وزیر ارتباطات: دنبال مسدودسازی کسب و کارها نیستم - تکفارس 
وزیر ارتباطات: دنبال مسدودسازی کسب و کارها نیستم - تکفارس 

وزیر ارتباطات: دنبال مسدودسازی کسب و کارها نیستم

مهدی ملکی
۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - 17:50
عیسی زارع پور - وزیر ارتباطات

وزیر ارتباطات با بیان اینکه نگاه منفی به شبکه‌های اجتماعی ندارم، در پاسخ به اینکه چرا در شبکه‌های اجتماعی عضویت ندارد، گفت: ترجیح می‌دهم وزیر برقراری ارتباطات باشم تا وزیر رسانه!

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی زارع پور در برنامه تلویزیونی نگاه یک شبکه اول سیما در خصوص نحوه انتخابش به عنوان وزیر ارتباطات، برنامه‌های پیش روی این وزارتخانه در ۴ سال آینده، نگاهش در خصوص شبکه‌های اجتماعی و دسترسی مردم به فضای مجازی صحبت کرد.

برای وزیر شدن هیچ تلاشی نکردم

وی با اشاره به اینکه انتخابش به عنوان وزیر ارتباطات ارتباطی با حضور وی در قوه قضائیه نداشته است، در مورد پذیرفتن این مسئولیت گفت: از آنجایی که آقای رئیسی در زمان انتخابات ریاست جمهوری وعده داده بودند که از نظرات مردم برای انتخاب اعضای کابینه بهره خواهند گرفت، در زمینه انتخاب وزیر ارتباطات نیز از این روش استفاده کردند.

به نحوی که با راه اندازی سامانه‌ای از مردم خواسته شد افراد موردنظرشان برای وزارت ارتباطات را معرفی کنند که در آن سامانه در ابتدا ۵۰۰ نفر معرفی شدند. در مراحل بعد کارگروهی بررسی این نفرات را برعهده گرفت و به تدریج بر اساس بررسی کارنامه افراد معرفی شده، تعداد نفرات به ۳ نفر کاهش یافت.

وی با بیان اینکه هیچ پیگیری و تلاشی برای وزیر شدن نکردم و حتی پرهیز هم داشتم چون مسئولیت سنگینی است، گفت: از میان ۳ نفر نهایی به جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور دعوت شدم و با کسب اجازه از ریاست قوه قضائیه در این جلسه شرکت کردم. در نهایت نیز به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب شدم و این مسئولیت از جانب آقای رئیس بر گردن بنده افتاده است.

وی گفت: در صحن مجلس نیز رأی اعتماد حداکثری نمایندگان، مسئولیت ما را سنگین‌تر کرد. میزان رأی نمایندگان، بالاترین میزان رأی اعتماد بعد از انقلاب در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بود.

ایران هوشمند در تراز انقلاب اسلامی شکل می‌دهیم

وی در پاسخ به این سوال که مهمترین اقدامات مدنظر در وزارت ارتباطات در ۴ سال آینده چیست، گفت: تلاشمان این است که راهبردهای مناسبی را برای بهره گیری از فضای مجازی و فناوری اطلاعات و ارتباطات به کار گیریم. نگاه ما باید فرصت محور باشد و از ابزارهای این فضا، بیشترین استفاده را ببریم.

زارع پور خاطرنشان کرد: راهبرد دولت سیزدهم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده حداکثری از این فضا برای حل مشکلات مردم است؛ به ویژه در دوران کرونا زندگی مردم در این فضا شکل گرفته و به طور قطع هر تصمیمی در این فضا گرفته شود بر زندگی مردم تأثیرگذار است.

مطالب مرتبط:

وی گفت: قصدمان این است که ایران هوشمند در تراز انقلاب اسلامی شکل دهیم و تمام خدمات حوزه فضای مجازی را در اختیار مردم قرار دهیم. ما نگاه مدیریت و حکمرانی در این فضا داریم و چنانچه غفلت کنیم، در این حوزه جا خواهیم ماند. بر این اساس برنامه‌هایمان را در ۸ سرفصل شامل حکمرانی، شبکه ملی، دولت هوشمند، اقتصاد دیجیتال، حمایت از حریم خصوصی و داده، شتاب دهی فضایی و توسعه پست و پست بانک به مجلس ارائه کردیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه مطابق با برنامه زمان بندی ظرف ۴ سال آینده این برنامه‌ها را محقق می‌کنیم، گفت: مطابق با فرمایش مقام معظم رهبری، باید وعده‌هایی بدهیم که بتوانیم به آن عمل کنیم و ما امیدواریم که این برنامه‌ها محقق شود.

حاکمیت پلتفرم‌ها دغدغه کل دنیا است

زارع پور با اشاره به اینکه فضای مجازی تبدیل به فضای اثربخش شده و روابط دولت و مردم را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: هم اکنون عصر، عصر حاکمیت پلتفرم‌ها (شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های خدمات رسان) است و میزان کاربری چشمگیر مردم از این پلتفرم‌ها، عمق نفوذ آنها را نشان می‌دهد. ما معتقدیم باید از این ظرفیت، برای توسعه حکمرانی استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه حاکمیت پلتفرم‌ها هم اکنون مشکل تمام دنیا است، افزود: دغدغه کشورها این است که با پلتفرم‌های جهانی چه کنند. چرا که این پلتفرم‌ها حافظ قوانین محلی کشورها نیستند. به همین دلیل اتحادیه اروپا جرایمی را برای نقض قوانین محلی برای پلتفرم‌های جهانی در نظر گرفته است؛ حتی در مورد مدیریت اینترنت هم نگرانی جهانی وجود دارد.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه کشور ما در حوزه برخی پلتفرم‌های خدمات رسان از جمله تاکسی اینترنتی و پلتفرم‌های خرید و فروش خوش درخشیده است، گفت: در حوزه این پلتفرم‌ها حتی درخواست خدمات از کشورهای همسایه نیز داشته‌ایم اما در برخی موارد نیز جا مانده‌ایم. اگر مدل حکمرانی فضای مجازی برای ظرفیت‌های موجود داشته باشیم که می‌توانیم شاهد حل برخی مشکلات اقتصادی، اشتغالزایی، امنیتی و فرهنگی در کشور باشیم.

به هیچ وجه دنبال مسدودسازی کسب و کارها نیستیم

زارع پور در پاسخ به این سوال که آیا نگاه شما به واژه حکمرانی فضای مجازی، نگاه سلبی و مسدودسازی و محدودسازی پلتفرم‌ها است، تاکید کرد: من معتقدم که حاکمیت باید حافظ منافع مردم باشد و از حقوق مردم محافظت کند. هم اکنون شاهد وجود پرونده‌های متعدد کلاهبرداری و تخلف در فضای مجازی هستیم اما ابزار مناسب برای احقاق حقوق مردم در این زمینه وجود ندارد. از سوی دیگر در زمینه تعاملات سیاست خارجی هم موفق به متقاعد کردن پلتفرم‌ها برای حفظ قوانین و مقررات کشورمان نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: بنابراین ما نگاهمان ایجابی و فرصت محور است. در صورت استفاده درست از این فضا می‌توانیم میلیون‌ها شغل ایجاد کنیم؛ ما به هیچ وجه دنبال مسدودسازی و محدودسازی کسب و کارها نیستیم. اما معتقدیم این فضا باید نظم داشته و نظام مند باشد و هم از فرصت‌ها حداکثر استفاده را داشته باشیم.

با حمایت گلخانه‌ای و کار نمایشی کار پیش نمی‌رود

زارع پور در خصوص عدم موفقیت در راه اندازی پلتفرم‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان بومی گفت: ما هر جا خواستیم، توانستیم و موفق بودیم. پلتفرم‌های بسیار موفقی راه انداختیم. حساس‌تر از پلتفرم بانکی وجود ندارد؛ این پلتفرم‌ها به صورت بومی در کشور راه اندازی شده و مردم استفاده می‌کنند و در هر ساعت میلیون‌ها تراکنش در آنها اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: در مورد شبکه پیام رسان هم معتقدم که با حمایت گلخانه‌ای و کار نمایشی نمی‌توان کار کشور را راه انداخت. باید مدل اقتصادی برای پلتفرم‌ها دیده شود. سیاست ما این است که مطابق مصوبه طرح کلان شبکه ملی اطلاعات، از راه اندازی پیام رسان و سایر خدمات پایه کاربردی حمایت کنیم و در این زمینه بسته حمایتی ویژه دیده‌ایم. شما می‌توانید سایر اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را در منبع زیر مطالعه کنید.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید