مریخ نورد استقامت ناسا برای دومین بار برای نمونه برداری از سیاره سرخ تلاش می‌کند - تکفارس 
مریخ نورد استقامت ناسا برای دومین بار برای نمونه برداری از سیاره سرخ تلاش می‌کند - تکفارس 

مریخ نورد استقامت ناسا برای دومین بار برای نمونه برداری از سیاره سرخ تلاش می‌کند

افشین نوری
۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - 12:00
مریخ نورد استقامت

مریخ نورد استقامت (Perseverance) ناسا قرار است در هفته‌های آینده، بار دیگر برای نمونه‌برداری از سنگ‌های مریخ تلاش کند. ظاهراً اولین تلاش این مریخ نورد برای نمونه‌برداری از سنگ‌های سیاره سرخ، نتوانسته انتظارات دانشمندان را برآورده کند. دانشمندان می‌گویند که بازوی نمونه‌برداری استقامت عملکرد خوبی داشته، اما متاسفانه هیچ نمونه‌ای در داخل لوله نمونه‌گیری مشاهده نشده است.

مطالب مرتبط:

حالا این مریخ نورد که یک آزمایشگاه علمی را روی چرخ‌های خود حمل می‌کند قرار است به مکان جدیدی در روی سیاره مریخ به نام سیتادل (Citadelle) حرکت کند تا دومین تلاش خود برای نمونه‌برداری از سنگ‌های مریخ را انجام دهد. مهندسان، این‌بار برای اینکه مطمئن شوند نمونه‌ها واقعاً در داخل لوله قرار گرفته‌اند، منتظر تصاویر ارسالی از نمونه‌ها خواهند ماند.

لوئیسی ژاندورا (Louise Jandura)، مهندس ارشد نمونه‌برداری تیم مریخ نورد استقامت، درباره اولین تلاش این مریخ نورد در تاریخ ۵ آگوست می‌گوید: ما بسیار هیجان‌زده بودیم که تجهیزات استقاومت توانسته‌اند از ابتدا تا انتهای کار نمونه‌برداری را بدون هیچ خطایی انجام دهند. اما وقتی ما متوجه شدیم که هیچ نمونه‌ای در داخل لوله‌ها وجود ندارد واقعاً شگفت‌زده شدیم. ما دلیل این اتفاق را نمی‌دانستیم، به همین‌خاطر بلافاصه شروع به بررسی موضوع کردیم.

مریخ نورد استقامت

دانشمندان بعد از بررسی‌ها متوجه شدند که سنگی که دریل نمونه‌برداری استقامت قصد نمونه‌برداری از آن را داشته است آن‌طور که آن‌ها فکر می‌کردند مستحکم و مقاوم نبوده است. بنابراین، قسمتی که به نظر می‌رسید یک هسته سنگی مستحکم باشد، درواقع یک نوع سنگ خردشونده بوده که از لوله نمونه‌برداری به بیرون ریخته است. دانشمندان بعد از آنکه با لوله‌های خالی مواجه شدند، با چک کردن دوربین‌های استقامت متوجه پشته‌ای از خاک در اطراف حفره کنده‌شده شدند.

جنیفر تروسپر (Jennifer Trosper) مدیر پروژه آزمایشگاه پیش‌ران جت ناسا می‌گوید: سنگ موردنظر ما، آن نوع سنگی نبود که ما انتظارش را داشتیم. هرچند ما در روی زمین با موفقیت توانسته بودیم بیش از ۱۰۰ هسته سنگی متفاوت را نمونه‌برداری کنیم، اما هرگز به چنین سنگی در تست‌های خود برخورد نکرده بودیم.

بازوی نمونه‌برداری دو متری استقامت این توانایی را دارد که از جلوی این مریخ نورد تا بالای سنگی که برای نمونه‌برداری در نظر گرفته شده است حرکت کند و با یک دریل چرخشی که روی آن نصب شده از سنگ نمونه‌برداری کند و سپس نمونه‌ها را در داخل یک لوله قرار دهد. دریلی که برای انجام اولین نمونه‌برداری از سطح مریخ استفاده شد، مختص جمع‌آوری هسته‌های سنگی بوده است. اما تعدادی از ۹ دریل بازوی استقامت، قابلیت جمع‌آوری هسته‌های سنگی خردشونده را نیز دارند.

ماموریت مریخ نورد استقاومت، جمع‌آوری ۳۵ نمونه سنگی از سطح مریخ است که قرار است این نمونه‌ها در سال ۲۰۳۰ به زمین برگردانده شوند. این نمونه‌ها در داخل لوله‌های کوچکی قرار خواهند گرفت و سپس در جایی از سطح مریخ رها خواهند شد تا ربات آینده ناسا برای جمع‌آوری آن‌ها ارسال شود. این ربات قرار است توسط فضاپیمای دیگری که توسط آژانس فضایی اروپا ساخته خواهد شد به مریخ فرستاده شود.

مهندسان ناسا نزدیک به یک دهه است که مشغول طراحی و ساخت سیستم نمونه‌برداری استقامت بوده‌اند و آدام استلزنر (Adam Steltzner)، از مهندسان ارشد ناسا، از این سیستم به‌عنوان پیچیده‌ترین چیزی که تیم ناسا تا به حال ساخته است یاد کرده است.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید