ضبط تصاویر نادر از یک ستاره توسط تلسکوپ هابل - تکفارس 
ضبط تصاویر نادر از یک ستاره توسط تلسکوپ هابل - تکفارس 

ضبط تصاویر نادر از یک ستاره توسط تلسکوپ هابل

خشایار جهانی
۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - 11:25
Herbig-Hero

ناسا در این هفته تصویری که توسط هابل گرفته شده بود را به اشتراک گذاشت که نشان از پرتاب گازهای یونیزه‌شده توسط یک ستاره جوان را نشان می‌دهد. این پدیده کیهانی کمیاب Herbig- Hero نام دارد.

دانشمندان هابل در این رابطه گفته‌اند:

این اجسام در شرایطی بسیار خاص ایجاد می‌شوند. ستارگان تازه‌شکل‌گرفته بسیار فعال بوده‌ و در مواردی چنین گازهای یونیزه‌شده‌ای را به بیرون پرتاب می‌کنند. این گازها به‌قدری داغ هستند که مولکول‌ها و اتم‌ها الکترون خود را از دست می‌دهند. در این گرمای بسیار، جریان گازهای یونیزه‌شده با ابرهای گازی و گردوغبار تازه تشکیل‌شده در این ستاره‌ها صدها مایل بر ثانیه سرعت دارند و به یکدیگر برخورد می‌کنند. همین برخوردها باعث می‌شود که پدیده Herbig-Hero (در این مورد خاص HH111) به وجود آید.

مطالب مرتبط:

هابل قبلاً هم یک تصویر بسیار جالب و کمیاب را از یک جفت پدیده Herbig-Hero در صورت فلکی بادبان‌ها ثبت کرده بود. تصویر ضبط‌شده از آن دو شی باعث شد که دانشمندان به درک بهتری از این پدیده دست یابند و تفاوت آن را با سحابی‌های تابشی متوجه شوند. این پدیده به نام دو ستاره‌شناس که روی این موضوع کار می‌کردند نام‌گذاری شد؛ جرج هربیگ و گیلر هارو.

برای ثبت این تصاویر، هابل از دوربین WFC3 استفاده کرد. به دلیل سرعت زیاد این پدیده تصویربرداری از آن مشکل است، اما گردوغبارهای اطراف ستاره باعث می‌شود که بتوان از آن راحت‌تر عکس گرفت. البته لازم به ذکر است هابل با نور مادون قرمز این پدیده کمیاب ضبط کرده است.

منبع: digitaltrends

اینستاگرام تکفارس

تلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید