بررسی وضعیت شبکه‌ی ۵G در شهرهای مختلف جهان - تکفارس 
بررسی وضعیت شبکه‌ی ۵G در شهرهای مختلف جهان - تکفارس 

بررسی وضعیت شبکه‌ی ۵G در شهرهای مختلف جهان

محمد رضا حیدری
۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - 09:42
وضعیت 5g در شهرهای مختلف جهان

کیفیت اینترنت ۵G در محل زندگی شما چگونه است؟ سریع یا کند؟ آیا اصلاً این سرویس در آنجا وجود دارد؟ با وجود تمام اخبار پشت نسل جدید ارتباطات اینترنتی، اینترنت ۵G انتظارات بالای تولیدکنندگان فناوری در سراسر جهان را برآورده نکرده است. این فناوری که به ما وعده تأخیر کم در انتقال اطلاعات و سرعت بالا در هر کجای زمین را داده بود، نتوانسته این وعده‌ها را به واقعیت تبدیل کند. با این وجود، شرکت‌های مخابراتی در حال تلاش برای پوشش جهانی اینترنت ۵G هستند و از اوایل امسال قطعاً پیشرفت‌های زیادی را در این زمینه شاهد بوده‌ایم.

داده‌های جدید از Ookla نشان می‌دهد که سرعت و میزان در دسترس بودن شبکه‌های ۵G بهبود یافته است، اگرچه همین داده‌ها این را نیز نشان می‌دهند که تا کجا باید پیش برویم. این شرکت به تازگی گزارش جهانی معیار ۵G خود را برای نیمه اول سال ۲۰۲۱ منتشر کرده است که شامل تجزیه و تحلیل خام عملکرد شبکه ۵G و میزان در دسترس بودن آن در شهرهای سراسر جهان است. اووکلا نمونه‌ای از ۳۰ منطقه بزرگ شهری را انتخاب کرده و سه مورد را مورد آزمایش قرار داده است: در دسترس بودن شبکه، سرعت بارگیری و سرعت بارگذاری. این داده‌ها اطلاعاتی در مورد پیشرفت ۵G در اختیار ما قرار می‌دهند.

در دسترس بودن ۵G

بررسی وضعیت شبکه‌ی ۵G در شهرهای مختلف جهان

Ookla در دسترس بودن ۵G را «درصد کاربران دستگاه‌های دارای قابلیت ۵G که بیشتر وقت خود را صرف استفاده از شبکه‌ی ۵G می‌کنند» تعریف می‌کند. این میزان به صورت درصدی محاسبه می‌شود.

از ۳۰ شهر مورد آزمایش Ookla، شهر نیویورک از نظر دسترسی به شبکه ۵G با ۷۳/۵ درصد برنده شد. این بدان معناست که افراد دارای تلفن ۵G حدود سه‌چهارم زمان خود در به شبکه‌های ۵G این شهر متصل هستند. آمستردام با ۵۱/۲ درصد دوم شد. با این حال، نیویورک و آمستردام تنها دو شهری بودند که نمره بالاتر از ۵۰ را کسب کردند. سئول از نظر دسترسی به شبکه ۵G با ۴۸ درصد سوم بود. دوحه و تورنتو به ترتیب با ۳۸/۱ درصد و ۳۶/۲ درصد رتبه‌های پایین‌تر پنج شهر برتر را به خود اختصاص می‌دهند.

به طور کلی، نیمی از نتایج زیر خط ۲۵ درصد بود. این بدان معناست که مردم در بسیاری از شهرها بیشتر وقت خود را صرف شبکه‌های ۳G یا ۴G می‌کنند، حتی اگر تلفن ۵G داشته باشند. به عنوان مثال، در دسترس بودن ۵G در برلین ۷/۸، در پاریس ۷/۲، در رم ۶/۹، در سنگاپور ۶/۸ و فقط ۱/۸ درصد در ژوهانسبورگ اندازه‌گیری شده است. بدیهی است که در دسترس بودن شبکه ۵G همچنان در حال پیشرفت است.

سرعت ۵G

بررسی وضعیت شبکه‌ی ۵G در شهرهای مختلف جهان

در دسترس بودن یک چیز است اما سرعت چیز دیگری است. خبر خوب این است که ۲۹ شهر از ۳۰ شهر دارای سرعت دانلود بیش از ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه بودند. تنها ورشو نتوانست به حد نساب اولیه برسد (با سرعت دانلود متوسط ۱۸/۸۰ مگابیت بر ثانیه) ۱۳ شهر دارای سرعت بارگیری ۵G متوسط بیش از ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه بودند.

از نظر سرعت، شهرهای آسیا و خاورمیانه در این لیست جایگاه نخست را داشتند. سئول با متوسط سرعت بارگیری ۴۶۷/۸۷ مگابیت بر ثانیه بالاترین نرخ را به خود اختصاص داد. پس از آن ابوظبی با ۴۲۱/۲۶ مگابیت بر ثانیه، دبی با ۴۱۷/۰۷ مگابیت بر ثانیه، دوحه با ۴۱۳/۳ مگابیت بر ثانیه و ریاض با ۳۸۴/۶۶ مگابیت بر ثانیه دنبال شد.

۱۳ شهر از ۳۰ شهر دارای سرعت دانلود متوسط ۵G بالاتر از ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه بود.

سرعت آپلود ۵G به طور متوسط حدود یک‌دهم سرعت دانلود آن بود. به عنوان مثال، سئول شاهد سرعت آپلود متوسط ۴۹/۹۴ مگابیت بر ثانیه بود، پکن با سرعت آپلود ۴۴/۱۵ مگابیت بر ثانیه، سپس ابوظبی با ۳۸/۷۵ مگابیت بر ثانیه، ژوهانسبورگ با ۳۸/۰۴ مگابیت بر ثانیه و دبی با سرعت ۳۷/۱۵ مگابیت بر ثانیه.

هیچ یک از این سرعت‌ها به ۱ گیگابیت بر ثانیه نزدیک نیست که حداقل برخی از اپراتورهای شبکه در روزهای اول ۵G آن را وعده می‌دادند.

اروپا شکست می‌خورد، خاورمیانه پیروز می‌شود

بررسی وضعیت شبکه‌ی ۵G در شهرهای مختلف جهان

وضعیت ۵G در سراسر اروپا به این خوبی نیست. شهرهایی مانند برلین، دوبلین، مونیخ، پاریس، پراگ و ورشو هم در دسترس بودن ۵G کمتر و هم کمترین سرعت در آزمایش Ookla را تجربه کردند. به عنوان مثال، پراگ تنها ۱۳/۲ درصد برای در دسترس بودن و ۱۱۶/۳ مگابیت بر ثانیه برای سرعت دانلود رتبه‌بندی شد.

ارقام خاورمیانه، در مقایسه، نشان می‌دهند که ۵G نه تنها در این منطقه بیشتر در دسترس است، بلکه سریع‌تر نیز هست. ابوظبی، دمام، دوحه، دبی، شهر کویت و ریاض همگی سرعت و میزان دسترسی بیش از حد متوسط را برای شبکه‌های نسل بعد نشان دادند.

اووکلا سئول را به عنوان برنده کلی این بررسی می‌داند. سومین نرخ دسترسی ۵G با ۴۸ درصد و سریع‌ترین سرعت بارگیری متوسط با ۴۶۷/۸۷ مگابیت بر ثانیه.

تجزیه و تحلیل نیویورک

بیایید نگاهی به وضعیت ۵G در شهر نیویورک بیندازیم. نیویورک بالاترین میزان دسترسی به ۵G را در سراسر جهان نشان داد که بسیار عالی است، اما سرعت دانلود متوسط آن در جایگاهی پایین با ۱۱۹/۸۶ مگابیت بر ثانیه بود؛ بنابراین این موضوع این شهر را در کجا نشان می‌دهد؟

هر سه اپراتور شبکه ملی خدمات ۵G را در شهر نیویورک ارائه می‌دهند، از جمله AT&T، T-Mobile و Verizon Wireless. هر یک از این اپراتورها برای ارائه این سرویس ۵G به طیف متفاوتی متکی هستند. اکثر خدمات ۵G موجود در رده زیر ۶ گیگاهرتز قرار دارد که پوشش بیشتری را ارائه می‌دهد اما سرعت کلی آن کندتر است. اووکلا به تفکیک عملکرد این سه اپراتور در شهر نیویورک پرداخته است.

اینستاگرام تکفارس

تلگرام تکفارس

منبع: Android Authority

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید