تصویب قانون جدید در کره جنوبی برای جلوگیری از انحصارطلبی اپل و گوگل - تکفارس 
تصویب قانون جدید در کره جنوبی برای جلوگیری از انحصارطلبی اپل و گوگل - تکفارس 

تصویب قانون جدید در کره جنوبی برای جلوگیری از انحصارطلبی اپل و گوگل

افشین نوری
۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - 10:33
اپل

وال استریت گزارش داده است که مجلس کره جنوبی قانونی را تصویب کرده است که مانع از ایجاد محدودیت توسط شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و اپل برای ارائه سیستم‌های پرداخت داخلی اپلیکیشن‌ توسط توسعه‌دهندگان خواهد شد. این طرح باید به امضای رئیس‌جمهور کره جنوبی برسد.

گوگل و اپل توسعه‌دهندگان را همیشه ملزم به استفاده از سیستم‌های پرداخت خودشان کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند که آن‌ها از سیستمی خارج از پلی استور و اپ استور استفاده کنند. همین موضوع باعث شده تا توسعه‌دهندگان ۳۰ درصد کمیسیون بابت این پرداخت‌ها به گوگل و اپل پرداخت کنند. حالا اگر این دو شرکت‌ نتوانند خود را با قانون جدید کره جنوبی تطبیق دهند مجبور به پرداخت ۳ درصد از درآمد سالانه خود به عنوان جریمه خواهند بود.

مطالب مرتبط:

این قانون در واقع اطلاحیه‌ جدیدی است بر قانون کسب‌وکار ارتباطات کشور کره جنوبی و می‌تواند تاثیر زیادی روی کسب‌وکار سرویس‌های پلی استور گوگل و اپ استور اپل داشته باشد. به نظر می‌رسد هیچ یک از دو شرکت گوگل و اپل درباره این قانون خوشحال نیستند. گوگل با انتشار بیانیه‌ای از سیاست‌های خود دفاع کرده و گفته است که به آزاد بودن اندروید متعهد است و ابزارهایی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است که آن‌ها را قادر به دسترسی به میلیاردها مشتری در سراسر دنیا می‌کند.

سخنگوی گوگل هم گفته است:

همانطور که ساخت یک اپلیکیشن برای توسعه‌دهندگان هزینه دارد، استفاده از منافع یک سیستم عامل و اپ استور هم باید برای آن‌ها هزینه داشته باشد. ما قوانین هماهنگی در این زمینه داریم و ایده‌های خوبی نیز برای پشتیبانی از یک سیستم عامل و اپ استور باکیفیت در ذهن داریم که در هفته‌های آینده آن را ارائه خواهیم کرد.

اما سخنگوی اپل هنوز پاسخی به درخواست وب‌سایت د ورج برای اظهارنظر درباره این موضوع نداده است. اما این شرکت با انتشار بیانیه‌ای گفته است:

قانون جدید کره جنوبی در مورد کسب‌وکار ارتباطات باعث خواهد شد تا کاربرانی که اقدام به خرید محصولات دیجیتالی می‌کنند در خطر امنیتی قرار بگیرند و بنابراین محافظت از اطلاعات شخصی آن‌ها تبدیل به کار سختی برای شرکت‌ها خواهد شد. ما معتقدیم که اعتماد کاربران به اپ استور باعث کاهش چنین اتفاقاتی خواهد شد.

ظاهراً لابی‌های هر دو شرکت گوگل و اپل در آمریکا دست به کار شده‌اند و از مقامات این کشور خواسته‌اند تا در مقابل قانون جدید دولت کره جنوبی که معاهدات تجاری بین این دو کشور را نقض می‌کند واکنش نشان بدهند. کره جنوبی اولین کشوری نیست که تلاش می‌کند تا شرکت‌های آمریکایی را مجبور به پیروی از قوانین کشور خودشان بکنند. روسیه برخی از شرکت‌ها را مجبور کرده است تا گجت‌های خود را با اپلیکیشن‌های پیش‌نصب روسی عرضه کنند؛ استرالیا نیز به‌دنبال وضع قوانین جدیدی در مورد سرویس‌هایی مانند اپل پی و گوگل پی است. حتی برخی از دولتمردان آمریکایی هم طرح‌های مشابهی را پیشنهاد داده‌اند. وال استریت ژونال گزارش داده است که قانون جدید کره جنوبی ممکن است باعث شود تا سایر کشورها هم به وضع چنین قوانینی روی بیاورند.

البته هر دو شرکت اپل و گوگل سعی کرده‌اند تا با ایجاد تغییراتی در سیاست‌های خود مانع از تصویب چنین قوانینی شوند. اپل اخیراً «برنامه کسب‌وکار کوچک اپ استور» را ارائه کرده که در آن به به توسعه‌دهندگانی که کمتر از ۱ میلیون دلار در سال در اپ استور درآمد داشته باشند، تخفیف‌هایی ارائه می‌کند. این شرکت همچنین به توسعه‌دهندگان اجازه داده تا کاربران را از وجود سیستم‌های پرداخت خارج ار اپ استور مطلع کنند. گوگل نیز گفته است که به جای ۳۰ درصد، فقط ۱۵ درصد حق کمیسیون از توسعه‌دهندگانی که زیر ۱ میلیون دلار در سال درآمد داشته باشد دریافت خواهد کرد.

هر دو شرکت گوگل و اپل هم‌اکنون با شکایت‌های متعددی از طرف سایر شرکت‌ها روبه‌رو هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به شکایت اپیک گیمز از اپل اشاره کرد. اپیک گیمز معتقد است که اپل و گوگل از قدرت خود برای دیکته کردن خواسته‌هایشان به توسعه دهندگان استفاده می‌کنند. دادگاه مربوط به این شکایت همچنان در حال جریان است و باید منتظر بمانیم و ببینیم که نتیجه آن در نهایت چه خواهد شد.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید