گزارش: اسنپدراگون ۸۹۵ به شدت داغ می‌شود - تکفارس 
گزارش: اسنپدراگون ۸۹۵ به شدت داغ می‌شود - تکفارس 

گزارش: اسنپدراگون ۸۹۵ به شدت داغ می‌شود

مهدی ملکی
۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - 09:22
کوالکام اسنپدراگون ۸۹۵

پردازنده اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام به داغ شدن بیش از اندازه شهره است. از سوی دیگر پردازنده‌های اسنپدراگون ۸۶۵/۸۶۵+/۸۷۰ از این مشکل رنج نمی‌برند. اگر شما هم انتظار دارید که پردازنده نسل بعدی کوالکام سرانجام این مشکل را برای تراشه‌های پرچم‌دار این شرکت حل کند، شگفت‌زده خواهید شد.

براساس شایعات جدید، یک نمونه جدید و رو به معرفی از پردازنده‌های ۴ نانومتری این شرکت حدود ۲۰ درصد کارایی بهبود یافته‌ای را به نمایش می‌گذارد. این پردازنده در حال حاضر دارای شماره مدل SM8450 است و انتظار می‌رود که تحت نام اسنپدراگون ۸۹۵، ۸۹۸ و یا یک نام دیگر معرفی و استفاده شود. برای سادگی ما در ادامه این پردازنده را اسنپدراگون ۸۹۵ می‌نامیم اما شما این عنوان را نهایی در نظر نگیرید.

اگرچه کارایی این پردازنده جدید در مقایسه با اسنپدراگون ۸۸۸ و ۸۸۸+ فوق‌العاده به نظر می‌رسد، اما روی دیگر سکه به این اندازه روشن نیست، زیرا پردازنده مذکور نیز به شدت داغ می‌شود. در حال حاضر ما جزئیات بیشتری در اختیار نداریم و باید توجه کرد که این بررسی‌ها، تست‌های اولیه هستند و امکان دارد که همه چیز بهبود یابد. ظاهراً بین ماه نوامبر و دسامبر، این پردازنده جدید نهایتاً معرفی و همراه با گوشی‌های هوشمند به بازار عرضه خواهد شد.

مطالب مرتبط:

پیش‌تر ما شاهد شایعاتی بودیم که به مشخصات پردازنده بعدی کوالکام را فاش می‌کرد. طبق ادعای Ice Universe، جانشین اسنپدراگون ۸۸۸، اسنپدراگون ۸۹۸ با شماره مدل SM8450 خواهد بود. پردازنده مذکور مبتنی بر معماری جدید Arm یعنی Armv9 خواهد بود که این به معنی استفاده از یک Kyro 780 CPU با فرکانس ۳.۰۹ گیگاهرتز در بطن آن است.

این CPU مبتنی بر هسته Arm Cortex-X3 است که گفته می‌شود حدود ۱۶ درصد از Cortex-X1 موجود در اسنپدراگون ۸۸۸ سریع‌تر عمل خواهد کرد. به این ترتیب این تراشه با معماری ۴ نانومتری ساخته خواهد شد که نسبت به معماری ۵ نانومتری اسنپدراگون ۸۸۸ یک پیشرفت کامل به شمار می‌رود.

همچنین انتظار می‌رود که از واحد پردازش گرافیکی آدرنو ۷۳۰ و مودم ۴ نانومتری x65 5G در ساخت این تراشه بهره گرفته شود. اگر همه این اطلاعات صحت داشته باشند، اولین محصولات مجهز به این پردازنده جدید کوالکام تا انتهای سال جاری میلادی یا نهایتاً در اوایل سال میلادی بعدی روانه بازار خواهند شد.

اسنپدراگون ۸۸۸+ در حال حاضر قدرتمندترین تراشه موجود در زمینه موبایل است. این تراشه دارای یک هسته اصلی ۳ گیگاهرتزی و موتور هوش مصنوعی بهبودیافته (۲۰ درصد سریع‌تر) نسبت به اسنپدراگون ۸۸۸ است.

پردازنده هوش مصنوعی نسل ششم هگزاگون ۷۸۰ کوالکام نیز می‌تواند تا ۳۲ ترا عملیات را در هر ثانیه (۳۲TOPS) پردازش کند که ارتقا خوبی نسبت به ۲۶TOPS اسنپدراگون ۸۸۸ محسوب می‌شود.

منبع: GSM Arena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید