مایکروسافت امکان تغییر مرورگرهای پیش‌فرض در ویندوز ۱۱ را سخت‌تر کرده است - تکفارس 
مایکروسافت امکان تغییر مرورگرهای پیش‌فرض در ویندوز ۱۱ را سخت‌تر کرده است - تکفارس 

مایکروسافت امکان تغییر مرورگرهای پیش‌فرض در ویندوز ۱۱ را سخت‌تر کرده است

افشین نوری
۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - 14:29
مایکروسافت

مایکروسافت قرار است در پاییز امسال ویندوز ۱۱ را عرضه کند و به نظر می‌رسد کاربران در این سیستم‌عامل کار دشواری برای سوئیچ کردن بین مرورگرهای پیش‌فرض خواهند داشت. در حالیکه مایکروسافت تغییرات مثبت زیادی در رابط کاربری ویندوز ۱۱ ایجاد کرده است، اما نحوه استفاده از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض در این سیستم‌عامل، یک گام رو به عقب محسوب می‌شود و همین موضوع باعث ایجاد نگرانی‌هایی در شرکت‌های موزیلا، اپرا و ویوالدی شده است.

همانطور که احتمالاً می‌دانید مایکروسافت در ویندوز ۱۱ روش تنظیم اپلیکیشن‌های پیش‌فرض را تغییر داده است. در این سیستم‌عامل نیز، همانند ویندوز ۱۰، هنگام نصب یک مرورگر جدید و باز کردن آن برای اولین بار، پنجره‌ای ظاهر می‌شود که در آن یک گزینه “Always use this app” نمایش داده می‌شود که در صورت تیک زدن آن، اپلیکیشن پیش‌فرض شما هرگز تغییر نخواهد کرد. با این‌حال، احتمال اینکه شما تیک زدن این گزینه را فراموش کنید و بخواهید مرورگری را اجرا کنید که دوست دارید بسیار زیاد است.

ویندوز ۱۱

اما مشکلی که ویندوز ۱۱ دارد دارد این است که اگر شما تنظیم مرورگر پیش‌فرض را در اولین اجرای آن فراموش کنید، سوئیچ کردن بین مرورگرهای پیش‌فرض، در مقایسه با ویندوز ۱۰، بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر خواهد بود. کروم و بسیاری از مرورگرها، اغلب پنجره‌ای برای تنظیم مرورگرشان به‌عنوان پیش‌فرض به کاربران خود نشان می‌دهند، اما در ویندوز ۱۱ کاربران مجبور خواهند بود برای تنظیم پیش‌فرض‌ها به‌جای سوئیچ کردن ساده، از یک فایل یا لینک استفاده کنند. بطوریکه مثلاً در مورد مرورگر کروم، این کار به معنی تغییر نوع فایل پیش‌فرض به HTM, HTML, PDF, SHTML, SVG, WEBP, XHT, XHTML, FTP, HTTP و HTTPS خواهد بود.

مطالب مرتبط:

این روش در مقایسه با رویکرد ویندوز ۱۰ که به‌راحتی اجازه سوئیچ کردن بین اپلیکیشن‌های ایمیل، مپس، موزیک، فوتو، ویدیو و مرورگر وب را می‌داد، یک پروسه بسیار طولانی است. در تست‌هایی که روی ویندوز ۱۱ انجام شده مشخص شده است که از بین جدیدترین نسخه‌های فایرفاکس، کروم، اپرا، ویوالدی و بریو (Brave)، فقط فایرفاکس قادر به تنطیم پیش‌فرض مرورگر خود بدون ارجاع کاربران به بخش اپلیکیشن‌های پیش‌فرض ویندوز ۱۱ است.

ویندوز ۱۱

سلنا دکلمن (Selena Deckelmann) نایب‌رئیس ارشد فایرفاکس به وب‌سایت ورج گفته است:

ما به‌شدت نگران رویکرد مایکروسافت در سیستم‌عامل ویندوزهستیم. از آنجائیکه در ویندوز ۱۰ کاربران مجبور به انجام مراحل اضافی و غیرضروری برای تنظیم مرورگر پیش‌فرض‌شان هستند، این موانع در ویندوز ۱۱ حتی بسیار گیج‌کننده‌تر شده‌اند و به نظر می‌رسد مایکروسافت این کارها را برای نادیده گرفتن حق کاربران برای انتخاب مرورگری غیر از مرورگر این شرکت طراحی کرده است.

البته این فقط موزیلا نیست که نگرانی‌های خود را در این‌باره بیان کرده است. سخنگوی ویوالدی هم به وب‌سایت ورج گفته است:

مایکروسافت سابقه طولانی در انجام چنین کارهایی دارد و به نظر می‌رسد شدت این اقدامات هر سال در حال بیشتر شدن نیز است. در نسخه جدید ویندوز، تغییر مرورگرهای پیش‌فرض بسیار سخت شده است. مایکروسافت به‌خوبی می‌داند که تنها راه ممکن برای مجبور کردن کاربران به استفاده از مرورگر خودش، از دسترس خارج کردن مرورگرهای دیگر است.

اپرا نیز از تغییرات مایکروسافت در بخش اپلیکیشن‌های پیش‌فرض ویندوز ۱۱ اظهار نارضایتی کرده و کریستیان کولوندرا (Krystian Kolondra) سخنگوی این شرکت در مصاحبه با ورج گفته است:

بسیار جای تاسف دارد که سازنده یک پلتفرم، استفاده عمومی از مرورگرهای دیگر را صرفاً به‌خاطر بهبود وضعیت محصول خودش با مشکل مواجه می‌کند. ما می‌خواهیم همه سازندگان پلتفرم‌ها را دعوت به احترام گذاشتن به انتخاب کاربران و همچنین احترام به حق رقابت شرکت‌های دیگر بر روی پلتفرم‌هایشان بکنیم.

ویندوز ۱۱

گوگل هم به این اقدام مایکروسافت واکنش نشان داده و هیروشی لاکهایمر (Hiroshi Lockheimer) مدیر بخش اندروید، کروم و کروم او‌اس این شرکت به ‌وب‌سایت ورج گفته است:

مایکروسافت در حالی دست به چنین اقدامی می‌زند که همواره خود را به‌عنوان یک شرکت باز با حداکثر حق انتخاب معرفی می‌کند. من امیدوارم که این اتفاق فقط مربوط به نسخه پیش‌نمایش ویندوز ۱۱ باشد و در نسخه نهایی آن اجرا نشود. این کار برخلاف حق انتخاب کاربران است.

بد نیست بدانید که مشکل انتخاب اپلیکیشن‌های پیش‌فرض، تنها مربوط به ویندوز ۱۱ نمی‌شود. مایکروسافت در ویندوز ۱۰ هم با معرفی یک ویجت تاسک‌بار جدید، حق انتخاب مرروگر پیش‌فرض را با مشکل مواجه کرده است و کاربران را به اجبار به سمت مرورگر اج هدایت می‌کند.

حالا در ویندوز ۱۱ هم شاهد ادامه این رویکرد هستیم و کاربران همچنان به سمت مرورگر اج هدایت داده می‌شوند؛ ضمن اینکه ویجت‌های جدیدی نیز اضافه شده‌اند که تنظمیات مرورگر پیش‌فرض را نادیده می‌گیرند. سنخگوی بریو (Brave) به وب‌سایت ورج گفته است:

به نظر می‌رسد ویجت‌های ویندوز ۱۱ حق انتخاب مرورگر پیش‌فرض را نادیده گرفته‌اند. اولویت اول ما همیشه کاربران‌مان بوده‌اند و ما این رویکرد ویندوز ۱۱ را به‌خاطر سلب حق انتخاب کاربران محکوم می‌کنیم؛ چراکه معتقدیم کاربران باید آزادانه حق انتخاب داشته باشند.

ویندوز ۱۱

هنوز مشخص نیست که آیا ویندوز ۱۱ در آپدیت‌های بعدی خود همچنان به رویکرد فعلی مایکروسافت در مجبور کردن کاربران به استفاده از مرورگر اج ادامه خواهد داد یا نه. ضمن اینکه مایکروسافت نیز مطمئناً خوشحال نخواهد شد که گوگل و اپل مرورگرهای این شرکت را، به‌عنوان مرورگرهای پیش‌فرض، از اندروید و آی‌اواس حذف کنند. بنابراین این رفتار مایکروسافت می‌تواند تبعاتی نیز برای خود این شرکت در بر داشته باشد.

مایکروسافت این تغییرات را با توجیه اینکه کابران ویندوز کنترل بیشتری روی اپلیکیشن‌های پیش‌فرض خود داشته باشند انجام داده است. سخنگوی مایکروسافت به وب‌سایت ورج گفته است: ما در ویندوز ۱۱ از کاربران خود بازخوردهای زیادی برای امکان شخصی‌سازی و کنترل بیشتر بر روی اپلیکیشن‌های پیش‌فرض دریافت کرده‌ایم. این تغییرات نشان می‌دهند که ما همواره به کاربران خود گوش داده‌ایم و از آن‌ها یاد گرفته‌ایم. ویندوز ۱۱ به تکامل خود در طول زمان ادامه خواهد داد و اگر کاربران ما برای ایجاد بهبودهای بیشتر در این سیستم‌عامل پیشنهاداتی داشته باشند ما حتماً آن‌ها را خواهیم شنید.

مدت زمان زیادی تا زمان عرضه نهایی ویندوز ۱۱ باقی نمانده است و همانطور که از شواهد پیداست رقبای مایکروسافت از تغییرات ایجادشده در این سیستم‌عامل خشنود نیستند. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا مایکروسافت گوش شنوایی برای شنیدن این انتقادات دارد یا همچنان به رویکرد قبلی خود ادامه خواهد داد.

نظر شما درباره این رویکرد مایکروسافت چیست؟ آیا با آن موافق هستید؟

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید