گزارش پر استفاده ترین برندها و اپلیکیشن های ایران- تکفارس  
گزارش پر استفاده ترین برندها و اپلیکیشن های ایران- تکفارس  

پر استفاده ترین برندها در ایران؛ سامسونگ در صدر

مهدی ملکی
۵ شهریور ۱۴۰۰ - 12:04
پر استفاده ترین برندهای ایران

متریکس، پلتفرم آنالیز موبایل مارکتینگ در گزارش سالانه خود به بررسی، آنالیز و تحلیل رفتار کاربران ایرانی، قبل و بعد از نصب اپلیکیشن‌های ایرانی در سال ۹۹ پرداخته است. طبق این گزارش سامسونگ و همراه اول همچنان پراستفاده‌ترین برند موبایل و اپراتور تلفن همراه در ایران هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ متریکس از ذکر نام اپلیکیشن‌های بررسی شده در این گزارش خودداری کرده اما این اپلیکیشن‌ها در دسته‌‌بندی‌های مختلفی قرار دارند که در اینجا این دسته‌بندی‌ها را می‌بینید. دسته‌بندی‌های مختلفی که بازی‌ها و برنامه‌های آنها توسط متریکس مورد بررسی قرار گرفته است.

سهم برند‌های موبایل در این گزارش همانند گزارش‌های مشابه دیگر، نشان‌دهنده سلطه سامسونگ بر بازار موبایل ایران است. به این ترتیب بیش از ۶۶ درصد کاربرانی که از اپلیکیشن‌های ایرانی استفاده می‌کنند گوشی موبایل سامسونگ دارند و ۱۷ درصد آنها نیز گوشی موبایل هواوی دارند.

البته آمار بالای کاربران هواوی در استفاده از اپلیکیشن‌های ایرانی می‌تواند به دلیل عدم حضور پلی‌استور گوگل در این گوشی‌ها هم باشد. سایر برند‌ها هم از جمله شیائومی و ال‌جی به ترتیب سهم ۸ درصدی و ۲ درصدی دارند.

سهم برند‌های مختلف دستگاه‌ها بین کاربران ایرانی

پر استفاده ترین و محبوب ترین برندهای ایران

یکی دیگر از نکات جالب توجه این گزارش، آمار توزیع کاربران به تفکیک اپراتور‌های تلفن همراه است. بر اساس این آمار بیش از ۵۲ درصد کاربران از اپراتور همراه اول و بیش از ۳۹ درصد کاربران از اپراتور ایرانسل استفاده می‌کنند. کاربران رایتل به کمتر از ۳.۵ درصد رسیده اما نکته جالب، رشد دیگر اپراتور‌های تازه بازار است که سهمی ۴.۷ درصدی را به خود اختصاص داده‌اند.

توزیع کاربران به تفکیک اپراتور تلفن همراه

پر استفاده ترین و محبوب ترین برندهای ایران

توزیع جغرافیایی کاربران هم نشان می‌دهد بیشتر کاربران اپلیکیشن‌های ایرانی با اختلاف زیاد ساکن تهران هستند. پس از تهران، خوزستان، خراسان رضوی، فارس و اصفهان میزبان تعدا بیشتری از کاربران این اپلیکیشن‌ها هستند. توزیع جغرافیایی کاربران نشان از سهم بسیار بالای تهرانی‌ها در استفاده از اپلیکیشن‌های ایرانی دارد.

متریکس در یک سال گذشته بیش از ۷۵۰ اپلیکیشن‌ منتشر شده در استور‌های معتبر را بررسی کرده که بیش از ۵۰۰ اپلیکیشن بررسی شده از نوع برنامه و ۲۵۰ اپلیکیشن از نوع بازی است. تعداد کاربرانی که این اپلیکیشن‌ها را نصب کرده‌اند نیز به بیش از ۵۰ میلیون کاربر یکتا می‌رسد. متریکس در یک سال گذشته بیش از ۷۵۰ اپلیکیشن‌ منتشر شده در استور‌های معتبر را بررسی کرده است.

مطالب مرتبط:

بیش از ۶۷ درصد از ۵۰۰ برنامه بررسی شده، به‌صورت ارگانیک نصب گرفته‌اند و بیش از ۳۲ درصد نصب‌ها هم غیر ارگانیک بوده است. این آمار برای بازی‌ها بیش از ۹۱ درصد نصب ارگانیک و بیش از ۸ درصد نصب غیرارگانیک بوده است.

نصب ارگانیک اپلیکیشن یعنی کاربر به‌صورت مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای برای نصب، به صفحه دریافت آن اپلیکیشن مراجعه کرده باشد و نصب غیرارگانیک هم یعنی کاربر از طریق تبلیغات، آن اپلیکیشن را نصب کرده باشد. تعداد بالای نصب ارگانیک در بازی‌ها و تعداد بالای نصب غیرارگانیک در برنامه‌ها به نوعی میزان توزیع‌پذیری تبلیغات برای بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها را نشان می‌دهد.

نسبت نصب‌های ارگانیک و غیرارگانیک برای برنامه‌ها و بازی‌های ایرانی

پر استفاده ترین و محبوب ترین برندهای ایران

سهم شبکه‌های تبلیغاتی مختلف در نصب‌های غیرارگانیک نشان‌دهنده تسلط تپسل بر بازار تبلیغات آنلاین است. به این ترتیب تپسل با بیش از ۴۱ درصد از سهم نصب‌های غیرارگانیک در اپلیکیشن‌های ایرانی در جایگاه اول قرار دارد. پس از آن گوگل ادز با بیش از ۱۷ درصد در جایگاه دوم است. کافه‌بازار، دیما، پیامک، مگ‌نت و یکتانت هم در جایگاه‌های چهارم تا هشتم قرار دارند.

سهم شبکه‌های تبلیغاتی در نصب‌های غیرارگانیک اپلیکیشن‌های ایرانی

پر استفاده ترین و محبوب ترین برندهای ایران

نرخ تبدیل کلیک به نصب برنامه‌ها هم کمی بیشتر از بازی‌هاست که باز هم ریشه در تبلیغات دارد. به این ترتیب نرخ کلیک برای برنامه‌ها ۰.۸۳ ٪ و برای بازی‌ها ۰.۶۰ ٪ است.

نرخ تبدیل کلیک به نصب نشان دهنده میزان کلیک روی صفحه یک اپلکیشن نسبت به تعداد کلیک روی دکمه نصب همان اپلیکیشن است. به این ترتیب نرخ تبدیل کلیک به نصب ۰.۸ درصدی یعنی از هر هزار نفری که روی نام یک اپلیکیشن کلیک می‌کنند، تنها ۸ نفر از آن‌ها این برنامه را نصب می‌کنند.

نرخ تبدیل کلیک به نصب برای بازی‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی

پر استفاده ترین و محبوب ترین برندهای ایران

نرخ بازگشت کاربران به اپلیکیشن هم نشان دهنده میزان مراجعه کاربران به یک اپلیکیشن پس از نصب در طول یک ماه است. به این ترتیب و براساس گزارش متریکس، نرخ بازگشت کاربران به اپلیکیشن برای برنامه‌ها در روز اول بیش از ۲۴ درصد برای بازی‌ها در روز اول بیش از ۴۶ درصد است.

این اختلاف تقریبا دو برابری در طول روزهای ماه کم و کمتر می‌شود تا آنکه ۲۸ روز پس از نصب، نرخ بازگشت کاربران به اپلیکیشن برای بازی‌ها به حدود ۹ درصد و برای برنامه‌ها به حدود ۶ درصد می‌رسد.

نرخ بازگشت کاربران به اپلیکیشن‌های ایرانی

پر استفاده ترین و محبوب ترین برندهای ایران

تقلب

نرخ تقلب در اپلیکیشن‌ها هم همانطور که می‌توان حدس زد، برای بازی‌ها بیشتر از اپلیکیشن‌ها است. به این ترتیب نرخ تقلب بازی‌ها حدودا ۲.۸ درصد و نرخ تقلب برنامه‌ها تقریبا ۱.۲ درصد است.

انواع تقلب‌ شناسایی شده توسط متریکس در این اپلیکیشن‌ها به ترتیب Too Many Engagement، Click Injection، Distribution Outlier و Anonymous IP نام دارد. تقلب از نوع Too Many Engagement نشان‌دهنده تعامل غیرعادی کاربر با اپلیکیشن است. متریکس تعامل‌های غیرعادی و بیش از حد موج‌های کلیک قبل از نصب را ردیابی، شناسایی و حذف می‌کند.

توزیع نامتعارف زمان کلیک تا نصب یا به عبارت دیگر Distribution Outlier نوع دیگری از تقلب است که توسط متریکس شناسایی می‌شود. متریکس با بررسی نرخ توزیع کلیک، نصب‌ها و فاصله آنها از یکدیگر را می‌سنجد و به این ترتیب جلوی ترافیک جعلی را می‌گیرد.

پر استفاده ترین و محبوب ترین برندهای ایران

همچنین کلیک‌های تقلبی پیش از نصب کامل و تعامل کاربر با اپلیکیشن را شناسایی و رد می‌کند که به این ترتیب جلوی تقلب تزریق کلیک یا Click Injection گرفته می‌شود. آی‌پی گمنام یا Anonymous IP هم یکی دیگر از راه‌های قدیمی تقلب است. متریکس آی‌پی‌هایی که مربوط به مزرعه کلیک و دستگاه است را تشخیص داده و نصب‌های مربوط به این آی‌پی‌ها را رد می‌کند.

طبق این گزارش، متریکس در دو فاز پیشگیری و تشخیص با روش‌های مختلف تقلب مبارزه می کند. در فاز اول یعنی پیشگیری از تقلب، با عدم شمارش ۳ هزار کلیک مشکوک و غیرطبیعی در ساعت (با درنظر گرفتن نرخ تبدیل میانگین ۰٫۸ ٪ در سال ۱۳۹۹) از ۲۱۰ هزار نصب تقلبی جلوگیری شده است.

پر استفاده ترین و محبوب ترین برندهای ایران

همچنین در فاز دوم یعنی تشخیص، با استفاده از الگوریتم‌های شناسایی تقلب، ۳۷۰ هزار نصب تقلبی در طول سال شناسایی شده است. متریکس مدعی‌است با این الگوریتم‌ها، در سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان در هزینه‌های مشتریانش صرفه‌جویی کرده است.

جایگاه شما در این گزارش چیست؟ آیا شما هم از محبوب‌ترین برندهای مورد استفاده در ایران استفاده می‌کنید یا جزوی از اقلیت هستید؟

منبع: خبرگزاری اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید