به گزارش برنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ های محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به سوال «عباس مقتدایی» نماینده اصفهان و تعدادی دیگر از نمایندگان درباره شفاف سازی در تلگرام قانع نشدند.

«روح اله عباس پور» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در توضیح این سوال اظهار کرد: کاربران و فعالان فضای مجازی مطالبه‌ای مطرح کردند مبنی بر اینکه چرا با وجود استقرار cdn های تلگرام در خاک کشورمان در سالیان گذشته، تا قبل از فیلترینگ این شبکه اجتماعی، ترافیک استفاده از این شبکه طبق نرخ داخلی محاسبه نشد و از کاربران این شبکه اجتماعی بر مبنای نرخ بین الملل  هزینه کسر شده است.

مطالب مرتبط:

وی افزود: این فعالان و کاربران اذعان دارند که از زمان استقرار cdn (شبکه توزیع محتوا) های تلگرام در کشور، می‌بایست ترافیک استفاده از این پیام رسان‌ها با نرخ داخلی برای کاربران محاسبه می‌شد. درحالیکه این قیمت‌ها با نرخ بین الملل و چندبرابری نسبت به ترافیک داخلی مورد محاسبه قرار گرفته و از حساب کاربران کسر شده است.

«عباس مقدایی» نماینده اصفهان هم در توضیح سوال خود با اشاره به حمایت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تلگرام خطاب به وی گفت: مردم به شما و وزارتخانه شما اعتماد کردند و توقع این بود که شما به جای حمایت از تلگرام از مردم حمایت کنید.

وی افزود: وزیر و دستگاه مربوطه لاپوشانی کردند تا اطلاعات میلیون‌ها نفر در اختیار دیگران قرار بگیرد. همچنین پول‌های اضافه بر سازمان نیز گرفتید و نحوه مدیریت در مسوولیت‌ها شما سبب شد تا صدها و هزاران میلیارد تومان دارایی‌ها مردم از جیب آنها خارج شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: هنوز فرصت وزارت برای شما باقی است و شما می‌توانید در پیشگاه ملت عذرخواهی کنید و اموالی که از مردم گرفتید به آنها برگردانید و حتما ما نسبت به شما با رافت برخورد خواهیم کرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سخنان وزیر ارتباطات، اظهارات وی درباره سرورها را اشتباه عنوان کرد و گفت: در کشور سرور ۲ هزار دلاری وجود ندارد و آمار و ارقامی که وزیر ارتباطات بیان کردند اشتباه است.

تلگرام

مقتدایی ادامه داد: در شورای عالی فضای مجازی نیز درخواست داده شد که cdn تلگرام به داخل منتقل شود. در این مقطع cdn در شرکت زیر ساخت مستقر می‌شود ولی در حالی که باید از مردم مبلغ ۵۰ درصدی برای تلگرام اخذ می‌کرد، مبلغ ۱۰۰ درصدی اخذ شد که دلیل آن اهمال وزیر است.

نماینده مردم اصفهان  در مجلس با بیان اینکه در ۲۹ مرداد ۹۹ در این باره به وزیر تذکر کتبی داده بود، گفت: حتی به صورت تلفنی نیز این موضوع را از وزیر پیگیری کردیم که وزیر ارتباطات پاسخ ندادند. همچنین به مرکز پژوهش‌ها در این باره نامه زدم که گفتند که وزراتخانه پاسخ نمی‌دهد.

وی افزود: حداقل باید هزاران میلیارد تومان توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطاعات از مردم اخذ می شد و امیدوار بودیم که وزیر امروز در این باره به درستی پاسخ دهند که پاسخ ندادند. اما مجلس یازدهم تا آخرین زمان دولت دوازدهم پیگیر مطالبات مردم است.

مقتدایی خاطرنشان کرد: آقای رییس جمهور وزیر شما امروز آمار اشتباهی می‌دهد و شفاف سازی نمی‌کند. آقای رییس جمهور چرا شما در یک سال گذشته به مجلس نیامدید و با نمایندگان مردم صحبت نکردید. اما مجلس در بالاترین سطح نظارت می‌کند و از حق خود کوتاه نمی‌آید.

در نهایت پس از توضیحات‌ آذری جهرمی نمایندگان مجلس پاسخ‌های وی را قانع کننده ندانستند.

منبع: خبرگزاری برنا