فیسبوک، توییتر و یوتیوب در قبال چگونگی مواجهه با طالبان، سردرگم هستند - تکفارس
فیسبوک، توییتر و یوتیوب در قبال چگونگی مواجهه با طالبان، سردرگم هستند - تکفارس

فیسبوک، توییتر و یوتیوب در قبال چگونگی مواجهه با طالبان، سردرگم هستند

محمدحسین فرقانی
۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - 19:07
فیسبوک، توییتر و یوتیوب در قبال چگونگی مواجهه با طالبان، سردرگم هستند - تکفارس

پلتفرم‌های اجتماعی از جمله فیسبوک، توییتر و یوتیوب به دلیل نحوه برخوردشان با حساب‌های طالبان تحت نظارت جدیدی قرار می‌گیرند، چراکه به نظر می‌رسد این گروه مسلح، دیگر به‌طور رسمی به‌عنوان قدرت غالب در کشور افغانستان پس از خروج آمریکا شناخته می‌شود. در حال حاضر هیچ‌یک از این پلتفرم‌ها به‌طور علنی سیاست‌های خود را در مورد گروه طالبان (سازمان امارت اسلامی افغانستان) تغییر نداده‌اند، اما چند روزی می‌شود که شیوه‌‌نامه‌های مربوطه در این زمینه در دست بررسی دقیق است.

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که اخیرا از سوی خبرگزاری واشینگتن پست مطرح شده بود این است که «آیا این گروه مجاز است کنترل حساب‌های رسمی فیس بوک و توییتر برای دولت افغانستان را در دست بگیرد؟» در حالی که طالبان در حال حاضر کنترل نسبی دولت افغانستان را در دست گرفته‌، اعطای دسترسی به حساب‌های رسمی و دولتی یا حکومتی این کشور می‌تواند به عنوان مشروعیت کنترل آن‌ها بر افغانستان تلقی شود.

لازم به ذکر است برخی از نیروهای طالبان هنگام بازپس‌گیری مناطق اشغال‌شده‌ی افغانستان از پلتفرم‌های فضای مجازی استفاده کرده‌اند. در اوایل روز دوشنبه، سخنگوی رسمی طالبان با استفاده از حساب توییتری خود، اشغال شهر پایتخت کابل را اعلام کرد و گفت که وضعیت در آن‌جا «تحت کنترل» است. رسانه‌ی فری بیکن (The Free Beacon) گزارش داد که مقامات طالبان برخی شماره‌های واتساپ از اعضای سابق رژیم قبلی را به‌منظور هماهنگی تسلیم استفاده کرده‌اند – اگرچه این صحبت‌ها از سوی شرکت واتساپ رد شد.

شبکه‌های اجتماعی در این میان چه باید بکنند؟

فیسبوک و یوتیوب - طالبان

در حال حاضر گروه طالبان به‌طور رسمی از تمام خدمات ارائه‌شده توسط شرکت فیسبوک از جمله سرویس واتساپ منع شده‌است، اما رمزگذاری سرتاسری این پیام‌رسان باعث می‌شود حساب‌های طالبان از اقدامات اعتدالی خودداری کنند. در این شیوه ارتباطی، شنود کلیدهایی که برای رمزگذاری مکالمه استفاده می‌شود برای هیچ فردی از جمله رساننده خدمات اینترنتی و ارائه دهندگان خدمات مخابراتی امکان‌پذیر نخواهد بود. سخنگوی واتساپ درباره‌ی این موضوع اذغان نموده:

«بدون دسترسی به ارتباطات و مکالمه‌های رد و بدل‌شده میان کاربران واتساپ، به‌ندرت اتفاق می‌افتد که این شرکت، بتواند از حساب‌های کاربری مورداستفاده توسط کاربران طالبان مطلع شود. در حالت کلی شرکت‌هایی که از شیوه رمزگذاری سرتاسر استفاده می‌کنند، نمی‌توانند پیام‌های مشتریان خود را به مقامات امنیتی ارائه دهند و این نوع رمزگذاری بیشتر به‌عنوان روشی برای ارتباطات امن مطرح می‌شود.»

مطالب مرتبط:

توییتر نیز سیاست کلی خاصی در مورد فعالیت طالبان ندارد، اما در جوابیه‌ای به رسانه‌ی ورج (The Verge)، گفته شد که این شرکت، در برابر حساب‌هایی که قوانین موجود را علیه محتوای خشونت‌آمیز یا دستکاری در پلتفرم نقض می‌کنند، اقدام خواهد کرد و حساب‌های کاربری آن‌ها بسته خواهد شد. یکی از سخنگویان این شرکت گفت:

«وضعیت در افغانستان به سرعت در حال تغییر است. ما همچنان شاهد هستیم که مردم در کشور از توییتر برای درخواست کمک استفاده می‌کنند.»

توییتر

عکس‌العمل یوتیوب و فیسبوک به تصرف افغانستان

هم‌چنین یوتیوب در بیانیه‌ای گفت که بر اساس تفسیر قانون تحریم‌های ایالات متحده، تمام حساب‌های مرتبط با گروه طالبان باید به حالت تعلیق دربیایند. یکی از نمایندگان این شرکت اعلام کرد:

«یوتیوب از همه تحریم‌های قابل اجرا و قوانین تجاری، از جمله سیاست‌های اعمال‌شده از سوی دولت ایالات متحده پیروی می‌کند. بنابراین، اگر حسابی را پیدا کنیم که ثابت شود متعلق به طالبان افغان است و یکی از اعضای آن‌ها، آن را اداره می‌کند، به‌سرعت آن را خاتمه می‌دهیم.»

فیسبوک طالبان را به عنوان یک سازمان خطرناک (a dangerous organization) معرفی کرده‌ است؛ بدین معنا که حساب‌های نمایندگان این گروه به‌سرعت حذف و هرگونه تمجید یا حمایت از آن‌ها در پست‌های این پلتفرم ممنوع است. این شرکت با توجه به ناآرامی‌های جاری در کابل، منابع بیشتری را در مقایسه با سایر پلتفرم‌ها برای اجرای این سیاست اختصاص داده‌ است. با این حال، آن‌ها می‌گویند که منتظر راهنمایی‌های سازمان‌های خارجی هستند تا نتیجه‌گیری کنند که آیا طالبان باید به‌عنوان دولت رسمی افغانستان شناخته شود یا خیر.

سخنگوی فیسبوک به رسانهٔ ورج گفت:

«فیس بوک در مورد دولت به رسمیت شناخته شده در هیچ کشور خاصی تصمیم‌گیری نمی‌کند و به اقتدار جامعه‌ی بین‌المللی در این تصمیمات احترام می‌گذارد؛ صرف نظر از اینکه چه کسی قدرت را در اختیار دارد، ما اقدامات مناسب را در برابر حساب‌ها و محتوایی که قوانین ما را نقض می‌کنند، انجام خواهیم داد.»

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.