کمبود تراشه بر شرکت های فناوری سایه افکنده است - تکفارس 
کمبود تراشه بر شرکت های فناوری سایه افکنده است - تکفارس 

کمبود تراشه بر شرکت های فناوری سایه افکنده است

حامد شهرزاد
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - 07:15
chipset

درآمد شرکت‌های فناوری در سه ماه گذشته زیاد بود. البته این موضوع تعجبی نداشت اما با این حال و علی رغم به دست آوردن درآمد قابل توجه توسط شرکت‌های فناوری، چشم انداز کمبود نیمه هادی‌ها و تراشه در سراسر جهان چندان درخشان نیست.

در حالی که تقریباً هیچ یک از شرکت‌های بزرگ فناوری نسبت به کمبود تراشه در سراسر جهان آنقدر نگران نبودند، اما کمبود قطعات توسط اپل، مایکروسافت، سامسونگ، تسلا، ‌ای‌ام دی و اینتل به عنوان مشکلات احتمالی در سه ماهه قبلی یا آینده آن‌ها عنوان شد.

اپل پیشتر هشدار داده بود که کمبود وجود تراشه در سراسر جهان تا حدودی می‌تواند بر کسب و کار‌های آیپد و آی مک ساخته شده توسط این شرکت در سه ماهه دوم تا ۴ میلیارد دلار تأثیر بگذارد.

مدیر مالی شرکت اپل یعنی لوکا مائستری در مورد درآمد سه ماهه سوم هفته گذشته شرکت اپل گفت که این شرکت می‌تواند این ضرر‌ها را عمدتا محدود به آیپد و کمتر از ۳ میلیارد دلار نگه دارد، چیزی که قطعاً یک برد برای اپل بود. اما همزمان و با هشدار مدیرعامل این شرکت یعنی تیم کوک، محدودیت‌های عرضه می‌تواند بر آیفون که مهمترین و پردرآمدترین بخش محصولات اپل است، در سه ماه آینده تأثیر بگذارد که می‌تواند عامل بسیار نگران‌کننده‌ای برای این شرکت باشد.

مطالب مرتبط:

مایکروسافت نیز کاهش درآمد خرید لایسنس‌های ویندوز (کاهش ۳ درصدی) را مستقیماً ناشی از محدودیت‌های زنجیره تامین اعلام کرد، حتی در حالی که درآمد فناوری‌های ابری آن همچنان در حال افزایش است. البته در حالی که کنسول‌های نسل بعدی مایکروسافت یعنی ایکس باکس سری ایکس و سری اس بسیار پرفروش هستند و کارکنان این بخش از شرکت مایکروسافت همچنان هر واحدی را که مایکروسافت می‌تواند تولید کند، به فروش می‌رسانند، اما هنوز منابع کافی برای عرضه این کنسول‌ها در سراسر جهان وجود ندارد.

سود شرکت‌های فناوری افزایش یافته است، اما عرضه قطعات هنوز کم است

این همان داستان مشابهی برای سامسونگ بود که افزایش درآمد سالانه و سود عملیاتی را در پی داشت، به دلیل تقاضای زیاد شرکت نیمه هادی (که بیش از یک سوم درآمد و بیش از نیمی از سود آن را تشکیل می‌دهد). اما سامسونگ همچنین تقاضا و درآمد کلی کمتری را برای مشاغل تلفن همراه خود تجربه کرد که به دلیل ترکیبی از کمبود عرضه و چرخه خرید فصلی نسبت به سه ماهه گذشته است که کاهش یافته است.

شرکت‌های دیگر، مانند تسلا، اقدامات جدی‌تری را برای مقابله با این کمبود انجام داده اند. این شرکت مجبور بود سیستم عامل جدیدی را برای هر تراشه‌ای که در دست دارد توسعه دهد، اما مدیرعامل این شرکت یعنی ایلان ماسک در مورد این واقعیت که نیمه هادی‌ها نگرانی بزرگی برای آن‌ها محسوب می‌شود، به طور صریح گفت:

وضعیت جهانی کمبود تراشه همچنان جدی است.

او با بیان مشکلاتی که تسلا در زمینه تهیه چیپ‌هایی که قطعات اصلی خودرو‌هایشان را تامین می‌کند – به ویژه کیسه‌های هوا و ماژول‌های کمربند ایمنی – گفت که کمبود تراشه در سراسر جهان همچنان یک مشکل جدی است.

و البته، تولیدکنندگان تراشه خود نگرانی‌هایی را مطرح می‌کنند. پت جلسینگر، مدیرعامل اینتل در مورد درآمد خود اظهار داشت که این کمبود ممکن است تا سال ۲۰۲۳ در سراسر صنعت فناوری ادامه یابد و خاطرنشان کرد که انتظار می‌رود یک تا دو سال دیگر طول بکشد تا این صنعت بتواند به طور کامل با تقاضا مطابقت داشته باشد.

این شرکت همچنین مؤله دائمی صنعت در زمینه کمبود بستر را بیان کرد-به این معنی که اینتل انتظار ندارد بتواند با وجود تقاضای زیاد برای پردازنده‌های خود، بتواند به اندازه کافی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید چیپس استفاده کند. این ممکن است منجر به کمبود‌های بسیار شدید برای تراشه‌های اینتل که مخصوص مصرف‌کنندگان عادی است، در سه ماهه سوم آینده شود؛ این درست زمانی است که فروش رایانه‌های شخصی برای دانش‌آموزان مدرسه افزایش یابد.

پیدا کردن ابزار‌های تولید قطعات و تراشه به سختی پیدا می‌شود

مدیرعامل‌ای‌ام دی یعنی لیزا سو با خوش بینی بیشتر در مصاحبه با یاهو فاینانس توضیح داد که اگرچه ممکن است عرضه برای بقیه سال ۲۰۲۱ محدود باشد، اما اوضاع در طول سال بهتر شده است. او گفت:

با پایان این سال و مطمئناً تا سال آینده، فکر می‌کنم اوضاع بهتر خواهد شد.

به طور کلی، دو گرایش وجود دارد که در اینجا باید مشاهده کرد: اول این که شرکت‌های بزرگ فناوری اجازه نمی‌دهند مسائل مربوط به عرضه مانع از ثبت رکورد جدید درآمد شود. اما همچنین واضح است که تأثیر کمبود تراشه با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت است و تا زمانی که ظرفیت شروع به افزایش نکند یا تقاضا کم نشود، نگرانی‌ها درباره کمبود‌ها، تأخیرات محصول و ابزار‌های سخت پیدا می‌شود. این در حالی است که ما به سمت فصل شلوغ خرید در تعطیلات کریسمس حرکت می‌کنیم.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید