پدیده جزیره گرمایی شهری در توکیو مسابقات المپیک را برای ورزشکاران سخت کرده است - تکفارس 
پدیده جزیره گرمایی شهری در توکیو مسابقات المپیک را برای ورزشکاران سخت کرده است - تکفارس 

پدیده جزیره گرمایی شهری در توکیو مسابقات المپیک را برای ورزشکاران سخت کرده است

حامد شهرزاد
۶ مرداد ۱۴۰۰ - 13:57
المپیک

گرما و رطوبت تقریباً غیرقابل تحمل رقابت در المپیک توکیو را سخت کرده است، اما گسترش پدیده جزیره گرمایی شهری در شهر اوضاع را بدتر کرده است. جزیره گرمایی شهری یک پدیده طبیعی اما نسبتاً خطرناک است که در نقشه‌های به دست آمده که نشان دهنده دمای شدید این منطقه است که توسط ناسا گردآوری شده است، خودنمایی می‌کند. از آنجا که توکیو یک جزیره گرمایی شهری است، گرما را به دام میاندازد و شرایط را برای ورزشکاران و ساکنان بدتر می‌کند.

جزیره گرمایی شهری به پدیده بالا بودن چشم‌گیر درجه دمای برخی از شهر‌ها یا مناطق شهری در مقایسه با حومه شهر یا محدوده‌های روستاییِ نزدیکشان گفته می‌شود. چنین پدیده‌ای به بروز مشکلات فراوانی انجامیده است. دمای مناطق شهری در بسیاری از جا‌های دنیا به اندازه چشم‌گیری از مناطق روستایی مشابه‌شان بیشتر است. این پدیده نخستین بار به دست لوک هاورد در سال ۱۸۱۰ شناسایی شده است.

این پیش بینی به خودی خود به اندازه کافی بد است. این مسابقات می‌تواند داغترین بازی‌های المپیک ثبت شده باشد. دمای هوا در حال حاضر از ابتدای بازی‌ها به ۳۴ درجه سانتیگراد (۹۳ درجه فارنهایت) رسیده است. دمای هوا امروز کمی کاهش می‌یابد، زیرا طوفان گرمسیری در حال فرا رسیدن است، اما با گذشتن آن، انتظار می‌رود که هوا در بقیه هفته دوباره به دمای شدید برسد.

مطالب مرتبط:

معمولا اختلافِ دما در شب بیشتر از روز است و این هنگامی که وزشِ باد ضعیف است آشکارتر می‌شود. جزایرِ گرمایی هم در تابستان و هم در زمستان دیده می‌شود. علت اصلیِ جزایر گرمایی شهری تغییر چیدمانِ زمین در پیِ توسعهٔ شهری است. رشدِ مراکز پرجمعیت شهری به سطوح بزرگتری در شهر‌ها انجامیده و با میانگین دما رابطهٔ متناظر دارد. گذشته از تأثیر بر دما، جزایر گرمایی می‌توانند تأثیرات فرعی بر آب‌وهوای محلی نیز داشته باشند؛ برای نمونه: تغییر الگویِ بادهایِ محلی، گسترش ایجاد ابر‌ها و مه، رطوبت و میزان بارش.

آسفالت توکیو و ساختمان‌های بزرگ گرما را به دام می‌اندازد

با پیچیده شدن مشکل، آسفالت توکیو و ساختمان‌های بزرگ گرما را به دام میاندازند. یک کلان‌شهر آب و هوای ویژه خود را می‌سازد که آن هم مشکلاتِ ویژه خود را در پی خواهد داشت. بررسی‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که به دلیل از بین بردن رستنی‌ها و گیاهان و جایگزینی آن‌ها با مصالح، به ویژه مصالح تیره رنگِ ساختمانی در تمامی شهرهای بزرگ زمین چنین مشکلی پدیدار شده است. مواد تیرهٔ ساختمانی در طول روز گرما را جذب می‌کنند و تا ساعت‌ها پس از غروب آفتاب آن را نگه می‌دارند.

هنگامی که سطح زمین از انبوه رستنی‌ها و گیاهان سبز پوشیده شده یا خاک آن مرطوب باشد، گرمای جذب شده با تبخیر آب گیاهان به سرعت جایگزین می‌گردد و گیاهان آب خود را از طریق برگ‌ها از دست می‌دهند که به خنک شدن هوا می‌انجامد. این می‌تواند شهر‌ها را چندین درجه گرمتر از مناطق نزدیک با توسعه شهری کمتر و سرسبزی بیشتر کند.

گیاهان می‌توانند مقداری از هوا را از طریق تبخیر و تعرق خنک کنند، فرایندی شبیه به این که چگونه عرق به فرد کمک می‌کند تا خنک شود. بنابراین شهر‌های بزرگ مانند توکیو در اصل تبدیل به جزایر گرمایی می‌شوند که توسط همسایگان سردتر احاطه شده است.

دانشمندان می‌توانند این را از فضا مشاهده کنند. ماهواره‌های ناسا به طور خاص دمای سطح زمین را ردیابی می‌کنند، که می‌تواند نشان دهد چگونه سطوح تاریک و نفوذ ناپذیر در شهر‌ها گرما را حفظ می‌کنند. آن‌ها همچنین دوباره آن گرما را ساطع می‌کنند و این گرما می‌تواند بر آب و هوا تأثیر بگذارد.

تصاویر زیر نشان می‌دهد که توکیو چقدر گرمتر از مناطق جنگلی است. ناسا این تصاویر را در آگوست ۲۰۱۹، در روزی با آب و هوای مشابه ورزشکاران در طول بازی‌های المپیک، گرفت. این آژانس تابستان امسال به دلیل پوشش ابری نتوانست تصاویر بیشتری دریافت کند (تکه آبی تیره روی نقشه دمای سطح زمین یک ابر است)، اما ناسا می‌گوید تغییر از مناطق سردسیر روستایی به شهر گرمتر نشان داده شده در نقشه امسال باید یکسان باشد.

المپیک

ورزشکاران حتی می‌توانند اثر جزیره گرمای شهری را در سطح خردتری احساس کنند. هوا بسیار گرم اما مرطوب است. به گزارش رویترز، تنیسور نواک جوکوویچ در روز ۲ مرداد (۲۴ جولای) گفت:

زمین‌های سخت گرما را جذب می‌کنند و در آنجا محبوس می‌شوند. کماندار سوتلانا گومبوا یک روز قبل به دلیل گرمای شدید تحت درمان قرار گرفت.

ناسا در پست وبلاگ خود به همراه تصاویر ماهواره‌ای اشاره می‌کند که تغییرات آب و هوایی اثر جزیره گرمایی شهری را بدتر می‌کند. از سال ۱۹۰۰، درجه حرارت در توکیو تقریباً ۲٫۸۶ درجه سانتیگراد (۵٫۱۴ درجه فارنهایت) افزایش یافته است. ناسا می‌گوید که این میزان تقریباً سه برابر متوسط جهانی گرمایش است.

جزایر گرمایی می‌توانند مستقیم یا غیرمستقیم بر سلامتی و بهزیستی اجتماعی شهروندان تأثیرگذارند. روزها و شب‌های گرمتر و آلوده‌بودن هوا می‌تواند به افزایشِ ناراحتی‌های عمومی، مشکلات تنفسی، خستگی، گرمازدگی و مرگ و میرهای ناشی از گرما بیانجامد. تنها در آمریکا به‌طور متوسط سالانه ۱۰۰۰ نفر بر اثر شدت گرما می‌میرند.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.