بررسی گوگل پیکسل ۵a؛ میان رده جدید گوگل - تکفارس 
بررسی گوگل پیکسل ۵a؛ میان رده جدید گوگل - تکفارس 

بررسی گوگل پیکسل ۵a؛ میان رده جدید گوگل

محمد رضا حیدری
۲ شهریور ۱۴۰۰ - 09:17
بررسی گوگل پیکسل 5a

گوگل امسال گوشی جدیدی را معرفی کرد در آن تمام تلاش خود را کرده تا با استفاده از SoC پیشرفته، طراحی داخلی، دوربین ارتقا یافته و ظاهری کاملاً جدید، سری پیکسل را ارتقا بخشد که البته منظور ما پیکسل ۵a نیست.

مشاهده مشخصات کامل

اگر این نوع پیشرفت‌های چشمگیر همان چیزی است که به دنبال آن هستید، بهتر است به دنبال پیکسل ۶ که پاییز امسال به بازار عرضه می‌شود باشید. در مقابل پیکسل ۵A جدید در مقایسه با پیکسل ۶ تنها یک ارتقای خسته‌کننده است. صفحه‌نمایش این بار کمی بزرگ‌تر شده است، گوشی حالا دارای استاندارد IP برای مقاومت در برابر آب است و ظرفیت باتری نیز به میزان مناسبی افزایش یافته است. این، همه‌چیز درباره‌ی ۵a جدید است.

بررسی گوشی گوگل پیکسل A5

پیکسل ۵a گوشی خوبی است، اما دقیقاً نمی‌توان آن را یک حرکت جسورانه دانست؛ اما با در نظر گرفتن همه‌ی این موارد، گوگل موفق شده است برخی از نقاط ضعف مدل‌های قبلی سری A خود را برطرف کند و در عین حال قیمت نهایی را نیز کاهش دهد.

صفحه‌نمایش و مشخصات

پیکسل ۵a از صفحه‌نمایش ۶/۳۴ اینچی اولد با رزولوشن p۱۰۸۰ استفاده می‌کند که کمی بزرگ‌تر از صفحه‌نمایش ۶/۲ اینچی در ۵a 4G است. چنین اندازه‌ای این به هیچ وجه بزرگ نیست، به ویژه در مقایسه با پنل‌های ۶/۵ اینچی و بزرگ‌تری که در گوشی‌های اندرویدی میان رده و پایین رده رایج هستند. همچنین این گوشی از نرخ تازه سازی استاندارد ۶۰ هرتز استفاده می‌کند، بنابراین نمی‌توانید تجربه انیمیشن‌های نرم و سریع‌تر نرخ‌های ۹۰ یا ۱۲۰ هرتز را به دست آورید؛ البته چنین نرخی در دستگاه‌هایی با قیمت ۵A کاملاً معمول است.

با وجود این که صفحه‌نمایش ۵A چندان جلب توجه کننده نیست اما آن‌قدر بزرگ هست که در مقایسه با ۴A و ۵a 4G بتوانید تفاوت را احساس کنید. فناوری OLED کنتراست غنی‌ای را ارائه می‌دهد و روشنایی آن به قدری مناسب هست که می‌توان محتوای صفحه را خارج از نور مستقیم و بدون تلاش زیاد مشاهده کرد؛ چیزی که برخی رقبای این گوشی فاقد آن هستند.

در بخش مشخصات فنی، تغییری نسبت به ۵a 4G وجود ندارد: پیکسل ۵A با استفاده از همان تراشه‌ی اسنپدراگون ۷۶۵G با ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی حرف جدیدی در این زمینه برای گفتن ندارد. با این حال برنامه‌ها به سرعت باز می‌شوند و هیچ تأخیر یا مشکلی در انجام کارهای روزانه و گشت و گذار در برنامه‌های پیام‌رسان مشاهده نمی‌شود.

بررسی گوشی گوگل پیکسل A5

کارهای پیچیده پردازش تصویر نیز در یک یا دو ثانیه انجام می شوند و تمامی این اتفاقات در پس‌زمینه اتفاق می‌افتند.

باتری

جهش عمر باتری نسبت به نسخه قبلی، خود داستان دیگری برای پیکسل ۵a است. این باتری دارای ظرفیت ۴۶۸۰ میلی‌آمپر ساعت در مقایسه با ۵a 4G با ۳۸۸۵ میلی‌آمپر ساعت است. این ظرفیت بسیار نزدیک به باتری‌های ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی رایج در میان رقبا است. گوگل این ظرفیت را «تمام‌روز» می‌نامد، با حداکثر ۴۸ ساعت عمر در صورت فعال کردن صرفه حالت جویی صرفه‌جویی در مصرف فوق‌العاده‌ی باتری.

در واقعیت، استفاده‌ی سه‌ساعته از این گوشی با نور متوسط صفحه میزان باتری را به ۷۰ درصد می‌رساند. کاربران دارای فعالیت‌های سنگین می‌توانند یک روز را با این باتری سر کنند و اگر کاربر کم‌مصرف‌تری هستید که زمان بیشتری را صرف اینترنت می‌کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که باتری ۴۸ ساعت حتی بدون حالت صرفه‌جویی نیز به شما امکان فعالیت دهد.

کیفیت ساخت

پیکسل ۵A دارای استاندارد IP67 گرد و غبار و مقاومت در برابر آب است؛ به این معنی که می‌توان آن را در حدود یک متر آب به مدت سی دقیقه غوطه ورکنید.

بررسی گوشی گوگل پیکسل A5

در پنل جلویی شیشه گوریلا گلس ۳ برای محافظت از صفحه‌نمایش وجود دارد و در زیر پوسته پلاستیکی بیرونی گوشی از بدنه فلزی استفاده شده است. صفحه پلاستیکی دارای یک سطح مات است که قابل تحسین است – لغزنده‌تر از یک سطح براق و لکه‌ها را به راحتی نشان نمی‌دهد.

در این نسخه فقط یک رنگ برای انتخاب وجود دارد: مشکی. البته می‌توانید با یکی از قاب‌های بدنه‌ی رنگی که برای محافظت بیشتر در برابر قطرات و ضربه طراحی شده‌اند، رنگ‌های جدیدی را چاشنی گوشی خود کنید.

نرم‌افزار و اتصالات

۵a با اندروید ۱۱ عرضه می‌شود و توسط سیستم‌عامل سه ساله معمولی گوگل و سیاست به‌روزرسانی امنیتی همیشگی پشتیبانی می‌شود. این گوشی عمر طولانی‌تری نسبت به اکثر گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه دارد اما سامسونگ به تازگی شروع به ارائه چهار سال به‌روزرسانی امنیتی با دستگاه‌های سری A خود کرده است و اپل پاییز امسال جدیدترین نسخه سیستم‌عامل خود را به آیفون ۶ اس شش‌ساله ارائه می‌دهد. البته در پیکسل ۵a امکان اتصال به شبکه ۵G نیز وجود دارد.

دوربین

سخت‌افزار دوربین ۵a بخش دیگری است که روی کاغذ هیجان‌انگیز به نظر نمی‌رسد اما در عمل چیزی بسیار بیشتر از مجموع مشخصات آن است. دوربین اصلی ۱۲/۲ مگاپیکسلی دارای لرزش گیر اپتیکالی است که در بازه قیمت کمتر از ۵۰۰ دلار به سختی می‌توان آن را پیدا کرد. این نوع تثبیت‌کننده مبتنی بر لنز به شما کمک می‌کند تا عکس‌های واضح‌تری بگیرید و همچنین در شرایط کم‌نور بسیار مفید است.

دوربین اصلی با یک اولترا واید ۱۶ مگاپیکسلی و یک دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی همراه شده است. این ترکیب ممکن است در کنار دوربین‌های سه‌گانه و چهارگانه در سایر گوشی‌ها چندان به نظر نرسد، اما این دوربین‌های سوم و چهارم معمولاً حس‌گرهای ماکرو و عمق بی‌کیفیتی هستند که درواقع کاربرد چندانی هم ندارند.

بررسی گوشی گوگل پیکسل A5

اگر این مشخصات آشنا به نظر می‌رسند، دلیل آن سخت‌افزاری مشابه پیکسل ۵ و پیکسل ۵a 4G است که در واقع برای این مدل مناسب نیز هست. حتی بدون وجود سنسورها یا لنزهای جدید، ۵A همچنان بهترین کیفیت عکس را در کلاس متوسط ارائه می‌دهد، البته به لطف پردازش تصویر هوشمند گوگل. بسیاری از رقبای پیکسل ۵a می‌توانند عکس‌های خوبی در نور روشن بیرون بگیرند، اما گوگل هنوز قهرمان کم‌نور گوشی‌های پایین قیمت است.

۵a صحنه‌های با کنتراست بالا را به خوبی مدیریت می‌کند و رنگ‌ها را کمی طبیعی‌تر از گوشی‌های سامسونگ ارائه می‌دهد. عکس‌های پرتره و حالت شب این گوشی یکی از بهترین‌هایی هستند که می‌توانید از یک گوشی میان رده بگیرید، اگرچه مطمئناً می‌توانید محدودیت‌های آن‌ها را با سوژه‌های پیچیده‌تر تشخیص دهید. گوگل تلاش بیشتری برای تجهیز پیکسل ۶ برای رقابت با پرچم‌داران سامسونگ و اپل در جهان انجام داده است.

جمع‌بندی

در این گوشی شارژر بی‌سیم وجود ندارد و ۵A آخرین پیکسلی خواهد بود که با شارژر داخل جعبه به فروش می‌رسد.

تلفن‌های ۴۰۰ و ۵۰۰ دلاری با ویژگی‌های برجسته‌تر از گوگل پیکسل ۵a نیز وجود دارند. برای مثال سامسونگ گلکسی ۵a2 5G دارای صفحه‌نمایش بزرگ ۶/۵ اینچی با نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز است.

بررسی گوگل پیکسل ۵a؛ میان رده جدید گوگل - تکفارس 

اما پیکسل ۵a تنها یک گوشی همه‌کاره خوب با رابط کاربری عالی، به‌روزرسانی سریع نرم‌افزاری و همه موارد پایه‌ی یک گوشی مقرون‌به‌صرفه با قیمت مناسب است. ۵a 4G قبلاً یک تلفن خوب بود و پیشرفت‌های هوشمندانه ۵A مانند ضد آب بودن و باتری بزرگ‌تر، توصیه این تلفن را به طیف وسیعی از مردم آسان‌تر از همیشه کرده است.

شرم‌آور است که پیکسل ۵a با چنین عرضه محدودی روبرو خواهد شد؛ چه از نظر کشورهایی که در آن‌ها در دسترس خواهد بود و چه از نظر فروش در ایالات متحده. این دستگاه از جهات مختلف مانند دوربین برتر و ضد آب بودن خود از رقبا پیشی می‌گیرد و در موارد دیگر مانند صفحه‌نمایش بزرگ و عمر باتری بهبودیافته، ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد.

نقاط قوت

  • دارای استاندارد IP67 برای مقاومت در برابر آب
  • عمر باتری بسیار بیشتر
  • دوربین پیشگام در این بازه‌ی قیمت

نقاط ضعف

  • عرضه محدود
  • نبود پیشرفت‌های هیجان‌انگیز
  • سیاست پشتیبانی خوب اما نه‌چندان عالی

اینستاگرام تکفارس

تلگرام تکفارس

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید