قیمت کارت گرافیک سال آینده افزایش خواهد یافت - تکفارس  
قیمت کارت گرافیک سال آینده افزایش خواهد یافت - تکفارس  

احتمال افزایش قیمت کارت گرافیک در سال آینده وجود دارد؛ اما چرا

مجتبی بوالحسنی
۷ شهریور ۱۴۰۰ - 20:12
افزایش قیمت کارت گرافیک

قیمت کارت گرافیک احتمالا در سال آینده افزایش خواهد یافت. در این مطلب قصد داریم به دلایل این موضوع بپردازیم.

اگر شما هم به‌نوعی با رایانه‌ سروکار دارید قطعا می‌دانید که قیمت محصولات مختلفی مثل کارت‌های گرافیک و پردازنده‌ها اکنون بیشتر از هر زمان دیگری افزایش یافته است. اما این روند هنوز به‌پایان نرسیده و ظاهرا شرکت TSMC قصد دارد قیمت قطعات نیمه‌هادی تولیدی خود را افزایش دهد.

مطالب مرتبط:

بنابه اعلام وال‌استریت ژورنال، شرکت TSMC (کمپانی تایوانی تولیدکننده‌ی تراشه‌های نیمه‌هادی) به‌دنبال افزایش قیمت محصولات تولیدی خود به میزان ۲۰ درصد است تا بدین طریق بتواند افزایش چشم‌گیر تقاضا برای تراشه‌ها را جبران کند. این روزها خرید کارت گرافیک سخت شده و گیمرها این موضوع را به‌خوبی حس می‌کنند.  کمبود جهانی منابع سیلیکون از آیپد گرفته تا تولیدات خودرو، بر همه‌ چیز اثر گذاشته است.

درحال حاضر هنوز مشخص نیست که قیمت محصولات TSMC دقیقا چقدر افزایش خواهند یافت، اما بنابه اعلام منابع وال‌استریت ژورنال، قیمت بیشتر تراشه‌های ساخت کمپانی تایوانی مورد اشاره احتمالا تا ۱۰ درصد و علاوه‌بر این تراشه‌هایی که از فناوری‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنند تا ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. خوشبختانه در فرآیند تولید کارت‌های گرافیک و پردازنده‌های دسکتاپی معمولا از جدیدترین فناوری‌های روز استفاده می‌شود و بنابراین احتمالا این قطعات افزایش قیمت کم‌تری را تجربه خواهند کرد.

همچنین هنوز مشخص نیست که آیا تولیدکنندگان قطعات سخت‌افزاری، این افزایش قیمت را بر دوش خریداران خواهند انداخت یا نه، اما می‌توان به‌میزان زیادی اطیمنان داشت که این اقدام را انجام خواهند داد. اینکه قیمت این محصولات در قفسه‌ی فروشگاه‌ها چقدر خواهد شد نیز هنوز مشخص نشده است ولی ظاهرا قرار نیست کارت‌های گرافیک قیمتی مقرون‌به‌صرفه داشته باشند.

به‌دلیل کمبود سخت‌افزاری که درحال حاضر با آن مواجه هستیم، قیمت تقریبا در همه‌جا زیاد است. هنگامی که کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 3080 معرفی شد، بسیاری از منابع خبری اعلام کردند که قیمت این محصول بیشتر از مدل RTX 2080 نخواهد بود، اما طولی نکشید که فروشندگان این تراشه آن را با قیمتی در دسترس مشتریان قرار دادند و فکر اینکه انویدیا قیمت معقولی برای کارت‌گرافیک جدید خود در نظر بگیرد را پاک کرد.

نزدیک به یک‌سال از عرضه‌ی کارت‌گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 3080 می‌گذرد. انویدیا پایین‌رده‌ترین مدل این تراشه را در ابتدا با قیمت ۶۹۹ دلار به‌فروش می‌رساند اما حالا به‌سختی می‌توان مدلی از این سری تراشه‌ را با این قیمت پیدا کرد.  بیشتر تولیدکنندگان شخص‌ثالث کارت گرافیک نیز قیمت‌ تولیدات خود را افزایش دادند.

حال نمی‌توان گفت که انویدیا الزاما تحت تاثیر افزایش قیمت‌های TSMC قرار می‌گیرد، چراکه این شرکت در تولید کارت گرافیک‌های سری آمپر (Ampere) از فرآیند ۸ نانومتری سامسونگ استفاده می‌کند. البته این شرایط قطعا باعث افزایش قیمت کارت‌ گرافیک‌های سری رادئون AMD نیز خواهد شد. احتمال زیادی وجود دارد که سامسونگ هم قیمت تولیدات نیمه‌هادی خود را افزایش دهد.

اینکه قیمت کارت گرافیک به دلیل افزایش هزینه‌های شرکت‌های تولیدکننده‌ی تراشه‌های نیمه‌هادی، افزایش پیدا نکند یک فکر خوشبینانه است، ولی اگر قیمت این قطعات بیشتر از قیمت‌های فعلی شود هم چندان جای تعجب نخواهد بود.

منبع: TechRadar

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید