جی گرابر به‌عنوان مدیر پروژه بلواسکای توییتر انتخاب شد - تکفارس 
جی گرابر به‌عنوان مدیر پروژه بلواسکای توییتر انتخاب شد - تکفارس 

جی گرابر به‌عنوان مدیر پروژه بلواسکای توییتر انتخاب شد

افشین نوری
۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - 13:10
پروژه بلواسکای توییتر

توییتر سرانجام برای پروژه بلواسکای (Bluesky) خود که استانداری برای ایجاد یک شبکه مجازی غیرمتمرکز خواهد بود یک مدیر انتخاب کرد. جی گرابر (Jay Graber)، خالق پلتفرم هپینینگ (Happening)، مسئولیت بلواسکای را بر عهده خواهد داشت و از همین حالا استخدام اولین توسعه‌دهندگان این پروژه شروع شده است.

مطالب مرتبط:

گرابر علاوه بر توسعه پلتفرم هپینینگ، روی سرویس رمزارز Zcash نیز کار کرده است. این سرویس رمزارز که توسط کمپانی الکتریک کوین (Electric Coin) ایجاد شده است، از فناوری کریپتوگرافی دانایی صفر (Zero-knowledge cryptography) برای تضمین امنیت تراکنش‌ها استفاده می‌کند. گرابر همچنین یکی از نویسندگان گزارش بلواسکای در ماه ژانویه امسال بوده که در آنجا به ارائه تحقیقات خود درباره سیستم‌های غیرمتمرکز وب پرداخته بود.

پروژه بلواسکای توییتر

گرابر در حساب توییتری خود نوشته است:

من امروز بسیار هیجان‌زده هستم که توییتر مرا به‌عنوان مدیر پروژه بلواسکای خود منصوب کرده است و به‌زودی جزئیات بیشتری در این‌ باره منتشر خواهم کرد.

هرچند در گزارش ماه ژانویه گرابر اشاره‌ دقیقی به نحوه کار پروژه بلواسکای نشده است، اما در آنجا می‌توان به برخی از قابلیت‌هایی این سرویس برای توسعه‌دهندگان پروتکل و وب برخورد کرد. البته هنوز مشخص نیست که بلواسکای کار خود را بر پایه پروژه‌های غیرمتمرکز موجود مانند ActivityPub آغاز خواهد کرد یا از استانداردهای دیگری برای این منظور استفاده خواهد نمود.

گرابر همچنین گفته است که پروژه بلواسکای توییتر، در شبکه اجتماعی دیسکورد یک حساب اختصاصی خواهد داشت و کاربران می‌توانند برای پیگیری اطلاعات مربوط به پیشرفت آن به آنجا مراجعه کنند. درهرحال باید منتظر بمانیم و بینیم که این پروژه با مدیریت جی گرابر در نهایت به کجا ختم خواهد شد.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید