شیائومی تا چه زمانی در صدر باقی خواهد ماند؟ - تکفارس  
شیائومی تا چه زمانی در صدر باقی خواهد ماند؟ - تکفارس  

شیائومی تا چه زمان بزرگ ترین تولید کننده گوشی باقی خواهد ماند؟

مهدی ملکی
۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - 09:32
شیائومی تا چه زمانی در صدر باقی خواهد ماند؟ - تکفارس  

۱۲ ماه گذشته دوره تاریخی بسیار مهمی برای شیائومی محسوب می‌شود. این شرکت در سال ۲۰۲۰ با پشت سر گذاشتن هوآوی تبدیل به سومین شرکت بزرگ دنیا از لحاظ عرضه جهانی گوشی‌های هوشمند شد. با این حال موقعیت این شرکت در این نقطه متوقف نشد و شیائومی به جایگاه مهم‌تری دست یافت.

طبق تحلیل موسسه Canalys این شرکت توانست در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی با پشت سر گذاشتن اپل، جایگاه دوم پرفروش‌ترین برند گوشی‌های هوشمند جهان را نیز به خود اختصاص دهد. قیاس سهم ۱۷ درصدی شیائومی در مقایسه با سهم ۱۴ درصدی اپل، موفقیت بزرگ شیائومی را به خوبی بازتاب می‌دهد. با این وجود ما هنوز هم به موقعیت کنونی شیائومی نرسیده‌ایم.

طبق گزارش Counterpoint Research، شیائومی در ماه ژوئن ۲۰۲۱ توانست با عبور از سامسونگ، پس از ۸ سال جایگاه اول بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی‌های هوشمند جهان را از این غول کره‌ای تصاحب کند. سامسونگ با ۱۵.۷ درصد از سهم بازار، هنوز هم نسبت به سهم ۱۷.۱ درصدی شیائومی مقدار کمتری گوشی فروخته است.

بنابراین اکنون پس از تبدیل شدن شیائومی به بزرگ‌ترین تولید کننده و عرضه کننده گوشی در جهان، این سوال مطرح می‌شود که این شرکت تا چه زمانی می‌تواند این جایگاه را در اختیار خود نگه دارد؟ این دقیقاً همان دلیلی است که این مقاله نوشته شد و همان دلیلی است که شما در ادامه همراه ما خواهید بود.

شیائومی چگونه به جایگاه اول دست یافت؟

احتمالاً بزرگ‌ترین دلیلی که باعث ترقی شیائومی شد، تحریم‌های ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۹ علیه هوآوی بود. تحریم‌های شدید آمریکا علیه هوآوی باعث شد این غول چینی از سال ۲۰۱۹ تاکنون به تدریج رتبه خود در بازار جهانی را از دست بدهد. تحریم‌های مذکور به شیائومی اجازه داد که یک قدم فراتر رفته و نهایتاً در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰، هوآوی را پشت سر بگذارد.

به این ترتیب هوآوی در همان بازه زمانی جایگاه خود را در میان ۵ عرضه کننده برتر گوشی در جهان از دست داد. همین اتفاق در جولای ۲۰۲۰ در داخل چین نیز تکرار شد. شیائومی از این فرصت استفاده کرد تا کسب‌وکار خود را به بیش از ۱۰۰ بازار مختلف، به‌خصوص در اروپا، خاور میانه و دیگر اهداف اصلی هوآوی گسترش دهد.

به گزارش Canalys، شیائومی در این مسیر توانست ۵۰ درصد از بازار اروپای غربی را تصاحب کند. افزایش ۱۵۰ درصدی سهم شیائومی در آفریقا و ۳۰۰ درصدی در آمریکای لاتین به خوبی نشان می‌دهد که این شرکت چینی چگونه توانست در ماه‌های اخیر به آمار خیره‌کننده‌ای دست یابد.

شیائومی ردمی ۱۰

رویکرد هوآوی در همکاری با اپراتورها مخصوصاً زمانی که بحث از ۵G می‌شود، یکی دیگر از موقعیت‌های فوق‌العاده برای ورود شیائومی را نمایان می‌کند. شیائومی در حقیقت حتی پیش از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه هوآوی، این شرکت در اوایل سال ۲۰۱۹ با اپراتورهای اروپایی برای عرضه می میکس ۳ ۵G به توافق رسیده بود. رویکردهای شیائومی از آن زمان تاکنون تنها ارتقا یافته‌اند.

مطالب مرتبط:

طبق مصاحبه شیائومی با Android Authority، این شرکت از اواخر ۲۰۱۹ اقدام به راه‌اندازی یک تیم به خصوص توسعه کرده است تا با اپراتورهای جهانی همکاری کند. این تیم و سایر مزایای آن به این معنی است که شیائومی اکنون به صورت مستقیم با ۱۵۰ اپراتور در سراسر جهان همکاری می‌کند. این شرکت پیش‌تر در سپتامبر ۲۰۲۰ اعلام کرده بود که در حال همکاری با ۵۰ شرکت مخابراتی در بیش از ۱۰۰ زیر شبکه مختلف است. به نظر پیشرفت قابل توجهی در روند همکاری شیائومی و شرکت‌های مخابراتی رخ داده، این‌طور نیست؟

البته شیائومی تنها تولید کننده‌ای نیست که از تحریم‌های آمریکا علیه هوآوی سود می‌برد. اوپو، ریلمی و ویوو از جمله دیگر شرکت‌هایی تلقی می‌شوند که در تلاش هستند تا جای خالی هوآوی را به سرعت پر کرده و فقدان او را جبران کنند. با این حال تمام گزارش‌ها نشان می‌دهند که شیائومی در این زمینه فارغ از تمام اتفاقات در رتبه اول قرار می‌گیرد. در حقیقت در چند وقت گذشته اصلاً عجیب نیست که شاهد حضور چندین دستگاه گوشی هوشمند ردمی (از زیر مجموعه‌های شیائومی) در فهرست محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان باشیم.

شیائومی تا چه زمانی برترین تولید کننده گوشی در جهان خواهد بود؟

بسیار دشوار است که ما شاهد رقابت و تصاحب جایگاه اول این بازار توسط شرکتی غیر از سامسونگ تا مدت زمان قابل توجهی باشیم، چرا که این تولید کننده کره‌ای نزدیک به یک دهه در این جایگاه می‌درخشیده است.

هوآوی برای مدت کوتاهی تاج و تخت سامسونگ را به خطر انداخته بود اما اکنون شرایط متفاوت است. با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا و تحریم‌های موجود، به نظر می‌رسد اتفاقات رخ داده وابسته به زمان هستند و برخلاف تصور عموم، تغییراتی معنادار نخواهند بود.

گزارش‌های ژوئن ۲۰۲۱ به وضوح نشان می‌دهند که به هر حال شیائومی این توانایی را دارد که بر سامسونگ غلبه کند؛ حتی اگر این موضوع نهایتاً یک ماه به طول بینجامد و از آن فراتر نرود. گزارش‌های سه‌ماهه دوم ۲۰۲۱ حاکی از آن هستند که شیائومی تنها با ۱ درصد سهم بیشتر از بازار توانسته به جایگاه اول پرفروش‌ترین برند سازنده گوشی‌های هوشمند جهان تکیه بزند. البته باید در نظر گرفته شیائومی در سال جاری میلادی شاهد ۸۳ درصد رشد بوده که این عدد در سوی سامسونگ، تنها ۸ درصد است.

در نتیجه به نظر می‌رسد اگر شیائومی بتواند روند رشد انفجاری خود را حفظ کند، می‌تواند جایگاه اول را بیش از یک ماه در اختیار داشته باشد. اکنون وجود کرونا و همه‌گیری آن در ویتنام یک عامل کاهش دهنده کاملاً شفاف و آشکار است. طبق گزارش Canalys، موج جدید همه‌گیری بیماری کرونا روی روند تولید گوشی‌های این شرکت در ویتنام تاثیر گذاشته است. به این ترتیب گوشی‌های سامسونگ چه در فروشگاه‌های سنتی و چه در فروشگاه‌های آنلاین با کمبود موجودی مواجه است.

شیائومی

شیائومی مخصوصاً زمانی که بحث از کمبود محصولات اقتصادی سری A سامسونگ می‌شود، می‌تواند این خلا را به خوبی پر کند. طبق پیش‌بینی‌های همین منبع، انتظار می‌رود که وضعیت زنجیره تامین کالای سامسونگ در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۱ بهبود یابد.

به عبارت دیگر سامسونگ می‌تواند با توجه به سهم عظیم خود از بازار، به این صورت در دریافت قطعات و تجهیزات مورد نیازش اولویت یابد. از طرف دیگر باید در نظر بگیریم که این شرکت چند روز پیش نسل جدید گوشی‌های تاشوی خود را معرفی کرد که انتظار می‌رود فروشی ۳ برابر بهتر از سال ۲۰۲۰ را ثبت کنند. اما این مقدار افزایش در فروش، مجموع سهم سامسونگ را چه مقدار در بازار جهانی افزایش خواهد داد؟ در این‌جا نیز بهتر است که به منبع پیش‌بینی‌های خود توجه کنیم:

در حالی که به نظر می‌رسد این مقدار زیاد باشد اما از منظر آمار کلی، این مقدار افزایش باز هم در سال ۲۰۲۱ مقدار کمی باقی خواهد ماند؛ چرا که انتظار می‌رود ۹ میلیون واحد به بازار عرضه شود و سامسونگ ۸۸ درصد از بازار این محصولات را به خود اختصاص دهد.

از طرفی سامسونگ تنها شرکتی نیست که شیائومی باید نگران آن باشد. این شرکت باید سعی کند فاصله بین خود و اپل را هم افزایش دهد. به هر حال اپل توانست در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۰ پس از تقریباً ۴ سال وقفه، از کاهش فروش گوشی‌های سامسونگ سود برده و به لطف افزایش فروش آیفون‌های جدید، در رتبه قابل توجهی جای گیرد. آن‌طور که تجربه ثابت کرده و مطمئن هستیم، سه‌ماهه پس از معرفی آیفون‌های جدید این شرکت، آمار به شدت مثبتی را برای اپل به ارمغان می‌آورد.

زمانی که شیائومی بتواند نهایتاً فاصله قابل توجهی از اپل بگیرد، آن وقت انتظار می‌رود که این تولید کننده چینی به تمرکز روی رقابت با سامسونگ ادامه دهد. در حقیقت شکست دادن سامسونگ در طولانی مدت، نیازمند آن است که شیائومی سایر رقبا را پیش‌تر شکست داده باشد.

برای مثال، این شرکت در آمریکای لاتین به رتبه سوم دست یافته است. موتورولا یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های حاضر در این منطقه با ۲۱ درصد از سهم بازار است. شیائومی باید در تلاش باشد که این مقدار سهم را با زیرساخت‌های صحیح به خودش اختصاص دهد. براساس گزارش‌های Counterpoint پیشرفت‌های اخیر شیائومی در این منطقه به ویژه در مکزیک و کلمبیا نشان می‌دهد که این تولید کننده در مسیر درستی برای تصاحب سهم رقبا قرار گرفته است. پس از اشتباهات مهلک این شرکت در تصاحب بازار برزیل در سال ۲۰۱۵، این می‌تواند منجر به تغییرات قابل توجهی برای شیائومی شود.

البته آمریکای لاتین تنها منطقه‌ای نیست که شیائومی در آن‌جا با شرکت‌هایی غیر از سامسونگ رقابت می‌کند. آفریقا یکی دیگر از مناطق قابل توجه است که شیائومی هنوز نتوانسته سهم کاملی از آن کسب کند. همان‌طور که موتورولا بازیگر اصلی آمریکای لاتین محسوب می‌شود، حضور برندهای متعلق به Transsion (یعنی شرکت‌های Infinix، Itel و Tecno) به شدت در آفریقا احساس می‌شود.

شیائومی پوکو ایکس 3 GT

طبق آمار ارائه شده توسط Counterpoint Research، تکنو با تصاحب ۱۸ درصد از سهم آفریقا، بزرگ‌ترین عرضه کننده گوشی‌های هوشمند در این منطقه است. اگرچه شیائومی نیز با پیشرفتی قابل توجه، سهم خود را از ۲ درصد به ۴ درصد ارتقا داده است. باری دیگر باید یادآوری کنیم که این موارد نشان دهنده رقابت‌هایی است که شیائومی هنوز هم در پیش دارد. همچنین با توجه به این که شیائومی اخیراً اولین دفتر رسمی خود را در آفریقا افتتاح کرده، به نظر می‌رسد این شرکت چینی فرصت‌های موجود برای تاثیرگذاری در طولانی مدت را به درستی تشخیص داده است.

آیا شیائومی به آمریکا هم نیاز دارد؟

بله؛ سرانجام به آمریکا می‌رسیم که سال‌های سال است تبدیل به خانه شماره یک سامسونگ شده است. هوآوی آمار قابل توجه خود طی سال‌های گذشته را بدون کمک فروش در ایالات متحده آمریکا کسب کرد اما اگر شیائومی بتواند بر این بازار هم تسلط یابد، روند ساده‌تری را برای تکیه طولانی مدت بر جایگاه اولین تولید کننده گوشی هوشمند جهان طی خواهد کرد.

شرکت‌های چینی سازنده گوشی هوشمند در چند وقت اخیر چندان در ورود به ایالات متحده موفق نبوده‌اند. مدتی پیش هوآوی تلاش کرد که با کمک AT&T وارد ایالات متحده شود اما دولت این کشور با اعمال تحریم‌های جانانه علیه این شرکت، تلاش‌های مذکور را بدون نتیجه گذاشت.

شیائومی نیز پیش‌تر در سال ۲۰۱۸ اشاره کرده بود که قصد دارد در اواخر ۲۰۱۸ یا اوایل ۲۰۱۹ وارد بازار ایالات متحده شود. شیائومی اگرچه تاکنون وارد آمریکا نشده است اما در سال گذشته میلادی اعلام کرد که در مراحل آماده‌سازی برای رقم زدن اهداف خود برای ورود به آمریکا است. در نتیجه مشخصاً شیائومی هم هنوز توجه مضاعفی به آمریکا و بازار این کشور دارد. اگرچه طی مصاحبه سخنگوی این شرکت با Android Authority اعلام شده که در حال حاضر دوره زمانی مشخصی برای ورود به بازار گوشی‌های هوشمند توسط شیائومی مشخص نشده است.

آیا شیائومی به عنوان یک شرکت چینی می‌تواند از مشکلات و در واقع تحریم‌هایی که برای هوآوی رخ دادند، جلوگیری کند؟ این یک سوال کلیدی است؛ شیائومی مدتی پیش توانست ادعای دولت آمریکا منوط بر ارتباط داشتن با ارتش جمهوری خلق چین را با موفقیت، بی‌اعتبار کند. اگر این اتفاق به گونه دیگری رقم می‌خورد، سازمان‌ها و شرکت‌های آمریکایی از سرمایه‌گذاری در شیائومی منع می‌شدند.

شیائومی می 11 ایکس

شیائومی پس از طرح شکایت علیه این اتهامات، دولت ایالات متحده را وادار کرد که القاب اختصاص داده شده به شیائومی را تغییر دهد. به این ترتیب یک پیروزی حقوقی و معنوی بزرگ برای این شرکت چینی رخ داد و در حال حاضر نیز هیچ تحریمی متوجه آن نیست.

یکی دیگر از تهدیدهای شیائومی، رشد وان پلاس در ایالات متحده است. وان پلاس به لطف همکاری با T-Mobile از سال ۲۰۱۸ در بازار آمریکا حضور دارد. وان پلاس تقریباً از هیچ شروع کرد تا نهایتاً در سال گذشته با معرفی یک سری اقتصادی، توانست ارقام و شدت حضور خود در ایالات متحده را افزایش دهد.

به طوری که وان پلاس تنها شرکت تولید کننده گوشی هوشمندی است که در سال ۲۰۲۰ توانست در ایالات متحده رشد کرده و همچنین طبق گزارش‌ها، بیشترین مقدار رشد را در نیمه اول ۲۰۲۱ کسب کرده است. در حالی که شیائومی هنوز به بازار ایالات متحده وارد نشده و برنامه مشخصی هم برای ورود به این کشور ندارد، افزون بر سامسونگ، وان پلاس در این کشور با قدرت ادامه می‌دهد. این موارد می‌توانند پادشاهی شیائومی در رده اول را تحت تاثیر قرار دهند.

گوشی‌های بالارده شیائومی در بازار

زمانی که ما در سال گذشته به دنبال این بودیم که آیا شیائومی، هوآوی بعدی خواهد بود، متوجه شدیم که این شرکت چینی نیز در حال تمرکز روی بخش بالارده محصولات خود است. اکنون اگر به نیمه دوم ۲۰۲۱ باز گردیم، متوجه می‌شویم که این فرایند به قوت باقی است و این شرکت توانسته با عرضه می ۱۱ اولترا، وارد بخش گوشی‌های هوشمند بالارده بشود.

اولین گوشی پرچم‌دار ضد آب شیائومی اکنون با چندین و چند ویژگی قابل توجه به بازار عرضه شده تا با مدل‌های اولترا و پروی شرکت‌های سامسونگ و اپل رقابت کند. می ۱۱ اولترا مجهز به نمایشگر QHD+ با پشتیبانی از نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز، یک ماژول دوربین اصلی قابل توجه، نمایشگر ثانویه در قسمت پشت و همچنین امکان شارژ فوق‌العاده سریع در حالت مستقیم و بی‌سیم یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی است. اگرچه این دستگاه پرچم‌دار شیائومی با قیمت ۱۲۰۰ پوند ارزان تلقی نمی‌شود اما از لحاظ ارائه ویژگی‌ها یک محصول کاملاً بالارده است.

با وجود آن که شیائومی بیشتر به دلیل عرضه محصولات اقتصادی و میان‌رده به جایگاه کنونی خود دست یافته است اما گوشی‌های بالارده نیز می‌توانند یکی از استراتژی‌های کلیدی این شرکت برای چشم‌اندازهای رشدش باشند.

این محصولات مسلماً نمی‌توانند سهم شیائومی را به طرز قابل توجهی افزایش دهند اما به خوبی می‌توانند ارزش گوشی‌های هوشمند میان رده این شرکت و محصولات اقتصادی‌تر را نمود دهند. از سوی دیگر افزایش حاشیه سود با فروش این دسته از محصولات می‌تواند بودجه مورد نیاز برای پیشرفت بخش‌های تحقیق و توسعه و همچنین فعالیت‌های تبلیغاتی و بازاریابی را تامین کند.

شیائومی ردمی نوت 10

بخش‌های تبلیغاتی شیائومی همیشه از نقاط ضعف بزرگی رنج می‌برده است. سامسونگ اصلی‌ترین رقیب شیائومی در این زمینه عملکرد خارق‌العاده‌ای دارد، به صورتی که فرایند تبلیغاتی این شرکت تا کنون توانسته رقبایی مانند ال جی و HTC را از بازار خارج کند. در نتیجه این نیز یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند سامسونگ را باری دیگر به رتبه اول بازگرداند، حتی اگر گوشی‌های این شرکت از لحاظ قیمت و کیفیت برتر از محصولات شیائومی نباشند.

شیائومی قبلاً اعلام کرده که مجموعاً ۵ درصد سود دریافتی را روی همه محصولاتش اعمال خواهد کرد و به رهگیری این فرایند ادامه خواهد داد. پیشرفت بخش‌های بالارده و عرضه محصولاتی مانند می ۱۱ اولترا می‌تواند ارائه سود بیشتر از ۵ درصد برای برخی از محصولات را برای این شرکت تضمین کند. همچنین در صورتی که نیاز شود، شیائومی می‌تواند با ارائه برخی از محصولات با سودی کمتر از ۵ درصد، بازار را به دست بگیرد اما با حاشیه سود بالاتر برخی از دیگر محصولات، این اختلاف را جبران کند.

چه انتظاری از شیائومی در ۲۰۲۲ داریم؟

وضعیت شیائومی در حال حاضر در سال ۲۰۲۱ به قدری مناسب است که دلایل کمی برای افت عملکرد این شرکت در سال آینده میلادی داریم. افزون بر افزایش سهم این شرکت در بازارهای اروپا، آمریکای لاتین، خاور میانه و آفریقا، ظاهراً شیائومی همچنین شرایط مناسبی برای به چالش کشیدن سامسونگ در طولانی مدت دارد.

البته باید یک سری از مسائل را نیز در نظر بگیریم. جدای از احیای دوباره سامسونگ، برخی از موارد بالقوه وجود دارند که نمی‌توان آن‌ها را فراموش کرد. ابتدا هنوز هم اپل یک تهدید بسیار جدی برای شیائومی محسوب می‌گردد. از آن‌جایی که این شرکت آمریکایی توانست جایگاه اول را در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۰ از سامسونگ برباید، به آسانی می‌تواند باری دیگر شیائومی را به رتبه دوم بفرستد. حال باید توجه کنید که ما به شایعاتی که اپل یک یا دو محصول ارزان‌تر از سری آیفون در سال میلادی آینده عرضه خواهد کرد، توجه نشان نداده‌ایم.

مورد دیگر، تسهیل تحریم‌های هوآوی در سال ۲۰۲۲ و بازگشت این شرکت است. هوآوی احیا شده شاید نتواند به سرعت به میان ۳ و یا حتی چهار شرکت برتر عرضه کننده گوشی جهان بازگردد اما در طولانی مدت می‌تواند بازارهایی را که از دست داده است، تصاحب کند. با توجه به این که دولت بایدن تحریم‌ها را علیه این شرکت افزایش داده است، این سناریو چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.

شیائومی می 11 لایت

سرانجام بازار داخلی شیائومی یعنی چین یکی دیگر از دغدغه‌های این شرکت در سال ۲۰۲۲ خواهد بود. شیائومی اکنون درون چین پشت سر ویوو و اوپو، جایگاه سوم را کسب کرده است. اگرچه شیائومی همین حالا قابل توجه‌ترین رشد خود بین ۵ بازیگر اصلی این کشور را تجربه می‌کند اما سال‌هاست که نتوانسته تهدید بزرگی برای رتبه اول باشد. به این ترتیب اگر این شرکت قصد دارد برندهای BBK (شرکت مادر ویوو، اوپو، وان پلاس و …) را پشت سر بگذارد، تلاش‌های بسیار بزرگ و طولانی پیش رو دارد.

به نظر شما شیائومی می‌تواند طی ماه‌ها و سال‌های آینده رتبه اول برترین تولید کننده و عرضه کننده گوشی‌های هوشمند جهان را حفظ کند؟ نظرتان درباره رقابت این غول چینی با سامسونگ چیست؟ نظرات خود را با ما در تکفارس به اشتراک بگذارید.

اینستاگرام تکفارس

تلگرام تکفارس

منبع: Android Authority

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید