نسل جدید فناوری بازی ابری در کروم 94 تست می شود- تکفارس  
نسل جدید فناوری بازی ابری در کروم 94 تست می شود- تکفارس  

نسل جدید فناوری بازی‌ ابری در نسخه‌ی آزمایشی کروم ۹۴ تست می‌شود

مجتبی بوالحسنی
۹ شهریور ۱۴۰۰ - 10:48
کروم ۹۴

گوگل در نسخه‌ی آزمایشی کروم ۹۴، یکسری از فناوری‌های جدید بازی‌های ابری را در این مرورگر تست می‌کند.

در متن معرفی نسخه‌ی بتای مرورگر گوگل کروم ۹۴ به‌ این نکته اشاره شده که غول دنیای جستجوگرها درحال اضافه کردن یکسری استاندارد جدید به این نرم‌افزار است. این ویژگی‌های جدید امکان ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری گیمنگ بهتر را در این مرورگر فراهم خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

وب‌کدِک‌هایی که به‌زودی منتشر خواهد شد، می‌تواند به اجرای آسان‌تر و سریع‌تر بازی‌های ابری کمک کند. این درحالی است که پردازنده‌ی گرافیکی آزمایشی موسوم به WebGPU توسعه‌دهندگان را قادر خواهد ساخت تا بازی‌هایی تولید کنند که از نظر قدرت گرافیکی، با بازی‌های رایانه‌ای قابل مقایسه باشند.

وب‌کدک‌ یک رابط‌ کاربری برنامه‌نویسی (API) است که به منظور ارائه‌ی دسترسی توسعه‌دهندگان به کدک‌های کدگشایی و کدگذاری ویدیو طراحی شده است. این ویژگی‌ها همین حالا در مروگر کروم شما جای داده شده است. با استفاده از کدک‌های مورد بحث می‌توان کارهای مختلفی در حوزه‌ی استریم ویدیو انجام داد.

درحالی که از قبل روش‌هایی برای اجرای ویدیو در کروم وجود دارد، اما این ویژگی‌ها اساسا برای مواردی مثل بازی‌های ابری طراحی نشده‌اند. همچنین باید توجه داشت که بهترین‌حالت برای بازی‌های ابری این است که نرخ تاخیر اجرای فرامین تا آنجا که امکان دارد کاهش یابد.

وب‌کدک‌ها همچنین به‌نحوی طراحی شده تا استریم ویدیو روی نمایشگر شما را تا جایی که امکان دارد با سرعت بالا انجام دهد. در این فرآیند از روش‌های کدگشایی سخت‌افزاری نیز به‌طور همزمان بهره گرفته می‌شود تا نتیجه بهتری به کاربر ارائه شود. از نظر فنی این امکان هم وجود دارد که روش جدید گوگل، باعث اجرای بهتر بازی‌های ابری در سیستم‌های قدیمی‌تر شود، زیرا یکی از مهم‌ترین دلایل توسعه‌ی فناوری بازی‌های ابری، امکان اجرای بازی‌های جدید و با کیفیت روی رایانه‌های قدیمی است.

پردازنده‌ی گرافیکی تحت وب این امکان را به توسعه‌دهندگان می‌دهد که دسترسی بهتری به قدرت پرداشی رایانه‌ی شما داشته باشند. این قابلیت از طریق دسترسی به رابط کاربری برنامه‌نویسی اصلی رایانه‌ی کاربر فراهم شده است. بد نیست اشاره کنیم که پلتفرم اپل متال، مایکروسافت دایرکت ایکس ۱۲ یا ولکان نیز از روشی مشابه با WebGPU  که در بالا به آن اشاره کردیم بهره می‌برند.

به بیان ساده‌تر، این ویژگی جدید باعث می‌شود توسعه‌دهندگان راحت‌تر با کارت گرافیک رایانه‌ی کاربران ارتباط برقرار کرده و با زبان این سخت‌افزار با آن کار کنند. با فناوری جدید گوگل، بازی‌سازان برای دسترسی به قدرت گرافیکی سخت‌افزاری رایانه نیازی به پیمایش لایه‌های مختلف ندارند، چراکه اینکار باعث می‌شود انجام دستورات با سرعت کم‌تری صورت پذیرد.

فناوری جدید گوگل در واقع نسل جدید WebGL خواهد بود. WebGL به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که به فریم‌ورک آن دسترسی داشته باشند که البته امروزه این فناوری قدیمی شده است.

با نسل جدید این فناوری، در آینده امکان ساخت بازی‌هایی با گرافیک قوی، که قابلیت اجرا روی مروگر را داشته باشند، آسان‌تر خواهد شد چراکه امکان استفاده از قدرت پردازشی پرازنده‌های گرافیکی سیستم‌ کاربر نیز در اختیار بازی قرار خواهد می‌گیرد.

هر دو فناوری یاد شده علاوه‌ بر بخش بازی، کاربردهای دیگری هم دارند. گوگل در رویداد ماه ژولای ۲۰۲۰، به این نکته اشاره کرد که اپلیکیشن زوم برای پخش ویدیو کنفرانس‌های خود از فناوری وب‌کدک استفاده می‌کند. همچنین می‌توان از این تکنولوژی برای رندر مدل‌های سه‌بعدی روی مرورگر یا افزایش سرعت مدل‌های یادگیری ماشینی استفاده کرد.

اینکه فناوری مورد بحث به مرورگر کروم اضافه شده، منطقی ‌به‌نظر می‌رسد زیرا گوگل حوزه‌های مرتبطی مثل بازی‌های ابری (با پلتفرم استادیا) و اپلیکیشن‌های کنفرانس ویدیویی فعالیت دارد. هر دو بخش این فناوری توسط W3C استانداردسازی شده‌اند و باید اشاره کنیم توسعه‌دهندگان مرورگرهای اینترنتی دیگر نیز در حال تست این قابلیت‌های جدید هستند.

البته احتمالا فعلا نمی‌توانیم تجربه‌ی کاری استفاده از فناوری‌ وب‌کدک و WebGPU را مشاهده کنیم. اگرچه زمان زیادی به تاریخ انتشار وب‌کدک باقی نمانده، اما مدتی طول می‌کشد تا توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی تولید کنند از این فناوری بهره ببرند.

WebGPU نیز فعلا در مرحله‌ی آزمایش‌های اولیه قرار دارد و انتظار می‌رود گوگل اولین نسخه‌ی نهایی این تکنولوژی را در اوایل سال ۲۰۲۲ منتشر کند. البته باید منتظر بمانیم تا ببینیم مراحل آزمایشی اولیه‌ی این فناوری چقدر به‌ظول خواهد انجامید.

شاید این دو نتواند تمام موارد غیرممکن را ممکن سازد، اما در هرحال، جذاب به‌نظر می‌رسند. مادامی که روش‌های آسان‌تر و انعطاف‌پذیرتر ارائه شود، توسعه‌دهندگان بیشتری نسبت به استفاده از این دو تکنولوژی ترغیب خواهند شد.

این ویژگی‌های جدید برای گیمرهای که به اجرای بازی‌های تحت وب علاقه دارند هم جذاب است. با استفاده از دو فناوری مورد بحث، توسعه‌دهندگان می‌توانند زمان کم‌تری را برای استریم فریم‌های مورد نظر خود روی نمایشگر کاربر صرف کرده و در نتیجه بیشتر زمان خود را برای ارائه‌ی یک تجربه‌ی کاری بهتر صرف کنند.

منبع: TheVerge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید