پروژه سفر به ماه اسپیس ایکس بار دیگر به حالت تعلیق درآمد   
پروژه سفر به ماه اسپیس ایکس بار دیگر به حالت تعلیق درآمد   

پروژه سفر به ماه اسپیس ایکس بار دیگر به حالت تعلیق درآمد

مهدی حلوائی
۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - 22:59
ایلان ماسک

با شکایت بلو اوریجین از ناسا، قرارداد ۳ میلیارد دلاری اسپیس ایکس برای ساخت فضاپیمای مخصوص به سفر به ماه برای ناسا بار دیگر متوقف شد. ناسا پذیرفته تا این قرارد را به‌صورت موقت تا تاریخ ۱ نوامبر (۱۰ آبان) به حالت تعلیق درآورد تا دادگاه فدرال آمریکا به شکایت بلو اوریجین رسیدگی کند. به‌گفته‌ی یکی از منابع نزدیک به بلو اوریجین، این شرکت از دادگاه درخواست کرده که تا پایان بررسی شکایت، قرارداد اسپیس ایکس متوقف شود. ناسا که اشتیاق زیادی برای ارسال مجدد فضانوردان به ماه را دارد، همکاری خود با دپارتمان عدالت را آغاز کرده تا مراحل بررسی این شکایت هرچه سریع‌تر به پایان برسد.

مطالب مرتبط:

اسپیس ایکس در اوایل این هفته همکاری خود با دادگاه را آغاز کرده تا دادگاه اطلاعات کاملی در مورد موضوع مورد بحث داشته باشد. همچنین بلو اوریجین هفته‌ی گذشته از سازمان ناسا به‌دلیل انتخاب سیستم راکتی استارشیپ اسپیس ایکس برای ارسال فضانوردان به ماه شکایت کرده است. در ابتدا قرار بود که ناسا دو شرکت را برای انجام این ماموریت انتخاب کند اما پس از دریافت بودجه‌ی ناکافی از کنگره، این سازمان مجبور شد تا این پروژه را تنها در اختیار یک شرکت قرار دهد. شکایت بلو اوریجین نیز به همین موضوع بوده است. البته این شرکت در ماه آپریل (فروردین) نیز بابت همین موضوع شکایتی را به دادگاه فدرال ارسال کرده بود اما این شکایت سودی به حال بلو اوریجین نداشت.

بلو اوریجین در شکایت قبلی خود، سیستم استارشیپ اسپیس ایکس را ناامن خوانده بود و از کنگره درخواست کرده بود تا بودجه‌ی ناسا را افزایش داده تا این سازمان بتواند یک شرکت دیگر را نیز برای پروژه‌ی سفر به ماه انتخاب کند. با شکست این اقدام بلو اوریجین، این شرکت از ناسا به‌خاطر عدم تغییر قوانین مربوط به پروژه‌ی مذکور پس از مطلع‌شدن از کمبود بودجه‌ی کنگره شکایت کرد. این شرکت همچنین اعلام کرده بود که ناسا قبل از انتخاب اسپیس ایکس، با این شرکت مذاکراتی داشته اما چنین فرصت‌هایی را در اختیار بلو اوریجین قرار نداده است. با این وجود، هر دو اعتراض بلو اوریجین با مخالف روبه‌رو شد و دادگاه از تصمیم ناسا پشتیبانی کرد.

اسپیس ایکس با وجود مشکلات پیش‌آمده به‌دلیل شکایت بلو اوریجین از ناسا، باز هم موفق شده تا این پروژه را با استفاده سرمایه‌های شخصی تا حد مناسبی پیش ببرد. قرار است که نمونه‌ی اولیه‌ی استارشیپ تا چند هفته‌ی دیگر برای اولین بار در مدار قرار بگیرد. البته این فضاپیما پس از بررسی سایت پرتاب اسپیس ایکس از نظر محیط زیستی توسط اداره هوانوردی فدرال، به فضا پرتاب خواهد شد.

نظر شما در مورد شکایت مجدد بلو اوریجین از ناسا چیست؟ آیا انتخاب یک شرکت برای انجام پروژه‌ی سفر به ماه تصمیم درستی از سوی ناسا بوده است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.