگیری بین وب‌سایت‌ها، درگاه­ها و مؤسسات اینترنتی است. روش‌های متفاوتی برای احراز هویت آنلاین و دیجیتال وجود دارد که به دو مورد اساسی آن اشاره می­کنیم:

  1. احراز هویت با اثر انگشت: در این­گونه احراز هویت از ویژگی­های شاخص و خاص بدن هر فرد استفاده می­شود به‌عنوان‌مثال اثر انگشت شخص گرفته شده و شما پس از انجام مراحل ثبت نام می­توانید برای ورود و احراز هویت فردی­تان در سامانه از اثر انگشت خود استفاده نمایید.
  2. احراز هویت ویدیویی: در این­گونه از احراز هویت شخص با گرفتن یک ویدئوی زنده از خود اصالت شخصی خود را احراز می­نماید.

سیستم­های دیگری نیز برای احراز هویت آنلاین و دیجیتال وجود دارد که در کنار این دو روش برای احراز هویت کاربران مورد استفاده قرار می گیرند.

مقایسه احراز هویت دیجیتال و سنتی

تمامی روش­هایی که به صورت سنتی از آن­ها استفاده می­شده و یا امروزه استفاده می­شود دارای ضعف­هایی است که قطعاً غیر قابل انکار است. ما به سادگی باید بگوییم روش­های نوین احراز هویت دیجیتال و آنلاین بهتر و قوی­تر از فرایندهای سنتی احراز هویت می­باشند. چرا که اولاً به‌وجودآمدن این روش­ها در ادامه­ مشکلاتی بود که احراز هویت به صورت سنتی برای کاربران ایجاد می­کرد.

امروزه با پیشرفته­تر شدن تکنولوژی، راه برای هکرها و دزدان اینترنتی نیز پیشرفته­تر و ساده­تر شده است. یکی از مشکلاتی که رمزهای قدیمی در روش­های سنتی احراز هویت دارد قابل هک بودن آن­هاست. یک دزد اطلاعات می­تواند به سادگی رمز اینترنتی شما را بیابد و به جای شما وارد محیط کاربری شود.

امروزه شاهد دزدیده شدن اطلاعات بسیاری از کاربران فیسبوک، گوگل و… هستیم. این دزدی به دلیل آن است که راه­های احراز هویتی که به صورت سنتی وجود دارد عموماً اطلاعاتی است که در بانک اطلاعاتی وب‌سایت‌ها ثبت شده است. دزدان و کلاهبرداران اینترنتی با نفوذ به بانک اطلاعاتی این وب‌سایت‌ها به اطلاعات شما دسترسی پیدا کرده و می­توانند به سادگی احراز هویت سنتی را دور بزنند.

شاید با خود بگویید که اگر احراز هویت از طریق تلفن همراه صورت گیرد مشکلات سابق را نخواهیم داشت. اما این هم خیالی شیرین است. حقیقت تلخ در دنیای اینترنت آن است که هکرها امروزه می­توانند با استفاده از پروتکل­های ارتباطات جهانی، کدهای ارسالی به تلفن همراه شما را نیز به دست آورند.

باید اعتراف کنیم که از هر نظر هرگونه احراز هویت به روش سنتی برای ما دردسرساز بوده به همین جهت فناوری­های جدید و وب‌سایت‌های جهانی تمام تلاش خود را به کار می­برند تا با استفاده از متدهای جدید راه­هایی نوین، بهینه و کارآمدتر برای احراز هویت انجام دهند.

آیا امیدی هست؟

شاید به اینجای مطلب که رسیدید با خود گفتید که هیچ راه فراری از دزدهای هویت و کلاهبرداران اقتصادی نیست اما ناامید نباشید. تکنولوژی و فناوری­های جدید روزبه‌روز پیشرفت می­کند و راه­های جدیدی بر سر راه ما قرار می­گیرد. امروزه با استفاده از هوش مصنوعی و ویدیوهای سلفی به سادگی می­توانیم احراز هویت افراد را انجام دهیم.

این تکنولوژی­های جدید قادرند تا کوچک­ترین تغییر در صورت و بدن شما را تشخیص دهند و این جهانی نو برای ما را رقم می­زند. جایی که می­توانیم با اطمینان خاطر مطمئن باشیم که کسی جز خود ما قادر نخواهد بود تا از اطلاعات ما استفاده کند.

آینده احراز هویت

باید منتظر باشیم تا تکنیک­های هوش مصنوعی و نوین جای خود را به شیوه­های سنتی داده و راه را برای سوء استفاده از اطلاعات سخت و سخت­تر کنند.

فرایند احراز هویت در سامانه ثنا با همکاری سرویس یوآیدی انجام می پذیرد. یوآیدی، به عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور، فرایند احراز هویت سامانه سجام به منظور دریافت کد بورسی و احراز هویت سامانه ثنا را با ضریب خطای کمتر از ۰.۰۱ درصد انجام می دهد. همچنین محصولی به منظور رفع مشکل احراز هویت کاربران صرافی رمزارز، ارائه داده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید