اپیک گیمز: رقابت اندروید و آی او اس یک رقابت ساختگی و غیرواقعی است - تکفارس 
اپیک گیمز: رقابت اندروید و آی او اس یک رقابت ساختگی و غیرواقعی است - تکفارس 

اپیک گیمز: رقابت اندروید و آی او اس یک رقابت ساختگی و غیرواقعی است

افشین نوری
۴ مرداد ۱۴۰۰ - 11:40
اپیک گیمز

این روزها سوالات زیادی درباره اندروید و آی او اس به‌عنوان دو پلتفرم اصلی گوشی‌های هوشمند مطرح است؛ سوالاتی از این قبیل که: آیا رقابت بین این دو پلتفرم واقعی است؟ آیا برای گوگل مهم است که کاربران از کدامیک از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند؟ پاسخ این سوالات را شاید بتوان در اسناد شکایت اپیک گیمز علیه گوگل پیدا کرد.

به نظر می‌رسد رقابت بین اندروید و آی او اس بیش از آنکه یک رقابت جدی بین این دو پلتفرم اصلی گوشی‌های هوشمند باشد صرفاً ساخته و پرداخته رسانه‌هاست و به هیچ‌وجه واقعی نیست.

مطالب مرتبط:

استودیوی اپیک گیمز از گوگل به‌خاطر دریافت حق کمیسیون ۳۰ درصدی این شرکت از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها در گوگل پلی استور شکایت کرده است. این حق کمیسیون چیزی شبیه به مالیات اپل (Apple Tax) است، اما تفاوت‌هایی با آن دارد. یکی از تفاوت‌ها این است که اپل به کاربران اجازه نمی‌دهد تا اپلیکیشن‌ها را از جای دیگری به غیر از فروشگاه این شرکت دانلود کنند، در حالیکه گوگل چنین اجازه‌ای به کاربران می‌دهد. وب‌سایت iMore بخشی از شکایت اپیک گیمز علیه گوگل را منتشر کرده که دید بهتری از نحوه فعالیت گوگل در این زمینه به ما می‌دهد.

اپیک گیمز: رقابت اندروید و آی او اس یک رقابت ساختگی و غیرواقعی است - تکفارس 

در بخشی از شکایت اپیک گیمز آمده است: انحصارگرایی گوگل نتیجه تلاش‌های عامدانه این شرکت برای کسب موفقیت به هر طریق و همچنین حفظ آن است. گوگل از قدرت خود برای مجبور کردن شرکت‌های شخص ثالث برای امضا کردن توافق‌هایی استفاده می‌کند که می‌توان آن‌ها را به‌عنوان قراردادهای ضدرقابتی قلمداد کرد.

شاید جالب‌ترین بخش شکایت اپیک گیمز علیه گوگل آن‌جا باشد که رابطه بین گوگل و اپل را توضیح می‌دهد. بد نیست بدانید گوگل هر سال مبلغی بین ۸ تا ۱۲ میلیارد دلار به اپل بابت نصب گوگل سرچ روی آی او اس پرداخت می‌کند. بنابراین برخلاف تصور عموم، رابطه این دو شرکت بسیار نزدیک به هم بوده و همین رابطه باعث شده تا هزینه‌های گوگل برای رقابت، نوآوری و سرمایه‌گذاری در انتشار و پخش اپلیکیشن‌ها کاهش یابد.

بدون اغراق می‌توان گفت که گوگل اکثر درآمد خود را از طریق پخش تبلیغات در گوگل سرچ و سایر سرویس‌های خود کسب می‌کند. بنابراین برای این شرکت فرقی نمی‌کند که کاربران از نسخه اندرویدی گوگل سرچ استفاده کنند یا از نسخه آی او اس آن. در شکایت اپیک گیمز ذکر شده است که میزان درآمد گوگل از آی او اس آن‌قدر بالاست که این شرکت انگیزه‌ای برای رقابت با اپل در بخش سیستم عامل گوشی‌های هوشمند نمی‌بیند و همه‌ی تلاش این شرکت بر این است که تا جای ممکن درآمد بیشتری از هر دو پلتفرم اندروید و آی او اس کسب کند.

اندروید

با توجه به اینکه اندروید و آی او اس حدود ۹۹ درصد از سهم بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارند، اپیک گیمز باید در دادگاه قادر به اثبات این موضوع باشد که اپل و گوگل به‌طور مشترک و با همکاری همدیگر رفتار انحصارگرایانه‌ای در بازار موبایل دارند.

البته گوگل با انتشار بیانیه‌ای گفته است:

اکوسیستم باز اندروید به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌های خود را از طریق اپ استورهای چندگانه ما توزیع و منتشر کنند. ما برای توسعه‌دهندگان بازی که از پلی استور استفاده می‌کنند، سیاست‌های هماهنگی داریم که برای آن‌ها بسیار منصفانه است و این فروشگاه را برای استفاده آن‌ها امن نگه می‌دارد. با وجود اینکه بازی فورتنایت همچنان در اندروید قابل‌دسترس است،  اما ما دیگر نمی‌توانیم این بازی را به‌خاطر نقض قوانین‌ ما، روی پلی استور ارائه کنیم. ما همچنان این حق برای خودمان قائلیم که در برابر ادعاهای بی‌پایه از خودمان دفاع کنیم.

بنابراین براساس موضوعاتی که در شکایت اپیک گیمز علیه گوگل مطرح شده می‌توانیم بگوییم که رقابت اندروید و آی او اس بیش از آنکه یک رقابت واقعی و جدی بین این دو پلتفرم باشد، صرفاً موضوعی ساخت و پرداخته رسانه‌هاست و گوگل در اصل یک شرکت تبلیغاتی است که بیشتر درآمد خود را از طریق فروش تبلیغات کسب می‌کند. البته اهداف اپل متفاوت از گوگل است و این شرکت به‌دنبال کسب درآمد از طریق فروش گوشی‌ها، لوازم جانبی و سایر دستگاه‌های خودش است.

اپیک گیمز می‌‌گوید که گوگل همیشه سعی کرده تا تصویری غیرواقعی از خود نشان بدهد، در حالیکه همه قوانین و رفتارهای این شرکت ضدرقابتی هستند. این استودیوی توسعه‌دهنده‌ی بازی معتقد است که اطلاعاتی که این شرکت در شکایت خود علیه گوگل ارائه کرده است، به‌اندازه کافی برای اثبات رفتار ضدرقابتی این شرکت کافی است و باید فشار بیشتری به گوگل برای ترک رفتارهای انحصارگرایانه‌اش وارد شود.

منبع: Phone Arena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید