مایکروسافت تاریخ عرضه و ویژگی های Windows 8.1 Update 1 را مشخص کرد - تکفارس 
مایکروسافت تاریخ عرضه و ویژگی های Windows 8.1 Update 1 را مشخص کرد - تکفارس 

مایکروسافت تاریخ عرضه و ویژگی های Windows 8.1 Update 1 را مشخص کرد

alierna
۱۴ فروردین ۱۳۹۳ - 20:13
مایکروسافت تاریخ عرضه و ویژگی های Windows 8.1 Update 1 را مشخص کرد - تکفارس 

این به روز رسانی،درست مانند زمانی که خود نسخه ی ۸.۱ ارائه شد، خون تازه ای را در رگهای این سیستم عامل جاری خواهد کرد.

Windows_8.1_Update_Main (1)

این بار هم مایکروسافت قابلیت های خوب ویندوز ۷ را برداشته و در این سیستم عامل گذاشته است. در این به روزرسانی، سیستم عامل بسیار راحت تر برای یادگیری و در کل ساده تر شده است. مایکروسافت به طور واضحی خوبی ها را در این نسخه از سیستم عامل اضافه کرده و قابلیت هایی که در Windows 8 کسی با آنها کاری نداشت را برداشته است. این به روز رسانی کاملا رایگان خواهد بود و از تاریخ ۸ آپریل، یعنی چهار روز دیگر، در دسترس همگان قرار خواهد گرفت تا از ویژگی های این سیستم عامل استفاده کنند. این به روز رسانی از قسمت Update مربوط به ویندوز قابل دسترسی و نصب خواهد بود و نیازی به کار اضافی ندارد.

Windows 8.1 Update: قابلیت های مهم این نسخه

حال این ویژگی های جدید چه هستند؟ بیایید با هم این ویژگی ها را مرور کنیم.

دکمه های جدید برای قابلیت خاموش کردن دستگاه و جستجو

Windows_8.1_Update_Start_Screen_power_search

اگر شما ویندوز خود را به گونه ای تنظیم کرده باشید که پس از روشن شدن به صفحه ی Start برود، دو دکمه ی جدید را در سمت راست نام کاربری و عکس پروفایل تان خواهید دید. دکمه های Power و Search. پیش از این برای استفاده از این دو دکمه باید منوی نامرئی سمت راست را فعال می کردیم و از آنجا با این دو دکمه و قابلیت کار می کردیم. این مورد در ویندوز ۸.۱ چندان دوست داشتنی و راحت نبود. مخصوصا برای کسانی که از راه دور به سیستم های خود وصل می شدند (ریموت). حال می توان به راحتی و با استفاده از این دو دکمه تمامی اعمال مربوط را انجام داد.

Start screen و تنظیمات مربوط به کاشی ها

Windows_8.1_Update_Start_Screen_tile_customise_thumb

در حال حاضر بسیاری از مردم از کیبورد و ماوس استفاده می کنند. پیش از این صفحه ی Start و کاشی های معروف آن برای استفاده از صفحات لمسی ساخته شده بود. امکان استفاده از این کاشی ها با ماوس بسیار کم بود و پس از کمی استفاده متوجه این قضیه که یک جای کار مشکل دارد می شدید. حال در این به روز رسانی این منو با ماوس و کیبورد آشتی دوباره ای کرده. با کلیک راست کردن روی کاشی ها می توان آنها را تغییر داد و حس خوبی می توان از آن گرفت. از قابلیت های قابل تنظیم در این منو می توان به حذف از منوی Start، گذاشتن آیکن نرم افزار در نوار وظیفه، پاک کردن برنامه، تغییر سایز کاشی برنامه و خاموش کردن قابلیت زنده بودن کاشی اشاره کرد. نکته ی جالب تر این منوی به روز شده، قابلیت جابجایی کاشی ها با کلیک چپ ماوس، بدون نیاز به رفتن به حالت تغییر ظاهر است.

notifications جدید برای برنامه ها

Windows_8.1_Update_New_apps_notification

در نسخه ی اولیه ی ویندوز ۸، هنگامی که یک برنامه را نصب می کردیم کاشی آن به طور پیشفرض اضافه می شد. دو به روز رسانی ۸.۱ ویندوز، مایکروسافت این رویه را متوقف کرد و دیگر آیکنی اضافه نمی شد. یعنی پس از نصب برنامه باید خودمان برنامه را پیدا کرده و آیکن آن را به صفحه ی استارت اضافه می کردیم. اما در این به روز رسانی برای ویندوز ۸.۱ رویه باز هم فرق کرده است. در این رویه آیکن برنامه ها به صفحه ی استارت نمی روند، اما پس از نصب برنامه، notification ای می آید که به برنامه در صفحه ی برنامه ها اشاره می کند. با کلیک کردن بر روی notification به صفحه برنامه ها می رویم و می بینیم که آیکن برنامه ی تازه نصب شده هایلایت شده و قابل تشخیص است. حال به راحتی می توان این برنامه را در صورت علاقه به صفحه ی Start اضافه کرد. تصویر مربوط به این بخش را در پایین می توانید ببینید.

Windows_8.1_Update_New_apps_highlight_thumb

Apps screen برای کابران کامپیوتر بهینه سازی شده

یک بهینه سازی کوچک در قسمت Apps screen یا صفحه ای که آیکن همه ی برنامه های نصب شده در آن قرار دارد صورت گرفته است. این بهینه سازی مناسب کاربران کامپیوتر با صفحه نمایش های بزرگ و رزلوشن های بالاست. پیش از این صفحات این سیستم عامل برای کار با دست و صفحات لمسی آماده شده بود. اما حال کسانی که با ماوس و کیبورد کار می کنند هم می توانند به خوبی از این صفحه های زیبا استفاده کنند.

ظاهری مدرن برای نمایش برنامه ها در taskbar یا نوار وظیفه

یک قابلیت جدید و بزرگ! حال می توان برنامه هایی که برای Modern UI یا محیطی که با نام مترو شناخته می شود را در نوار وظیفه قرار داد. با استفاده از این قابلیت اجرای برنامه های مورد علاقه ی ما بسیار سریع تر از قبل صورت می گیرد. پیش از این برای اجرای این نرم افزارها باید به صفحه ی استارت می رفتیم و برنامه را انتخاب یا جستجو می کردیم. حال می توان این برنامه ها را به راحتی برنامه های مخصوص محیط Desktop اجرا کرد.

Windows_8.1_Update_Taskbar_pin_apps_thumb

این تمام ماجرا نیست. بسیاری از برنامه ها قابلیت تطبیق بین این دو محیط را به دست آورده اند. برای مثال در تصویر زیر می بینید که برنامه ی Xbox Music که متعلق به ظاهر مدرن ویندوز بود به راحتی در محیط دسکتاپ در حال اجرا است. و حتی می توان کنترل های مربوط به این برنامه را هم در نوار وظیفه دید.

Windows_8.1_Update_Taskbar_Modern_apps_thumb (1)

متاسفانه برنامه های Modern UI یا رابط کاربری مدرن ویندوز هنوز هم در حالت تمام صفحه اجرا می شوند. به نظر می رسد این مشکل در ویندوز ۹  که سال آینده در همین ماه معرفی می شود حل خواهد شد. اما باز هم جای خوشحالی دارد که می توان به راحتی بین صفحات برنامه های Modern UI جابجا شد و نوار وظیفه به خوبی کار خود را انجام می دهد.

نوار عنوان در برنامه های  Modern UI قرار گرفت

نوار عنوان نواری است که بالای تمامی صفحات برنامه های ویندوز، به جز برنامه های مخصوص Modern UI می دیدیم. نواری که  با ۳ دکمه ی ضربدر یا بستن، کوچک کردن صفحه و محو کردن صفحه ی برنامه آن را به خوبی می شناسیم. حال این نوار به برنامه های محیط مترو هم آمده است. تنها تفاوت این منو با منوی برنامه های محیط دسکتاپ، نبود دکمه ی کوچکتر کردن پنجره است.

Windows_8.1_Update_App_top_menu_bar_thumb

نرم افزار Settings یا تنظیمات کامپیوتر

پیش از این همه از گزینه های کم این برنامه گلایه داشتند و حال این مشکل در بروز رسانی جدید حل شده است. حال شما می توانید ببینید که چه مقدار از فضای هارد اشغال شده و چه چیزهایی چه مقدار فضا گرفته اند. یکی دیگر از قابلیت های اضافه شده، قرار دادن دکمه ای در این برنامه برای رفتن به کنترل پنل است که با توجه به تنظیمات کم این برنامه لازم بود.

قابلیت های دیگری هم به این برنامه اضافه شده است که به طور کل این برنامه را بسیار بهتر کرده است.

Windows_8.1_Update_PC_Settings_thumb (1)

سخن نهایی در مورد Windows 8.1 و به روز رسانی جدید آن

هیچ دلیلی برای به روز رسانی نکردن سیستم عامل به این نسخه وجود ندارد. این به روز رسانی رایگان است. تنها خواسته ای که در این نسخه برآورده نشده، پشتیبانی این سیستم عامل از اجرای برنامه های Modern UI در حالتی به جز تمام صفحه است. اما به طور کل تمامی تغییرات مثبت بوده و رضایت را جلب می کند. با اینکه هنوز هم دو محیط این سیستم عامل از هم دور هستند، اما با این به روز رسانی همه چیز به نظر نزدیک تر خواهد آمد. همین که بشود نوار وظیفه را از همه جا دید خود نوید بهتر شدن شرایط را می دهد.

اینکه می بینیم مایکروسافت به قول خود عمل کرده و زمان عرضه ی  به روز رسانی هایش را کمتر کرده، و مهم تر از آن به نظرات کاربرانش اهمیت می دهد بهترین جنبه ی این به روز رسانی است.

 

 

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.