حقایقی جذاب درباره تاریخ فناوری؛ از نام گذاری گوگل تا تبلیغات اپل - تکفارس 
حقایقی جذاب درباره تاریخ فناوری؛ از نام گذاری گوگل تا تبلیغات اپل - تکفارس 

حقایقی جذاب درباره تاریخ فناوری؛ از نام گذاری گوگل تا تبلیغات اپل

مهدی ملکی
۸ مرداد ۱۴۰۰ - 09:00
حقایقی جذاب درباره تاریخ فناوری

شاید بتوان گفت دنیای فناوری تنها به چند دهه گذشته خلاصه می‌شود اما با این حال به قدری حقایق مختلف را در خود جای داده است که می‌توان چند کتاب قطور از اتفاقات آن نوشت. به این ترتیب همان‌طور که خواندن تاریخ کشورها، نبردها و خیانت‌های بزرگ جهان شگفت‌انگیز و جذاب است، نگاه به حقایق دنیای فناوری نیز به شیوه خود می‌تواند بسیار قابل توجه باشد. از آن‌جایی که نمی‌توان همه این حقایق را تنها در یک یا حتی چند مقاله خلاصه کرد، ما تنها به بیان برخی حقایق جذاب در این حوزه می‌پردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

  • لوگوی فایرفاکس در حقیقت یک روباه نیست

شاید عجیب به نظر برسد اما لوگوی مرورگر فایرفاکس (Firefox) به یک روباه اشاره ندارد و منظور شرکت موزیلا، یک پاندای سرخ است. همان‌طور که مشخص است بسیاری از کاربران با توجه به نام‌گذاری این مرورگر و شباهتی که میان یک روباه و پاندای سرخ وجود دارد، آن‌ها را با هم اشتباه می‌گیرند که کاملاً منطقی است. به هر حال باید به نظر سازندگان این مرورگر احترام گذاشت و این حقیقت را پذیرفت.

حقایق جذاب درباره تاریخ فناوری

  • نینتندو قبلاً کارت‌های بازی تولید می‌کرده است

این شرکت ژاپنی که طی چند دهه گذشته تاثیر عظیمی روی صنعت بازی‌های ویدیویی داشته اما پیش از آن و در زمانی بسیار دور مشغول تولید کارت‌های بازی بوده است. به عبارت دیگر این شرکت ابتدا در سال ۱۸۸۹ به همین منظور تاسیس شد. نینتندو تا پیش از سال ۱۹۷۸ در صنعت بازی فعال نبود و در زمینه‌هایی نظیر تولید اسباب بازی نیز فعالیت داشته است.

مطالب مرتبط:

در سال ۲۰۱۷ یک تحقیق انجام شد که نشان می‌داد هنوز هم ۲.۱ میلیون نفر در سراسر جهان از روش دایال آپ برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند. البته بیشتر این تعداد کاربران در مناطق روستائی آمریکا ساکن هستند که دسترسی به اینترنت غیرپایدار و بسیار هزینه‌بر است.

 

  • روزانه تقریباً ۳.۵ میلیارد جست‌وجو توسط موتور گوگل انجام می‌شود

۷.۲ درصد از این مقدار قابل توجه تنها به افرادی اختصاص دارد که واژه «گوگل» را جست‌وجو می‌کنند! شما می‌توانید محبوب‌ترین کلمات جست‌وجو شده در بازه‌های زمانی مختلف را از طریق این لینک مشاهده کنید.

 

  • اولین توییت گوگل به زبان باینری منتشر شده است

اولین توییت گوگل که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد برای بسیاری از کاربران عجیب و ناخوانا است اما در حقیقت از روش باینری (زبان کامپیوتر) برای نوشتن آن استفاده شده است. ترجمه این نوشته به زبان فارسی برابر با این عبارت است: «من احساس خوش‌شانی می‌کنم».

حقایق جذاب درباره تاریخ فناوری

  • موتورولا سازنده اولین تلفن همراه جهان است

مارتین کوپر، محقق و یکی از مدیران موتورولا در تاریخ ۳ آوریل ۱۹۷۳ اولین تلفن همراه را از طریق تجهیزات اشتراکی همراه تولید کرد؛ جالب است بدانید که اولین تماس این تلفن همراه نیز بین کوپر و جوئل اس انگل از آزمایشگاه‌های بل (AT&T)، یعنی رقیب موتورولا بود.

 

  • اپل مدت‌ها پیش یک تلفن همراه تاشو به شکل یک سیب ساخته بود

اپل مدت‌ها پیش و قبل از طراحی اولین آیفون، حق اختراع یک گوشی همراه تاشو به شکل سیب را ثبت کرده بود. در حقیقت این تلفن همراه زمانی که بسته می‌شد، شکل یک سیب را تداعی می‌کرد؛ سیب برایتان آشنا نیست؟ در حقیقت یک سیب به عنوان لوگوی اپل که اکنون یکی از معروف‌ترین اشکال در سراسر جهان است.

 

  • نوکیا زمانی دستمال توالت می‌فروخت

برای کسانی که با محصولات این شرکت خاطره دارند بسیار عجیب به نظر می‌رسد اما در کمال ناباوری باید گفت که نوکیا پیش از آن که وارد صنعت موبایل شود، گستره عظیمی از محصولات مختلف را می‌فروخت. دستمال توالت، لاستیک، کامپیوتر و لوازم الکترونیک دیگر از جمله محصولاتی هستند که نوکیا پیش از تولید گوشی‌های همراه به فروش آن‌ها مشغول بود.

 

  • تعداد افرادی که به گوشی دسترسی دارند، بیشتر از افرادی است که به دستشویی دسترسی دارند

از بین بیش از ۷.۷ میلیارد نفر جمعیت زمین، نزدیک به ۶ میلیارد نفر آن‌ها به گوشی دسترسی دارند؛‌ این در حالی است که تنها حدود ۴.۵ میلیارد نفر از جمعیت زمین به دستشویی‌های سالم و کارآمد دسترسی دارند.

 

  • اندروید ۸۷ درصد از سهم بازار سیستم عامل موبایل را در اختیار دارد

طی یک برآورد در سال ۲۰۱۹ حدود ۸۷ درصد از سیستم عامل گوشی‌های هوشمند اندروید است. در مقام مقایسه می‌توان این مقدار را با سهم ۱۳ درصدی iOS اپل در بازار گوشی‌های هوشمند مقایسه کرد. به این ترتیب سیستم عامل گوگل محبوبیت و کاربر بسیار بیشتری نسبت به سیستم عامل اپل در جهان دارد.

 

  • بیش از ۹۰ درصد ارزش جهان به شکل دیجیتال است

درست خواندید؛ بیش از ۹۰ درصد ارز جهان به کارت‌های اعتباری، کارت‌های عابر، تراکنش‌های آنلاین و رمزارزها اختصاص دارد. در این بین تنها ۸ درصد از ارز موجود در تمام کشورها به شکل فیزیکی یعنی پول کاغذی و سکه است.

 

  • ساعت موجود در تبلیغات تمام آیفون‌ها روی زمان ۹:۴۱ تنظیم شده است

اگر باری دیگر به تبلیغات رسمی شرکت اپل که درباره آیفون منتشر می‌شود دقت کنید، متوجه خواهید شد که ساعت موجود در آن‌ها روی ۹:۴۱ دقیقه تنظیم است. این دقیقاً همان زمانی است که استیو جابز، مدیر عامل اجرایی سابق و بنیان‌گذار اپل اولین آیفون تاریخ را در سال ۲۰۰۷ معرفی کرد.

حقایق جذاب درباره تاریخ فناوری

  • پربازدیدترین ویدیو یوتیوب

پربازدیدترین ویدیو یوتیوب، Despacito از لوئیس فونسی و ددی یانکی است که تا تاریخ سپتامبر ۲۰۲۰ بیش از ۶.۹ میلیارد بار تماشا شده است. شاید این رکورد به زودی باری دیگر تغییر کند اما تا آن زمان بیایید به اراده انسان‌ها اعتماد کنیم.

 

  • صفحه کلید QWERTY برای کاهش سرعت شما ساخته شده است

زمانی که دستگاه‌های تایپ برای اولین بار معرفی شدند، تایپ سریع منجر به گیر کردن کلید آن‌ها می‌شد. به همین ترتیب الگوی صفحه کلید QWERTY (الگویی که همین حالا روی صفحه کلید رایانه و گوشی‌های هوشمند شما موجود است)‌ ابداع شد تا با جایگزینی به جای الفبای رایج، حروف الفبا را با فاصله‌ای طولانی از یکدیگر قرار داده و نهایتاً منجر به کاهش سرعت تایپست‌ها شود. همچنین جالب است بدانید که واژه Typewriter طولانی‌ترین واژه در الگوی QWERTY است که شما می‌توانید آن را تنها در یک ردیف از کلیدها تایپ کنید.

 

  • میانگین همه کاربران رایانه در هر دقیقه تنها ۷ بار پلک می‌زنند

در حقیقت کاربران رایانه‌ها باید به جای ۷ بار پلک در دقیقه، نزدیک به ۲۰ بار پلک بزنند که یک مقدار عادی و استاندارد است. بنابراین به همین دلیل است که چشم‌های شما حین کاربر با رایانه و پشت مانیتور بیش از زمان‌های دیگر خشک می‌شود. برای جلوگیری از این موضوع می‌توانید از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کنید. به این معنی که پس از هر ۲۰ دقیقه فعالیت با رایانه، به مدت ۲۰ ثانیه، فاصله‌ای دورتر از ۲۰ متر را نگاه کنید.

 

  • اولین برنامه تلویزیونی تاریخ در سال ۱۹۲۵ پخش شد

اولین برنامه تلویزیونی تاریخ در سال ۱۹۲۵ با یک تصویر خاکستری در فرمت یک خط اسکن ۳۰ خطه با نرخ فریم ۵ پخش شد. تصویری که شما اکنون به آن خیره هستید از چندین میلیون رنگ تشکیل شده و احتمالاً نرخ فریمی بالاتر از ۳۰ دارد. به نظر می‌رسد که از آن زمان تاکنون بشر پیشرفت‌های زیادی را تجربه کرده است؛ این‌طور نیست؟

 

  • ۳۵ درصد از اینترنت از وردپرس استفاده می‌کنند

تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۴۵۵ میلیون وب‌سایت اینترنتی برای سیستم کنترل محتوای خود از وردپرس استفاده می‌کرده‌اند. به این ترتیب وردپرس با اختصاص ۳۵ درصد از سهم بازار به خود، پراستفاده‌ترین ابزار در زمینه خود است. گفتنی است که وب‌سایتی که اکنون نیز در حال مطالعه آن هستید یعنی تکفارس نیز از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کند.

حقایق جذاب درباره تاریخ فناوری

  • طی هر دقیقه نزدیک به ۳۵۰ هزار توییت ارسال می‌شود

به این ترتیب هر ثانیه نزدیک به ۶۰۰۰ توییت روی توییتر ارسال می‌شود تا به آمار شگفت‌انگیز ۳۵۰ هزار توییت در دقیقه برسیم. با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که روزانه نزدیک به ۵۰۰ میلیون توییت روی این شبکه اجتماعی محبوب ارسال می‌شود. دقیق‌تر، سالانه تقریباً ۲۰۰ میلیارد توییت روی توییتر ارسال می‌شود؛ شما نیز سهمی از این توییت‌ها را در اختیار دارید؟

 

  • نام گوگل به صورت تصادفی انتخاب شده است

نام گوگل به صورت تصادفی انتخاب شده و در واقع قرار بوده است که از نام Googol برای نامیدن آن استفاده شود. اما «گوگول» که هرگز تبدیل به نام این شرکت نشد، به چه معناست؟ گوگول به معنای رقم ۱ با ۱۰۰ عدد صفر در جلوی آن است.

بنیان‌گذاران این شرکت که ابتدا تنها یک موتور جست‌و‌جو بود در حال بررسی در دسترس بودن دامنه «googol.com» بودند اما به اشتباه واژه «google.com» را وارد کردند. سرانجام آن‌ها از این نام حتی بیشتر از چیزی که مدنظرشان بود خوششان آمد و در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۱۹۹۷ آن را ثبت کردند. دفعه بعد که چیزی را «گوگل» می‌کنید، در حقیقت در حال «گوگول» کردن آن هستید!

گوگل

  • هر دقیقه بیش از ۵۰۰ ساعت ویدیو روی یوتیوب آپلود می‌شود

طبق آمار منتشر شده از سوی گوگل تا ماه می ۲۰۱۹ در هر دقیقه نزدیک به ۵۰۰ ساعت ویدیو روی یوتیوب آپلود می‌شود. این تقریباً معادل با آپلود ۳۰ هزار ساعت محتوای جدید در هر ساعت است. به این ترتیب یوتیوب یکی از سنگین‌ترین مجموعه محتوای گردآوری شده توسط بشر را درون خود جای داده است.

 

  • گوگل برای جایگزینی ماشین‌های چمن‌زنی، بز اجاره می‌کند

شاید نیاز به یادآوری نباشد اما باید تاکید کنیم که هیچ کدام از مطالب موجود در این مقاله شوخی نیستند! گوگل هر از چند گاهی نزدیک به ۲۰۰ بز را اجاره می‌کند تا با چرا در محوطه این شرکت، علف‌های بلند را کوتاه کنند. گوگل ادعا می‌کند که هزینه اجاره این بزها تقریباً برابر با اصطکاک همان ماشین‌های چمن‌زنی است.

 

  • نزدیک به ۸ ساعت طول کشیده تا اولین عکس تاریخ ثبت شود

اولین عکس تاریخ که با نام «View from the Window at Le Gras» شناخته می‌شود و در تاریخی مابین ۱۸۲۶ و ۱۸۲۷ توسط نیسفور نیفس ثبت شده، به دلیل محدودیت‌های فنی به ۸ ساعت زمان برای ثبت شدن نیاز داشته است.

به دلیل همین زمان طاقت‌فرسای تصویربرداری بیشتر مردم تصمیم می‌گرفتند که لبخند نزنند چون باید مدت زیادی به همان حالت باقی می‌ماندند.

 

  • یک عدد از هر ۱۲ میلیون ایمیل هرزنامه پاسخ دریافت می‌کند

تخمین زده شده است که از هر ۱۲.۵ میلیون ایمیل هرزنامه که ارسال می‌شوند، یک نفر به یکی از آن‌ها پاسخ می‌دهد. این مقدار حقیقتاً‌ زیاد نیست، زیرا روزانه نزدیک به ۱۴ میلیارد ایمیل هرزنامه ارسال می‌شود. آیا شما نیز از آن دسته افراد نایاب و ویژه هستید؟

 

  • اتصال اینترنت دو کشور یک بار توسط یک زن قطع شد

در سال ۲۰۱۱ یک زن ۷۵ ساله اهل گرجستان که به دنبال یافتن مس بود، سهواً کابلی را که به سمت کشور ارمنستان می‌رفت، برید و جدا کرد. همین عمل به ظاهر ساده، اینترنت گرجستان و ارمنستان را با قطعی‌های فراوانی روبه‌رو کرد. لطفاً شما در اکتشافات بعدی خود توجه کنید!

 

  • شما همیشه در حال زندگی در گذشته هستید

هر چیزی که شما اکنون در حال تجربه آن هستید، در حقیقت ۸۰ میلی‌ثانیه پیش رخ داده است.

مطالعه‌ای که توسط دکتر دیوید ایگلمن در دانشگاه پزشکی بیلور انجام شده است، نشان می‌دهد که هوشیاری ما در جهان خارج ۸۰ میلی‌ثانیه از وقایع حقیقی عقب‌تر است. در نتیجه شما ۸۰ میلی‌ثانیه پیش این متن را خوانده‌اید.

 

  • مارک زاکربرگ کوررنگی قرمز-سبز دارد

مارک زاکربرک کور رنگی قرمز-سبز دارد و این یعنی آبی، رنگی است که او بهتر از هر چیز دیگری می‌بیند. این همان دلیلی است که از رنگ آبی در لوگوی اصلی فیس بوک، وب‌سایت و اپلیکیشن موبایل آن استفاده شده است. دفعه بعدی که با دوستانتان در این شبکه اجتماعی صحبت می‌کنید، می‌توانید حقیقتی جذاب را برای او بازگو کنید؛‌ البته اگر شما برخلاف اکثر کاربران ایران از طرفداران فیس بوک باشید!

دانلود ویدیو - فیس بوک و یوتیوب

  • فیس بوک به ازای پیدا کردن هر باگ ۵۰۰ دلار می‌پردازد

اگر شما یک باگ امنیتی در کد فیس بوک پیدا کنید و آن را به پشتیبانی رسمی اطلاع دهید، این شرکت با رضایت تمام به شما ۵۰۰ دلار می‌پردازد. بیشترین مقدار جایزه‌ای که تاکنون توسط فیس بوک پرداخت شده،‌ ۵۰ هزار دلار بوده است.

 

  • توییتر، ویکی پدیا و AOL IM همه در ساعت ۱۵:۱۵ هنگام مرگ مایکل جکسون کرش کردند

گوگل نیز در همان زمان تصور می‌کرد که میلیون‌ها جست‌و‌جوی کاربران نتیجه یک حمله DDoS است و تمام جست‌وجوهای مربوط به مایکل جکسون را برای ۳۰ دقیقه متوقف کرد. توییتر و ویکی پدیا هر دو در ساعت ۱۵:۱۵ کرش خود را اعلام کردند. پیام‌رسان AOL Instant نیز به مدت ۴۰ دقیقه در این حالت قرار داشت. این‌ها عواقبی کوچک از مرگ یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین ستاره‌های تاریخ بشر است.

 

  • سامسونگ در ابتدا یک فروشگاه مواد غذایی بود

اصلاً‌ بعید نیست که شما همین حالا در حال استفاده از گوشی هوشمند سامسونگ و یا لپ تاپ این شرکت برای دسترسی به این صفحه تکفارس باشید اما این غول کره‌ای اولین بار در سال ۱۹۳۸ کار خود را به عنوان یک فروشگاه مواد غذایی آغاز کرد. در دهه ۶۰ سامسونگ اولین بار وارد صنعت لوازم الکترونیک شد تا برهه‌ای جدید در تاریخ فناوری رقم بخورد.

 

  • یوتیوب ابتدا به عنوان یک وب‌سایت دوست‌یابی شروع به فعالیت کرد

دامنه یوتیوب (youtube.con) ابتدا در تاریخ ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ یعنی دقیقاً در روز ولنتاین با هدف راه‌اندازی یک وب‌سایت ویدیویی دوست‌یابی ثبت شد و شروع به فعالیت کرد. این وب‌سایت در آن زمان به گونه‌ای طراحی شده بود که افراد حین صحبت از همسر آینده و رویایی‌شان، از خود فیلم گرفته و روی یوتیوب آپلود کنند. با این حال پس از آن که مشخص شد هیچ‌کس مایل به ضبط چنین فیلم‌هایی نیست، یوتیوب سیاست‌های خود را تغییر و اجازه داد که هرگونه ویدیویی روی این وب‌سایت آپلود شود.

اینستاگرام تکفارستلگرام تکفارس

منبع: Scope.ie

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید