بهترین کیس های کامپیوتر سال ۲۰۲۱ - تکفارس 
بهترین کیس های کامپیوتر سال ۲۰۲۱ - تکفارس 

بهترین کیس های کامپیوتر سال ۲۰۲۱

محمدحسین فرقانی
۳۱ تیر ۱۴۰۰ - 09:03
بهترین کیس های کامپیوتر ۲۰۲۱

در پروسهٔ تهیه و خرید کامپیوتر شخصی، انتخاب بهترین کیس اغلب تا اواخر مراحل انتخاب قسمت‌ها، نادیده گرفته می‌شود. وقتی می‌خواهید قطعات موردنظرتان را برای کامپیوترتان انتخاب کنید، احتمالاً اولین موردی که به ذهن‌تان می‌رسد یک سی پی یو یا کارت گرافیک قدرتمند متناسب با بودجه‌تان باشد. پس از آن نیز به احتمال خیلی زیاد سراغ مناسب‌ترین مادربرد و حافظه‌های ذخیره‌سازی برای دستگاه‌تان می‌روید و کیس کامپیوتر، به هیچ وجه جزو اولویت‌های اصلی‌تان نیست؛ اکثر افراد کیس را صرفاً «جعبه‌ای برای قراردادن اجزای سازندهٔ دستگاهشان» می‌دانند و غالباً از اهمیت این قطعه چشم‌پوشی می‌کنند.

اما در واقعیت چنین نیست! تهیهٔ بهترین و مناسب‌ترین کیس کامپیوتر برای دستگاه شما مسئلهٔ بسیار کلیدی‌ای است؛ چراکه کیس، نه تنها هویت ظاهری و شکل و شمایل دستگاه شما را تشکیل می‌دهد، بلکه عوامل پراهمیت دیگری از جمله میزان نویز و صدای ایجادشده داخل اتاق و نیز دمای درونی آن را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

در خرید کیس، دست شما کاملاً باز است و می‌توانید از بین مدل‌های گوناگونی که در سایزها و ابعاد مختلف در بازار وجود دارند، متناسب با نیاز خود، مدل موردنظرتان را پیدا کرده و آن را خریداری کنید. در فهرست زیر چند تا از بهترین کیس‌ها در بازار کنونی ذکر شده که می‌توانید براساس سلیقه و تمایلات شخصی‌تان، آن‌ها را بررسی کنید و با توجه به ظاهر و قطعاتشان، کیسی را انتخاب کنید که شما را تا چند سال راضی نگه دارد. یک کیس خوب هم ظاهر رایانه شما را زیبا می‌کند و هم می‌تواند کارایی و طول عمر آن را افزایش دهد.

اگر می‌خواهید کامپیوتری را خریداری کنید که آینده‌ای تضمین‌شده داشته باشد، باید کیس موردنظر شما از قابلیت ارتقاء سخت‌افزاری پشتیبانی کند. زیبایی نیز عنصر مهمی در انتخاب بهترین کیس کامپیوتر است. اگر این مولفه در اولویت شماست، باید یک کیس با دیواره‌های جانبی شیشه‌ای بخرید تا نورپردازی RGB داخل آن قابل مشاهده باشد.

سایزهای متفاوت کیس کامپیوتر

در خرید کیس باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

ابعاد کیس

برای انتخاب کیس با ابعاد مناسب، باید به سایز مادربرد خود دقت داشته باشید و بهترین کیس مناسب با مادربرد خود را تهیه کنید.

  • کیس‌های کوچک و رومیزی به کیس‌های مینی-تاور (Mini-Tower) مشهور هستند. این کیس‌ها برای مادربردهای کوچک با ابعاد ITX مناسب هستند. همچنین با توجه به ابعاد کوچک این کیس‌ها، استفاده از کارت گرافیک‌های نسبتاً قوی در آن‌ها پیشنهاد نمی‌شود. کیس‌های مینی-تاور عموماً برای سیستم‌های حسابداری و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • کیس‌های با ابعاد متوسط به کیس‌های مید-تاور (Mid-Tower) معروف هستند. این کیس‌ها از مادربردهایی تا سایز ATX پشتیبانی می‌کنند. کیس‌های مید-تاور برای سیستم‌های خانگی و سیستم‌های ارزان قیمت گیمینگ مناسب هستند.
  • کیس‌های بزرگ‌تر را کیس‌های فول-تاور (Full-Tower) می‌نامند. این کیس‌ها دارای بدنه بسیار بزرگی هستند که برای نصب تمامی مادربردها مناسب می‌باشد. همچنین در این کیس‌ها می‌توانید به‌راحتی از کارت گرافیک‌های حرفه‌ای یا خنک‌کننده‌های مایع استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

تهویهٔ هوا

حتماً در هنگام خرید کیس، به تعداد فن‌های نصب‌شده درون کیس دقت داشته باشید. مجهزبودن فن‌ها به RGB، زیبایی داخل کیس شما را دوچندان می‌کند. این فن‌ها اصولاً قابلیت تعویض رنگ یا هماهنگی با مادربرد و دیگر قطعات دارند. در کیس‌های حرفه‌ای، ورودی‌های هوا در قسمت جلویی کیس قرار می‌گیرند و هوای واردشده به کیس از عقب کیس و بالای کیس خارج می‌شود.

برای سیستمی که قرار است پردازش‌های سنگین مثل اجرای بازی انجام دهد، داشتن یک سیستم خنک‌کننده مناسب امری ضروری است. با توجه به تنوع سیستم‌های خنک‌کننده (مایع، هوایی)، گسترهٔ انتخاب در این مورد بسیار زیاد است. یک کیس کامپیوتر با کیفیت، باید هوا را به تمام نقاط داخل آن گردش دهد و بتواند گرمای حاصل از قطعات را به بیرون از کیس انتقال دهد.

تنظیم سرعت فن

از دیگر امکانات برخی از کیس‌های حرفه‌ای، می‌توان به قابلیت تنظیم سرعت فن اشاره کرد. از طریق این سوییچ می‌توانید سرعت فن‌های داخل کیس را در حالت‌های مختلف تنظیم کنید.

تعداد فضای نصب هارد و اس اس دی

اگر قصد دارید درون کیس کامپیوتر از هارد و حافظه اس اس دی‌های متعددی استفاده کنید، قبل از خرید کیس باید به تعدادشان دقت داشته باشید. در بسیاری از کیس‌ها فضای اتصال هارد ۳٫۵ اینچی و اس اس دی یکسان می‌باشد؛ یعنی در یک فضا، هم امکان نصب حافظه اس اس دی هست و هم می‌توان از آن برای نصب هارد داخلی کامپیوتر استفاده کرد.

مشیفای ۲ کامپکت فرکتال دیزاین (Fractal Design Meshify 2 Compact)

۱- مدل مشیفای ۲ کامپکت فرکتال دیزاین (Fractal Design Meshify 2 Compact)

  • نوع: مید تاور
  • پشتیبانی مادربرد: مینی-آی‌تی‌اکس (Mini-ITX)، مایکرو-ای‌تی‌اکس (Micro-ATX) و ای‌تی‌اکس (ATX)
  • پشتیبانی کارت گرافیک: ۳۶۰ میلی‌متری (۱۴٫۲ اینچ)
  • پشتیبانی حافظه: ۲٫۵ اینچی (دو) و ۳٫۵ اینچی (دو)
  • تعداد فن‌ها: ۳

این مدل از عملکرد گردش هوای بسیار مناسبی برخوردار است و یکی از بزرگ‌ترین مزایای آن، همراه داشتن ۳ فن با کیفیت در کنار کیس اصلی است. مدیریت کابل‌ها و محیط داخلی کیس نیز بسیار بادقت طراحی شده و شاید بتوان گفت تنها مشکلش، عدم وجود PMW Control (برای کنترل سرعت و میزان صدای ایجادشده توسط فن) می‌باشد. علاوه بر این، این مدل کیس فرکتال دیزاین مجهز به RGB نیست و اگر وجود این قابلیت در اولویت‌هایتان قرار دارد، بهتر است از خرید این کیس صرف نظر کنید.

لن‌کول ۲ مش لیان لی (Lian Li Lancool II Mesh)

۲- مدل لن‌کول ۲ مش لیان لی (Lian Li Lancool II Mesh)

  • نوع: مید تاور ای‌تی‌اکس
  • پشتیبانی مادربرد: مینی-آی‌تی‌اکس (Mini-ITX)، مایکرو-ای‌تی‌اکس (Micro-ATX) و ای‌تی‌اکس (ATX)
  • پشتیبانی کارت گرافیک: ۳۸۴ میلی‌متری (۱۵٫۱ اینچ)
  • پشتیبانی حافظه: ۲٫۵ اینچی (چهار) و ۳٫۵ اینچی (سه)
  • تعداد فن‌ها: ۲

قبل از هر چیزی، باید ذکر شود کیس لن‌کول ۲ مش نیز همانند مدل قبلی مجهز به RGB نیست. به‌غیر از این مورد، ظاهر خارجی این کیس نیز خیلی چنگی به دل نمی‌زند و تا حدودی خسته‌کننده است. چیزی که در این کیس بیشتر از هر کیس دیگر به آن توجه شده، طراحی درونی با کیفیت است. هم‌چنین قیمت نسبتاً پایین‌تر این کیس در کنار ۳ فن قابل‌کنترل آن می‌توانند جزو دیگر دلایل خرید آن باشند.

مشیفای ۲ فرکتال دیزاین (Fractal Design Meshify 2)

۳- مدل مشیفای ۲ فرکتال دیزاین (Fractal Design Meshify 2)

  • نوع: مید تاور ای‌تی‌اکس
  • پشتیبانی مادربرد: مینی-آی‌تی‌اکس (Mini-ITX)، مایکرو-ای‌تی‌اکس (Micro-ATX)، ای‌تی‌اکس (ATX) و ای-ای‌تی‌اکس (E-ATX)
  • پشتیبانی کارت گرافیک: ۴۶۷ میلی‌متری (۱۸٫۴ اینچ)
  • پشتیبانی حافظه: ۲٫۵ اینچی (چهار) و ۳٫۵ اینچی (یازده)
  • تعداد فن‌ها: ۳

این مدل درست مثل مدل مشیفای ۲ کامپکت، مجهز به ۳ فن با کیفیت است و بخش‌های داخلی آن به‌شکل بسیار منظمی طراحی شده. همین موضوع (طراحی انعطاف‌پذیر کیس) باعث شده تا قرارگیری قطعات درون آن به آسان‌ترین روش ممکن صورت بگیرد و شما هیچ مشکلی در اسمبل‌کردن آن‌ها نداشته باشید. فرکتال دیزاین با معرفی دو مدل مشیفای ۲ و مشیفای ۲ کامپکت خیلی به‌دنبال تغییر ساختار کلی کیس‌های کامپیوتری نیست و صرفاً سعی بر این دارد تا تجربهٔ دلپذیر استفاده از یک سیستم با کیفیت را برای علاقه‌مندان، تکرار کند. در این میان سؤال اصلی که پیش می‌آید و می‌تواند در هزینه‌ای که خرج می‌کنید، تأثیرگذار باشد این است: آیا شما به این همه فضا برای قرارگیری قطعات حافظه و خنک‌کننده نیاز دارید یا این‌که کارتان با یک کیس کوچک‌تر و مناسب‌تر هم راه می‌افتد؟

اکلیپس پی ۳۶۰ آ فنتکس (Phanteks Eclipse P360A)

۴- مدل اکلیپس پی ۳۶۰ آ فنتکس (Phanteks Eclipse P360A)

  • نوع: مید تاور
  • پشتیبانی مادربرد: مینی-آی‌تی‌اکس (Mini-ITX)، مایکرو-ای‌تی‌اکس (Micro-ATX) و ای‌تی‌اکس (ATX)
  • پشتیبانی کارت گرافیک: ۴۰۰ میلی‌متری (۱۵٫۷ اینچ)
  • پشتیبانی حافظه: ۲٫۵ اینچی (دو) و ۳٫۵ اینچی (دو)
  • تعداد فن‌ها: ۲

بزرگ‌ترین مزیت اکلیپس پی ۳۶۰ آ در مقایسه با سایر کیس‌های کنونی بازار، قیمت بسیار پایین‌تر آن (در مقایسه با قابلیت‌هایی که ارائه می‌دهد) می‌باشد. دو فن ۱۲۰ میلی‌متری مجهز به RGB این کیس عملکرد بسیار خوبی در گردش هوا و خنک‌کنندگی کیس انجام می‌دهند. البته شاید بتوان قیمت بسیار پایین این کیس (حدودا ۶۶ دلار) را با مواد استفاده‌شدهٔ درون آن توجیه کرد که چنگی به دل نمی‌زنند و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار نیستند. همین مسئله باعث شده تا این کیس از لحاظ تولید صدای اضافی نیز عملکرد خیلی خوبی از خود نشان ندهد اما اگر به‌دنبال یک کیس قیمت‌پایین با کیفیت مناسب و قابل‌قبول هستید، این مدل از بهترین گزینه‌های پیش روی شماست.

اوولو شیفت ۲ فنتکس (Phanteks Evolv Shift 2)

۵- مدل اوولو شیفت ۲ فنتکس (Phanteks Evolv Shift 2)

  • نوع: آی‌تی‌اکس تاور
  • پشتیبانی مادربرد: مینی-آی‌تی‌اکس (Mini-ITX)
  • پشتیبانی کارت گرافیک: ۳۳۵ میلی‌متری (۱۳٫۲ اینچ)
  • پشتیبانی حافظه: ۲٫۵ اینچی (دو) و ۳٫۵ اینچی (یک)
  • تعداد فن‌ها: ۱

یکی از بزرگ‌ترین مزایای اوولو شیفت ۲ شرکت فنتکس، طراحی درونی منظم و بدون آلایش آن است. علاوه بر آن، پنل شیشه‌ای این کیس (در کنار فن مجهز به RGB آن) زیبایی بی‌نظیری به آن داده که در اکثر کیس‌های مشابه، شاهدش نیستیم. با این حال، یک مشکل اصلی که در این کیس وجود دارد، اندازهٔ نسبتاً کوچک‌تر آن است که باعث می‌شود خریداران در قراردادن مناسب قطعات آن به مشکل بخورند. به‌غیر از این مورد، قیمت ۱۰۰–۱۱۰ دلاری این کیس در مقایسه با ویژگی‌هایی که در خود جای داده، بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد.

مطالب مرتبط:

کورسیر آبسیدین سری ۴۰۰۰ ایکس آر جی بی (Corsair Obsidian Series 4000X RGB)

۶- مدل کورسیر آبسیدین سری ۴۰۰۰ ایکس آر جی بی (Corsair Obsidian Series 4000X RGB)

  • نوع: مید تاور
  • پشتیبانی مادربرد: مینی-آی‌تی‌اکس (Mini-ITX)، مایکرو-ای‌تی‌اکس (Micro-ATX) و ای‌تی‌اکس (ATX)
  • پشتیبانی کارت گرافیک: ۳۶۰ میلی‌متری (۱۴٫۲ اینچ)
  • پشتیبانی حافظه: ۲٫۵ اینچی (دو) و ۳٫۵ اینچی (دو)
  • تعداد فن‌ها: ۳

کورسیر آبسیدین سری ۴۰۰۰ ایکس آر جی بی همان‌طور که در تصویر پیداست، از سه اسپینر RGB مجزا برخوردار است و به‌لطف دو پنل شیشه‌ای که دارد، کیسی بسیار مناسب برای گیمینگ به‌شمار می‌رود. با وجود این، قیمت ۱۳۵ دلاری این کیس کمی بالا به‌نظر می‌رسد؛ مخصوصاً وقتی بزرگ‌ترین نقص‌های آن از جمله داشتن تنها یک پورت USB-A یا سرعت نسبتاً پایین فن‌های آن را در نظر می‌گیریم. با وجود این، به‌راحتی و بدون هیچ مشکل خاصی، قادر خواهید بود قطعات موردنظرتان را درون این کیس قرار دهید و از سیستم‌تان نهایت استفاده را بکنید.

دیفاین ۷ فرکتال دیزاین (Fractal Design Define 7)

۷- مدل دیفاین ۷ فرکتال دیزاین (Fractal Design Define 7)

  • نوع: مید تاور ای‌تی‌اکس
  • پشتیبانی مادربرد: مینی-آی‌تی‌اکس (Mini-ITX)، مایکرو-ای‌تی‌اکس (Micro-ATX) و ای‌تی‌اکس (ATX)
  • پشتیبانی کارت گرافیک: ۳۱۵ میلی‌متری (۱۲٫۴ اینچ) / ۴۶۷ میلی‌متری (۱۸٫۴ اینچ)
  • پشتیبانی حافظه: ۲٫۵ اینچی (دو) و ۳٫۵ اینچی (هفت)
  • تعداد فن‌ها: ۳

وجود پورت USB 3.1 Gen 2 Type-C، میزان نویز و صدای پایین، انعطاف‌پذیری بالا و پشتیبانی از سیستم خنک‌کنندهٔ مایع: کیس دیفاین ۷ فرکتال دیزاین هرآنچه که در یک کیس با کیفیت لازم دارید را درون خود جای داده. علاوه بر این‌ها، فن Fractal Nexus+ 2 این کیس برخلاف مدل مشیفای ۲ کامپکت، از PWM Control پشتیبانی می‌کند. اگر به‌دنبال یک کیس با عملکردی راضی‌کننده و مناسب هستید، دیفاین ۷ یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شماست (البته تا زمانی که RGB در میان اولویت‌هایتان نباشد؛ چراکه فن‌های این کیس از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند).

پی ۸۲ سایلنت انتک (Antec P82 Silent)

۸- مدل پی ۸۲ سایلنت انتک (Antec P82 Silent)

  • نوع: مید تاور
  • پشتیبانی مادربرد: مینی-آی‌تی‌اکس (Mini-ITX)، مایکرو-ای‌تی‌اکس (Micro-ATX) و ای‌تی‌اکس (ATX)
  • پشتیبانی کارت گرافیک: ۳۸۰ میلی‌متری (۱۵٫۱ اینچ)
  • پشتیبانی حافظه: ۲٫۵ اینچی (دو) و ۳٫۵ اینچی (دو)
  • تعداد فن‌ها: ۳

پی ۸۲ سایلنت انتک با تمرکز بر روی ظاهری زیبا و عدم تولید صدای اضافی، طراحی کیس را در مسیر متفاوت‌تری در مقایسه با سایر کیس‌های ای‌تی‌اکس در پیش گرفته است. قیمت این کیس نیز چیزی حدود ۶۰ دلار است که با توجه به فولاد و پلاستیک ارزان‌قیمتی که در تولید آن استفاده شده، خیلی دور از انتظار به‌نظر نمی‌رسد. در کل اگر به‌دنبال کیس کامپیوتر ارزانی هستید که به‌خوبی بدون تولید صدای زیاد عمل کند و سیستم خنک‌کننده‌اش قابل قبول باشد، این مدل گزینهٔ بسیار خوبی است.

دارک بیس ۷۰۰ بی کوایت (be quiet! Dark Base 700)

۹- مدل دارک بیس ۷۰۰ بی کوایت (be quiet! Dark Base 700)

  • نوع: مید تاور
  • پشتیبانی مادربرد: مینی-آی‌تی‌اکس (Mini-ITX)، مایکرو-ای‌تی‌اکس (Micro-ATX)، ای‌تی‌اکس (ATX) و ای-ای‌تی‌اکس (E-ATX)
  • پشتیبانی کارت گرافیک: ۲۸۶ میلی‌متری (۱۱٫۲ اینچ)
  • پشتیبانی حافظه: ۲٫۵ اینچی (نه) و ۳٫۵ اینچی (هفت)
  • تعداد فن‌ها: ۲

کیس دارک بیس ۷۰۰ بی کوایت تفاوت زیادی با سایر موارد این فهرست دارد. شاید در نگاه اول به نظر برسد این مدل، همانند هر کیس دیگری با استفاده از پنل‌های شیشه‌ای کناری طراحی و ساخته شده باشد، اما اگر با دقت بیشتری نگاه کنیم، بهتر می‌توانیم به تلاش و پشتکاری که برای طراحی این کیس خرج شده، پی ببریم. به‌غیر از طراحی و کیفیت بی‌نظیر، شاهد سیستم خنک‌کننده و نوردهی مناسبی در این کیس هستیم که جلوهٔ خارق‌العاده‌ای به این مدل داده است.

کیس انتو پرو ۲ فنتکس (Phanteks Enthoo Pro II)

۱۰- مدل انتو پرو ۲ فنتکس (Phanteks Enthoo Pro II)

  • نوع: فول تاور ای‌تی‌اکس
  • پشتیبانی مادربرد: مینی-آی‌تی‌اکس (Mini-ITX)، مایکرو-ای‌تی‌اکس (Micro-ATX)، ای‌تی‌اکس (ATX) و ای-ای‌تی‌اکس (E-ATX)
  • پشتیبانی کارت گرافیک: ۵۰۳ میلی‌متری (۱۹٫۸ اینچ)
  • پشتیبانی حافظه: ۲٫۵ اینچی (یازده) و ۳٫۵ اینچی (دوازده)
  • تعداد فن‌ها: ندارد

حتی اگر که یک مادربورد Mini-ITX را به عنوان مادربورد ثانویه روی این کیس نصب کنید، باز هم فضای زیادی برای نصب یک مادربورد E-ATX و سیستم خنک‌کاری کارآمد برایتان باقی می‌ماند. فنتکس انتو پرو ۲ به عنوان یک کیس فول تاور قیمت نسبتاً مناسبی دارد و کارایی و ویژگی‌های پیشرفته‌اش، مطمئناً قیمت قابل‌پرداخت آن را توجیه می‌کنند. با وجود این، شاید بزرگ‌ترین مشکل این کیس، اندازهٔ بسیار بزرگ آن باشد که با توجه به اندازهٔ بسیار بزرگ و کیفیت اجزاء نسبتاً پایین آن، کمی غیرضروری به‌نظر می‌رسد.

سوالات رایج

برای خرید یک کیس کامپیوتر چقدر باید هزینه کرد؟

مبلغ متوسط برای خرید یک کیس معمولاً چیزی حدود ۱۰۰ دلار است و با بالاتر رفتن از این محدوده، باید انتظار قابلیت‌ها و ویژگی‌های بسیار با کیفیتی از کیس‌تان داشته باشید. در بازار کنونی کشورمان کیس‌های با کیفیت متوسط رو به پایین از چیزی حدود کم‌تر از ۱ میلیون تومان آغاز شده و تا بالای ۱۰ میلیون (برای کیس‌های با کیفیت بسیار بالا) ادامه پیدا می‌کند.

کدام شرکت سازنده بهترین کیس‌ها می‌باشد؟

از میان کمپانی‌های سازندهٔ کیس، می‌توان به کورسیر (Corsair Components)، فرکتال دیزاین (Fractal Design)، فنتکس (Phanteks)، کولر مستر (Cooler Master)، بی کوآیت! (Be Quiet!) و در نهایت لیان لی (Lian Li) اشاره نمود که محصولات‌شان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

منبع: Tom’s Hardware

اینستاگرام تکفارس
تلگرام تکفارس

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید