صادرات سامانه راهبری جراحی مغز ایران - تکفارس 
صادرات سامانه راهبری جراحی مغز ایران - تکفارس 

صادرات سامانه راهبری جراحی مغز ایران

مهدی ملکی
۳۰ تیر ۱۴۰۰ - 10:08
جراحی مغز در ایران

محققان در یک شرکت دانش بنیان نویگیشن جراحی مغز یا سامانه راهبری جراحی را بومی سازی کردند که اکنون علاوه بر استفاده در ۸۰ بیمارستان به ۳کشور صادر شده است.

دکتر ابراهیم نجف زاده مدیر آموزش یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: در این شرکت دانش بنیان، نویگیشن جراحی مغز یا سامانه راهبری جراحی‌های مغز با استفاده از تصویر را طراحی کردیم و به تولید رساندیم.

وی با بیان اینکه دستگاه نویگیشن مغزی که در این شرکت طراحی کردیم برای عملهای جراحی مختلف مرتبط با مغز قابل کاربرد است، گفت: این دستگاه برای جراحی انواع تومورهای مغزی، جراحی سینوس و قاعده جمجمه، نمونه برداری‌های مغزی و ستون فقرات به عنوان یک هدایتگر جراح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته نجف زاده، این سامانه راهبری جراحی ایرانی با بکارگیری فناوری‌های پیشرفته پردازش و نمایش تصاویر پزشکی توأم با موقعیت یابی بلادرنگ ابزار جراحی، قادر است فرآیندهای جراحی را برای جراح با اطمینان و دقت بالا هدایت کند.

وی گفت: چنین دستگاه‌هایی این امکان را به جراح می‌دهند که از طریق ردیابی بلادرنگ ابزار در حین جراحی، جزئیات داخل بدن بیمار مانند ساختارهای پیچیده مغزی، قسمتهای عمقی حفره بینی، قاعده جمجمه و یا ساختار در هم تنیده مهره‌های ستون فقرات را به‌صورت سه بعدی مشاهده کنند.

مطالب مرتبط:

وی افزود: با استفاده از این سیستم‌ها، جراح به خوبی می‌تواند مراحل جراحی را به‌صورت دیداری تحت کنترل داشته باشد و محل شروع و اتمام بافتهای سالم، تومورها و سایر نقاط حساس را تشخیص دهد.

وی با اشاره به مزیت سامانه‌های راهبری جراحی گفت: به دلیل دقتی که این دستگاه‌ها فراهم می‌کنند، جراحان قادر به برنامه ریزی دقیق‌تری برای اعمال جراحی هستند. این برنامه ریزی شامل تعیین بهترین نقطه برش، مسیر مطلوب برای رسیدن به منطقه مورد نظر و اجتناب از برخورد با ساختارهای حیاتی می‌شود.

مدیر آموزش شرکت دانش بنیان با تاکید بر اینکه این دستگاه مانند جی پی اس عمل می‌کند و محل جراحی را برای جراح از حالت دید کورکورانه در می‌آورد، عنوان کرد: در حال حاضر شرکتهای آمریکایی و آلمانی این دستگاه را ساخته اند و اکنون نمونه‌های امریکایی موجود در ایران عملاً بلااستفاده و در انبار بیمارستانها هستند زیرا نیاز به تعمیرات دارند.

نجف زاده خاطر نشان کرد: اما در این شرکت، نویگیشن یا سامانه راهبری جراحی که طراحی کردیم کاملاً با کسب دانش فنی بومی سازی شده و اکنون در بیمارستان‌ها قابل استفاده است.

وی در خصوص میزان تولید آن گفت: تاکنون این دستگاه ایرانی در ۸۰ بیمارستان داخل کشور و در بیش از ۶ هزار مورد جراحی توسط ۱۵۰ جراح مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی در خصوص صادرات دستگاه گفت: صادرات نویگیشن ایرانی به روسیه، آلمان و اکوادور انجام گرفته و بنا داریم به ترکیه نیز صادر کنیم و در حال رایزنی هستیم.

نجف زاده با بیان اینکه اکنون در مرحله‌ای هستیم که دستگاه در مراکز مختلف همچون بیمارستان‌ها استفاده می‌شود، گفت: همچنین خدماتی برای آموزش استفاده به جراحان نیز ارائه می‌دهیم.

مدیر آموزش این شرکت دانش بنیان گفت: بیمارستان و کلینیک‌هایی که در آن جراحی دقیق ستون فقرات و مغز انجام می‌گیرد می‌توانند از این دستگاه علاوه بر آموزش نیز در محل بیمارستان یا کلینیک بهره ببرند.

وی با اشاره به توسعه این محصول گفت: اکنون در صدد هستیم با فیدبک هایی که از جراحان مختلف می‌گیریم به حوزه ارتوپدی نیز وارد شویم و دستگاه راهبری جراحی این بخش را طراحی کنیم.

نجف زاده با بیان اینکه نرم افزارهای طراحی شده به همراه این دستگاه را نیز خودمان طراحی کرده ایم، گفت: در حال ورود به جراحی‌های مختلف دیگر هستیم؛ امید داریم تا پایان سال سامانه راهبری را برای ستون فقرات طراحی کنیم.

وی افزود: از این دستگاه نویگیشن به عنوان دستگاه راهبری جراحی با استفاده از تصویر نیز یاد می‌شود.

مدیر بخش آموزش این شرکت دانش بنیان ادامه داد: اکنون دستگاه برای آموزش به جراحان در مرکز مهارتهای پیشرفته بالینی ایران در بیمارستان امام خمینی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.