بررسی شیائومی ردمی ۱۰ - تکفارس 
بررسی شیائومی ردمی ۱۰ - تکفارس 

بررسی شیائومی ردمی ۱۰

مهدی حلوائی
۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - 09:00
بررسی شیائومی ردمی ۱۰

در حالی که برند ردمی معمولاً بازار گوشی‌های میان‌رده را مورد هدف قرار می‌دهد اما نسخه‌ی پایه‌ی گوشی‌های سری ردمی و همچنین ردمی نوت کماکان سلاح اصلی شیائومی محسوب می‌شوند. گوشی ردمی ۱۰ نیز با ارائه‌ی قابلیت‌ها و سخت‌افزار بهتر نسبت به ردمی ۹، جانشین مناسبی برای این گوشی بوده است.

ردمی ۱۰ برخلاف ردمی ۹ در مقایسه با نسخه‌ی قبلی خود، افزایش قیمت چندان زیادی نداشته و در عین حال، تقریباً در تمام زمینه‌ها نسبت به ردمی ۹ پیشرفت داشته است. بسیاری از ویژگی‌های این گوشی کمتر در گوشی‌های اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این موضوع با توجه به قیمت پایین این محصول، یکی از نکات قوت آن به‌ حساب می‌آید.

شیائومی ردمی 10

جعبه گشایی

محتویات جعبه‌ی ردمی ۱۰ شامل کابل USB-C به USB-A،  آداپتور شارژ ۲۲.۵ واتی و قاب محافظ سیلیکونی شفاف می‌شود. توجه داشته باشید که این گوشی از شارژ ۲۲.۵ واتی پشتیبانی نکرده و حداکثر سرعت شارژ آن ۱۸ وات می‌باشد. با این وجود، شیائومی این گوشی را همانند دیگر گوشی‌های میان‌رده‌ی خود به همراه آداپتور شارژر ذکرشده عرضه کرده است.

شیائومی ردمی 10

طراحی

شیائومی در طراحی قسمت پشتی این گوشی از پلاستیک شبیه به شیشه استفاده کرده است. این نکته باعث شده تا هیچ‌ اثر انگشتی روی بدنه‌ی گوشی باقی نمانده و جذابیت ظاهری گوشی نیز حفظ شود. با این وجود، محفظه‌ی دوربین‌های گوشی طراحی متفاوت و غیرمعمولی داشته است. دوربین اصلی گوشی در قسمت بالایی این محفظه جای گرفته و سه دوربین دیگر آن نیز به همراه فلش ال ای دی در زیر آن قرار دارند.

در قسمت جلویی گوشی از پنل صاف استفاده شده و در قسمت‌های کناری این پنل هیچ‌گونه انحنایی وجود ندارد. لبه‌های این پنل نیز به‌ اندازه‌ی کافی باریک بوده اما جایگاه دوربین سلفی گوشی کمی بیش از حد بزرگ به‌نظر می‌رسد. همچنین قاب اطراف صفحه نمایش از پلاستیک شبیه به آلومینیوم آدانایزشده طراحی شده و با ظاهر کلی گوشی همخوانی دارد.

بلندگوی استریو، بلستر مادون قرمز و جک ۳.۵ میلی‌متری گوشی در قسمت بالایی آن جای گرفته و در قسمت پایینی آن نیز از درگاه USB-C و بلندگوی استریوی دوم استفاده شده است. همچنین دکمه‌های تنظیم صدا و پاور گوشی نیز در سمت راست آن قرار دارند. علاوه بر این، حسگر اثر انگشت گوشی نیز درون دکمه‌ی پاور تعبیه شده است. به‌طور کلی، ردمی ۱۰ از طراحی استانداردی برخوردار بوده و مشکل خاصی در این زمینه مشاهده نمی‌شود.

شیائومی ردمی 10

صفحه نمایش

ردمی ۱۰ اولین گوشی از این سری است که از نرخ تازه‌سازی بالا پشتیبانی کرده است. این گوشی از صفحه نمایش ال سی دی (IPS) 6.5 اینچی با رزولوشن ۲۴۰۰×۱۸۰۰ پیکسل و نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز بهره می‌برد و نسبت ابعاد آن نیز ۲۰:۹ می‌باشد. همچنین حداکثر میزان روشنایی این صفحه نمایش در حالت عادی ۴۰۰ نیت بوده اما در حالت تنظیم خودکار به ۴۷۷ نیت نیز می‌رسد.

حداقل میزان روشنایی صفحه نمایش ردمی ۱۰ نیز عدد خیره‌کننده‌ی ۱.۲ نیت بوده که موجب شده تا تصاویر حتی در محیط‌های تاریک نیز طبیعی به‌ نظر برسند. این صفحه نمایش همچنین از نسبت کنتراست ۱۴۹۴:۱ پشتیبانی کرده و از دقت رنگ مناسبی بهره می‌برد. شما می‌توانید در قسمت تنظیمات گوشی، نرخ تازه‌سازی صفحه نمایش را بر روی ۹۰ و یا ۶۰ هرتز قرار دهید.

بیشتر اپلیکیشن‌ها با نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز گوشی اجرا می‌شوند اما این نرخ در هنگام پخش ویدیو در اپلیکیشن‌هایی مانند یوتیوب و نتفلیکس به ۶۰ هرتز کاهش پیدا می‌کند. البته ردمی ۱۰ از ویژگی کنترل خودکار نرخ تازه‌سازی بهره نبرده و در صورتی که با گوشی تعامل نداشته باشید، نرخ تازه‌سازی آن بر روی ۹۰ هرتز ثابت می‌ماند. این موضوع باعث می‌شود تا شارژ گوشی سریع‌تر خالی شود.

شیائومی ردمی 10

عمر باتری

با توجه به ترکیب پردازنده‌ی کم‌مصرف و باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی ردمی ۱۰، انتظار می‌رفت تا عمر باتری این گوشی بسیار بالا باشد اما عملکرد باتری ردمی ۱۰ در مقایسه با ردمی ۹ کمی ضعیف‌تر بوده است. به‌طور کلی می‌توان گفت که عمر باتری این گوشی در بهترین حالت، معمولی است. این موضوع برای سرعت شارژ گوشی نیز صدق می‌کند. شارژ کامل ردمی ۱۰ حدود ۲ ساعت و ۱۳ دقیقه به‌طول می‌انجامد و با ۳۰ دقیقه شارژکردن آن نیز تنها ۲۶ درصد از باتری گوشی پر می‌شود.

شیائومی ردمی 10

بلندگو

بسیاری از گوشی‌های اقتصادی موجود در بازار تنها از یک بلندگو استفاده می‌کنند اما ردمی ۱۰ به دو بلندگوی استریو مجهز شده است. این بلندگوها از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و به‌نظر می‌رسد که شیائومی آن‌ها را بیشتر برای تماشای فیلم تنظیم کرده است چرا که صدای بازیگران در تمام حالت‌ها بسیار واضح و بلند پخش می‌شود.

شیائومی ردمی 10

عملکرد

شیائومی در گوشی ردمی ۱۰ از جدیدترین نسخه‌ی رابط کاربری MIUI یعنی MIUI 12.5 استفاده کرده است. این رابط کاربری در طی چند سال اخیر پیشرفت قابل قبولی داشته و گزینه‌های شخصی‌سازی متعددی را در اختیار کاربران قرار داده است.

یکی از تغییرات اصلی رابط کاربری MIUI 12 مربوط به بخش اعلان‌هاست. این بخش حالا به دو قسمت تقسیم شده است. بخش کلیدهای میانبر با کشیدن انگشت از سمت راست صفحه به پایین قابل دسترس بوده و برای دسترسی به بخش اعلان‌ها نیز باید همین کار را از سمت چپ صفحه نمایش انجام دهید.

شما می‌توانید پنل اعلان‌ها را بر روی حالت استاندارد قرار داده و یا از نسخه‌ی بازطراحی‌شده‌ی MIUI 12 استفاده کنید. به‌روزرسانی MIUI 12.5 نیز چندین قابلیت جدید را به این رابط کاربری اضافه کرده که بیشتر آن‌ها مربوط به بخش امنیت و حریم خصوصی کاربران می‌شود. شما حالا می‌توانید از دسترسی اپلیکیشن‌ها به اطلاعات شخصی خود جلوگیری کنید.

این نسخه از رابط MIUI به همراه اپلیکیشن‌های پیش‌فرض کمتری عرضه شده و مشکل بیخودافزارهای آن نیز تا حد مناسبی کاهش یافته است. همچنین مصرف انرژی این رابط کاربری حدود ۲۵ درصد کاهش یافته و میزان مصرف حافظه‌ی آن نیز نسبت به قبل ۳۵ درصد کمتر شده است. تم‌ها نیز همانند گذشته بخش مهمی از رابط MIUI بوده و شیائومی تم‌های بیشماری را در فروشگاه خود ارائه کرده است.

شیائومی ردمی 10

حسگر اثر انگشت ردمی ۱۰ از سرعت، دقت و پاسخگویی بسیار بالایی برخوردار است. شما می‌توانید با نگه‌داشتن دکمه‌ی پاور گوشی از این حسگر استفاده کنید. نسخه‌ی پایه‌ی این گوشی از ترکیب رم و حافظه‌ی داخلی ۶۴/۴ گیگابایتی استفاده کرده اما شما می‌توانید ۱ گیگابایت از حافظه‌ی داخلی گوشی را به بخش رم اختصاص بدهید.

شیائومی ردمی ۱۰ به پردازنده‌ی هیلیو G88 مجهز شده که تا حد زیادی شبیه به پردازنده‌ی هیلیو G85 می‌باشد و تنها چند ویژگی جدید به آن اضافه شده است. هیلیو G88 از نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل پشتیبانی کرده و با دوربین‌های ۶۴ مگاپیکسلی هماهنگ است.

این پردازنده از دو هسته‌ی Cortex-A75 با سرعت کلاک ۲.۰ گیگاهرتز و شش هسته‌ی Cortex-A55 با سرعت کلاک ۱.۸ گیگاهرتز تشکیل شده است. تراشه‌ی گرافیکی هیلیو G88 نیز Mali G52 MC2 با سرعت کلاک ۱ گیگاهرتز می‌باشد.

این گوشی در نسخه‌های ۱۲۸/۴ گیگابایتی و ۱۲۸/۸ گیگابایتی نیز عرضه شده است. توجه داشته باشید که حافظه‌ی داخلی گوشی ردمی ۱۰ از نوع eMMC 5.1 بوده و شما می‌توانید آن را از طریق شیار کارت میکرو اس دی ارتقا دهید. در آزمایش‌های بنچمارک گیگ‌بنچ ۵، عملکرد پردازنده‌ی هیلیو G88 مشابه هیلیو G85 بوده و از این رو، عملکرد هر دو گوشی ردمی ۹ و ردمی ۱۰ یکسان بوده است.

شیائومی ردمی 10

دوربین

بدون شک دوربین اصلی ردمی ۱۰ یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌هایی است که این گوشی نسبت به ردمی ۹ داشته است. این دوربین ۵۰ مگاپیکسلی از حسگر ۱/۲.۷۶ اینچی سامسونگ ایزوسل JN1 با سایز پیکسل ۰.۶۴ میکرومتر و لنز f/1.8 بهره می‌برد.

ثبت تصاویر ۱۲.۵ مگاپیکسلی با استفاده از فناوری ترکیب پیکسل ۴ در ۱ صورت می‌گیرد که سایز پیکسل‌ها را به ۱.۲۸ میکرومتر افزایش می‌دهد. این حسگر همچنین از فوکوس خودکار و فناوری HDR نیز پشتیبانی کرده است.

دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی ردمی ۱۰ نیز از دریچه‌ی f/2.2 و میدان دید ۱۲۰ درجه بهره برده که پیشرفت کوچکی نسبت به میدان دید ۱۱۸ درجه‌ای دوربین ردمی ۹ داشته است.

با این وجود، دوربین ماکروی ۲ مگاپیکسلی این گوشی در مقایسه با دوربین ۵ مگاپیکسلی ردمی ۹ عملکرد ضعیف‌تری داشته است.  شیائومی همچنین در این گوشی از دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی با دریچه‌ی f/2.0 و حسگر ۱/۴.۰ اینچی گوشی ردمی ۹ استفاده کرده است.

شیائومی ردمی 10

متاسفانه کیفیت تصاویر دوربین اصلی ردمی ۱۰ از حد انتظار پایین‌تر بوده و از دامنه‌ی پویا و کنتراست ضعیفی برخوردارند. ثبت تصاویر ۵۰ مگاپیکسلی نیز نه تنها این مشکلات را حل نکرده بلکه میزان نویز تصویر را نیز افزایش می‌دهد.

این مورد برای حالت HDR نیز صدق می‌کند. با این وجود، کیفیت تصاویر دوربین فوق عریض این گوشی بسیار بهتر از دوبین اصلی بوده و این تصاویر کمی زنده‌تر و روشن‌تر به‌ نظر می‌رسند. خوشبختانه تصاویر این دوربین از کنتراست و شفافیت مناسبی برخوردار بوده و مشکلات دوربین اصلی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

دوربین ماکروی این گوشی نیز همانند بسیاری از گوشی‌های اقتصادی دیگر از لرزش‌گیر و فوکوس خودکار پشتیبانی نکرده و نوردهی و جزئیات پایین تصاویر آن از مشکلات اصلی این دوربین است. عملکرد دوربین اصلی گوشی در محیط‌های کم‌نور و تاریک بسیار بهتر از حالت عادی بوده و جزئیات و دقت رنگ تصاویر آن قابل قبول است. این دوربین از قابلیت “حالت شب” نیز پشتیبانی کرده که ثبت تصاویر در محیط‌های کم‌نور را آسان‌تر می‌کند.

شیائومی ردمی 10

دوربین فوق عریض ردمی ۱۰ نیز در محیط‌های تاریک عملکرد خوبی را ارائه داده و با وجود کنتراست، دقت رنگ و جزئیات بالای تصاویر آن از مشکل نویز رنج نمی‌برد. به طور کلی، عملکرد دوربین فوق عریض ردمی ۱۰ بسیار بهتر از دیگر دوربین‌های این گوشی بوده و حتی از گوشی‌های هم‌رده‌ی دیگر شرکت‌ها نیز بهتر بوده است. دوربین سلفی این گوشی نیز پیشرفت قابل توجهی نسبت به ردمی ۹ داشته و در کل تصاویر باکیفیتی را ثبت می‌کند.

هر دو دوربین اصلی و فوق عریض ردمی ۱۰ از قابلیت فیلم‌برداری به‌صورت ۱۰۸۰ پیکسل در ۳۰ فریم پشتیبانی کرده‌اند اما به‌طرز عجیبی عملکرد دوربین فوق عریض این گوشی در این بخش نیز بهتر بوده است.

کنتراست و دقت رنگ ویدیوهای این دوربین کمی بهتر از دوربین اصلی بوده و جزئیات ویدیوهای آن نیز مشابه دوربین اصلی است. با این وجود، میزان نویز در ویدیوهای دوربین فوق عریض کمی بیشتر از دوربین اصلی بوده و این مشکل اصلی آن به حساب می‌آید.

شیائومی ردمی 10

جایگزین

با توجه به قیمت پایین گوشی‌های اقتصادی سری ردمی، رقابت با این محصولات کار آسانی نبوده و به همین دلیل بهترین جایگزین‌های گوشی ردمی ۱۰ از خانواده‌ی شیائومی می‌باشند.

برای مثال می‌توان از گوشی ردمی ۹T به عنوان یکی از جایگزین‌های خوب ردمی ۱۰ نام برد. این گوشی از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۶۶۲ و دوربین ۴۸ مگاپیکسلی استفاده کرده است. باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با عمر بالاتر و صفحه نمایش ۶.۵ اینچی IPS با نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز از دیگر ویژگی‌های این گوشی است.

پوکو M3 نیز یکی از دیگر گوشی‌های حدود ۱۵۰ یورویی است که می‌توان آن را به عنوان جایگزین ردمی ۱۰ پیشنهاد کرد. این گوشی از صفحه نمایش ۶۰ هرتزی و باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره برده اما در بخش دوربین‌ها و عملکرد کلی، تفاوت چندانی با ردمی ۱۰ ندارد.

شاید بتوان گوشی ریلمی ۸ را به عنوان رقیب اصلی ردمی ۱۰ در نظر گرفت. این گوشی از پردازنده‌ی سریع‌تر هیلیو G95، باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با فست شارژ ۳۰ واتی، دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، صفحه نمایش سوپر امولد ۶.۴ اینچی با پشتیبانی از HDR10 و حداکثر میزان روشنایی ۶۵۷ نیت استفاده کرده است. تنها مزیت ردمی ۱۰ نسبت به این گوشی، نرخ تازه‌سازی بالاتر و بلندگوهای استریو می‌باشد.

شیائومی ردمی 10

جمع بندی

شیائومی ردمی ۱۰ با وجود قیمت پایین خود، ویژگی‌هایی مانند صفحه نمایش ۹۰ هرتزی IPS، بلندگوهای استریو، بلستر مادون قرمز، جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری و شیار کارت میکرو اس دی را ارائه داده است.

با این وجود، شیائومی این گوشی را تنها از طریق وب‌سایت AliExpress در دسترس قرار داده و این دسترسی محدود می‌تواند مانع موفقیت آن شود. همچنین در حال حاضر گزینه‌های قدرتمندتری نسبت به ردمی ۱۰ در بازار وجود داشته که قیمت مشابهی با این گوشی دارند و این موضوع کار را برای این گوشی اقتصادی جدید سخت کرده است.

نکات مثبت

  • صفحه نمایش ۹۰ هرتزی
  • بلندگوهای استریو
  • عمر باتری مناسب
  • کیفیت تصاویر دوربین اصلی در محیط های تاریک
  • عملکرد خوب دوربین فوق عریض
  • شیار کارت میکرو اس دی

نکات منفی

  • سرعت شارژ پایین
  • عملکرد دوربین اصلی در محیط‌ های روشن
  • تصاویر دوربین فوق عریض در محیط های تاریک
  • محدودیت فیلم برداری و عدم پشتیبانی از لرزش گیر
  • دسترسی محدود
  • عدم پشتیبانی از NFC

نظر شما در مورد گوشی شیائومی ردمی ۱۰ چیست؟ آیا این گوشی توان رقابت با دیگر محصولات شرکت‌های رقیب و یا حتی خود شیائومی را خواهد داشت؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

منبع: GSMArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.