نحوه‌ی بررسی آلودگی گوشی به بدافزار پگاسوس - تکفارس 
نحوه‌ی بررسی آلودگی گوشی به بدافزار پگاسوس - تکفارس 

نحوه‌ی بررسی آلودگی گوشی به بدافزار پگاسوس

محمد رضا حیدری
۸ مرداد ۱۴۰۰ - 10:25
بدافزار پگاسوس

Amnesty International نام سازمانی است که در گروهی که توانستند به اطلاعات بدافزار پگاسوس دسترسی پیدا کنند نقش پررنگی داشته است. حال این افراد ابزاری را منتشر کرده‌اند که به شما اجازه می‌دهد تا متوجه شوید که آیا دستگاه شما به این بدافزار آلوده شده است یا نه.

در این راهنما به شما نحوه‌ی بررسی تلفن همراهتان برای مطمئن شدن از آلوده نبودن آن را آموزش خواهیم داد؛ اما پیش از آن باید به دو نکته توجه کنید.

نکته‌ی اول این است که استفاده از این ابزار نیاز به سطح متوسطی از مهارت استفاده از برنامه‌های کامپیوتری و همچنین ترمینال سیستم‌عامل دارد و در نتیجه کاربران مبتدی در صورتی که به طور کامل از توانایی خود اطمینان ندارند بهتر است فعلاً از انجام این کار صرف نظر کنند.

نحوه‌ی بررسی آلودگی تلفن همراه به بدافزار پگاسوس

نکته‌ی دوم این که این ابزار بیشتر برای سیستم‌عامل‌های اپل از جمله آی‌اواس و مک توصیه می‌شود و بهتر است فعلاً برای استفاده از آن بر روی گوشی اندرویدی خود دست نگه دارید. ضمن این که این آموزش نیز مبتنی بر سیستم‌عامل‌های اپل خواهد بود.

نحوه‌ی استفاده از ابزار Amnesty برای بررسی آلودگی تلفن به بدافزار پگاسوس

برای شروع کار باید با استفاده از iTunes و یا Finder و یک رایانه‌ی شخصی یا مک از گوشی اپل خود یک نسخه‌ی پشتیبان رمزگذاری شده تهیه کنید. سپس باید این نسخه‌ی پشتیبان را پیدا کنید. Amnesty برای ساخت این نسخه‌ی پشتیبان در مک راهنمایی را ارائه داده است.

پس از پیدا کردن نسخه‌ی رمزگذاری شده، برنامه ی mvt ارائه شده توسط Amnesty را دانلود کنید (راهنمای استفاده از برنامه همراه با آن قرار گرفته است).

در صورت استفاده از مک، پیش از دانلود این برنامه ابتدا از طریق اپل استور Xcode و Python3 را دانلود کنید.

حال نسخه‌ی پشتیبان رمزگذاری شده را از محل پیش‌فرض خود خارج و به دسکتاپ منتقل کنید.

در این مرحله به راهنمای Amnesty مراجعه کنید و از طریق آن کدی که باید برای شروع فرایند در ترمینال وارد کنید را تهیه کنید.

این کد نمایشی، کدی است که پس از انجام مراحل بالا به دست آمد:

mvt-ios decrypt-backup -p PASSWORD -d decrypt ~/Desktop/bkp/orig

حال برای این که بتوانید فرایند را ادامه بدهید نیاز به فایل pegasus.stix2 دارید که باید آن را دانلود و محل آن را در کد خود مشخص کنید:

mvt-ios check-backup -o logs –iocs ~/Downloads/pegasus.stix2 ~/Desktop/bkp/decrypt

پس از انجام تمام مراحل بالا، می‌توانید اخطارهایی که این ابزار درباره‌ی گوشی‌تان می‌دهد را مشاهده کنید. اکثر این اخطارها و ارورها نیازی به توجه ندارند و می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را نادیده بگیرید.

در نهایت می‌توانید خوشحال باشید که چنین ابزاری برای بررسی تلفن همراهتان وجود دارد اما متأسفانه این ابزار تنها به چک کردن این موضوع کمک می‌کند و در نهایت نمی‌تواند اطلاعات جاسوسی شده‌ی شما را بازگرداند.

منبع: The Verge

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید