بررسی سامسونگ گلکسی واچ ۴؛ فوق‌العاده اما محدود - تکفارس 
بررسی سامسونگ گلکسی واچ ۴؛ فوق‌العاده اما محدود - تکفارس 

بررسی سامسونگ گلکسی واچ ۴؛ فوق‌العاده اما محدود

مهدی حلوائی
۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - 09:00
بررسی سامسونگ گلکسی واچ ۴

سامسونگ گلکسی واچ ۴ و ۴ کلاسیک اولین ساعت‌های هوشمندی هستند که از پلتفرم محبوب کاربران اندروید استفاده کرده‌اند. اگرچه این ساعت‌ها به‌جای سیستم‌عامل تایزن (Tyzen) سامسونگ از سیستم‌عامل ور او اس ۳ (Wear OS) گوگل بهره برده‌اند اما رابط کاربری، اپلیکیشن‌ها، سیستم پرداخت NFC، ردیاب سلامت و دستیار صوتی آن‌ها از اکوسیستم گلکسی سامسونگ می‌باشند.

در حالی که انتظار می‌رفت تا گوگل، فاسیل، موبوی و دیگر اکوسیستم‌های ور او اس سرانجام محصولی قابل قبول را ارائه دهند اما این شرکت سامسونگ است که موفق شده تا با استفاده از این پلتفرم، یکی از بهترین ساعت‌های هوشمند بازار را عرضه کند.

مشاهده مشخصات کامل

مشاهده جعبه گشایی - سامسونگ گلکسی واچ ۴

سخت افزار و سیستم عامل

سامسونگ گلکسی واچ 4

گوگل در ماه می  (اردیبهشت) از همکاری خود با سامسونگ برای ادغام پلتفرم‌های ور او اس و تایزن خبر داده بود. در واقع شرکت گوگل سیستم‌عامل خود را در اختیار سامسونگ قرار داده و این شرکت نیز سخت‌افزار قدرتمند و واچ‌فیس‌های متنوع خود را با این سیستم‌عامل ترکیب کرده است. نتیجه‌ی این همکاری، اجتناب گلکسی واچ جدید از مشکلاتی است که در گذشته گریبان‌گیر ور او اس و تایزن شده بود.

گلکسی واچ ۴ و ۴ کلاسیک برخلاف ساعت‌های ور او اس قبلی بسیار سریع بوده و باتری آن بدون نیاز به ایجاد تغییر در  تنظمیات ساعت تا بیش از یک روز دوام می‌آورد. همچنین این ساعت‌ها برخلاف ساعت‌های تایزن امکان استفاده از گوگل مپس را داشته و از اپلیکیشن‌های شخص ثالث نیز پشتیبانی می‌کنند. سخت‌افزار هر دو ساعت شباهت زیادی به سخت‌افزار ساعت‌های قبلی سامسونگ داشته و این نکته‌ی مثبتی به‌حساب می‌آید. واچ‌فیس‌های اولد این ساعت‌ها نیز بیش از حد بزرگ نبوده و ظاهر جذابی دارند.

قیمت نسخه‌‌ی ۴۰ میلی‌متری گلکسی واچ ۴ با بدنه‌ی آلومنیومی  ۲۴۹٫۹۹ دلار بوده و نسخه‌ی ۴۲ میلی‌متری گلکسی واچ ۴ کلاسیک نیز با زه قاب چرخشی و بدنه‌ی فولادی ۳۴۹٫۹۹ دلار می‌باشد. شما می‌توانید در ازای مبلغ بیشتر از سایزهای بزرگ‌تر و قابلیت LTE نیز بهره‌مند شوید. بند تمام نسخه‌های این دو ساعت در سایز استاندارد ۲۰ میلی‌متری عرضه شده است.

سامسونگ گلکسی واچ 4

هسته‌ی اصلی ساعت‌های سری گلکسی واچ ۴ ترکیبی از سیستم‌عامل ور او اس گوگل و تایزن سامسونگ (با الهام از One UI) می‌باشد. شما می‌توانید با کشیدن انگشت به سمت بالا وارد بخش اپلیکیشن‌ها شده و با کشیدن انگشت به سمت راست نیز به اعلان‌ها دسترسی داشته باشید.

همچنین قسمت تنظیمات سریع و قابلیت تایلز (Tiles) ساعت نیز به‌ترتیب با کشیدن انگشت به سمت چپ و پایین به نمایش درمی‌آیند. تایلز در واقع ویجت‌های اطلاعاتی کوچکی بوده که به‌سرعت به یکی از ویژگی‌های محبوب ور او اس تبدیل شده است.

ساعت‌های هوشمند سامسونگ به استفاده از زه قاب چرخشی مشهورند و این ویژگی در هر دو ساعت، هرچند با عملکردی متفاوت، ارائه شده است. در قسمت کناری صفحه نمایش نسخه‌ی پایه گلکسی واچ ۴، بخش لمسی حساسی قرار گرفته که کارکردن با آن کمی دشوار است. اما نسخه‌ی کلاسیک این ساعت از زه چرخشی فیزیکی استفاده کرده که فوق‌العاده کارآمد و جذاب می‌باشد.

واچ‌فیس‌های پیش‌فرض گلکسی واچ ۴ نیز علاوه بر جذابیت (خرسی که به بخش اعلان‌ها اشاره می‌کند)، بسیار کاربردی (ارائه‌ی اطلاعات زیاد در فضایی کم) نیز می‌باشند. شما می‌توانید با نگه‌داشتن انگشت بر روی صفحه نمایش، از بین چندین واچ‌فیس پیش‌فرض انتخاب کنید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید واچ‌فیس‌های جدیدی را از فروشگاه گوگل پلی دانلود کرده و یا با استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند Facer، واچ‌فیس مورد نظر خود را طراحی کنید.

هر دو نسخه‌ی ساعت‌های گلکسی واچ ۴ به دو دکمه‌ مجهز شده‌اند. دکمه‌ی بالایی برای بازگشت به صفحه‌ی اصلی بوده و با دوبار فشاردادن آن به اپلیکیشن قبلی بازمی‌گردید. دکمه‌ی پایینی نیز برخی از اپلیکیشن‌های استفاده‌شده‌ی قبلی را به‌ نمایش می‌گذارد و شما می‌توانید در بین آن‌ها به جستجو بپردازید. همچنین عملکرد خاصی برای نگه‌داشتن این دکمه‌ها در نظر گرفته شده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

سامسونگ گلکسی واچ 4

اکوسیستم سامسونگ

شما می‌توانید با نگه‌داشتن دکمه‌ی پایینی وارد بخش سامسونگ پی (Samsung Pay) شده و با نگه‌داشتن دکمه‌ی بالایی از دستیار صوتی بیکسبی استفاده کنید. در حال حاضر امکان تغییر عملکرد این دو دکمه وجود نداشته و بعید است که سامسونگ دستیار گوگل اسیستنت را جایگزین بیکسبی کند.

سامسونگ پی از نظر عملکرد مشکل خاصی نداشته اما بیکسبی برخلاف آن از مشکلاتی رنج می‌برد. این دستیار صوتی کماکان امکان اجرای وظایف ساده‌ای مانند تنظیم چند یادآور را نداشته و پاسخگویی آن نیز در برخی مواقع بسیار کند می‌باشد. بیکسبی همچنین نسبت به گوگل مپس اطلاعی نداشته و شما نمی‌توانید از آن برای مسیریابی استفاده کنید.

سامسونگ گلکسی واچ 4

بیشتر اپلیکیشن‌های پیش‌فرض گلکسی واچ ۴ در واقع اپلیکیشن‌های اختصاصی سامسونگ هستند. این اپلیکیشن‌ها شامل تقویم، ماشین حساب، مخاطبین، آب و هوا و دیگر موارد می‌شوند. تمام این اپلیکیشن‌ها به‌گونه‌ای با سیستم سامسونگ هماهنگ شده‌اند که گلکسی واچ ۴ بتواند اطلاعات مشخصی را از گوشی‌های سامسونگ به‌دست آورده و آن‌ها را کپی کند. شما می‌توانید برخی از این اپلیکیشن‌ها را از روی ساعت حذف کنید اما این ویژگی برای تمام اپلیکیشن‌ها قابل استفاده نمی‌باشد.

به‌طور خلاصه، اگر شما از گوشی‌های سامسونگ استفاده نمی‌کنید، خرید ساعت‌های سری گلکسی واچ ۴ را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. این ساعت‌های هوشمند با گوشی‌های آیفون هماهنگ نبوده و بسیاری از ویژگی‌های آن در گوشی‌های اندرویدی دیگر قابل استفاده نمی‌باشد.

سامسونگ گلکسی واچ 4

سلامت

مهم‌ترین تغییرات ایجادشده در ساعت‌های سری گلکسی واچ ۴ در مقایسه با ساعت‌های قبلی سامسونگ مربوط به بخش سلامت می‌باشد. سامسونگ در پشت این ساعت‌ها از چند حسگر استفاده کرده که شامل حسگر ضربان قلب، گام‌شمار و حسگر اکسیژن خون می‌شود. استفاده از این حسگرها برای امور پزشکی به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود چرا که دقت این حسگرها چندان دقیق نبوده و ممکن است که اطلاعات نادرستی را در اختیار کاربر قرار دهند.

سامسونگ همچنین از حسگر جدیدی در این ساعت‌ها استفاده کرده که با ارسال سیگنال‌های الکتریکی به داخل بدن، میزان جربی بدن را اندازه‌گیری می‌کند.

این حسگر روش بهتری برای اندازه‌گیری چربی بدن در مقایسه با روشی مانند بررسی شاخص توده‌ی بدنی (BMI) است اما همانند دیگر حسگرهای گجت‌های پوشیدنی نمی‌توان از آن به عنوان ابزار پزشکی استفاده کرد. تمام این حسگرها برای ارائه‌ی اطلاعات خود از اپلیکیشن سامسونگ هلث (Samsung Health) استفاده می‌کنند. این اپلیکیشن اطلاعات جمع‌آوری شده را بر روی ساعت ذخیره می‌کند اما شما می‌توانید این اطلاعات را به گوشی سامسونگ خود انتقال دهید.

سامسونگ گلکسی واچ 4

سامسونگ از طریق این اپلیکیشن به اطلاعات ضربان قلب، چربی بدن، گلوکز، فشار خون، اکسیژن خون، میزان خواب و بسیاری از اطلاعات دیگر دسترسی دارد. سخنگوی این شرکت اعلام کرده که تمام این اطلاعات رمزگذاری شده بوده و سامسونگ تنها با اجازه‌ی کاربر به این اطلاعات دسترسی خواهد داشت.

با این وجود، این میزان اطلاعات بسیار زیاد بوده و در صورتی که به‌طور ناخواسته مجوز استفاده از آن‌ها را به سامسونگ بدهید، این شرکت می‌تواند از اطلاعات به‌دست‌آمده برای ایجاد تمرین‌های ورزشی مناسب برای شما و یا تبلیغ اپلیکیشن سامسونگ هلث استفاده کند. البته شما می‌توانید تمام این اطلاعات را از بخش تنظیمات ساعت حذف کنید.

مشکل بسیاری از گجت‌های پوشیدنی، نبود امکان انتقال اطلاعات کاربر به دستگاه‌های دیگر شرکت‌هاست. مهم نیست که شما از سامسونگ هلث، اپل هلث، گوگل فیت و یا فیت‌بیت استفاده می‌کنید. در هر صورت اطلاعات شما بر روی یکی از این پلتفرم‌ها ذخیره شده و شما نمی‌توانید این اطلاعات را به دستگاه‌های دیگر انتقال دهید و در نتیجه مجبور خواهید شد که از محصولات یک شرکت خاص استفاده کنید.

با تمام این تفاسیر، عملکرد حسگرهای گلکسی واچ ۴ بسیار خوب بوده و این حسگرها از دقت و سرعت بالایی برخوردارند. برای مثال، دقت حسگر ضربان قلب این ساعت در زمان دوچرخه‌سواری دقیقاً مشابه ساعت اپل واچ بوده و این یکی از نقاط قوت اصلی ساعت‌های سری گلکسی واچ ۴ سامسونگ محسوب می‌شود. همچنین شما می‌توانید اطلاعات به‌دست‌آمده‌ی خود را با اپلیکیشن استراوا (Strava) هماهنگ‌سازی کنید اما برخلاف ساعت اپل واچ، این ویژگی در اپلیکیشن‌های شخص ثالث دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

سامسونگ گلکسی واچ 4

جمع‌بندی

گلکسی ۴ و ۴ کلاسیک یکی از بهترین ساعت‌های هوشمندی هستند که در چند سال اخیر به بازار عرضه شده‌اند. مشکل اصلی این ساعت‌ها عدم پشتیبانی از گوشی‌های غیرسامسونگ است. این رویکرد مخصوص شرکت سامسونگ نبوده و ساعت اپل واچ نیز از همین روش برای ترغیب کاربران به خرید گوشی‌های آیفون استفاده کرده است.

اگر شما هم از یکی از گوشی‌های سامسونگ استفاده می‌کنید، خرید این محصول را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در غیر این صورت، بهتر است تا عرضه‌ی ساعت‌ هوشمندی که از سیستم‌عامل ور او اس ۳ استفاده کرده و با گوشی‌های اندرویدی بیشتری هماهنگ باشد منتظر بمانید.

نکات مثبت:

  • رابط کاربری سریع
  • پشتیبانی از اپلیکیشن‌های شخص ثالث
  • ردیاب‌ سلامتی پیشرفته
  • زه قاب چرخشی نسخه کلاسیک

نکات منفی:

  • محدودبودن به اکوسیستم سامسونگ
  • دستیار صوتی بیکسبی
  • رویکرد سامسونگ در قبال قوانین حریم خصوصی

نظر شما در مورد ساعت‌های سری گلکسی واچ ۴ چیست؟ کدام ویژگی این سری از ساعت‌های سامسونگ توجه شما را به خود جلب کرده است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اینستاگرام تکفارس

تلگرام تکفارس

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید