گزارش فروش تبلت و رایانه: پیشتازی لنوو و اپل- تکفارس  
گزارش فروش تبلت و رایانه: پیشتازی لنوو و اپل- تکفارس  

گزارش فروش تبلت و رایانه در اروپا: پیشتازی لنوو و اپل با وجود کاهش فروش

مهدی ملکی
۳ شهریور ۱۴۰۰ - 10:53
گزارش فروش رایانه و تبلت در اروپای غربی

اکنون جالب است بدانیم که صنایع مختلف از جمله رایانه و تبلت پس از همه‌گیری بیماری کرونا که منجر به رخ دادن تغییراتی دائمی شد، در چه وضعیتی به سر می‌برند. طبق آخرین گزارش منتشر شده از سوی موسسه Canalys، این گزارش نشان می‌دهد با وجود تقاضای زیاد، رشد فروش رایانه‌های شخصی شامل رایانه‌های دسکتاپ، نوت بوک‌ها و همچنین ورک استیشن‌ها در اروپای غربی کاهش داشته است.

طبق همین گزارش، بازار در مقایسه با اولین موج از روزهای همه‌گیری کرونا، حدود تنها ۳ درصد رشد داشته است. سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی از این نظر نسبت به بازه زمانی سال ۲۰۱۹ حدود ۳۹ درصد رشد را تجربه کرده بود. به گفته تحلیلگران، اگر جهان با مشکل کمبود قطعات و مخصوصاً نیمه‌هادی‌ها مواجه نمی‌شود، احتمالاً در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی رشد بیشتری رخ می‌داد.

در اروپای غربی در سه‌ماهه مذکور فروش رایانه‌های شخصی به ۱۵ میلیون واحد رسیده است که از این مقدار لنوو با عرضه ۴.۱ میلیون واحد و در اختیار داشتن ۲۷ درصد از سهم بازار، بهترین رکورد را ثبت کرده است.

گزارش فروش رایانه و تبلت در اروپای غربی

شرکت اچ پی با عرضه ۳.۷ میلیون واحد رایانه شخصی که ۲۴ درصد از سهم بازار را در اختیارش قرار می‌دهد در رتبه بعدی جای می‌گیرد. پس از اچ پی، دل با ۱۴ درصد، ایسر با ۱۰ درصد و نهایتاً اپل با ۹ درصد از سهم بازار به ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم فهرست قرار می‌گیرند.

طبق گفته منبع گزارش، لنوو به لطف جایگاه جهانی متمایز خود توانسته طی سه، سه‌ماهه متوالی گذشته بهترین عملکرد را در اروپای غربی نسبت به رقبا به نمایش بگذارد. جایگاه جهانی لنوو در این صنعت به او اجازه می‌دهد که زنجیره تامین کالای بهتری داشته باشد و بهتر از رقبا بتواند خلا موجود را پر کند.

گزارش فروش رایانه و تبلت در اروپای غربی

اچ پی که پیش‌تر در این بازار پیش‌رو بود، مشخصاً برخلاف عملکردش در ایالات متحده آمریکا، نتوانسته است جایگاه خود را در اروپای غربی به عنوان پرفروش‌ترین برند رایانه‌های شخصی حفظ کند.

در این بین تبلت‌ها یکی از جایگزین‌های ارزان رایانه‌های شخصی هستند که به دلیل پتانسیل‌شان در کار، آموزش و همچنین پیش‌نیازهای کمتر و عدم الزام آشنایی فوق‌العاده کاربران و به ویژه دانش‌آموزان با فناوری، به محبوبیت رسیده‌اند.

تعداد عرضه کلی تبلت‌ها در همین بازه زمان با ۷.۹ میلیون عرضه رشد ۱۸ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. مقدار عرضه تبلت توسط هر دو شرکت اپل و لنوو در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۱ عالی به نظر می‌رسد.

گزارش فروش رایانه و تبلت در اروپای غربی

طبق گزارش این دو شرکت به ترتیب ۳۶ و ۲۰ درصد از سهم بازار تبلت را در اختیار دارند. اپل به لطف معرفی و عرضه آیپد پروهای M1 خود رشد ۷۳ درصدی را تجربه کرده است؛ از سوی دیگر عملکرد لنوو نیز با رشد ۸۷ درصدی فوق‌العاده به نظر می‌رسد. اما لنوو چطور توانسته رشد بیشتری را نسبت به اپل تجربه کند؟

در واقع این شرکت از شکاف ایجاد شده توسط قیمت بالای تبلت‌های اپل استفاده کرده و محصولات اقتصادی خود را به بازار عرضه کرده است. پشت سری اپل و لنوو، به ترتیب شرکت‌های سامسونگ، هوآوی و نهایتاً آمازون قرار گرفته‌اند. هر سه شرکت مذکور در همین بازه زمانی به صورت جهانی در فروش تبلت افت کرده‌اند و به نظر می‌رسد که اپل و لنوو در تصاحب قسمتی از بازار آن‌ها حداقل در این مدت موفق عمل کرده‌اند.

اما با این حال هنوز هم عملکرد اپل با سری جدید تبلت‌هایش خیره کننده است؛ چرا که این محصولات ابداً قیمت‌های اقتصادی ارائه نمی‌دهند. به هر حال با توجه به عملکرد فنی این تبلت‌ها که گاهاً با رایانه‌های شخصی برابری می‌کنند، مشخص است که چرا کاربران ترجیح می‌دهند پول بیشتری پرداخت کنند.

برای مثال نتایج بنچمارک این تبلت‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها در تست‌های گیک‌بنچ عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته‌اند، بطوریکه حتی می‌توان گفت عملکرد تک هسته‌ای تراشه‌ M1 قابل مقایسه با تراشه‌ A14 سری آیفون ۱۲ است. البته این دو تراشه‌ دارای هسته‌های مشابهی هستند، اما M1 به جای دو هسته از چهار هسته پردازشی استفاده می‌کند و همین موضوع باعث تفاوت بزرگی در نتایج تست چند هسته‌ای آن‌ها شده است.

با نگاهی به عملکرد برترین تراشه‌‌های استفاده‌شده در گوشی‌ها و به همین ترتیب، تبلت‌های اندرویدی می‌توان ملاحظه کرد که اپل در این زمینه بسیار پیشتاز است. نظر شما چیست؟ آیا پرداخت پول بیشتر برای دست‌یابی به کارایی بالاتر را منطقی می‌دانید یا چنین کارایی در تبلت‌ها نیاز نیست؟

منبع: GSM Arena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید